3644
Sök

Vilket slutsteg till min DD Bas?

2 123 Inlägg
27 november 2007
ZZZADA skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
Precis, verkar som vi håller med varann för en gångs skull : )
Alla basar går ju självklart att använda till emma men det är inte vanligt med DD basar helt enkelt. Rockford är heller inte gjorda för att spela fint men håkan använder ju en T2:a i sin skyline och gör bra resultat i emma racing. Där testas på högljud och finljud.
Det sa ju jag med men då var jag tydligen korkad och visste ingetting big_smile

Jovars, taggarna utåt ibland smile
Korkad och okunnig har jag väl inte anklagat dig för att vara?

Det är ju något speciellt med DD basar (iaf dyrare serier) som jag aldrig tidigare har upplevt hos några andra basar, det är att om de får ordentligt med effekt så spelar dom sjukt kontrollerat, det bara "smäller/snärtar" på och det finns liksom inget som heter okontrollerat på en DD bas. Om man tar tex rolles jänkare med dubbla DD 18" i skuffen(kan va 15"?) som spelar lika tight som en välkontrollerad 8" fast med DD subbarna så kan man även spela fruktansvärt högt, det gör DD rätt unika!

Nej inte du men nån annan tomte i tråden påpekade det så ungefär när jag inte visste vad ett Phoenix gold steg kostar i Sverige.

38 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Nej inte du men nån annan tomte i tråden påpekade det så ungefär när jag inte visste vad ett Phoenix gold steg kostar i Sverige.

Men snälla nån. Vad äre det frågan om?

DU sa att JAG skulle köpa STEG som var DUBBELT så dyrt som BASEN. Och steget jag har förslagit kostar juh nästan 3 ggr så mycket som min bas. Och att du inte skulle lägga mindre än 500wrms. Steget ger bra mycket mer än 500wrms.

Sen skriver du att du tycker jag snålar in på steg?

Hur ska du ha det?

Det händer att man har smutsiga fötter, med det fötter aldrig att man har smutsiga händer

424 Inlägg
28 november 2007
Rätt kul att kolla den här tråden lol

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

108 Inlägg
28 november 2007
För det första , så kan man tänka på vad man vill uppnå med sina prylar ??

att köpa en bas som klarar av 1000 watt peak tex anser jag är rätt vettigt för normalt bruk , man får tänka på att går man upp i effekt , riktig effetk och inte Mchammer slutsteg wink

så kommer det gå åt mycket ström , allså Mer batterier  >Extra ösig generator som laddar allt om det ska användas för dagligt bruk  osv osv . Då blir det dyrt..

Allså det medför mycket mer en bara ett steg som lämnar mycket effekt..  Att hålla sig inom rimlig gräns är ett smart sätt både för plånboken och öronen .

Ang DD basar  Vad skilljer sig en bas från att vara SQ eller SPL ??

man kan använda vilka basar som hällst i princip till Spl Db tävlingar , det som sätter stopp är värmen , 

Dom mindre basarna och billigare är dåliga på att leda bort värmen , dvs att dom kommer smälta till slut om man belastar för länge  ,  1 sec ton  eller 30 sec ton osv

Sen ändrar ett bas element mycket karraktär beroende på Effekt ,och Låda

Du kan få en 8 " att spela mjuk å slappt , eller få den att spela som en käftsmäll.

Allt handlar om hur länge det kommer att hålla ihop , och det är där vi kommer in på Olika märken , material på basar , hållbarhet , effekt , kvalitee osv ..

MVH

Studerande
463 Inlägg
28 november 2007
ZZZADA skrev:
Finns ju folk som tävlat i emma med DD basar, så långt vet jag någon om det.
DD är ofta med i spl sammanhang, yepp.

Angående slutstegspriserna så är det omöjligt...det är som att skänka bort prylarna.

Priserna han har angett stämmer. Sedan så tillkommer det ju frakt, försäkring, betalningsavgifter och tull (om man har lite otur) men det blir ändå en bit under halva priset om man beställer från USA. Att det blir så mycket billigare beror ju också på att dollarvärdet ligger väldigt lågt för tillfället.
Personligen så skulle jag inte ens tänka på att köpa bilstereogrejer till svenska listpriser just nu.

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

2 123 Inlägg
28 november 2007
tiotum skrev:

Men snälla nån. Vad äre det frågan om?

DU sa att JAG skulle köpa STEG som var DUBBELT så dyrt som BASEN. Och steget jag har förslagit kostar juh nästan 3 ggr så mycket som min bas. Och att du inte skulle lägga mindre än 500wrms. Steget ger bra mycket mer än 500wrms.

Sen skriver du att du tycker jag snålar in på steg?

Hur ska du ha det?

Nu hittar jag inte ens ett sånt steg på danmobility som är återförsäljare av phoenix gold men som zzzada skrev så är det för dom som att ge bort steget gratis om dom säljer det till det priset. För det kan omöjligt vara 3000-4500kr i Sverige, då skulle alltså dom svenska återförsäljarna tjäna runt 2000kr(minst) på varje steg så att det går ihop i Usa har jag svårt att förstå men du verkar ju kunna det här så varför frågar du ?
Alternativen du valt är ju redan bäst.
Jag hade iaf köpt ett JBL GTO 1200.1 steg på nardik com lämnar C:a 800wrms i specen, kostar 3395:- nu. Då har du effekt så att det blir över och Jbl stegen är ofta underspecade.
Jag älskar iaf mina Jbl steg och kan varmt rekomendera dom, och killarna på nardik är bra att ha att göra med.

T5 beroende
345 Inlägg
28 november 2007
Phoenix Gold RSd1200.1 listar 7000:- i sverige...hur kan detta steg skänkas bort för mindre än 2000kr i USA då???

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
28 november 2007
Phoenix Gold RSd1200.1 på ebay kostar 1544:-
http://cgi.ebay.com/PHOENIX-GOLD-RSD120 … dZViewItem

Diesel is the blood of satan.

T5 beroende
345 Inlägg
28 november 2007
Skänker dom bort dessa fina steg för det priset så ska jag beställa ett parti.

2 123 Inlägg
28 november 2007
Annonsen var från ett företag men vad är det som säger att det är ett äkta Phoenix gold ?
Kan ju lika gärna vara en kopia eller ett välanvändt demo ex ?
Nån som känner till företaget Inc audio ?
För precis som zzzada säger går dom back på att sälja steget så billigt, som Kamprad gör med sina korvar alltså wink
MVH Fredrik

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
28 november 2007
Jag tror inte dom går back direkt, kanske mer plus minus noll kanske. Jag skyller på den konstiga svenska prissättningen.

Som tex: ett välkänt mellanregister "vi kallar det för x" här i sverige kostar 500:- st hittade samma på en amerikansk sida för 250:- när dollarn låg över 7kr
Hur går det ihop, dom måste ju tjäna på den affären också.? sen beror det väll lite på frakt, tull. men dom har ju det också.

Diesel is the blood of satan.

424 Inlägg
28 november 2007
Annonsen var från ett företag men vad är det som säger att det är ett äkta Phoenix gold ?
För precis som zzzada säger går dom back på att sälja steget så billigt, som Kamprad gör med sina korvar alltså wink
MVH Fredrik

rätt eller fel? kan vara ett äkta kan väl vara ett oäkta steg? den som beställer får väl reda på de. inget att snacka om eller? om de är sådan pris skillnad så är det väl bara bra och beställa där ifrån eller? varför betala mer? tycker att tråden har spårat ur lite här? frågan var väl vilket steg som folk skulle rekomendera? inte hålla på att gnälla att de inte kan vara möjligt att dom priserna är sanna? testa va? dollarn sjunker ju för varje dag som går så de blir ju inte dyrare för tillfället iallafall. kan ju ha något med de att göra. kan ju vara så att dom går back där i usa för att dollarn är väldigt svag just nu! men bättre för oss iallafall big_smile
Senast redigerat av joliba_01 (28 november 2007)

Ha de gött !

2 123 Inlägg
28 november 2007
joliba_01 skrev:
MVH Fredrik

rätt eller fel? kan vara ett äkta kan väl vara ett oäkta steg? den som beställer får väl reda på de. inget att snacka om eller? om de är sådan pris skillnad så är det väl bara bra och beställa där ifrån eller? varför betala mer? tycker att tråden har spårat ur lite här? frågan var väl vilket steg som folk skulle rekomendera? inte hålla på att gnälla att de inte kan vara möjligt att dom priserna är sanna? testa va? dollarn sjunker ju för varje dag som går så de blir ju inte dyrare för tillfället iallafall. kan ju ha något med de att göra. kan ju vara så att dom går back där i usa för att dollarn är väldigt svag just nu! men bättre för oss iallafall big_smile

Jag har rekomenderat steg och ifråga sätter bara.
Det är väl ett forum som är till för att diskutera.
Rätta mig om jag har fel ?

38 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Som sagt. Det är billigt i USA.

Nu vet ja inte hur erfaren ni är av själva ebay. Men det finns juh ganska många sätt att kolla så att företaget man köper från är seriösa. Via system som ebay själv lyckats bygga upp. Och antagligen skulle dom inte bli så kallade "power seller" på ebay med mera.. om dom inte sålde äkta fungerande grejjer?

Tror inte att dom skulle ha så goda rekomendationer av ca 60 000 personer om dom inte var seriösa så.

Priserna är bra. Fullförsäkrad frakt ca: 500:- . Tullavgift. Inget alls om du får företaget att sända som gåva eller sponsring.

Har handlat från usa flera gånger. För sjukt billiga summor... och det funkar hur bra som helst!

Och vägrar ni acceptera låga priserna från usa.. och tror att det är pirat allting så är det juh synd! För ni kan spara väldigt mycket pengar!

Det händer att man har smutsiga fötter, med det fötter aldrig att man har smutsiga händer

424 Inlägg
28 november 2007
tiotum skrev:
Som sagt. Det är billigt i USA.

Nu vet ja inte hur erfaren ni är av själva ebay. Men det finns juh ganska många sätt att kolla så att företaget man köper från är seriösa. Via system som ebay själv lyckats bygga upp. Och antagligen skulle dom inte bli så kallade "power seller" på ebay med mera.. om dom inte sålde äkta fungerande grejjer?

Tror inte att dom skulle ha så goda rekomendationer av ca 60 000 personer om dom inte var seriösa så.

Priserna är bra. Fullförsäkrad frakt ca: 500:- . Tullavgift. Inget alls om du får företaget att sända som gåva eller sponsring.

Har handlat från usa flera gånger. För sjukt billiga summor... och det funkar hur bra som helst!

Och vägrar ni acceptera låga priserna från usa.. och tror att det är pirat allting så är det juh synd! För ni kan spara väldigt mycket pengar!

Jag tycker att du ska beställa sen kan du ju höra av dig hur bra de blev. är själv sugen big_smile
Tycker bara att de blev synd att denna tråd skulle tas över av några som försöker visa sig bäst eller nått. rätt eller fel. man själv som väljer . men dom som har tid att slösa här på onödiga inlägg som att de inte funkar med priserna kan ju fortsätta. du fick ju iallafall svar på frågan om vilket steg som folk skulle rekomendera. och de andra väljer du sjäv om informationen är värt något. lycka till smile

Ha de gött !

8 156 Inlägg
28 november 2007
Just nu är det riktigt billigt när man importerar från USA pga den låga dollarn.
Den har ju tappat ofantligt mycket i värde den senaste tiden.
Kommer ni ihåg när dollarn låg i 9:50 och var värd mer än euron? Då var värdet 50% högre än idag. Klart att det påverkar att vi idag har en stark valuta och dom har en svag.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

108 Inlägg
29 november 2007
Ett steg som kostar 1400 kr , lämnar inte dom effekterna i äkta watt .. sen spelar det ingen roll om det är i usa eller i indien dom säljs , så funkar det .

Kolla på vad den verkligen specen till stegen  och belastingen dom har använd när dom har mät . Avsäkring , hur effektivt  steget är .

Ska du ha effekt utan att det distar sönder skiten med 10% så får man laxa upp .

Eller köpa tex Sinus live , eller annat i den klassen . Hyffsad effekt att ta ur , men dock oren effekt  i mitt tycke !

MVH

108 Inlägg
29 november 2007
Kan ge ett exempel på det kenwood 9103 steget ,

1 Ohm@14.4V Over 900 Watts × 1
2 Ohm@14.4V 900 Watts × 1 (100Hz, 1.1%THD)
4 Ohm@14.4V 500 Watts × 1 (20-200Hz, .5%THD)
Infrasonic Filter 15Hz, 25Hz, -18dB/oct
Low-Pass Filter 50Hz-200Hz (Variable), -24dB/oct
Maximum Output Power 1800 Watts
RMS Power Output 500 Watts × 1 (1%THD+N) (4Ω)
Signal-to-Noise Ratio 94dBA (Ref: 1 Watt into 4)
Bass Boost 40Hz, dB-+18dB

Dom flesta stegen är som sakt uppmäta med en belastning , inte med en högtalare ..

Så det finns fortfarande inget som säger att det låter bra vid 900watt /rms som detta steg påstårs lämna ,

sen att det har vart uppmätt till det är en annan femma !

MVH

38 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
Jag har rekomenderat steg och ifråga sätter bara.
Det är väl ett forum som är till för att diskutera.
Rätta mig om jag har fel ?

Ja du kan juh inte påstå att du till en början var särskilt hjälpsam? När du kommer och talar om för mig att jag måste köpa steg före bas, som om det vore ngn slags skriven lag. Och när det ändå visar sig att det bara är du som tycker så i den här tråden.

Jag tror inte du kan påstå själv att du var särskilt hjälpsam med svaren jag sökte? Kändes mer som du haft en dålig dag och bara ville ha ngn att hitta fel på.

Självklart! Forum är till att diskutera på. Vad/hur man diskuterar är olika på olika trådar och forum. I det här fallet känns det ganska klart att det går ut på att svara på olika trådskapares frågor och funderingar. Inte lägga sig i oväsentligheter som vilken ordning jag köper mina grejjer :S

Så fruktansvärt less på detta problem med forum. Och det finns överallt. Hänger mycket på sporthoj och där kryllar det av dessa kaxiga och ibland ovetande människor som helt enkelt bara verkar vilja vara ngt de inte är. Var ödmjuk och försök hjälpa till istället. Kan man inte hjälpa till eller inte vet svaret, så svara inte!

Inte för att jag menar ngn särskild nu. Men förstår inte nöjet med att hänga runt på olika forum och håna, göra narr och klaga på folk :S

38 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
joliba_01 skrev:
Jag tycker att du ska beställa sen kan du ju höra av dig hur bra de blev. är själv sugen big_smile
Tycker bara att de blev synd att denna tråd skulle tas över av några som försöker visa sig bäst eller nått. rätt eller fel. man själv som väljer . men dom som har tid att slösa här på onödiga inlägg som att de inte funkar med priserna kan ju fortsätta. du fick ju iallafall svar på frågan om vilket steg som folk skulle rekomendera. och de andra väljer du sjäv om informationen är värt något. lycka till smile

TACK, för det! Jag det är synd, tyvärr alldels för vanligt! Men men! Har som sagt fått några vettiga svar trots allt!

Jag får min nya bilstereo i veckan. Och då ska ja köra igång grejjerna som jag har bara och pröva lite. Men till veckan kommer jag 99% säkert köpa ett steg från usa. Samma sida som ngn här länkade till. Dom verkar vettiga med bra service. Jag vet juh fraktkostnader och allt nu, eftersom ja kontaktat dom. Självklart återkommer jag och talar om hur det gick, med länkar osv! Så kan du själv beställa därifrån!

Sök