3381
Sök

Vilket slutsteg till min DD Bas?

38 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Jag ganska dålig koll på slutsteg osv. Men av det jag förstått så är det inte effekten som är viktigast? Utan hur bra komponenter det är och hur mycket ström den klarar av att leverera?

Aja, åter till huvudämnet!

Jag har en 12" bas, Digital Designs 1512 4ohm. Den ska vara på 450wrms. Men snackas juh om att DD tål mycket mer än vad som anges. Just nu har ja bryggkopplat ett DLS CA23 som tydligen ska ge 400wrms.

Men jag har hittat en amerikansk som säljer jävligt billigt med tanke på vad det kostar i sverige. Så ni som vet lite bättre kanske kan hjälpa mig och se om ngt av dessa steg är ngt för mig. Som vill kunna driva min bas utan större problem.

---------------------------------

PHOENIX GOLD RYVAL V8001 1600W CLASS D

High Efficiency Class D Mono Block Power Amplifier
12dB Variable Low Pass Crossover
12dB Variable Bass Boost
Low Pass Level Control Ready
Auxiliary Outputs
Speaker Lever Inputs
Remote Monitoring Display
Extruded Aluminum Heat Sink
Custom Engineered in USA
4-Ohms : 1200 Watts x 1
2-Ohms : 1600 Watts x 1
Signal-to-Noise Ratio : >90dBA
RCA Signal Input Sensitivity : 100mV~9V (RCA inputs)

PRIS: 1076:-

------------------------------------------------

KENWOOD KAC-9103D 1800W MONO CLASS D

Mono power Amplifier
Die cast aluminum heatsink
Top Panel Fan for extra cooling
removable aluminum top panel and top panel control
Variable bass boost
all connections on one side of amp for neater installation
Mosfet power supply
Gold plated RCA in/out jacks
subsonic filter
Variable low pass crossover 50hz - 200hz variable
500 watts RMS x 1 @ 4 ohms
900 watts RMS x 1 @ 2 ohms
Over 900 Watts @ 1 ohms x 1
1800 watts MAX
Infrasonic filter 15Hz,25Hz,-18db
Signal to noise:94 DBA
Opitional Bass knob control port (SEE OTHER AUCTIONS WR-10)

PRIS: 1076:-

-----------------------------------------------------------------------

POWER ACOUSTIK OV1-3000D 3000W MONO CLASS D

Hi Speed Digital Circuitry
Fully Regulated PWM Power Supply
Four Way Protection Circuit
1 Ohm Stable
Bridging Synchronization
Variable Low Pass 50Hz-150Hz
Variable Subsonic Filter 15Hz-40hz
Variable Subwoofer EQ @ 45Hz
Phase Switch 0-180
Remote Dash Mount Low Level Gain Control With Cable
Frequency Response: 15Hz to 150hz
S/N Ratio: 100 db
THD: 0.5%
System Distress Indicator
Inputs Sensitivity: 200mv-8v
Dual Mono Speaker Output Connectors
Platinum Plated Heavy Duty Power & Speaker Terminals
Dimensions : 22.7" x 2.3" x 11.7"

PRIS: 1200:-

------------------------------------------

POWER ACOUSTIK SL-2000D 2000 WATT MONO CLASS D

Hi Speed Digital Circuitry
Fully Regulated PWM Power Supply
Four Way Protection Circuit
1 Ohm Stable
Bridging Synchronization
Variable Low Pass 50Hz-150Hz
Variable Subwoofer EQ @ 45Hz
Variable Subsonic Filter 15Hz-40Hz
Phase Switch Q-180
Remote Dash Mount Low Level Gain Control With Cable
Frequency Response: 15Hz-150kHz
S/N Ratio: 100dB
THD: 0.5%
System Distress Indicator
Inputs Sensitivity: 200mv-8V
Dual Mono Speaker Output Connectors
Platinum Plated Heavy Duty Power & Speaker Terminals
Remote Dash Mount Bass Knob Control
1 ch
4ohm RMS: 800
2ohm RMS: 1300
1ohm RMS: 1600
Max: 2000

PRIS: 1400:-

-------------------------------------

PHOENIX GOLD RSD1200.1 1200 WATT 1 CHANNEL AMPLIFIER

775W  x 1 @ 4 ohms
1200W x 1 @ 2ohms
79dBA Signal-to-Noise Ratio
9V Maximum Input (@clipping)
6.34 Effective Dampening Factor (@ 4ohms)
200mV Max. Sensitivity
10Hz-293Hz Frequency Response
Variable Bass Boost
Line level inputs
On board protection
Buit-in 18dB per octave crossover
Wide range input sensitivity adjustment
High speed high current Mosfet switching power supply
Multi-function protection indicator 

PRIS: 1521
----------------------------------------------

JL AUDIO 250/1 CLASS D MONO 250W AMPLIFER NEW 2007 AMP

Class D Circuitry
250W RMS @ 1.5 ohms - 4 ohmsTHD at Rated Power: <0.05% @ 4 ohm
S/N Ratio: >95dB below rated power
Frequency Response: 5 - 50,000 Hz (+0, -1dB)
Damping Factor: >500 @ 4 ohm/50 Hz
Input Range: switchable from 200mV-2V RMS to 800mV-8V RMS
Differential-Balanced Input Topology: (1 pair of inputs)
On-board Crossover: fully-variable (40-200 Hz), selectable-slope LP (12 or 24 dB per octave)
Preamp Output: 2-channel (full-range, LP or HP)
Bass EQ: variable boost up to 15dB
Infrasonic Filter: defeatable 24dB/octave at 30 Hz
Signal-Sensing Turn-On: permits operation without remote lead
Dual mono speaker output connections: accept up to 8ga. wire
+12V and Ground connections: accept up to 4ga. Wire

PRIS 1500:-
--------------------

tack på förhand!
Senast redigerat av tiotum (27 november 2007)

Det händer att man har smutsiga fötter, med det fötter aldrig att man har smutsiga händer

T5 beroende
345 Inlägg
27 november 2007
Den mår nog bra av 2-300 watt till..

Lägger mina vantar på PHOENIX GOLD RSD1200.1 1200...grymt steg som dessutom leverarar mer än vad det är specat till samt att det låter bra rent musikaliskt, har inte någon större koll på resterande slutsteg förutom specen du angav.

Men stämmer dessa priser?? Låter lite för bra för att vara sant..
Senast redigerat av ZZZADA (27 november 2007)

399 Inlägg
27 november 2007
Ja tar inte du det stora Phoenix Goldet så tar jag det t mina blivande 1510or

Annars har Audiotech.se just nu DD C2a steg till salu för 1995 har jag för mig, bryggat ger de lite över 600W rms i 4 ohm...
Senast redigerat av Maildaemon (27 november 2007)

2 911 Inlägg
27 november 2007
Inte en sportkeps att domdär priserna är sanna, 1200.1 steget går på en bit över 4000kr over there, finns ingen anledning att en normal funtat människa skulle sälja prylar till dom priserna, inte ens i USA.

399 Inlägg
27 november 2007
Han kan vara Norman Bates for all I care, bara man får det så billigt^^

2 123 Inlägg
27 november 2007
Man köper bas efter slutsteg och inte tvärtom wink

38 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:

Spelar väl ingen roll... då jag sedan länge tänkt uppgradera på delarna? Har vetat länge vad jag ska ha för bas, och fick nyligen tag på en sådan. Och nu kikar jag vidare på slutsteg.

Det viktigaste är väl att basen går bra med steget. Och att steget går bra med basen?
Spelar det då ngn roll vilken ordning man köper grejjerna :S

Det händer att man har smutsiga fötter, med det fötter aldrig att man har smutsiga händer

2 123 Inlägg
27 november 2007
tiotum skrev:

Spelar väl ingen roll... då jag sedan länge tänkt uppgradera på delarna? Har vetat länge vad jag ska ha för bas, och fick nyligen tag på en sådan. Och nu kikar jag vidare på slutsteg.

Det viktigaste är väl att basen går bra med steget. Och att steget går bra med basen?

Det är helt enkelt så man gör för att kunna anpassa basen efter stegets spec.
Men en hint är att slutsteget ska kosta minst dubbelt så mkt som basen.
Och jag skulle inte driva min DD bas med mindre än 500wrms.

38 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
tiotum skrev:

Förstår att ett steg ska passa bra till basen. Därför jag la ut den här tråden angående om ngn vet om ngt av dessa steg är bra till denna DD bas. Och ingen lämnar mindre än 500w av de jag angett (förutom JL audio). Men jag är inte så haj på dessa grejjer och frågar därför om ngt av stegen här duger bra åt en kille som inte är tävlare. Utan bara vill få bra skjut på basen som jag redan kommit över! Jag har svårt att tolka riktigt vad man ska kika på. Watt verkar juh vara svårt eftersom vanliga märken är dyrare och mindre watt än vissa andra som kostar hälften och "ger" dubbla effekten. Vilket jag antar är kvalite och äkta watt på de mer kända märkena. Med andra ord.. det verkar finnas så många sätt att mäta effekten.

Angående priserna var ja också lite skeptisk först. Men vid närmre funderingar är ja inte lika förvånad då jag i somras köpte Mc kläder (hjälm,ställ,visir) för en knappa tredjedel av vad det kostar i sverige. Och då snackar vi om moderna märkesgrejjer Agv & alpinestars!

424 Inlägg
27 november 2007
tiotum skrev:

Vilket liv. Nu har han ju en bas och ska skaffa sig ett steg. och ?
Skaffa dig ett bra steg som passar så bir de nog bra. spelar de bra så gör de det eller inte ? !

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

2 123 Inlägg
27 november 2007
joliba_01 skrev:
tiotum skrev:

Skaffa dig ett bra steg som passar så bir de nog bra. spelar de bra så gör de det eller inte ? !

Jo jag har ju faktiskt ett liv och försöker lära grabben hur han ska göra eftersom jag tänker efter "Gör om, gör rätt".
Men tydligen har ju han vart alldeles för impulsiv och bara köpt basen eller blivit lurad av en försäljare att bara köpa basen utan dess vidare.
DD basar är till för SPL och inte SQ så satsa på ett steg som lämnar riktig effekt och inte siktar in sig mer på finljud.
JBL, Rockford Fosgate, Kicker eller kanske Sinus Live.
Dessutom är den en sak att köpa en bas och veta vad man ska ha för steg och vet att dom matchar varandra. Men nu hade ju killen ingen aning om vad han skulle köra för steg och verkar dessutom vilja snåla på stegen.
Föresten, vad har du för bil och vad ska du bygga för typ av låda ?

38 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Dessutom är den en sak att köpa en bas och veta vad man ska ha för steg och vet att dom matchar varandra. Men nu hade ju killen ingen aning om vad han skulle köra för steg och verkar dessutom vilja snåla på stegen.

Jag har lyssnat på ett antal DD basar i bilar, så jag vet precis vad jag köpt för typ av bas ljudmässigt! Därav valet!

Och du säger att jag snålar på steg? Men om du kollar vad grejjerna igentligen kostar i sverige. Och du sa själv att steget skulle vara dubbelt så dyrt som basen?

Basen, 1800:- kontra tex Steget Phoenix gold RSD1200.1, 5-6000:- i sverige.
Har du ens kollat vad det är för steg?

Och jo, jag har lite koll trots allt på steg. Men jag är inte dummare än att jag förstår att det självklart finns steg att köpa till basen som jag införskaffat! Men såg det som ett senare bekymmer. Och tänkte nu försöka få lite tips om för och nackdelar på de steg jag tagit fram här. Från ngn som verkligen kan bättre. Och se om jag är helt ute och cyklar eller om det verkar rätt!

Nu orkar ja inte diskutera det här. Utan tillbaka till ämnet och vill man inte svara på frågorna utan bara lägger sig i onödiga saker tycker jag att man kan undvika det så gott det går!

Jag har iaf en bas... och behöver ett steg! oavsett om det är rätt eller fel
Och är väldigt tacksam för alla svar på frågor!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
27 november 2007
Jag köper då basar först sen steg till basarna

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
27 november 2007
Av stegen ovan så  skulle jag ta phoenix G rsd steget, dom andra stegen har jag ingen erfarenhet av.
PG har alltid haft ärliga watt på sina steg, Sen tycker jag att dom är ruskigt stabilt byggda. Som tex:Deras gammla model (M-modellen) från 90-talet som jag tycker smiskar skiten watt mässigt ur dom flesta stegen på marknaden.

Sen tycker jag inte att det spelar ngn roll,om vilket som kommer först. slutsteg eller bas. Det första och viktigaste är att välja om man vill ha finljud eller spl eller ngt därimellan.

Man måste ju utgå ifrån ngt,du vet att du vill ha DD basen. Så bygg från basen och försök matcha resten till ljudet du vill ha.

Diesel is the blood of satan.

424 Inlägg
27 november 2007
joliba_01 skrev:

Jo jag har ju faktiskt ett liv och försöker lära grabben hur han ska göra eftersom jag tänker efter "Gör om, gör rätt".
Men tydligen har ju han vart alldeles för impulsiv och bara köpt basen eller blivit lurad av en försäljare att bara köpa basen utan dess vidare.
DD basar är till för SPL och inte SQ så satsa på ett steg som lämnar riktig effekt och inte siktar in sig mer på finljud.

De var ju inte så att jag menade att du inte hade ett liv. Att de var sådant liv i trådan menade jag att han hade köpt basen först och ska köpa steget sen. men om man vet att sakerna funkar kan man inte köpa basen först då och sen steget för de skulle ju kosta dubbelt så mycket big_smile inge illa menat .

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

T5 beroende
345 Inlägg
27 november 2007
De flesta DD Basar är ofta byggda för att spela SQ inte SPL som någon i tråden sa tidigare.Anledningen att de spelar så sjukt högt och kontrollerat är att de är"övermotoriserade" samt mkt välbyggda.

Ang. Slutsteg före bas osv...det är bara skitsnack, enligt mig så köper man bas innan steg...då vet man ju hur mycket effekt man behöver!!

Finns inget som säger att man ska köpa slutsteg före bas eller viseversa.

2 123 Inlägg
27 november 2007
ZZZADA skrev:
De flesta DD Basar är ofta byggda för att spela SQ inte SPL som någon i tråden sa tidigare.Anledningen att de spelar så sjukt högt och kontrollerat är att de är"övermotoriserade" samt mkt välbyggda.

Ang. Slutsteg före bas osv...det är bara skitsnack, enligt mig så köper man bas innan steg...då vet man ju hur mycket effekt man behöver!!

Finns inget som säger att man ska köpa slutsteg före bas eller viseversa.

Då är vi inte eniga, hur ofta ser man en DD bas i en SQ bil som tävlar i emma ?
Det har jag aldrig gjort iaf men då är jag inte välljudskille heller. Tycker det är rätt så tråkigt faktiskt så jag brukar inte kolla in dom bilarna på de mässor jag är. Dock var det ju massor med SQ bilar på bilsportmässan och jag skymtade ändå ingen DD bas wink
Hur ofta ser man en DD bas i SPL ?
Jo, i många dB drag tävlingar och dom innehar även flera världsrekord i att spela högt.
Och jag som många andra håller fast vid att man dimensionerar bas efter slutsteg. Men visst gör som ni vill, men chansen att man går hem med grisen i säcken är ju betydligt större. Dvs att du inte har råd med ett slutsteg som lämnar tillräcklig effekt för den dyra basen du köpt.
Och nej, jag har verkligen ingen koll på Pheonix Gold men jag har svårt att tro att våra svenska leverantörer ökar priset med 4x summan som trådskapren skrev.
MVH Fredrik

T5 beroende
345 Inlägg
27 november 2007
Finns ju folk som tävlat i emma med DD basar, så långt vet jag någon om det.
DD är ofta med i spl sammanhang, yepp.

Angående slutstegspriserna så är det omöjligt...det är som att skänka bort prylarna.

2 123 Inlägg
27 november 2007
ZZZADA skrev:
Finns ju folk som tävlat i emma med DD basar, så långt vet jag någon om det.
DD är ofta med i spl sammanhang, yepp.

Angående slutstegspriserna så är det omöjligt...det är som att skänka bort prylarna.

Precis, verkar som vi håller med varann för en gångs skull : )
Alla basar går ju självklart att använda till emma men det är inte vanligt med DD basar helt enkelt. Rockford är heller inte gjorda för att spela fint men håkan använder ju en T2:a i sin skyline och gör bra resultat i emma racing. Där testas på högljud och finljud.
Det sa ju jag med men då var jag tydligen korkad och visste ingetting big_smile

T5 beroende
345 Inlägg
27 november 2007
Precis, verkar som vi håller med varann för en gångs skull : )
Alla basar går ju självklart att använda till emma men det är inte vanligt med DD basar helt enkelt. Rockford är heller inte gjorda för att spela fint men håkan använder ju en T2:a i sin skyline och gör bra resultat i emma racing. Där testas på högljud och finljud.
Det sa ju jag med men då var jag tydligen korkad och visste ingetting big_smile

Jovars, taggarna utåt ibland smile
Korkad och okunnig har jag väl inte anklagat dig för att vara?

Det är ju något speciellt med DD basar (iaf dyrare serier) som jag aldrig tidigare har upplevt hos några andra basar, det är att om de får ordentligt med effekt så spelar dom sjukt kontrollerat, det bara "smäller/snärtar" på och det finns liksom inget som heter okontrollerat på en DD bas. Om man tar tex rolles jänkare med dubbla DD 18" i skuffen(kan va 15"?) som spelar lika tight som en välkontrollerad 8" fast med DD subbarna så kan man även spela fruktansvärt högt, det gör DD rätt unika!

Sök