2500
Sök

Är b230 et ett bra block att bygga turbo projekt på

14 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
#1
Tjeanre
Jag skulle höra om b230 et är ett bra block att bygga turbo projekt på??
Är ju ett turbo block men finns det för/nackdelar med dom olika turbo blocken??

Vågar man gasa fullt har man trimmat för lite..

62 Inlägg
27 november 2007
#2
Skilnaden mellan b230 et och ft är kolvar och ft har nyare sprut. Ska du trimma över 500hk så

H-profilms stakar , smidda kolvar , nya lagaer. det är vad man behöver för att slippa motor ras.

Enligt sävaturbo så behöver man inte gör något med underdelen (blocket).

Hur mkt pegar har du att röra dig med och hur måga hk vill du ha ?
Senast redigerat av Johan_leet (27 november 2007)


133 Inlägg
27 november 2007
#3
köp ett 230 block från en 98 med oljekylda kolvar så pallar bottendelen mycket hk


10 287 Inlägg
27 november 2007
#4
I princip nej. Dålig hållbarhet.

Mo_berg skrev:
Tjeanre
Jag skulle höra om b230 et är ett bra block att bygga turbo projekt på??

Finns flera trådar om detta men i princip så är ett nyare B230FT/FK block, typ 95 eller nyare, sannolikt bästa valet. Ett B23ET block tål i o f s minst lika mycket i orginal men det är svårt att få tag på fräscha sådana.

Mo_berg skrev:
Är ju ett turbo block men finns det för/nackdelar med dom olika turbo blocken??

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
27 november 2007
#5
blocket är det inget fel på det är innehållet som suger

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 287 Inlägg
27 november 2007
#6
Precis. Men vill man köpa och slippa bygga om så finns det betydligt bättre val än B230ET block.

/Göran

turboforssen skrev:
blocket är det inget fel på det är innehållet som suger

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
#7
ok. jag har lite över 20 lakan att röra mig med för tillfället. och jag vill ha ca 300 lr lite över om det är möjligt.

Vågar man gasa fullt har man trimmat för lite..

14 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
#8
300hk asså wink

Vågar man gasa fullt har man trimmat för lite..

62 Inlägg
27 november 2007
#9
räkna med kolvar , vevskakar , lager runt 10.000 iaf


34 Inlägg
27 november 2007
#10
om du ska trimma rödblocks motor så ska du använda ett block som är nyare än 88 pga att dom tidigare motorerna hade smalare lagerbanor dvs klenare, så använd 89 lr nyare. 95 och uppåt är ju ännu bättre pga oljekylningen till kolvarna,

10 287 Inlägg
27 november 2007
#11
Och vad har du för växellåda till dessa 300Hkr?

Har du inte tex en M90 redan så ryker 10.000 redan där.

Vad har du för diff?

Har du ingen diffbroms så behöver du en sådan. Åka runt och spinna på ett bakhjul är lite...tja...lustigt. Där ryker i så fall några tusen till.

Min tumregel är: 300kr/hkr man trimmar. Så om du redan har en turbomotor med , låt oss säga 160Hkr, och vill upp till 300Hkr. Då saknas det 140Hkr a´ 300 kr = 42.000 kr.

Har du inte M90 och "bara" 20.000 så skulle jag säga att det blir en standard B230FT med annan kam , chippad , och runt 220Hkr för dom pengarna.

/Göran

Mo_berg skrev:
ok. jag har lite över 20 lakan att röra mig med för tillfället. och jag vill ha ca 300 lr lite över om det är möjligt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

264 Inlägg
27 november 2007
#12
M 90 ...10 papp ????
Måste väl gå o få tag på billigare väl lr....


4 506 Inlägg
27 november 2007
#13
Finns M90 för 3lök på blocket!

Kan du andas kan du dö.

10 287 Inlägg
27 november 2007
#14
Jo, kanske billigare är 10.000 totalt numera.
Men glöm inte:
- Kardanaxel
- Svänghjul
- Ev konvertering från mekanisk till hydraulisk koppling
- Tryckplatta
- Lamell
- Spakställ (inte alla lådor man köper är kompletta)

På "min tid" så var en vettigt tryckplatta bara det runt 2500 kr.

/Göran

_Wallis_ skrev:
Finns M90 för 3lök på blocket!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
27 november 2007
#15
Såg en komplett B230FK + M90 för 8000 btw. Det låter som bra affär om allt lirar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

264 Inlägg
27 november 2007
#16
Sharky skrev:
Jo, kanske billigare är 10.000 totalt numera.
Men glöm inte:
- Kardanaxel
- Svänghjul
- Ev konvertering från mekanisk till hydraulisk koppling
- Tryckplatta
- Lamell
- Spakställ (inte alla lådor man köper är kompletta)

På "min tid" så var en vettigt tryckplatta bara det runt 2500 kr.

/Göran

_Wallis_ skrev:
Finns M90 för 3lök på blocket!


jo, de drar iväg fort med kostnaderna, he


14 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
#17
joo det lär väll inte bli billigt.. Jag sa att jag har 20 papp att röra mig med just nu.
Detta bygget ska inte va färdigt imorn direkt utan jag är 16 och ville ha något roligt att börja bygga på.

Vågar man gasa fullt har man trimmat för lite..

70 Inlägg
27 november 2007
#18
_Wallis_ skrev:
Finns M90 för 3lök på blocket!

Sharky kan sina saker smile Alltid lika kul att läsa trådarna han är med i. Man lär sig mycket smile


14 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
#19
jo han kan nog sin sak. det är intressant över lag att läsa på forum tkr jag;)
Men om jag formulerar mig såhär då: vilket block är bäst att bygga på??big_smile
Senast redigerat av Mo_berg (27 november 2007)

Vågar man gasa fullt har man trimmat för lite..

1 497 Inlägg
27 november 2007
#20
Använder tråden. smile

Håller själv på med turbokonvertering av en rödblockare.

Men har två motorer och vet inte vilken jag ska välja.

Det står mellan en:
B21 insprut
eller en:
B230f? Satt i en 245gl -92 iaf.

B21:an är i okänt skick medans B230 motorn startar och går fint.
Vilken borde jag välja?

Tänkt mig att ta ur runt 200hk.

Vilken klarar sig längst med orginalkolvar, stakar mm.?

Kan även se projekttråden här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63904


Sök