2549
Sök

Är b230 et ett bra block att bygga turbo projekt på

Smålänning
7 883 Inlägg
27 november 2007
#21
AxlSam skrev:
Använder tråden. smile

Håller själv på med turbokonvertering av en rödblockare.

Men har två motorer och vet inte vilken jag ska välja.

Det står mellan en:
B21 insprut
eller en:
B230f? Satt i en 245gl -92 iaf.

B21:an är i okänt skick medans B230 motorn startar och går fint.
Vilken borde jag välja?

Tänkt mig att ta ur runt 200hk.

Vilken klarar sig längst med orginalkolvar, stakar mm.?

Kan även se projekttråden här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63904

B21 utan tvekan! Den är bygg på tiden innan det skulle hållfasthetsräknas på allting smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
27 november 2007
#22
Ähumm...

Det användes inga flotta metoder för B230 blocken heller. Det handlar alltså inte om lågfriktionsmotorn utan om en B230F där man alltså hade gått tillbaka till den gamla överdimensioneringsmodellen.

För 200Hkr är svaret rätt givet imho: man tar den motor som funkar bäst så blir det billigast.

Dessutom är det så här att om du skall använda ett LH2.4 sprut så skall du INTE använda B21 blocket. Det ger dig bara huvudvärk.

/Göran

twin_cam skrev:
B21 utan tvekan! Den är bygg på tiden innan det skulle hållfasthetsräknas på allting smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 497 Inlägg
27 november 2007
#23
Okej.
Tack för svaren Sharky och twin_cam.
Och tack Mo_berg för lånandet av tråden wink

Detta ska inte blir en monsterturbo motor utan målet är ett system
som fungerar smile

Som man dessutom kan ha lite kul med.

Mvh Axel

948 Inlägg
27 november 2007
#24
Mo_berg skrev:
jo han kan nog sin sak. det är intressant över lag att läsa på forum tkr jag;)
Men om jag formulerar mig såhär då: vilket block är bäst att bygga på??big_smile

B230Ft från 95 och frammåt med en seriös renovering såsom borrning(kanske inte nödvändigt beronde skick på blocket om det har vändkanter, nya kolvar behöver inte var värsting räcker med volvos egna som du viktjusterar så att alla väger lika. sten parner vevstakar, nya lager, packningar, byt ut tryckplattan mot en som heter tp-712 finns i kg katalogen (finns säkert beg. eller billigare nån annanstans med) svänghjulet är jag lite osäker på men finns dom när dom går över 300hk att dom svetsar ihop det svänghjulet eller hittar nån som kan göra om det enkla djupa svänghjulet med hål i. byt ut remskivan som sitter på vevaxeln mot aluminium (inget måste men fick reda på det ställe jag lämna in att i orginal är det ordentlig obalans i) och balanserar vevaxel, svänghjul, remskiva och tryckplatta.
då har du ett ft/fk block som håller länge

Man Får Aldrig För Mycke
42 Inlägg
27 november 2007
#25
köp ft med en gång ist så slipper du det mesta kostnaderna om du inte ská trimma brutalt big_smile

Det Är Inte Nära Förens Det tar Emot

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 november 2007
#26
det är ju oftast bättre att isåfall köpa fk än ft, fk har ju mindre laddtryck orginal å därför inte lika slutkörd, så jag säger B230FK 95+


39 Inlägg
27 november 2007
#27
varför inte en b23 botten,hum!!

veven suger i 230 blocken..e de dessutom ett ET block så e de bara en isär tagning,viktnig,balansering,hona,nya ringar,lager..

ter du ur förbränings rummen på din 531 så du kompar kanske 8:5.1 så håller de för dina 300hk...




HAJJEN: varför huvudvärk med lh2.4 på b21??

1 497 Inlägg
27 november 2007
#28
TIC-Karlsson skrev:
köp ft med en gång ist så slipper du det mesta kostnaderna om du inte ská trimma brutalt big_smile

Men det är ju roligast att ha fixat något själv big_smile
Senast redigerat av AxlSam (27 november 2007)

10 287 Inlägg
28 november 2007
#29
Har du försökt sätta en tändlägesgivare för LH2.4 baktill på ett B21 block nån gång?

/Göran


ToFFe- skrev:
HAJJEN: varför huvudvärk med lh2.4 på b21??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#30
Det va många bra svar:D får se vad det blir för block..

Vågar man gasa fullt har man trimmat för lite..

39 Inlägg
28 november 2007
#31
Sharky skrev:
Har du försökt sätta en tändlägesgivare för LH2.4 baktill på ett B21 block nån gång?

/Göran


ToFFe- skrev:
HAJJEN: varför huvudvärk med lh2.4 på b21??


aha, kom på mej själv nu:(

10 287 Inlägg
28 november 2007
#32
Två gånger har jag installerat sprut på 240T med B21. En gång till LH2.4 och en gång ett eftermarknadssprut med 60-2 där ägaren duktigt hade satt dit rätt svänghjul.
Men båda hade missat givaren. Båda fick extrem huvudvärk när jag frågade vart givaren satt....

/Göran

ToFFe- skrev:
aha, kom på mej själv nu:(

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök