3416
Sök

Vad för skitbilar gör Renault egentligen? Bilen startar inte, DETTA ÄR OTROLIGT???

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#1
Hejsan.

Min bil har nu krånglat under två dagar, den startar inte. Vet verkligen inte vad de beror på.
Har bytt bla.

* Startbatteri
* Tändkablar
* Tändstift
* Bränslefilter

När jag drar om nyckel så händer det ingenting, startmotorn rör inte ens på sig. Lamporna och all annan elektronik går igång men bilen är helt död.

Kan ingenting om Clio och bilens barnsjukdomar/kända fel. Någon som har en minsta aning vad felet kan vara? Funderar på att lämna in bilen på verkstad men det är inte så lätt att ta sig dit då bilen inte startar hmm

Tacksam för all hjälp.

Mvh Pappi
Senast redigerat av Pappi (28 november 2007)

Sir
291 Inlägg
28 november 2007
#2
Om bilbatteriet är nyligen bytt kanske det är glappkontakt där. Startmotorn drar väldans mycket ström så minsta glappis kan orsaka avbrott. Brukar synas om man slår på halv eller hel ljuset och samtidigt vrider på starten. Slocknar även ljuset då så är det säkert glapp runt batteriet. Se om du kan göra rent runt polskorna och dra åt.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

430 Inlägg
28 november 2007
#3
och kolla jordkabeln till startmotorn. Fick en sån grej på min Seatförut, iof utan strul innan men ändå, körde till Gävle station, hämta en kompis. Skulle vidare, vägrar starta. El funkar fint men det klickar inte ens ur motorn. Fattade noll, hade tändningen på för att ladda mobilen(av nån anledning så har man alltid dåligt batteri när det behövs?)
Sen tillslut kunde tjejens styvfar komma å hjälpa/bogsera trodde jag. Han gick under huv, klämde på en liten röd sladd, drog åt med skiftnyckel eller polygrip å vips så gick det.

Men kolla så alla kablar sitter och har kontakt låter vettigt.


1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#4
Dale skrev:
Om bilbatteriet är nyligen bytt kanske det är glappkontakt där. Startmotorn drar väldans mycket ström så minsta glappis kan orsaka avbrott. Brukar synas om man slår på halv eller hel ljuset och samtidigt vrider på starten. Slocknar även ljuset då så är det säkert glapp runt batteriet. Se om du kan göra rent runt polskorna och dra åt.

Det är inge glappt då de funka med halv/helljus när jag vrider om nyckeln. Tack iallafall för tipset.

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#5
megaman_k skrev:
och kolla jordkabeln till startmotorn. Fick en sån grej på min Seatförut, iof utan strul innan men ändå, körde till Gävle station, hämta en kompis. Skulle vidare, vägrar starta. El funkar fint men det klickar inte ens ur motorn. Fattade noll, hade tändningen på för att ladda mobilen(av nån anledning så har man alltid dåligt batteri när det behövs?)
Sen tillslut kunde tjejens styvfar komma å hjälpa/bogsera trodde jag. Han gick under huv, klämde på en liten röd sladd, drog åt med skiftnyckel eller polygrip å vips så gick det.

Men kolla så alla kablar sitter och har kontakt låter vettigt.

Har faktiskt inte kollat jordkabeln till startmotorn, ska ta och kolla upp det. Tack för tipset smile

1 944 Inlägg
28 november 2007
#6
Har exakt samma problem på min Volvo 744 87:a .

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#7
b0nd3n skrev:
Har exakt samma problem på min Volvo 744 87:a .

Tråkigt att höra, men du har inte lyckats lokalisera felet eller? Kan de vara någon säkring som är trasig??

1 944 Inlägg
28 november 2007
#8
Pappi skrev:
b0nd3n skrev:
Har exakt samma problem på min Volvo 744 87:a .

Tråkigt att höra, men du har inte lyckats lokalisera felet eller? Kan de vara någon säkring som är trasig??

näe, inte lokaliserat problemet än, har kollat alla säkringar, och alla är hela , jag hoppas på att någon här på garaget.org har en bar ide.

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#9
b0nd3n skrev:
näe, inte lokaliserat problemet än, har kollat alla säkringar, och alla är hela , jag hoppas på att någon här på garaget.org har en bar ide.

Har själv inte kollat på säkringarna, ska ut och göra det snart, hoppas också att någon kan hjälpa till, annars får jag väl bogsera skitbilen till en verkstad eller så hmm

Sir
291 Inlägg
28 november 2007
#10
Kan vara solenoiden som gett upp på startmotorn med.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#11
Dale skrev:
Kan vara solenoiden som gett upp på startmotorn med.

Det kan också stämma faktiskt, det bästa kanske är att jag lämnar in bilen trotsallt eller?

Körv
3 535 Inlägg
28 november 2007
#12
Hade samma problem med min ford. Och då var det jordfel till bränslepumpen smile

Truckdriving Man

Sir
291 Inlägg
28 november 2007
#13
Pappi skrev:
Dale skrev:
Kan vara solenoiden som gett upp på startmotorn med.

Det kan också stämma faktiskt, det bästa kanske är att jag lämnar in bilen trotsallt eller?

Om det inte ens "klickar" när du vrider på nyckeln så brukar det antingen spänningsglapp eller solenoiden. Med en provlampa kan man ju kolla om det kommer spänning till solenoiden när man vrider på nyckeln. Skulle det vara en säkring skulle troligtvis mer inte fungera. Har man tur är det bara en massa damm som ställt till så inte solenoiden drar ordentligt. Då brukar det bara vara att blåsa rent med tryckluft.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#14
decib3L skrev:
Hade samma problem med min ford. Och då var det jordfel till bränslepumpen smile

Tackar för tipset, får kolla upp det också isåfall. Är inte direkt någon expert när de gäller felsöka bilen tråkigt nog hmm

Mvh Pappi

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#15
Dale skrev:
Om det inte ens "klickar" när du vrider på nyckeln så brukar det antingen spänningsglapp eller solenoiden. Med en provlampa kan man ju kolla om det kommer spänning till solenoiden när man vrider på nyckeln. Skulle det vara en säkring skulle troligtvis mer inte fungera. Har man tur är det bara en massa damm som ställt till så inte solenoiden drar ordentligt. Då brukar det bara vara att blåsa rent med tryckluft.

Ne den "klicka" inte något när jag vrider om nyckeln, men vart sitter solenoiden egentligen :$ är inte någon expert när de gäller bilar, men lär mig med tiden big_smile

Tack för all hjälp.

Mvh Pappi

Sir
291 Inlägg
28 november 2007
#16
Solenoiden sitter på startmotorn som brukar sitta vid skarven mellan motorn och växellådan. Ha ringen bra bild men på http://www.auto-electric.nl/pages/sub/1-2.html finns de tlite startmotorer och det är den lilla grejen som är solenoiden. Brukar gå in en grov kabel direkt från batteriet och en smalare som kommer från nyckeln.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#17
Dale skrev:
Solenoiden sitter på startmotorn som brukar sitta vid skarven mellan motorn och växellådan. Ha ringen bra bild men på http://www.auto-electric.nl/pages/sub/1-2.html finns de tlite startmotorer och det är den lilla grejen som är solenoiden. Brukar gå in en grov kabel direkt från batteriet och en smalare som kommer från nyckeln.

Tackar för hemsidan och beskrivningen, ska kika lite på hemsidan något intressant borde man hitta smile

Mvh Pappi

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 november 2007
#18
"Solenoiden" och också själva startmotorn är ett återkommande fel på Renault Clio och Renault 19 (samma startmotor).

Banka på solenoiden med en liten hammare medans nån drar runt nyckeln, kan nästan slå vad om att den drar igång då wink

Om den gör det så har du hittat felet. Då kan du göra så tills du hittar en ny (eller bättre begagnad) startmotor att byta till.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 582 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#19
John87 skrev:
"Solenoiden" och också själva startmotorn är ett återkommande fel på Renault Clio och Renault 19 (samma startmotor).

Banka på solenoiden med en liten hammare medans nån drar runt nyckeln, kan nästan slå vad om att den drar igång då wink

Om den gör det så har du hittat felet. Då kan du göra så tills du hittar en ny (eller bättre begagnad) startmotor att byta till.

Typiskt att det ska bli något fel på bilen nu när man inte har så jätte mycket pengar, och en ny startmotor är ju inte direkt billigt 2000kr hmm men jag ska gå ut och banka lite på startmotorn/solenoiden förhoppningsvis så startar den, om inte då skrotar jag bilen snart big_smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 november 2007
#20
Skrota inte!
Du byter startmotor på en halvtimma och sen kommer du inte ha några problem med den alls.
Förutom generatorras då, vilket också är ett återkommande problem på just Clio och 19 (samma generetor där också).

Bytte startmotor på min gamle Clio (också 92'a) och betalade 600kr för en helt renoverad från  en bilskrot.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.


Sök