2777
Sök

Har du starkare bateriet än original?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#1
nu är det vinter och kallt på morgonen, hade en 80 amper som original och ibland var det lite svart att starta, en V12 behöver en krafftig omgång vid start. plus att jag använder bensinvämare en ½ timme före start som ta krafft på bateriet.
jag bestämde mig och satt in en 110 amper och det blev mycket lätare med allting, bilen starta mycket bättre än innan.
Hur har ni det med era bil när det är mycket kallt ute?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

21 761 Inlägg
28 november 2007
#2
Eftersom startmotorn tar en hel del ström och att bensinvärmaren används så bör du nog kolla upp batteriets laddningsstatus lite då och då, eventuellt göra underhållsladdning om vilospänningen börjar ligga under 12,4V.

Min bil har 50Ah batteri och startar i -35 grader utan motorvärmare, men då har jag inte 12 cylindrar förstås wink.

424 Inlägg
28 november 2007
#3
600A standard. Funkar klockrent!

Är mycket som drar ström! RTI(navigator), telefon, stereon, den bränsledrivna värmaren osv.
Senast redigerat av C70 (29 november 2007)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Eftersom startmotorn tar en hel del ström och att bensinvärmaren används så bör du nog kolla upp batteriets laddningsstatus lite då och då, eventuellt göra underhållsladdning om vilospänningen börjar ligga under 12,4V.

Min bil har 50Ah batteri och startar i -35 grader utan motorvärmare, men då har jag inte 12 cylindrar förstås wink.

**
Det var BMW själv som rekommenderade mig att sätta på en 110 amper. De satt på den föra vinter och kontrolerade 2 gånger spänningen och ladnindstatus på den och allting är OK.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

VW-nörd?
4 332 Inlägg
29 november 2007
#5
Har inga problem med att starta när det är kallt, nu blir det ju inte jättekallt här i GBG kanske, men det är vanligt i norrland att man ploppar på större batterier än original för att det skall bli lättare att starta, så det stämmer att det hjälper.


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
29 november 2007
#6
Det ända problemet är att när jag brukar vilja starta så har jag spelat slut på orken med stereon wink Men batteriet i övrigt är jag supernöjd med, ska ha Optima Yellow i alla andra bilar också.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
29 november 2007
#7
Det sitter redan ett monsterstort batteri i min kärra orginal, vetefan varför, har inga större problem att starta oavsett hur kallt det är iaf (ok har inte provat under -15 grader). Drar igång på max 2 sek, men jag har ju bara V8, du har 50% mer cylindrar så jag kan tänka mig att det behövs lite mer kräm. smile


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#8
Det är så också att när jag hämtade min fru på jobbet, tittade jag på TV (fabrik monterad) som vänte tid och det känndes jag att det saknade ström vid start, efter byttet var det inget problem länge, även om jag tittade på TV i två timmar.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 november 2007
#9
Det sitter ett lite fläskigare i min bil då förra ägaren lyckades göra slut på orginalbatteriet tongue

Det duger eftersom man inte använder så mycket som drar allt för mycket ström.
Elstolarna fifflar man inte med, takluckan används inte nu och stereon är orginal utan slutsteg eller stora basar.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

755 Inlägg
29 november 2007
#10
lite större sedan slår jag av lyset när jag startar kör en passat diesel just nu..

22 Inlägg
29 november 2007
#11
Har 85Ah i min bil original så det finns ingen anledning att byta.
Det är en BMW 324td (diesel) och den startar alltid på en gång smile

21 761 Inlägg
29 november 2007
#12
alain skrev:
Det är så också att när jag hämtade min fru på jobbet, tittade jag på TV (fabrik monterad) som vänte tid och det känndes jag att det saknade ström vid start, efter byttet var det inget problem länge, även om jag tittade på TV i två timmar.

Ja, då har det blivit betydligt bättre med ett nytt batteri, helt klart. Men du bör ändå hålla koll på hur mycket laddning batteriet har eftersom det sitter en del "lull lull" i bilen, även om du kör en del längre sträckor så hinner generatorn mest troligt inte ladda upp batteriet ordentligt om det har blivit en del urdraget.

Ju större batteri man har desto mindre märker man av att batteriet har blivit mycket urdraget, orsaken är att eftersom batteriet är kraftigt så orkar det starta motorn utan större problem fastän det är lite dåligt laddat.

Risken finns att man då kör omkring ganska länge med dåligt laddat batteri utan att man märker det, om det är på det viset ett långt tag så sulfaterar plattorna i batteriet och det tappar kapacitet. När sånt händer så kommer batteriet att pajja i förtid.

Nu säger jag inte att du kommer att råka ut för det där, men det kan vara bra att veta tycket jag. Då kan man förhoppningsvis förhindra att det händer smile.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
alain skrev:
Det är så också att när jag hämtade min fru på jobbet, tittade jag på TV (fabrik monterad) som vänte tid och det känndes jag att det saknade ström vid start, efter byttet var det inget problem länge, även om jag tittade på TV i två timmar.

Ja, då har det blivit betydligt bättre med ett nytt batteri, helt klart. Men du bör ändå hålla koll på hur mycket laddning batteriet har eftersom det sitter en del "lull lull" i bilen, även om du kör en del längre sträckor så hinner generatorn mest troligt inte ladda upp batteriet ordentligt om det har blivit en del urdraget.

Ju större batteri man har desto mindre märker man av att batteriet har blivit mycket urdraget, orsaken är att eftersom batteriet är kraftigt så orkar det starta motorn utan större problem fastän det är lite dåligt laddat.

Risken finns att man då kör omkring ganska länge med dåligt laddat batteri utan att man märker det, om det är på det viset ett långt tag så sulfaterar plattorna i batteriet och det tappar kapacitet. När sånt händer så kommer batteriet att pajja i förtid.

Nu säger jag inte att du kommer att råka ut för det där, men det kan vara bra att veta tycket jag. Då kan man förhoppningsvis förhindra att det händer smile.

**********
jag kontrolerar bateriet två gånger per år på BMW och dom säger att den är hel OK

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

2 164 Inlägg
29 november 2007
#14
Har man bara koll på nivån i cellerna är de aldrig nått problem.
men vanligt är de att man har för gamla batterier och de är aldrig bra. Max 5 år sen är de byte som gäller säger jag i alla fall.

MVH

F



Sök