Att vara ute och sladda för att leka är omoget. Det sliter på bilen och miljön, för en hel del oväsen, är egentligen ganska onödigt och är i grund och botten defintionen för att "leka". Det betyder dock inte på något sätt att det inte är kul!
Själv är man (tyvärr) snart 28 år gammal, och jag sätter en heder i att kunna vara omogen när tillfället är rätt och att kunna stå för det. De som inte inser att de är omogna ibland är de som per defintion är mest omogna. Att känna sig själv och att kunna bejaka sina barnsliga sidor (även de omogna) är i sig ett tecken på att man är mogen enligt mig.
För den delen, ordet "mogen" respektive "omogen" är så jäkla uttjatade adjektiv att man blir gramse så snart man hör dem nämnas eller ser dem skrivas, personligen tycker jag att de passar bäst för att beskriva olika hälsosamma stadier av frukt.
Nästa del då... Att ha ett bilintresse har intet med personlig "mognad" att göra (det där förbannade ordet igen, men kom inte på något bättre). Min farsa är snart 59 år gammal och investerade just cirka 50K i att trimma sin Sierra Cosworth, jag själv börjar bli till åren och lägger gladeligen ned mer än jag egentligen har råd med på min bil.
Min ödmjuka slutsats är, att vad du har för intressen, tycken och hobbies har väldigt lite med att göra hur vuxen man är. Det har snarare att göra med hur man prioriterar dem. Att säga att bilen går före allt annat när man är 20 går väl an, men en 40-åring som sätter bilen före sina tre barn kanske borde tänka om. Inse att det finns en tid för allt, och den tiden bestäms ingalunda av ålder utan snarare av livssituation.