3102
Sök

Diff?

pimp-in-rby
16 november 2005
Trådstartare
#1
tjo,,,jag vet att diff är att båda hjulen spinner men har ZERO koll på det,

här har ni lite dumma frågor:
diff på fwd?
vad är lamelldiff?å svetsdiff?? är detta svårt att göra??
finns det  inte org?

svara gärna några smarta svar på dessa dumma frågor!

Evolution
1 627 Inlägg
16 november 2005
#2
svetsdiff så måsste bakdäcken röra sej lika fort sämre kurvtagning är inte jätte svårt att göra själv lammeldiff låter hjulen snurra med lite olika hastighet när man svänger

Fäll ner pungen och landa

21 761 Inlägg
16 november 2005
#3
Tror att lamelldiff även kallas diffbroms.
Rätt eller?

10 287 Inlägg
16 november 2005
#4
Nåjo, så är det. fast inte alla diffbromsar behöver vara av lamelltyp. Det går att göra på andra konstiga sätt. elektrodynamiska tex.

Sedan har man också varianten "slungdiff" som låser upp hjulen ugnefär som svetsdiff fast släpper taget över en viss hastighet.

/Göran

Drönirettab skrev:
Tror att lamelldiff även kallas diffbroms.
Rätt eller?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
16 november 2005
#5
Typ centrifugalkoppling då?

272 Inlägg
16 november 2005
#6
Jag har diffrential med lamelldiffbroms på min Supra.. Och den känns väldigt kontrollerad när det släpper och spinner.

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

pimp-in-rby
17 november 2005
Trådstartare
#7
Karlzzon The One skrev:
svetsdiff så måsste bakdäcken röra sej lika fort sämre kurvtagning är inte jätte svårt att göra själv lammeldiff låter hjulen snurra med lite olika hastighet när man svänger

aha ok,det förklarade lite för mej iaf,,fast använd punkt nästa gång tongue

pimp-in-rby
17 november 2005
Trådstartare
#8
Sharky skrev:
Nåjo, så är det. fast inte alla diffbromsar behöver vara av lamelltyp. Det går att göra på andra konstiga sätt. elektrodynamiska tex.

Sedan har man också varianten "slungdiff" som låser upp hjulen ugnefär som svetsdiff fast släpper taget över en viss hastighet.

/Göran

varför kallas det för diffbroms också då?..har inte diff något med hydraulik å göra också..?eller har jag hört fel?

//Pimp

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
17 november 2005
#9
pimp-in-rby skrev:
Sharky skrev:
Nåjo, så är det. fast inte alla diffbromsar behöver vara av lamelltyp. Det går att göra på andra konstiga sätt. elektrodynamiska tex.

Sedan har man också varianten "slungdiff" som låser upp hjulen ugnefär som svetsdiff fast släpper taget över en viss hastighet.

/Göran

varför kallas det för diffbroms också då?..har inte diff något med hydraulik å göra också..?eller har jag hört fel?

//Pimp

Njaa, möjligen att "diffspärren" på vissa lastbilar kan vara hydraulmanövrerad, men oftast (på lastbilar) är det pneumatikmanövrering (tryckluft)
Senast redigerat av GT90 (17 november 2005)


pimp-in-rby
17 november 2005
Trådstartare
#10
GT90 skrev:
pimp-in-rby skrev:
Sharky skrev:
Nåjo, så är det. fast inte alla diffbromsar behöver vara av lamelltyp. Det går att göra på andra konstiga sätt. elektrodynamiska tex.

Sedan har man också varianten "slungdiff" som låser upp hjulen ugnefär som svetsdiff fast släpper taget över en viss hastighet.

/Göran

varför kallas det för diffbroms också då?..har inte diff något med hydraulik å göra också..?eller har jag hört fel?

//Pimp

Njaa, möjligen att "diffspärren" på vissa lastbilar kan vara hydraureglerad, men oftast (på lastbilar) är det pneumatikreglering (tryckluft)

a jo de vet jag,fast jag tänkte mera på en rwd bil,,,ok men tack för svaret!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
17 november 2005
#11
Menade du (Fwd,) Rwd eller 4wd? Har inte riktigt koll på 4wd, men skulle tro att det är som att kobinera Fwd & Rwd. Differetialväxel både fram o bak (Göran?? passning till dig) men dock inte diff mellan fram o bak såvida man inte kan koppla ur 4hjulsdriften till 2wd.

Sen lite onödigt vetande 4*4wd = 4hjul varav 4 är drivande, 6*2 = 6 hjul / 2 driv.
6*4 = 6 hjul / 4 drivande o.s.v.(Lastbilsteori)
(så en "enhjuling" (cykel) är alltså 1*1 Hehe)


10 287 Inlägg
17 november 2005
#12
"Diff" kommer av ordet "differens", dvs "skillnad" och har inget med hydraulik
att göra.

/Göran


pimp-in-rby skrev:
Sharky skrev:
Nåjo, så är det. fast inte alla diffbromsar behöver vara av lamelltyp. Det går att göra på andra konstiga sätt. elektrodynamiska tex.

Sedan har man också varianten "slungdiff" som låser upp hjulen ugnefär som svetsdiff fast släpper taget över en viss hastighet.

/Göran

varför kallas det för diffbroms också då?..har inte diff något med hydraulik å göra också..?eller har jag hört fel?

//Pimp

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

424 Inlägg
17 november 2005
#13
Vissa av de dyrare fyrhjulsdrivna SUV/jeeparna typ xc90 har väl diff både på fram- o bakaxeln och MELLAN fram- o bakaxeln?

**// Toyota \\**

12 086 Inlägg
17 november 2005
#14
Det har min Radiostyrda bil.. (mittdiff) Den är utrustad med torsendiff desutom.. förekommer på "vanliga" bilar oxå tror jag, det är ju ett visst tröghetsmoment i en torsendiff. Fast på jeeparna kan man ju oftast koppla ur diff drivning och då krävs någon slags diff i mitten.
Diffrential sitter väl på de flesta bilar och absolut alla framhjulsdrivna. Det man gör på tex 240/740 är att svetsa ihop diffens drev så den inte fungerar längre, denna metod kallas "AGA-diff" på bonnespråk!smile Väldigt opraktisk metod då bilens manövrering blir markant försämrad och sliter däck nått fruktansvärt.. Men billig och den fungerar för att få lätta, kontrolerade häng. Som är ända anledningen till att svetsdiffa förutom elimineringen av enhjulsspinn vid rödljusen.
Senast redigerat av Fkoff (17 november 2005)

32 Inlägg
17 november 2005
#15
pimp-in-rby skrev:
tjo,,,jag vet att diff är att båda hjulen spinner men har ZERO koll på det,

här har ni lite dumma frågor:
diff på fwd?
vad är lamelldiff?å svetsdiff?? är detta svårt att göra??
finns det  inte org?

svara gärna några smarta svar på dessa dumma frågor!

En vanlig diffklump består av ett stort kronhjul som drivs av en pinjong (ett litet kugghjul) som sitter mot kardan/växellåda.
Kronhjulet sitter runt en korg som båda drivaxlarna kommer in i med kugghjul på ändarna, och i mellan dessa så sitter två kugghjul på tvären.
så när korgen snurrar så snurrar inte drivaxlarna lika fort och driver bara det hjul som går lättast. och det andra snurrar med i den fart det vill.

Detta för att inte tappa fäste och slita däck eftersom hjulen inte förflyttar sig lika långt vid kurvtagning.

Men om man svetsar ihop de fyra små kugghjulen så att korgen och drivaxlarna snurrar samtidigt så får man en 100%
Så kallad Svetsdiff, Esabdiff, Agadiff.

21 761 Inlägg
17 november 2005
#16
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att diffbroms är förkortning av differentialbroms och diffspärr är förkortning av differentialspärr.

pimp-in-rby
17 november 2005
Trådstartare
#17
GT90 skrev:
Menade du (Fwd,) Rwd eller 4wd? Har inte riktigt koll på 4wd, men skulle tro att det är som att kobinera Fwd & Rwd. Differetialväxel både fram o bak (Göran?? passning till dig) men dock inte diff mellan fram o bak såvida man inte kan koppla ur 4hjulsdriften till 2wd.

Sen lite onödigt vetande 4*4wd = 4hjul varav 4 är drivande, 6*2 = 6 hjul / 2 driv.
6*4 = 6 hjul / 4 drivande o.s.v.(Lastbilsteori)
(så en "enhjuling" (cykel) är alltså 1*1 Hehe)

jag menade RWD..ja tro med det men asså spinner alla 4 då eller?den driver ju 4x4 men spinner??

lite onödigt vetande e alltid bra smile speciellt cykeln tongue

pimp-in-rby
17 november 2005
Trådstartare
#18
Sharky skrev:
"Diff" kommer av ordet "differens", dvs "skillnad" och har inget med hydraulik
att göra.

/Göran


pimp-in-rby skrev:
Sharky skrev:
Nåjo, så är det. fast inte alla diffbromsar behöver vara av lamelltyp. Det går att göra på andra konstiga sätt. elektrodynamiska tex.

Sedan har man också varianten "slungdiff" som låser upp hjulen ugnefär som svetsdiff fast släpper taget över en viss hastighet.

/Göran

varför kallas det för diffbroms också då?..har inte diff något med hydraulik å göra också..?eller har jag hört fel?

//Pimp


ok tack så mkt för det!

pimp-in-rby
17 november 2005
Trådstartare
#19
omega4ever skrev:
pimp-in-rby skrev:
tjo,,,jag vet att diff är att båda hjulen spinner men har ZERO koll på det,

här har ni lite dumma frågor:
diff på fwd?
vad är lamelldiff?å svetsdiff?? är detta svårt att göra??
finns det  inte org?

svara gärna några smarta svar på dessa dumma frågor!

En vanlig diffklump består av ett stort kronhjul som drivs av en pinjong (ett litet kugghjul) som sitter mot kardan/växellåda.
Kronhjulet sitter runt en korg som båda drivaxlarna kommer in i med kugghjul på ändarna, och i mellan dessa så sitter två kugghjul på tvären.
så när korgen snurrar så snurrar inte drivaxlarna lika fort och driver bara det hjul som går lättast. och det andra snurrar med i den fart det vill.

Detta för att inte tappa fäste och slita däck eftersom hjulen inte förflyttar sig lika långt vid kurvtagning.

Men om man svetsar ihop de fyra små kugghjulen så att korgen och drivaxlarna snurrar samtidigt så får man en 100%
Så kallad Svetsdiff, Esabdiff, Agadiff.

OK Tack för svaret! en bra förklaring,nu börjar jag fatta det här ju! tack omega 4-ever

12 086 Inlägg
17 november 2005
#20
Vanligast förekommande differential:
http://www.tiscali.co.uk/reference/ency … c00782.jpg

Torsendifferential:
http://media.popularmechanics.com/image … sen-lg.jpg

Lamelldifferential hitta jag ingen bild på =/


Sök