2927
Sök

Ihjälskjuten soldat, Fan så tråkigt =(

OEM <3
6 957 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
http://www.gt.se/nyheter/1.956070/solda … -skjutfalt

Skjutfältet ligger ju inte så långt hemifrån, Tråkigt att sånt här händer sad
Senast redigerat av Bjork (5 december 2007)

OEM <3

945 Inlägg
5 december 2007
Ja verkligen... Tankarna går till grabbens familj och anhöriga.

9 108 Inlägg
5 december 2007
Jag gjorde lumpen i Skövde så man har varit där och skjutit en del, riktigt tråkigt det som hände.. Får hoppas det var en rikochett så att ingen stackare klandras, det lär ju inte varit med flit precis.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 december 2007
Pappa har berättat att en kille tog självmord på skyttebanan när han gjorde lumpen.
Alla såg när han sköt sig i huvudet.

Inte direkt det tråden handlade om men kom att tänka på det..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
6 december 2007
det skrev om det i dagens tidning, det sa att det kunde vara en rikosckett kulla, är det säker att han sköt sig själv?  de pratar inte om att han sköt sig men det kan vara en olycka
tråkigt för familjen. hoppas att det är inte på grund att han gjörde lumpen.
Senast redigerat av alain (6 december 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

9 108 Inlägg
6 december 2007
alain skrev:
det skrev om det i dagens tidning, det sa att det kunde vara en rikocket kulla, är det säker att han sköt sig själv?
tråkigt för familjen. hoppas att det är inte på grund att han gjörde lumpen

Han fick kulan i ryggen.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
6 december 2007
MilleN skrev:
alain skrev:
det skrev om det i dagens tidning, det sa att det kunde vara en rikocket kulla, är det säker att han sköt sig själv?
tråkigt för familjen. hoppas att det är inte på grund att han gjörde lumpen

Han fick kulan i ryggen.

****ja, jag tänkte väl det, men på John87 inlägg säger han att alla såg ner han sköt sig i huvet
ok ok nu ser jag att John prata om annat.

kåt, glad och otacksam
132 Inlägg
6 december 2007
jag har en kompis som ingår i nordic battle group. har inte hört nåt, man vet ju aldrig.

Den modige svensken knyter näven i fickan och betalar snällt!
Varför köper man en högerstyd bil av en modell som finns som vänsterstyrd?
www.draminbil.nu

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
6 december 2007
jag var i lumpen 3 år i främling legionen först sud Frankrike, sen afrika, det var inte semester, man lärde sig hårda tag, men man skaffade sig bästa kompisar.
Det som har hänt här är tråkigt, där ner, man ser nästa det som normal. olykor till död, själv mord, skytten, och mer.
Amerikansk marin var med för träning med främling legionen, de skulle vara där 3 månader, efter ½ tid, dom åkte till USA ingen, dom klarade inte av mer sånt träning. Och ändå, man vet att marin soldater är hårt tränat.
Främling legionen är värden hårdast arme som finns.
Det finns i Sverige en diagnos som tillåter ett antal död i lumpen, de räknar att det kan hända ner som helst.

202 Inlägg
6 december 2007
Killen gjorde inte lumpen, han ingick i nordic battle group.
Tråkigt hur som helst.

En tanke går ut till familj, vänner och anhöriga.
Senast redigerat av merl (6 december 2007)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
6 december 2007
Förundersökning om vållande till annans död har inletts.
Många av soldatens kamrater chockades.
Det är oerhört tragiskt det som har hänt. All verksamhet har avbrutits och stämningen här är tryckt, säger Camilla Broberg, informationschef på Skaraborgs regemente, P4.
Soldaten från Södermanland, var sedan i somras anställd i Stabs-granatkastarkompaniet som ingår i Nordic Battle Group. En stridsstyrka som den första januari 2008 ska ha beredskap att på kort varsel rycka in vid oroshärdar utomlands.
Sköt med AK-5
Mannen deltog i en skjutövning på eftermiddagen ihop med sin pluton på ungefär 20 personer. Då gick något snett.
Soldaten föll ihop, träffad av ett skott från en AK-5, troligen en rikoschett.
Olycksplatsen ligger ganska otillgängligt på det mycket stora skjutfältet som mäter cirka 7,5 gånger 7,5 kilometer i storlek. När ambulansen kom dit, ungefär 25 minuter efter olyckan, var mannen fortfarande vid medvetande enligt stabschefen Agne Gustavsson.
Under färden till Kärnsjukhuset i Skövde blev han sämre. Ambulanspersonal gjorde återupplivningsförsök, men förgäves.
Soldaten avled på vägen in till sjukhuset. Vid ankomsten kunde läkarna konstatera att han var död, säger Camilla Broberg.
Polisen ska utreda
De närmare omständigheterna kring olyckan ska utredas av polisen i Västra Götaland som har inlett en förundersökning. Brottsrubriceringen är vållande till annans död alternativt arbetsplatsolycka.
I morgon kommer representanter från Statens haverikommission att åka till Skövde för att starta en utredning om olyckan.
Försvarsminister Sten Tolgfors var bestört över olyckan och säger till TT att hans tankar går till soldatens familj och vänner, hans förband och andra kollegor i Försvarsmakten.

Teddan
2 495 Inlägg
6 december 2007
shit happens every day.

men har man gått med i nordic battle group och skall ner och kriga är det ju för jävligt att dö på hemma plan.

det är ju självklart tragiskt att folk dör, men dom är ju fan tränade att gå ut i krig.

Nästan skrattretande att soldaterna fick "krisstöd", hur fan skalld et gå när dom kommer ut på ett riktigt skjutfällt fullt med minor och fiender med skarpladdade vapen (dom dör ju fan utan fiende)

mina tankar går  iaf till den avlidnes släktingar, den avlidne vet dock vad han har gett sig in på.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

3 120 Inlägg
6 december 2007
r-ted skrev:
Nästan skrattretande att soldaterna fick "krisstöd", hur fan skalld et gå när dom kommer ut på ett riktigt skjutfällt fullt med minor och fiender med skarpladdade vapen (dom dör ju fan utan fiende) .

Kan bara hålla med R-ted, olyckan är tragisk men behöver soldater krisstöd när en man går under hur fan ska det gå i krig?

Ang främlingslegionen; Kapten Larsson i fjälljägarna har väl ett "litet" förflutet där, det är nog ingen som tvivlar på att det är den hårdaste militäriska "skola" som finns iaf.

El/automations- ingenjör
112 Inlägg
6 december 2007
r-ted skrev:
shit happens every day.

men har man gått med i nordic battle group och skall ner och kriga är det ju för jävligt att dö på hemma plan.

det är ju självklart tragiskt att folk dör, men dom är ju fan tränade att gå ut i krig.

Nästan skrattretande att soldaterna fick "krisstöd", hur fan skalld et gå när dom kommer ut på ett riktigt skjutfällt fullt med minor och fiender med skarpladdade vapen (dom dör ju fan utan fiende)

mina tankar går  iaf till den avlidnes släktingar, den avlidne vet dock vad han har gett sig in på.

Jag är helt inne på ditt spår. Visst är det tragiskt men han visste vad han gav sig in på. Och det är ruskigt löjligt med krishjälp för de övriga militärerna. Haha de får ha en psykolog med sig när de går i riktigt fält. Så fort någon dör så får de lägga sig i dungen o prata/gråta ut.

Haha inte konstigt att Sverige håller sig neutrala i alla frågor när vi bara har ett gäng småflickor som ska försvara oss. Finns givetvis undantag. Känner en kille som numera gör secret missions. Ibland bara försvinner han utan att ha sagt ett ord. HAn har duktigt med hår på bröstet, bara hoppas det finns fler sådana om anfallet kommer.

Hur som helst ägnas mina tankar till anhöriga.

Om du drömmer om att besegra mig är det bäst att du ber om ursäkt när du vaknar

Inläggskritiker
990 Inlägg
6 december 2007
Tycker vi lensar kumla och hall anstalten på rekryter.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

El/automations- ingenjör
112 Inlägg
6 december 2007
Hammarslag skrev:

Indeed. Kunde haft Wolfpack som soldater. big_smile

Om du drömmer om att besegra mig är det bäst att du ber om ursäkt när du vaknar

Inläggskritiker
990 Inlägg
6 december 2007
NoXXaN skrev:
Hammarslag skrev:

Indeed. Kunde haft Wolfpack som soldater. big_smile

hehe ja, skulle säkert bli lite problem med viss ordervägran, men vad kan inte en rejäl summa pengar göra ?

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

1 892 Inlägg
6 december 2007
Har gjort lumpen jag med i SKövde P4 LIF, inte för allt för länge sedan... Muckade 2003
Klart man blir att tänka efter när sådant här händer, man kommer så nära verkligheten så nå sätt.. 
mina tankar går till alla anhöriga !
R.I.P

/ Mats Englund
http://blogg.sheit.se/images/1170954508.jpeg

1 703 Inlägg
6 december 2007
Själv har man nästan blivit överkörd av stridsvagnar på övningsfältet. Bättre ställe att köra skiten ur skrotbilar finns inte big_smile

2 751 Inlägg
6 december 2007
Hammarslag skrev:

De va så dom gjorde i mitt hemland, därför blev det som de blev "Blodigt" och onödigt krig..

Who Djaa bless no man curse

Sök