3431
Sök

Ljud, dator och bild i Renault Trafic -96

2 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
Har nu införskaffat en Renault Trafic -96 som ska användas till en del resor och då främst fotbolls-em i Österrike/Schweiz nu i sommar. Har tänkt göra om en hel del i den och vill ha hjälp och kommentarer på det. Som fattig student så är priset viktigt men vill naturligtvis ha hyfsat ljud.

Ljud
Slutsteg, JBL GTO755.6, 6 kanaler 4x60W + 2x107W RMS 4ohm, 4x117W + 2x163W 2 ohm
Baslåda, MDS SEV122 12"-låda, 2x48 liter
Bashögtalare, 2 st JBL GTO1202D, 12" 1200W 300W RMS 1 el. 4 ohm
Framhögtalare, 2 st JBL GTO507C, 5,25" 165W, 55W RMS 2 ohm
Bakhögtalare, 2 st JBL GTO6507C 6,5" 165W, 55W RMS 2 ohm
Kabelsats, Boxman

Kan få ett bättre pris från Inwarehouse, därför är det mesta därifrån.
Funderar på om man ska sätta in två högtalare till i mitten raden för att få en jämnare ljudnivå för alla i minibussen, men kanske väntar med det pga pengarna.
Klarar slutsteget av att driva dessa två 12" basar eller är det lika bra att köra på 10"?
Är detta ett bra paket annars? Hoppas inte behöva lägga ut mer än 6-7000 kr på detta.

Dator
Chassi, Antec NSK1300 MicroATX Cube 300W
Moderkort, Asus M2A-VM HDMI AMD 690G DVI-D AM2 mATX
Processor, AMD ATHLON 64 BE-2350 AM2 (45W) BOX
RAM, Kingston 1024MB DDR2 800MHz CL5 Kit (2x512MB)
Hdd, 320 GB sata som jag har sedan tidigare
DVD-brännare, har sedan tidigare
Operativsystem, Windows XP Media center edition, har sen tidigare
Ljudkort, ev. Creative SoundBlaster X-Fi Xtreme Gamer, ska testa skillnad mellan inbyggda och detta

Tanken är väl att sätta en touchscreen vid förarplats för att underlätta musik val men skulle vilja ha något som är lätt att tabort/gömma för att minska stöldrisken, någon som har något förslag?
Kommer som sagt inte ha någon traditionell huvudenhet alls utan direkt in i slutsteget, kommer detta ge bra ljud?
Vill inte lägga mer än 4000 kr på detta (exl. touchscreen).

Andra modifikationer
Skärm, tar en 19" Dell skärm jag har hemma, men troligtvis 22" wide i framtiden
Takfäste, OmniMount Flip Down Mount
Växelriktare, 12V 1000W
Batteri, vet inte riktigt än, men det som sitter i borde nog bytas, förslag?
Toning till mitten rutorna, göra själv från Biltema

Skärmen är tänkt att fästas i taketprecis bakom det främre mitten sätet så att de 6 som sitter där bak kan se på film och spela.

Det är främst ljudet som jag vill ha hjälp med, men tar gärna emot kommentarer på resten.

9 108 Inlägg
8 december 2007
Köp en begagnad (eller ny smile) bärbar dator och en extern hårddisk istället, lätt att ta med sig upp till hotellrummet och så slipper man oroa sig för strömförsörjningen, en stationär dator kan inte gå på en vanlig 220-converter! En bärbar finns det alltid ciggladdare till.

Det blir skitbra ljud faktiskt, kör så själv i min bil till ett 6vägs slutsteg med line out som gick vidare till ett monosteg för basen.

Här har du en klockren 8" touch-skärm som är lätt att bära med sig till bra pris också: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=306510

Fixa ett usb-modem från din mobiloperatör också så är semestern räddad wink Kolla upp om det kostar mer att surfa i utlandet bara, har inte koll på det...

110 Inlägg
8 december 2007
2 skärmar till..med vga anslutning .. och rca anslutning..

utan touchscreen funktion..
https://www.datorbutiken.com/se/default … t=X-TFT7T2

med touchscreen funktion
https://www.datorbutiken.com/se/default … ct=X-TFT7T

tanke på att köpa en färdig dator till bil?

1 alternativ
https://www.datorbutiken.com/se/default … uct=C-CAR1

ett annat alternativ
https://www.datorbutiken.com/se/default … uct=C-CAR2

lite tips hjälp på vägen..
http://gaming.datorbutiken.com/viewtopic.php?t=2333

http://www.mp3car.com/

dock skulle jag bygga pc i bilen skulle jag bygga eget av ett epia mini itx kort och sedan med komponenter som används till bärbar dator ex 2.5" disk etc då de drar mindre ström och kräver inge normal agg utan man kan köra med exempelvis pico psu vilket gör att det blir rinktigt slimmat.. annat alternativ är att kirra en bärbar burk och slita isär och sätta där man vill ..

nu är detta en media burk jag byggde för hemmabruk men du kan se hur litet det är med alla komponenter...
http://www.customengraver.se/?p=projects&id=16
Senast redigerat av GoTaLL (8 december 2007)

230 Inlägg
8 december 2007
Jag funderar på exakt samma sak i min nästa bil. Det jag är mest orolig för är om det finns ljudkort som har lågnivåutgångar. Någon som vet?

Tycker det verkar som en ypperlig idé och du verkar ha tänkt ut det mesta redan så det ska nog inte vara några problem alls.

Second place is the first loser

110 Inlägg
8 december 2007
finns ljudkort med lågnivå, dock skulle jag nog välja en stereo som har en aux ingång och köra på samma som bilstereon.. vill säga koppla en hörlurskontakt till datorn som har rca i andra ändan till stereon och sen kör man på de utgångar som stereon normalt har..

230 Inlägg
9 december 2007
GoTaLL skrev:
finns ljudkort med lågnivå, dock skulle jag nog välja en stereo som har en aux ingång och köra på samma som bilstereon.. vill säga koppla en hörlurskontakt till datorn som har rca i andra ändan till stereon och sen kör man på de utgångar som stereon normalt har..

Men då brister ju hela grejen med att slippa ha en vanlig bilstereo.

110 Inlägg
9 december 2007
aah trodde du skulle ha burken kopplad till en "vanlig" stereo, kanske missade läsa det   tongue

153 Inlägg
9 december 2007
men asså jag vet inte vf ni inte vill att han ska dra nytt av ljudkortet i datorn som har inbyggt sorround tex: 5.1 ex 6.1 o 7.1ljud o sen koppla det via lågnivå till stegen som då redan har separerade signaler. ex: center kanal, o på de viset borde fungera hyffsat bra wink om han nu inte ska använda en bilstereo o koppla genom!

9 108 Inlägg
9 december 2007
empe skrev:

Är bara att dra lågnivån till slutsteg itsället.. Jag kör med en rca-kabel som går från en kabel till två, den ensamma sätter jag i hörlursutgången på ljudkortet.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
9 december 2007
Grövre strömkablar ! annars bra smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

230 Inlägg
10 december 2007
MilleN skrev:
empe skrev:

Är bara att dra lågnivån till slutsteg itsället.. Jag kör med en rca-kabel som går från en kabel till två, den ensamma sätter jag i hörlursutgången på ljudkortet.

Blir det bra ljud på det sättet? Man vill ju gärna kunna spela lika högt och tydligt som med en vanlig HU med "riktiga" lågnivåutgångar.

2 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
MilleN skrev:
en stationär dator kan inte gå på en vanlig 220-converter!

Varför kan en stationär dator inte gå på en 220-converter? Har kört Xbox på en 1000W växelriktare från Clas Ohlson, borde inte vara några problem med en dator då, eller?

Jag vill bygga en datorn med "vanliga" delar istället för dom små datorerna, bland annat för att det är billigare och jag kan få in fullstora ljudkort och grafikkort (vill ha möjlighet att spela lite spel från baksätet, Halo 2 splitscreen är så sjukt kul!). Sen får jag plats med chassit jag skrev om under högra framsätet så har inget behov av en mindre dator.

Problemet med en stationär dator är ju dock strömmen. Nu måste man ju starta växelriktaren manuellt, datorn kan man sedan sätta på i bios så den går igång automatiskt när man startar växelriktaren. Sen måste man se till att stänga av datorn innan man stänger av växelriktaren m.m. Det är helt klart lite bökigt, optimalt vore att ha detta nätagg från mp3car.com som då sätter igång datorn när man vrider på nyckeln och försätter den i viloläge när man stänger av motorn m.m. Men kostar lite, så testar nog utan först och investerar kanske i det senare.

Kommer byta ut 12" basarna mot två 10" istället efter lite diskussion med en kompis. Kanske lite onödigt med 12" och sen är kanske steget lite för klent... eller?
Senast redigerat av jofa3857 (14 december 2007)

9 108 Inlägg
14 december 2007
Man bränner tydligen nätagget om man matar in 220v, därför finns det "Effektfaktorkorrigering" på dom nätaggen man köper. Jag har ett sånt nätagg du länkade till fast lite klenare, kommer inte ihåg riktigt men har för mig det var på 240w, vill du köpa det för 200 spänn så släng iväg ett pm så kan jag kolla upp det lite bättre. Det är köpt på mp3car.com för ett par år sedan då jag hade ett liknande projekt som du men använde det aldrig eftersom det blev fan så mycket enklare att köra med bärbar dator wink

230 Inlägg
15 december 2007
MilleN skrev:
Man bränner tydligen nätagget om man matar in 220v, därför finns det "Effektfaktorkorrigering" på dom nätaggen man köper. Jag har ett sånt nätagg du länkade till fast lite klenare, kommer inte ihåg riktigt men har för mig det var på 240w, vill du köpa det för 200 spänn så släng iväg ett pm så kan jag kolla upp det lite bättre. Det är köpt på mp3car.com för ett par år sedan då jag hade ett liknande projekt som du men använde det aldrig eftersom det blev fan så mycket enklare att köra med bärbar dator wink

Varför bränner man nätagget om man kör på 220V? Man kör ju med 220V i varenda jävla nätagg till stationära datorer. Och så vitt jag vet så bränns inte speciellt många nätagg varje dag.

9 108 Inlägg
15 december 2007
empe skrev:
Varför bränner man nätagget om man kör på 220V? Man kör ju med 220V i varenda jävla nätagg till stationära datorer. Och så vitt jag vet så bränns inte speciellt många nätagg varje dag.

Någon elkunnig får gärna svara istället men jag har hört att man inte kan köra med en vanlig converter, kan det ha att göra med att det är AC-DC och man behöver DC-DC? Något sådant är det, har inte så stor koll som sagt men hoppas att någon annan svarar eller överbevisar mig smile

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
15 december 2007
Jag har biltemas växelriktare i bilen till min dator. Det funkar då kalasbra.
Kopplade på ett vanligt 230 uttag till det med så man kunde stoppa ev. extrautrustning men det ville inte funka av nån anledning.

Finns ju färdiga datorer me som passar rakt ner i ett vanligt din-fack i instrumentpanelen, sån skulle man haft istället för en stationär data i handskfacket  smile tongue

Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

514 Inlägg
15 december 2007
En ganska bra sida gällande bilpc dock norsk: http://www.carputer.no här är en till på svenska: http://janet.naesstrom.net

old volkswagens never die they just get lower

bil intreserad anläggare
467 Inlägg
15 december 2007
detta vill jag med ha i min framtida bil. mycket fräckare att ha en hel dator i bilen i stället för en sterio. ganska enkelt att koppla in så att man får ljud i högtalrana från sterion med. finns kablar som är 3,5 sterio plugg i ena änden och 2 rca i andra. bode ju gå man jag kan ha fel:D

//mackan

230 Inlägg
16 december 2007
weser skrev:
detta vill jag med ha i min framtida bil. mycket fräckare att ha en hel dator i bilen i stället för en sterio. ganska enkelt att koppla in så att man får ljud i högtalrana från sterion med. finns kablar som är 3,5 sterio plugg i ena änden och 2 rca i andra. bode ju gå man jag kan ha fel:D

//mackan

Det går. Så har jag hemma för tillfället, men frågan är ju hur pass bra ljudet blir. Man vill ju fortfarande kunna spela lika högt och tydligt som man hade gjort med en vanlig HU.

bil intreserad anläggare
467 Inlägg
16 december 2007
kasnke bätre att kopla igenom en vanlig sterio då:D mycket säkrare att man fär rätt ljud

//mackan

Sök