ingesalt skrev:
r-ted skrev:
berätta vilka kostnader som uppstiger till 5000kr per vinter för oss bilägare pga saltet.
lägg energin på nått vettigt istället, du får väll komma på nått som är lika bra som saltet då.
som jag förstår så bor du i skellefteå, det är lite skillnad på klimatet/vägarna hos dig och här nere.
VTI i Linköping, som väl kan anses seriöst i detta sammanhang ha beräknat kostnaden till har beräknat att vägsaltet ger rostskador på bilarna som kan beräknas till cirka sex miljarder kronor, eller 1 500 kronor per fordon varje vinter.Forskningschef Gudrun Öberg på väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, i Linköping har gjort en sammanställning över hur mycket rosten kostar bilägarna. Och det är mycket pengar det handlar om.
När bilen körs på det saltade vägnätet får du betala 26,25 öre per kilometer, eller runt
2,60 kronor per mil, för skador som rosten orsakar.
Rost på elektronikenKorrosion på karossen är den största kostnaden i dag. Här beräknas kostnaden uppgå till 17,5 öre per fordonskilometer. Men rost på elektronik bedöms bli nästa stora utgiftspost för bilägaren. Gudrun Öberg räknar här med en kostnad på ytterligare 8,75 öre per kilometer. Men siffran är ett grovt antagande. Kostnaden kan bli lägre, eller betydligt högre.
– Elektronik i bilarna blir allt vanligare. Vi får allt mer avancerad elektronik som styr viktiga säkerhetsfunktioner i bilarna. Korrosion på elektronik bedöms bli det kommande stora problemet. Därför måste man ställa krav på att elektroniken är driftsäker, anser Gudrun Öberg.
Problemet med kapsling av elektronik i bilarna är att de flesta material släpper in fukt på ett eller annat sätt, vilket ger upphov till rost.
– Genom kapslingen kan man komma undan saltet, men fukten är svårare. Eftersom saltet gör att miljön blir fuktig är det troligt att det här leder till att korrosionen ökar. Men här behövs mer forskning. Någon förbättring av bilarnas skydd har inte skett under de senaste tio åren.
År 2006 beräknas rostskador på karossen kosta bilägarna cirka 4 miljarder kronor, eller 17,5 öre per fordonskilometer. Ett grovt antagande är att korrosion på bilelektroniken kostar 2 miljarder kronor, eller 8,75 öre per kilometer. Totalkostnaden för bilägarnas rostskador blir då 6 miljarder.
Källa: VTI
Till dessa kostnader för rena rost- och korrosionsskador ska förstås även läggas alla utgifter som vi som bilägare tvingas till för att hålla bilarna rena under vintern. Låt oss säga 1 biltvätt i veckan,
25 tvättar á 150 kr = 3 750 kr. Dessutom tillkommer utgifter för
spolarvätska, låt oss säga 250 kr (lågt räknat).
Summan av kardemumman av allt ovanstående blir då 5 500 kr per bil och bilägare !Är det någon som fortfarande tvivlar ???