3720
Sök

säkringen går efter ca 10min

bäst
319 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
#41
ja jag e trött! och allt jävlades i dag! och just bilstero e inte min grej att hålla på me!

94 Inlägg
10 december 2007
#42
Jag tycker du ska köpa ett fördelningsblock och sätta i bagaget. Du kan dra ström från batteriet dit så tar du ut två st kablar från blocket, en till steget och en till kondingen. Gör likadant för jorden. Köp ett fördelningsblock och dra en ordentlig jordkabel från karossen in i blocket och sedan två st kablar ut från det, en till steget och en till kondingen.

Har lärt mig att det kan bli en svag länk om du drar kabel direkt till konding och sen vidare från samma punkt till steget. Det fungerar ju givetvis men det är bättre att göra som jag föreslog, dessutom har du ju en utgångspunkt att koppla fler slutsteg från ifall du får för dig att du vill ha det. Förutsatt att du köpt fördelningsblock som har åtminstone tre utgångar och en ingång.


El/automations- ingenjör
112 Inlägg
10 december 2007
#43
Svampfest skrev:
Jag tycker du ska köpa ett fördelningsblock och sätta i bagaget. Du kan dra ström från batteriet dit så tar du ut två st kablar från blocket, en till steget och en till kondingen. Gör likadant för jorden. Köp ett fördelningsblock och dra en ordentlig jordkabel från karossen in i blocket och sedan två st kablar ut från det, en till steget och en till kondingen.

Har lärt mig att det kan bli en svag länk om du drar kabel direkt till konding och sen vidare från samma punkt till steget. Det fungerar ju givetvis men det är bättre att göra som jag föreslog, dessutom har du ju en utgångspunkt att koppla fler slutsteg från ifall du får för dig att du vill ha det. Förutsatt att du köpt fördelningsblock som har åtminstone tre utgångar och en ingång.

Hur får du då kondningen att fungera?

Om du drömmer om att besegra mig är det bäst att du ber om ursäkt när du vaknar

10 287 Inlägg
11 december 2007
#44
Du vet varför man har en konding. Anledningen heter ledningsinduktans.

/Göran

Svampfest skrev:
Jag tycker du ska köpa ett fördelningsblock och sätta i bagaget. Du kan dra ström från batteriet dit så tar du ut två st kablar från blocket, en till steget och en till kondingen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Team Autohifi!
865 Inlägg
11 december 2007
#45
NoXXaN skrev:
Svampfest skrev:
Jag tycker du ska köpa ett fördelningsblock och sätta i bagaget. Du kan dra ström från batteriet dit så tar du ut två st kablar från blocket, en till steget och en till kondingen. Gör likadant för jorden. Köp ett fördelningsblock och dra en ordentlig jordkabel från karossen in i blocket och sedan två st kablar ut från det, en till steget och en till kondingen.

Har lärt mig att det kan bli en svag länk om du drar kabel direkt till konding och sen vidare från samma punkt till steget. Det fungerar ju givetvis men det är bättre att göra som jag föreslog, dessutom har du ju en utgångspunkt att koppla fler slutsteg från ifall du får för dig att du vill ha det. Förutsatt att du köpt fördelningsblock som har åtminstone tre utgångar och en ingång.

Hur får du då kondningen att fungera?

En kondning behöver inte ligga i serie med slutsteget på strömkabeln, den kan ha en egen del i ex. ett säkringsblock/splitblock.


905 Inlägg
11 december 2007
#46
En kondensator ska väl aldrig ligga i serie mot slutsteget då funkar det inte. En konding ska kopplas in parallelt dvs plus på konding till plus på steg och minus på konding till minus på steg precis som trådskaparen har gjort, fast han kopplain in kondingen på steget utan till fördelningsblocket vilket är samma koplingspunkt. Han har alltså koppla kondingen rätt och jag känner att folk pratar mycket gojja här? Är anslutningarna bra och det är korta grova kbalar så borde det väl inte ha nån större betydelse? men jag kan ha fel? okey fel säkra av kondingen så just säkringen kan man väl skippa men iövrigt äre väl ingen större fel på installationen?

Team Autohifi!
865 Inlägg
11 december 2007
#47
Ber om ursäkt, skrev kanske lite klumpigt!
Givetvis så ska den koplas in med plus mot plus & minus mot minus!

Dock så som "svampfest" skriver om att setta den som en egen del på ett säkringsblock funkar aldeles yperligt.
Att skarva plus och minsu kabeln över en kondning är ju bara dumt, man gör det hela mycket svårare samt att det är lätt att det går fel för många!

Montera kondningen som ett slutsteg om du förstår hur jag menar!
Bra är dock att jordkabel från kondningen går till samma ställe på karossen som du jordar dina slutsteg på.

Good luck!


bäst
319 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#48
hhahaha tror jag fattar hur det ska va! tycker bara det ser dum,fult och klumpigt att ha 2plus kablar på kondingen!

10 287 Inlägg
11 december 2007
#49
Gör precis som ni vill.

Men skall det vara någon praktiskt nytta med en konding skall den sitta så nära slutsteget som möjligt. Anledningen är alltså att alla kablar har något som heter egeninduktans som beror på deras länd och som är helt oberoende av kablarnas tjocklek.

Induktans är en tröghet som förhindrar snabba strömändringar. Ju längre kabel desto större tröghet. Det kondensatorn gör är att den kan förse slutsteget med "snabb" ström under den tid som kabeln är "trög".

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

905 Inlägg
11 december 2007
#50
Sharky skrev:
Gör precis som ni vill.

Men skall det vara någon praktiskt nytta med en konding skall den sitta så nära slutsteget som möjligt. Anledningen är alltså att alla kablar har något som heter egeninduktans som beror på deras länd och som är helt oberoende av kablarnas tjocklek.

Induktans är en tröghet som förhindrar snabba strömändringar. Ju längre kabel desto större tröghet. Det kondensatorn gör är att den kan förse slutsteget med "snabb" ström under den tid som kabeln är "trög".

/Göran

Självklart ska juh kondensatorn sitta så nära steget som möjligt eftersom att kondensatorn ska hjälpa steget med strömförsörjning tills det att ström fån batteriet hinner ta sig genom den långa kabeln från batteriet. Men vad är skillnad om sammanlagda kabellängden inte blir längre från konding till steg då man köra via fördelningsblock? Om man nu kör med fina guldpläterade anslutningar och lödda kablar. självklart blir juh anslutningarna en felkälla osv och bästa är väl köra utan men på pappret, vad för förluster har jag i själva blocken? Sen skriver du att att induktansen inte påverkas av grovleken men av längden? resistansen i en kabel minskar ju med grövre kabel varför inte induktansen? Är inte så jävla insatt men är bra sugen på lära mig, så tolka inte mina frågor som nått påstående om att du inte vet vad du pratar om för det har jag fattat att du vet och därför som jag ställer frågorna. för att förhoppningsvis får svar.
Senast redigerat av loffe007 (11 december 2007)


Sök