2787
Sök

bilen spikar

35 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#1
tjennare igen. jag har fortfarande problem med min turbo konv 740 med b230fs den rycker "spikar" speciellt när den blivit riktigt varm.. har klämt ihop btr mkt och ställt ner laddtryck till 0.2 bar och ställt lite förtändning. det kan vell inte vara för att oljan i motor är för tunn? eller e de något annat det kan vara?? har inte råd med att köpa något..
tack

220 Inlägg
11 december 2007
#2
säker på att den spikar?
Byt tändkablar, stift, fördelare a hela kittet.

Rörpulare
1 453 Inlägg
11 december 2007
#3
Testat ställt upp soppatrycket?

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

905 Inlägg
12 december 2007
#4
nissan 200sx skrev:
Testat ställt upp soppatrycket?

tja han sa juh han tryckt ihop orginal btr MYCKET.


men skaffa en bränsletrycksmätare och gärna ställbarbtr och mixtra med kan bli bättre annars får du göra det enkelt för dig och tanka e85.

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 december 2007
#5
loffe007 skrev:
annars får du göra det enkelt för dig och tanka e85.

Om den redan spikar på bensin, hur tror du det blir på E85 då? då får han 40% mindre soppa.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

905 Inlägg
12 december 2007
#6
torpis skrev:
loffe007 skrev:
annars får du göra det enkelt för dig och tanka e85.

Om den redan spikar på bensin, hur tror du det blir på E85 då? då får han 40% mindre soppa.

det blir nog bra ska du se, eftersom E85 spikar mycket mycket svårare och håller motorn kallare. sen är det inte så att han får 40% mindre soppa.

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 december 2007
#7
loffe007 skrev:
det blir nog bra ska du se, eftersom E85 spikar mycket mycket svårare och håller motorn kallare. sen är det inte så att han får 40% mindre soppa.

dina påståenden må stämma på en bil anpassad (mappad) för E85 men det ger motsatt effekt om du för på tok för magert.

40% för magert i en turbobil utan att du hör att det spikar komemr leda till smälta kolvar och krökta vevstakar...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

153 Inlägg
12 december 2007
#8
kan också ha något med tändningen o göra, elleer någon spridare!!roll


486 Inlägg
12 december 2007
#9
Vad har du för styrboxar? Från original sugmotor?

EDIT: Om bilen "rycker" så är det troligtvis tändmissar och inte spikningar.
Senast redigerat av Tomas_H (12 december 2007)

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
12 december 2007
#10
kör du på 98-oktan?


35 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
#11
jag har testat 50% 95 och 50% e85. ren e85. e85 50% och 98 50%
styrbox är org från sugmotor

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
12 december 2007
#12
norskeniedsbyn skrev:
jag har testat 50% 95 och 50% e85. ren e85. e85 50% och 98 50%
styrbox är org från sugmotor

prova att bara köra på 98


486 Inlägg
13 december 2007
#13
Jag tror det beror på att det är STD styrboxar. För på en B230F så är väl tändningen samma över hela varvtalet. Men på en turbo motor så ändras väl tändningen med varvtalet?

Kan någon bekräfta eller dementera detta påstående? smile

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!


Sök