4686
Sök

Windovs XP eller Vista? behöver hjälp.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
För ett tag sen, köpte jag en bärbar dator som är vistas premium ready, nu kör jag windovs home XP och önskar veta vad är skillnad, och om det är bra med vistas eller inte.
Ni som har den enna eller den andra, vad har ni för erfarenhet ? kan ni hjälpa mig med upplysning?
kan man har windovs på stationer och vista på bärbar?
Senast redigerat av alain (17 december 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 453 Inlägg
17 december 2007
"Vista" är namnet på den senaste versionen av Windows som släpptes förra året.
Föregångaren heter XP och är fortfarande den som används mest.

Om det är XP du jämför med så är den fortfarande mer stabil än Vista, då många applikationer ännu inte är kompatibla med det operativsystemet.

Bägge OS är plattformsoberoende, dvs kan köras på både bärbart och stationärt.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 december 2007
Vista ÄR Windows.
Precis som att XP, 2000 och Millenium är Windows.

Du har alltså Windows XP och undrar vad skillnaden är med Windows Vista, eller missuppfattade jag det nu?

EDIT:
Va någon sekund efter där såg jag tongue
Kan då tillägga att Vista inte blivit särskilt populärt med sina "buggar" och långsamhet.
Ska släppas en patch till det snart dock, får se om dom lyckas fixa det värsta då.
Senast redigerat av John87 (17 december 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Smålänning
7 887 Inlägg
17 december 2007
Funkar aldeles utmärkt att ha Windows XP på den stationära och Windows Vista på bärbar.
Har vi hemma.

Vista är dock ingen höjdare jämfört med XP tycker jag. Vista ihop med norton antivirus som vi har på vår (från fabrik) ger en fruktansvärt slö dator, i alla fall i uppstart och den första halvtimmen innan alla processer är igång.
Sen funkar det hyfsat, men känns som ett hottat XP med massa irriterande detaljer som att så fort man ska göra nått med datorn sintsällningar så måste man godkänna... den funktionen går inte att stänga av heller...

Dock är aeroglass-funktionen het som fan big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

IT-Tekniker
376 Inlägg
17 december 2007
Jag körde Longhorn (vista i beta-stadiet) i ett tag.. sen lanserades äntligen vista..

Körde det i några månader kanske ett år.. sen tröttnade jag på vistas "seghet", känns ibland som om datorn ska lagga ihop..

Alla spel fungerar inte till vista.
Alla program fungerar inte till vista.
Alla drivrutiner fungerar inte till vista.

Än.

Men, jag har i alla fall gått tillbaka till xp, körde dualboot ett tag men nu är vista helt borta från mina datorer.

twin_cam skrev:
så fort man ska göra nått med datorn sintsällningar så måste man godkänna... den funktionen går inte att stänga av heller...

Jodå, det går att stänga av.
Senast redigerat av billy (17 december 2007)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
17 december 2007
Jag har Windows Vista på min Laptop och det fungerar klockrent!
Och nej till alla ni som säger att det buggar sig! Det var i början när Vista släpptes det buggade sig som värst! Dock ej idag. Inte haft något som helst problem., Sen att nån påståt att Vista segar ner datan kan jag bara säga att du har för kass data för windows vista ( Menar inget illa )
Men det står ju vad Vista kräver som minst i ram & ghz osv.
Vad har din data för prestanda???
Det finns ju Windows vista 32 & 64

C H E V R O L E T <3

IT-Tekniker
376 Inlägg
17 december 2007
Children-Of-Bodom skrev:
Jag har Windows Vista på min Laptop och det fungerar klockrent!
Och nej till alla ni som säger att det buggar sig! Det var i början när Vista släpptes det buggade sig som värst! Dock ej idag. Inte haft något som helst problem., Sen att nån påståt att Vista segar ner datan kan jag bara säga att du har för kass data för windows vista ( Menar inget illa )
Men det står ju vad Vista kräver som minst i ram & ghz osv.
Vad har din data för prestanda???
Det finns ju Windows vista 32 & 64

Om du jämför Xp mot vista så segar vista ner datorn mer än xp. wink Men visst, upplever man datorn allt för seg så är det bara att uppgradera..

3 968 Inlägg
17 december 2007
Vista har aldrig strulat för mig, kör det på en HP TX1250 bärbar dator,
klockrent! inga som helst problem.. grymt nöjd med det! smile

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
Andreas79 skrev:

I ditt fall, du föredra vista?
På min stationer: finns 2 hårddisk en med 5,98 GB med filsystem : FAT 32 och en med 143 GB med filsystem: NTFS.
På min bärbar, också 2 hårddisk med båda FAT 32

IT-Tekniker
376 Inlägg
17 december 2007
alain skrev:
Andreas79 skrev:

På min stationer: finns 2 hårddisk en med 5,98 GB med filsystem : FAT 32 och en med 143 GB med filsystem: NTFS.

Vad du har för partitioner/hårddiskar spelar mindre roll..men jag skulle rekommendera dig att du gör om partitionerna till nfts om du nu inte har en bra anledning till varför de är Fat32.
Vad har du för processor, rammine samt grafikkort?
Senast redigerat av billy (17 december 2007)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
billy skrev:
alain skrev:
Andreas79 skrev:

Vad du har för partitioner/hårddiskar spelar mindre roll..men jag skulle rekommendera dig att du gör om partitionerna till nfts om du nu inte har en bra anledning till varför de är Fat32.
Vad har du för processor, rammine samt grafikkort?

jag är inte så expert på dator, var kan jag hitta och se det, processor,rammine.grafikkort?

2 230 Inlägg
17 december 2007
att få vista fungera OPTIMALT, så BÖR man ha 2gb ram en x2 eller dual core processor helst 64bit (även vista med då) sen ett DX10 grafik kort.

då kan gå in på start höger klica datator. välj hantera sen går du in på enhetes hateraren.
för att se mur mycket ram du har. höger klicka bara på datorn å välj ekskaper eller alternativ som det heter i vista om jag inte har helt fel...

sj gillar jag inte vista då det kräver så jävla mycket, jämfört med xp.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

neckwomen_88
17 december 2007
Hade xp på förra bärbära, vista på nya...

hellre xp helt klart!    vista känns så putti-nuttigt med alla sina grafiska effekter hit och dit, gillar dessutom inte uppbyggnaden på menyerna i vista...

xp är mer cleant och skönare att jobba i smile

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
Så står det på min bärbar: Windows Vista Premium ready, då jag misstänker att det är helt klart för att lägga in Vista
almänt:
acer system
intel (R) Core (TM) 2 CPU
T5500 @1.66 GHZ
1.66 GHZ.  1.00 GB RAM
PAE (physikal address extension)

Kosta det någonting att uppgradera till Vista?
om man inte gillar kan man återgå till XP
Senast redigerat av alain (17 december 2007)

719 Inlägg
17 december 2007
Ända fördelarna jag ser me vista är att det är 64bitars vilket vanliga XP inte är. Sen är det lite finare big_smile

XP kan inte hantera mer en omkring 2gb ram. pga av att det är 32 bitars. Finns säkert många fler skillnader mellan 64-32bitars. Så ska man köpa en "top of the line" burk ska man nog slänga i Vista eller XP pro x64

live free, die young.

IT-Tekniker
376 Inlägg
17 december 2007
Scratch skrev:
Ända fördelarna jag ser me vista är att det är 64bitars vilket vanliga XP inte är. Sen är det lite finare big_smile

XP kan inte hantera mer en omkring 2gb ram. pga av att det är 32 bitars. Finns säkert många fler skillnader mellan 64-32bitars. Så ska man köpa en "top of the line" burk ska man nog slänga i Vista eller XP pro x64

Eh, du kanske borde lära dig lite ?

Jo, xp finns som 64-bitars.. jag hade det på min stationära förut.

Xp klarar väl mer än 2 gb ram lille gosse.. det är bara att använda 64-bitars versionen av operativsystemet wink

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 december 2007
billy skrev:
Scratch skrev:

Eh, du kanske borde lära dig lite ?

Jo, xp finns som 64-bitars.. jag hade det på min stationära förut.

Xp klarar väl mer än 2 gb ram lille gosse.. det är bara att använda 64-bitars versionen av operativsystemet wink

Det var precis det han skrev va? tongue
"Ända fördelarna jag ser me vista är att det är 64bitars vilket vanliga XP inte är"
Alltså vanliga XP är det inte.

RE-雨宮
481 Inlägg
17 december 2007
XP alla gånger, Finns inget skäl till att välja vista. Vill man ha något "snyggt" så finns det window managers att tanka hem.

RE-Amemiya Kitted FD3S

IT-Tekniker
376 Inlägg
17 december 2007
John87 skrev:
"Ända fördelarna jag ser me vista är att det är 64bitars vilket vanliga XP inte är"

Heh, jo så kan man tolka det.. ^^

Men "vanliga" xp finns ju egentligen inte, utan det finns antingen 32-bitars eller 64-bitars.. :p

Eller ska jag köra en "john" och säga att vi raderar våra inlägg och jag går och lägger mig igen? tongue

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 december 2007
billy skrev:
John87 skrev:

Heh, jo så kan man tolka det.. ^^

Men "vanliga" xp finns ju egentligen inte, utan det finns antingen 32-bitars eller 64-bitars.. :p

Eller ska jag köra en "john" och säga att vi raderar våra inlägg och jag går och lägger mig igen? tongue

Väldigt sant. Allt är en tolkningsfråga egentligen.

Jag skyller på att jag precis hade gått upp! Tog en stund innan jag fattade mitt misstag. Förlåt hmm

Sök