2838
Sök

Frågor om chiptrim med mera

412 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
#1
Hej, Har precis inhandlat en 740glt 16v.
Förra ägaren som är en utav föräldrarnas kompis, var och kollade på bilen. Kollade upp det ena och det andra, märkte att det var för högt tryck i kylaren. Men han köpte den ändå, han fick hem blien men blockpakningen gick på en gång, så han tog lös allting och planade toppen.
Så det ska vara i sin ordning.

Detta är vad jag hittade i andra trådar om lite trimmning ang dessa billar:

1: Elfläkt
2: Försök hitta nån som säljer chip till 16V.
3: Höj kompet (plana toppen). Motorn är i orginal tänkt för att funka på 91oktan. Kolla med tex Trendab vad dom säger.
4: Klipp remmen till balansaxlarna
5: Höja tändningen 3 grader genom att byta plats på stiften i kontakten till vevaxelgivaren.
6: Matchporta så att alla kanaler i toppen matchar insug och grenrör perfekt.

Frågor:

1. Vad kostar en sådan, kan köpas vart? kanske en bil skrot?
2. Återförsäljare till detta? Såg på någon sida att dom skickar färdig programmerade chip, men måste dessa mappas efteråt? vart kan man göra detta? är högst oerfaren av detta. (stod att dom skulle ge 15hk).

3. Porten är redan planad.
4. Klipp remmen till balansaxlarna ? Vad menas med detta? Hur ska detta göras?
5. Höja tändningen 3 grader, går detta att utföra fel? eller är det 100% chans att jag lyckas?
6. Har ingenting att tillägga på denna punkt.

10 287 Inlägg
21 november 2005
#2
1. I princip vilken elfläkt som helst med termokontakt. Från skrot eller biltillbehörsaffär. Bör dock vara rätt så stor och täcka större delen av kylaren.

2: Turbocenter tror jag har.

3: Jo, men jag menar planad för att höja komp, inte bara ett slick för att få den plan.

4: Bort med nedre kamremskåporna så ser du.

5: Givaren har tre stift. Ett är jord = skall sitta kvar = mät för att hitta. Dom andra två skall byta plats.

MVh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

412 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
#3
Är alla dessa nödvändiga?
I ordning? eller kan jag tex göra 1 och 5 utan att behöva göra dom andra?


Eftersom jag är oerfaren av motorer så undrar jag om det finns någon "lite" mer ingående guide om hur man gör för att klippa remmen till balansaxlarna

tackar och bugar för hjälpen
Senast redigerat av elsmurfo (21 november 2005)

10 287 Inlägg
21 november 2005
#4
I princip helt oberoende av varandra.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

412 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
#5
En till fråga, vart kan man köpa extrakter rör, Och vad ligger priset?
Är det så att bilen bara kan varva mer med det? eller tilldrar det till bättre drag också?

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
21 november 2005
#6
Du kan ju alltid tryna in på http://www.kgtrimning.com

Där finns mycket delar o i katalogen finns det gott om tips...


6 Inlägg
22 november 2005
#7
Allt finns på http://www.kgtrimning.com och jag vet att ett chip till en 16V kostar 4000:-. Då får du 2st chip som du ska montera. Sen gäller det att du kan montera dem överhuvudtaget för det är inte alltid självklart. Hör med KGtrimning om detta! Sen kostar ett extrakorgrenrör ungefär 3500:-. Ett sportavgassystem kostar runt 2500:- (simons). Sen kostar ett någorlunda sportfilter (öppet) 800-1000:-. En trimkamm är ett bra komplement också! Ligger runt 4000-6000 ungefär. Vill du ha en kännbar förändring rekomenderar jag att byta allt på en gång men då kostar det! Kanske ska fundera på att byta till en turbo istället? Men å andra sidan kan du använda nästan samma grejer på en turbo om du vill byta upp dig senare dvs... Lycka till och det är bara att börja jobba på övertidstimmarna! smile smile


412 Inlägg
22 november 2005
Trådstartare
#8
affroman skrev:
Allt finns på http://www.kgtrimning.com och jag vet att ett chip till en 16V kostar 4000:-. Då får du 2st chip som du ska montera. Sen gäller det att du kan montera dem överhuvudtaget för det är inte alltid självklart. Hör med KGtrimning om detta! Sen kostar ett extrakorgrenrör ungefär 3500:-. Ett sportavgassystem kostar runt 2500:- (simons). Sen kostar ett någorlunda sportfilter (öppet) 800-1000:-. En trimkamm är ett bra komplement också! Ligger runt 4000-6000 ungefär. Vill du ha en kännbar förändring rekomenderar jag att byta allt på en gång men då kostar det! Kanske ska fundera på att byta till en turbo istället? Men å andra sidan kan du använda nästan samma grejer på en turbo om du vill byta upp dig senare dvs... Lycka till och det är bara att börja jobba på övertidstimmarna! smile smile

Okej, Är inte riktigt så glad att lägga ner så jävla mycket på en gammal bil, då får det hellre vara, såg några chip för 2500?
Sitter redan ett större avgasystem.
Nått som jag hade tänkte göra är att kasta på en elfläkt (ska tydligen höjja top hastigheten)
Klippa remen vid balansaxlarna (dock så har jag ingen aning om hur det ser ut där eller hur jag ska göra)


Sök