4723
Sök

Volvo 940 laddtryck

29 Inlägg
12 augusti 2008
#41
ok bra! jag har en BSR laddmätare, och wg:n är justerbar. Hur är det med T-kors då, är det  att rekomendera? eller blir det för osäkert kanske?
Senast redigerat av BMW-Power83 (12 augusti 2008)

I´d rather push a BMW than drive an Audi!!!
Framhjulsdrift är för bögar och kärringar!!!
Audi har en viktfördelning som en slägga med träskaft!!!
FWD suger get ***!!!

128 Inlägg
12 augusti 2008
#42
BMW-Power83 skrev:
ok bra! jag har en BSR laddmätare, och wg:n är justerbar. Hur är det med T-kors då, är det  att rekomendera? eller blir det för osäkert kanske?

Vad jag har hört så är T-kors inget att rekomendera då det kan ge okontrollerade laddtryckssvängningar. Men vad vet jag?


Jens


29 Inlägg
12 augusti 2008
#43
Ok, lika bra att skita i det då! Tack:)

I´d rather push a BMW than drive an Audi!!!
Framhjulsdrift är för bögar och kärringar!!!
Audi har en viktfördelning som en slägga med träskaft!!!
FWD suger get ***!!!

128 Inlägg
12 augusti 2008
#44
Marcus_89 skrev:
Ja

Du ska ställa in laddet efter den växeln den går tyngst på, alltså 5:an wink Annars om den laddar 0,6 på 2:an så kanske den laddar 0,7 på 5:an sen wink

Tack så mycket för svar! Har en grej till när vi ändå snackar om wastegate. Om jag byter till en 1,0 bars wastegate (BSR ställbar) och den ska ladda max 0,6 säger vi. Ska jag dra bilen till varvstoppet alla växlar och även i 5an och kolla så den laddar 0,6 exakt eller hur gör man? Har aldrig gjort det innan. Eller den ska ladda ca 0,6 av sig själv utan att justera själv? Ja mena det är kanske inte lätt att ladda så mycket i 5an? Jens


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
12 augusti 2008
#45
Lungt wink Du köper bara en wastegateklocka, alltså inte hela wastegaten. Om den är ställbar och ger ut max 1 bar så får du ställa in den till 0,6 bar. Skaffa en laddtrycksmätare innan du börjar skruva med laddet bara wink
Så dår du justera tills det blir bra. Det är väldigt lätt att bygga ladd på 5:an. Ligg på låga varv och sen bara trycker du fullt, då ser du på laddtrycksmätaren att den börjar ladda tills det tar stopp wink Du behöver inte varva som en tok för att laddet ska byggas upp smile


128 Inlägg
12 augusti 2008
#46
Marcus_89 skrev:
Lungt wink Du köper bara en wastegateklocka, alltså inte hela wastegaten. Om den är ställbar och ger ut max 1 bar så får du ställa in den till 0,6 bar. Skaffa en laddtrycksmätare innan du börjar skruva med laddet bara wink
Så dår du justera tills det blir bra. Det är väldigt lätt att bygga ladd på 5:an. Ligg på låga varv och sen bara trycker du fullt, då ser du på laddtrycksmätaren att den börjar ladda tills det tar stopp wink Du behöver inte varva som en tok för att laddet ska byggas upp smile

ÄR det en sån här jag ska ha? http://sv.bsr.se/products/521010/


948 Inlägg
12 augusti 2008
#47
japp och eventuellt ett fäste va http://sv.bsr.se/products/520940/

128 Inlägg
12 augusti 2008
#48
Jens_940 skrev:
Marcus_89 skrev:
Lungt wink Du köper bara en wastegateklocka, alltså inte hela wastegaten. Om den är ställbar och ger ut max 1 bar så får du ställa in den till 0,6 bar. Skaffa en laddtrycksmätare innan du börjar skruva med laddet bara wink
Så dår du justera tills det blir bra. Det är väldigt lätt att bygga ladd på 5:an. Ligg på låga varv och sen bara trycker du fullt, då ser du på laddtrycksmätaren att den börjar ladda tills det tar stopp wink Du behöver inte varva som en tok för att laddet ska byggas upp smile

ÄR det en sån här jag ska ha? http://sv.bsr.se/products/521010/

någon som vet om den är ställbar så man kan justera laddtrycket själv?


948 Inlägg
12 augusti 2008
#49
Jens_940 skrev:
Jens_940 skrev:
Marcus_89 skrev:
Lungt wink Du köper bara en wastegateklocka, alltså inte hela wastegaten. Om den är ställbar och ger ut max 1 bar så får du ställa in den till 0,6 bar. Skaffa en laddtrycksmätare innan du börjar skruva med laddet bara wink
Så dår du justera tills det blir bra. Det är väldigt lätt att bygga ladd på 5:an. Ligg på låga varv och sen bara trycker du fullt, då ser du på laddtrycksmätaren att den börjar ladda tills det tar stopp wink Du behöver inte varva som en tok för att laddet ska byggas upp smile

ÄR det en sån här jag ska ha? http://sv.bsr.se/products/521010/

någon som vet om den är ställbar så man kan justera laddtrycket själv?

ja den är ställbar det ser du i änden att du har en gängad stång, du skruvar in själva öglan för att höjja laddet alltså korta den

128 Inlägg
12 augusti 2008
#50
Okej! Tack för alla svar! Hur fungerar det att när man skruvar in gängorna så höjs laddet?


Jens


1 062 Inlägg
12 augusti 2008
#51
Jens_940 skrev:
Okej! Tack för alla svar! Hur fungerar det att när man skruvar in gängorna så höjs laddet?


Jens

japp, du skruvar så stången mer kortare.... sådan här jag har bestält till min http://www.turbomeck.se/images/big/wast … ar_big.gif
Senast redigerat av Ricky (12 augusti 2008)

128 Inlägg
13 augusti 2008
#52
Ricky skrev:
Jens_940 skrev:
Okej! Tack för alla svar! Hur fungerar det att när man skruvar in gängorna så höjs laddet?


Jens

japp, du skruvar så stången mer kortare.... sådan här jag har bestält till min http://www.turbomeck.se/images/big/wast … ar_big.gif

Ser bra ut, varifrån kommer den?


1 062 Inlägg
13 augusti 2008
#53
Jens_940 skrev:
Ricky skrev:
Jens_940 skrev:
Okej! Tack för alla svar! Hur fungerar det att när man skruvar in gängorna så höjs laddet?


Jens

japp, du skruvar så stången mer kortare.... sådan här jag har bestält till min http://www.turbomeck.se/images/big/wast … ar_big.gif

Ser bra ut, varifrån kommer den?

http://www.turbomeck.se/  han modeiferar saab tryckklockor tror jag det var, och så sätter han i olika hårda fjädrar, och fäste så dom passar till 940.

128 Inlägg
14 augusti 2008
#54
Smäller in lite fundersam heter när jag ändå håller på...

Om jag chippar bilen (BSR 205hk) och ladda 1,0 bar är det risk för motorn då? (10,800 mil).
Eller är det bättre att ladda 0,8-0,9 istället och hur mycket skiljer det sig i hästkrafter?

Och ang. wastegate (om jag skaffar en 1,0 från BSR eller om jag hittar en på skroten), hur mycket behöver man vrida för att justera, vi säger från orginal till 0,6 bar, är det bara några mm eller är det många varv?



Jens


I got Dubs!
2 423 Inlägg
14 augusti 2008
#55
Ta lite i taget tills det blir rätt.


29 Inlägg
14 augusti 2008
#56
Jens_940 skrev:
Smäller in lite fundersam heter när jag ändå håller på...

Om jag chippar bilen (BSR 205hk) och ladda 1,0 bar är det risk för motorn då? (10,800 mil).
Eller är det bättre att ladda 0,8-0,9 istället och hur mycket skiljer det sig i hästkrafter?

Och ang. wastegate (om jag skaffar en 1,0 från BSR eller om jag hittar en på skroten), hur mycket behöver man vrida för att justera, vi säger från orginal till 0,6 bar, är det bara några mm eller är det många varv?



Jens

Är väl ungefär 2varv/0,1bar. Jag tror att du kan ladda 1,0 med din bil! Den e ju inte ens inkörd big_smile Jag höjde laddet till 1,0 igår, och min bil har rullat 28,000mil:) Vart faktiskt stor skillnad från 0,8.

MVH/Joni

I´d rather push a BMW than drive an Audi!!!
Framhjulsdrift är för bögar och kärringar!!!
Audi har en viktfördelning som en slägga med träskaft!!!
FWD suger get ***!!!

128 Inlägg
14 augusti 2008
#57
BMW-Power83 skrev:
Jens_940 skrev:
Smäller in lite fundersam heter när jag ändå håller på...

Om jag chippar bilen (BSR 205hk) och ladda 1,0 bar är det risk för motorn då? (10,800 mil).
Eller är det bättre att ladda 0,8-0,9 istället och hur mycket skiljer det sig i hästkrafter?

Och ang. wastegate (om jag skaffar en 1,0 från BSR eller om jag hittar en på skroten), hur mycket behöver man vrida för att justera, vi säger från orginal till 0,6 bar, är det bara några mm eller är det många varv?



Jens

Är väl ungefär 2varv/0,1bar. Jag tror att du kan ladda 1,0 med din bil! Den e ju inte ens inkörd big_smile Jag höjde laddet till 1,0 igår, och min bil har rullat 28,000mil:) Vart faktiskt stor skillnad från 0,8.

MVH/Joni

Kanon! Tack för svar

Jens


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
14 augusti 2008
#58
Ladda inte mer än 1 bar wink Har du intercooler med plastgavlar så är inte den särskilt glad vid det. Turbon gillar inte det heller wink Pumpar mest varmluft också.


1 062 Inlägg
14 augusti 2008
#59
har nu monterat min tryckklocka från turbomeck.se och kan säga att jag är nöjd med den, så kan redkomdera han till andra smile kostade 685 med frakt...
Senast redigerat av Ricky (14 augusti 2008)

128 Inlägg
14 augusti 2008
#60
Ricky skrev:
har nu monterat min tryckklocka från turbomeck.se och kan säga att jag är nöjd med den, så kan redkomdera han till andra smile kostade 685 med frakt...

Okej! Svårt att installera och justera in? Vad laddar du nu? Skillnad effektmässigt?
Kan jag använda mig av den då jag sen ska chippa bilen hos BSR, då de vill att jag ska använda deras 1,0 wastegateklocka...


Jens



Sök