3554
Sök

Problem med uppstart av 200SX S13 efter modd (Problemet löst)

Kocken
487 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
#1
Hej!
Efter byte av avgassystem, turbo, oljekyl, kamaxellägesgivare, olja och vatten så startar inte bilen. Höll på ett bra tag i förrgår utan nån vidare framgång, men igår kom jag på att jag glömt plugga igen en vacuum slang som tidigare gick till kolkanistern. Pluggade igen den och provade starta. Då startade den direkt utan något som hellst tvekande.
Ringde polaren för att berätta den glada nyheten och startade igen utan problem.  Men sen skulle jag iväg så jag stängde av den.

Idag gick jag ut och skruvade åt grenröret lite till då jag märkte dagen innan att det läckte lite, torkade rent avgasystemet och kopplade strömmen till mätarhuset.

Sen försökte jag starta igen, men det gick verkligen inte.

Startmotorn drar runt helt och man hör bara ett par poff, poff hur han vill starta men det händer inget (likadant som tidigare)

Men frågan är, vad är skillnaden mellan igår och idag? Testade t.o.m att koppla ur mätarhuset (inte för att det borde spela nån roll men....)

Nån som har någon idé om vad felet kan vara? Och varför startade den så lätt igår?
Senast redigerat av Bebbo (24 december 2007)


Evolution
1 627 Inlägg
19 december 2007
#2
inte kamaxellägesgivaren som spökar då?

Fäll ner pungen och landa

Kocken
487 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
#3
Karlzzon The One skrev:
inte kamaxellägesgivaren som spökar då?

den är säkert inte rätt inställd, men jag har inte rört den sen den startade.


Evolution
1 627 Inlägg
19 december 2007
#4
ok för står den fel så kanske den inte startar

Fäll ner pungen och landa

Kocken
487 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
#5
Karlzzon The One skrev:
ok för står den fel så kanske den inte startar

enklaste sättet att justera in den? Vi tänkte på det tidigare och provade olika lägen på den när vi skulle starta, men det hjälpte inte.


Evolution
1 627 Inlägg
19 december 2007
#6
Bebbo skrev:
Karlzzon The One skrev:
ok för står den fel så kanske den inte startar

enklaste sättet att justera in den? Vi tänkte på det tidigare och provade olika lägen på den när vi skulle starta, men det hjälpte inte.

kan tyvärr inte nissan men se om nån annan kan

Fäll ner pungen och landa

727 Inlägg
19 december 2007
#7
Hur är stiften, är de blöta å den verkar få soppa?, tändlägesgivaren kan stå helt galet men ändå ska den starta iaf, prova vrid den lite åt olika håll å försök ifall den verkligen skulle spöka ändå.. annars glapp kontakt nånstans, ett fel som kan uppstå är att den hux flux surar ner sig utan anledning (på vissa s13), dra ur säkringen till soppapumpen, kör startmotorn tills den vill starta, stoppa i säkringen igen.

Hur har du kopplat vacumslangen till kolkanisten? inte satt igen den på nåt vis så den inte får soppa som den ska?

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
19 december 2007
#8
är casen ny eller den är begagnad?


Kocken
487 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
#9
Frayze skrev:
Hur är stiften, är de blöta å den verkar få soppa?, tändlägesgivaren kan stå helt galet men ändå ska den starta iaf, prova vrid den lite åt olika håll å försök ifall den verkligen skulle spöka ändå.. annars glapp kontakt nånstans, ett fel som kan uppstå är att den hux flux surar ner sig utan anledning (på vissa s13), dra ur säkringen till soppapumpen, kör startmotorn tills den vill starta, stoppa i säkringen igen.

Hur har du kopplat vacumslangen till kolkanisten? inte satt igen den på nåt vis så den inte får soppa som den ska?

Kollade stiften tidigare, de ser fräscha ut! Och soppa är det tydligt att det kommer! Stiften var inte blöta men tydlig doft av oförbränd soppa. Tändlägesgivaren har jag provat att vrida fram och tillbaka och försöka starta utan framgång.

Det där med dra ur soppapumpssäkring kan jag testa om det funkar. Det är rätt stor risk att den har surat ner sig då man försökt starta rätt många gånger.

vaccumslangarna som gick till kolkanistern, den ena slangen har jag använt till vaccum på dumpventilen istället. Den andra slangen som är före spjällhuset är bara igen pluggad.

maximus skrev:
är casen ny eller begagnad?

tyvärr har jag ingen aning om vad casen är för något. Förklaring?


Kocken
487 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
#10
eller står CAS för Crank Angle Sensor, med andra ord kamlägesgivare, tändlägesgivare et.c....kärt bar har många namn!

om du menar den så är den begagnad.


17 Inlägg
20 december 2007
#11
prova att ta ur soppa säkringen o försök starta bilen...kör en liten stund så motorn luftas lite, sen stoppar du i säkringen igen...skillnad?

är de ingen skillnad så får man börja kolla på stiften...kanske något som har slagits ihop eller liknande...kan bli konstigt av de, spridarmotståndet? är de helt? provat me annat? Tändförstärkaren, har du provat med någon annan sådan?

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
20 december 2007
#12
Bebbo skrev:
eller står CAS för Crank Angle Sensor, med andra ord kamlägesgivare, tändlägesgivare et.c....kärt bar har många namn!

om du menar den så är den begagnad.

japp..den är kanske inte bättre begagnad,snarare sämre begagnad..kan du prova någon annan?


Kocken
487 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
#13
maximus skrev:
Bebbo skrev:
eller står CAS för Crank Angle Sensor, med andra ord kamlägesgivare, tändlägesgivare et.c....kärt bar har många namn!

om du menar den så är den begagnad.

japp..den är kanske inte bättre begagnad,snarare sämre begagnad..kan du prova någon annan?

jadu, bra fråga! Råkar inte vara någon här i Västerås trakten?


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
20 december 2007
#14
annars har du kanske glapp i kontakten..jag har haft glapp i min kabel..ryckte lite i den och då funkade den igen..i med lite 5-56 i kontakten
Senast redigerat av maximus (20 december 2007)


Kocken
487 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
#15
maximus skrev:
annars har du kanske glapp i kontakten..jag har haft glapp i min kabel..ryckte lite i den och då funkade den igen..i med lite 5-56 i kontakten

det ska jag prova!


Kocken
487 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
#16
problemet löst. Har ju tagit bort slangarna som går från insuget bort till nån sensor och sen tillbaka till bränsletryckregulatorn. Men jag hade låtit själv sensorn sitta kvar. Men nu tog jag bort den och då hoppade den igång på en gång.

Fint att den hoppade igång på just julafton också.

God jul på er allihoppa!
Senast redigerat av Bebbo (24 december 2007)



Sök