2557
Sök

Ska det vara så svårt att använda blinkers?!

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
22 december 2007
Till er som inte blinkar och verkar glömma den allmänt hemma, mig vill nog inte möta. Sen man tog lastbilskortet, så har man varit nära x antal gånger att göra vissa bilar nån modell mindre. Jag använder blinkers alltid, nångång man har kommit på sig att ha glömt den.

Lev livet, det kan ta slut fort

1 703 Inlägg
22 december 2007
TBOC_Razor skrev:
henkebenke skrev:
TBOC_Razor skrev:
Lite OT men hur många av er här inne fick lära sig att man aldrig får svänga vänster på landsväg om man har bil bakom ??

Klart som fan att man får. Men det beror ju på hur situationen ser ut, om det är möte etc etc.

Har inget med möte att göra

Det har det visst, får du möte blir du eventuellt tvungen att stanna mitt i vägen, och vidare som du säger kan påkörningar bakifrån hända. Allt hänger ihop.
Man bör ju göra en "avtömning", men hur många gör det innan en vänstersväng?

188 Inlägg
22 december 2007
vissa borde egentligen inte ha körkort...

Diktator
433 Inlägg
22 december 2007
jag hatar idioter som inte blinkar, Jag blinkar alltid när jag vet att någon annan har nytta av det. t.ex i rondeller när folk står å väntar på att få köra in. Fattar inte hur svårt det kan vara att dra i den lilla jävla spaken..

Varför köra sakta när man kan köra fort?

3 059 Inlägg
22 december 2007
TBOC_Razor skrev:
Folk som inte har lyckats klura ut hur man använder blinkersen ska fan inte ens få sitta i en bil annat än i baksätet, fan vad jag hatar folk som inte blinkar.

Dom två värsta fallen när folk inte blinkar är i rondeller (vilket också är det vanligaste) och sen e det på landsväg när dom tex ska svänga vänster över mötande körfält men intefan bryr sig hälften om att blinka utan istället bara står dom där som idioter och rör sig inte.

Lite OT men hur många av er här inne fick lära sig att man aldrig får svänga vänster på landsväg om man har bil bakom ??

Hehe.. Offtopic: Visst får svänga vänster på landsväg med 10 bilar bakom sig.. På körskolan sa dom aldrig att man inte fick men dom rekomenderade en till att köra vidare till ett ställe där man kunde vända och köra tillbaka och göra högersväng. Ang. idioten som härsknar till längst bak får väl hålla hastighet och avstånd och att den som svänger blinkar i god tid. Vad ska han göra istan då när det är kö vid en korsning..köra om alla? Anledningen till att man stannar för att svänga vänster är ju för att det är möte och då gör han nog inte sin omkörning.. sen kan vi ju snacka om hur lagligt det är att göra omkörning i korsningar.

Topic: Jag HATAR inte alla som inte blinkar, jag HATAR alla som inte fattar hur man ska köra i rondell och hur man ska blinka där.
HATAR alla som tror att man ska köra ur en rondell närman inte blinkar så dom kör in rätt framför näsan på en!!! Att det ska vara så jävla svårt att lära sig vad som gäller vid rondellkörning och när man ska blinka där. Kommer jag in i rondellen och ska 3'dje vägen ut behöver jag inte blinka förän jag ska göra filbyte eller kört förbi avfart två.. men många idioter från 2'dra vägen har inte fattat o kör rakt in.. sen blir dom sura för att man slänger sig på tutan och ger dom ett internationellt tecken med handen.
Senast redigerat av Smajly (22 december 2007)

Volvonörd
1 187 Inlägg
22 december 2007
Här i Söderhamn där jag bor så byggs det rondell efter rondell och ju mer rondeller man får så borde väl man lära sig hur man kör i en sån? Eller hur? Men inte här inte.. Här är det ingen som använder den där spaken som sitter till vänster om ratten när dem ska ut ur en rondell... Man stär där och väntar på att få köra ut och ingen blinkar sen så svänger dem bara.. Lika så om man står efter en gata och man ska ut men ingen som blinkar och man väntar och väntar men sen så svänger dem bara... Hmmm Kan man inte göra så att när man rör ratten mer än ett visst gradantal så börjar det blinka men då blir det ju lika istortsett... Man svär som gatan när dem inte blinkar i tid!!! Nä tacka vet jag högerregeln... Den utnyttjas flitigt av mej när det är "bara" att köra ut oavsett om dem ska svänga eller inte eller om dem blinkar eller inte.... smile Man kan tro att vissa inte har betalat elräkningen för bilen eller att blinkers inte var standard på just deras bil....

God Jul alla som läser detta.

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

804 Inlägg
23 december 2007
Jag blinkar även 04 på natten på ensama 70vägar osv. Det sitter som en reflex, gör det utan att tänka på det. Precis som det ska va! smile

terazzi
23 december 2007
alltid blinka,man måste ju visa vart man ska wink
här där jag bor är det knappt nån som blinkar.. på en månad har jag sett 2 st som blinkar.. annars e det bara jag själv smile haha
Senast redigerat av terazzi (23 december 2007)

transportkonsult
284 Inlägg
23 december 2007
Till er som bara blinkar när det är bilar i närheten:
Tänk på att det kan komma en MC i en doldvinkel precis på väg att köra om er.
Pang så smäller det.

Kan även vara en bil som hinner ikapp som ni missat.

Lika bra att blinka hela tiden. Funkar mycket lättare för alal då.

Bottles are for babys. Real men get blown.

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
23 december 2007
blinkar så gott som alltig.. men kanske inte ute på vischan.. lr i ett tätbebyggt område kl 03:30 tisdag natt...

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

NissanMotorsport
23 december 2007
poliser är grymt dåliga på att blinka, iaf här tongue

Kokar ris
923 Inlägg
23 december 2007

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

16 197 Inlägg
23 december 2007
ja blinkar typ aldrig.. varför ska ja??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Forummoderator
26 339 Inlägg
23 december 2007
evilaudio skrev:
ja blinkar typ aldrig.. varför ska ja??

...dig vill jag aldrig möta i trafiken..?

Jag blinkar i stort sett alltid. Man lär sig det i trafikskolan därför att det är dels
trevligt om man ser vart folk ska men också för att det är *host* LAG på det?

Däremot kan jag medge att om jag kommer på vischan, tre mil utanför stan
där det är nån kilometer mellan husen - klockan tre på natten -  och det inte
är ett lyse nånstans..då blinkar inte jag..
Senast redigerat av AirOne (23 december 2007)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Körv
3 535 Inlägg
23 december 2007
Vid vänstersväng är det lag på att man inte får svänga om det är: bilar bakom, bilar framför. På min uppkörning så gjorde vi detta momentet å jag fick köra vidare å vända på vändzon. För det är så man ska göra. Ingenting om att det är rekommenderat. Det ÄR så.

Lika så är det lag på att man ska använda blinkers vid varje tillfälle man ska svänga höger/vänster. Sen om det är så jävla noga med blinkers överallt är en annan sak. Men i rondell och rusningstrafik i allmänhet som kan uppstå i vilken mindre stad som helst. Då är det förjävla viktigt.

Truckdriving Man

Beredare
561 Inlägg
23 december 2007
Smajly skrev:
TBOC_Razor skrev:
Folk som inte har lyckats klura ut hur man använder blinkersen ska fan inte ens få sitta i en bil annat än i baksätet, fan vad jag hatar folk som inte blinkar.

Dom två värsta fallen när folk inte blinkar är i rondeller (vilket också är det vanligaste) och sen e det på landsväg när dom tex ska svänga vänster över mötande körfält men intefan bryr sig hälften om att blinka utan istället bara står dom där som idioter och rör sig inte.

Hehe.. Offtopic: Visst får svänga vänster på landsväg med 10 bilar bakom sig.. På körskolan sa dom aldrig att man inte fick men dom rekomenderade en till att köra vidare till ett ställe där man kunde vända och köra tillbaka och göra högersväng. Ang. idioten som härsknar till längst bak får väl hålla hastighet och avstånd och att den som svänger blinkar i god tid. Vad ska han göra istan då när det är kö vid en korsning..köra om alla? Anledningen till att man stannar för att svänga vänster är ju för att det är möte och då gör han nog inte sin omkörning.. sen kan vi ju snacka om hur lagligt det är att göra omkörning i korsningar.

Topic: Jag HATAR inte alla som inte blinkar, jag HATAR alla som inte fattar hur man ska köra i rondell och hur man ska blinka där.
HATAR alla som tror att man ska köra ur en rondell närman inte blinkar så dom kör in rätt framför näsan på en!!! Att det ska vara så jävla svårt att lära sig vad som gäller vid rondellkörning och när man ska blinka där. Kommer jag in i rondellen och ska 3'dje vägen ut behöver jag inte blinka förän jag ska göra filbyte eller kört förbi avfart två.. men många idioter från 2'dra vägen har inte fattat o kör rakt in.. sen blir dom sura för att man slänger sig på tutan och ger dom ett internationellt tecken med handen.

Skadar heller inte att blinka vänster hela vägen till du ska ut ifrån rondellen med att blinka höger... tongue E min åsikt! wink O ska man ut redan första vägen så kan man gärna blinka höger direkt så att de som sitter o väntar ser att du ska inte åt deras håll... big_smile
Senast redigerat av Groggmugg (23 december 2007)

Mvh Jonas

Körv
3 535 Inlägg
23 december 2007
Groggmugg skrev:
Smajly skrev:
TBOC_Razor skrev:

Skadar heller inte att blinka vänster hela vägen till du ska ut ifrån rondellen med att blinka höger... tongue E min åsikt! wink O ska man ut redan första vägen så kan man gärna blinka höger direkt så att de som sitter o väntar ser att du ska inte åt deras håll... big_smile

Det är till och med lag på att man ska göra det wink

Edit: Jag gnäller inte på någon här inne. Vad ni gör i trafiken ger jag blanka fan i. Men däremot så ser jag viss okunskap bland folk. Men det är ju så, reglerna ändras ju hela tiden smile
Senast redigerat av decib3L (23 december 2007)

Truckdriving Man

Beredare
561 Inlägg
23 december 2007
decib3L skrev:
Groggmugg skrev:
Smajly skrev:

Det är till och med lag på att man ska göra det wink

Edit: Jag gnäller inte på någon här inne. Vad ni gör i trafiken ger jag blanka fan i. Men däremot så ser jag viss okunskap bland folk. Men det är ju så, reglerna ändras ju hela tiden smile

Jag trodde faktiskt att det var bara lag på att blinka ut o inte blinka i rondellen... Folk blinkar ju bara ut ur rondeller idag... Utom jag då.. tongue Man vill ju visa vart man ska så man slipper smälla för att man varit dålig med blinkersen.. smile

Mvh Jonas

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
23 december 2007
Groggmugg skrev:
Jag trodde faktiskt att det var bara lag på att blinka ut o inte blinka i rondellen... Folk blinkar ju bara ut ur rondeller idag... Utom jag då.. tongue Man vill ju visa vart man ska så man slipper smälla för att man varit dålig med blinkersen.. smile

Min "uppkörningstant" berättade det där för mig, men efteråt har jag upptäckt att alla tycker olika om det.

Man ska blinka när man lämnar rondellen eller byter fil i den.
Du behöver inte blinka när du kör in i den då alla kör åt samma håll ändå.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Inläggskritiker
990 Inlägg
23 december 2007
använder inte heller blinkers, bara vid extrema nödfall

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Sök