3514
Sök

motorvärmare, finns det andra alternativ?

Mest i vägen.
205 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Har ingen motorvärmare installerad i min bil och varje morgon fryser jag arslet av mig när jag ska till jobbet, är det någon som vet om det finns andra alternativ för oss utan motorvärmare..? Och om det inte finns andra alternativ, är det möjligt att eftermontera detta..?


/Tess
Senast redigerat av TessGTI (26 december 2007)


14 Inlägg
26 december 2007
#2
en bensin värmare!
dom moderna går ju att sms:a för önskad start tid osv. då är du ju helt oberoende av el plats.

Mvh Rulle

Mest i vägen.
205 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
#3
Jo men är inte de snuskigt dyra att installera..??


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
26 december 2007
#4
mjo, skulle tippa på 10 tusen iaf..

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Mest i vägen.
205 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
#5
Okej, de pengarna har jag tyvärr bokat upp till annat krafs så det får i såfall bli nästa vinter, men finns det någonting just nu? Förutom rattmuff och fårklädsel? wink


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
26 december 2007
#6
Om du anser dig ha kunskapen kan du alltid få tag på en beggad via någon skrot och installera själv.

Då kan du komma undan med ett par tusen i stället ;-)

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
26 december 2007
#7
Om du har möjlighet till eluttag så är ju en vanlig motorvärmare klart billigast, men de har du kanske redan räknat ut? Har dock hört att de är stor brist på motorvärmaruttag i stockholm...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Mest i vägen.
205 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
#8
TobbeE_87 skrev:
Om du har möjlighet till eluttag så är ju en vanlig motorvärmare klart billigast, men de har du kanske redan räknat ut? Har dock hört att de är stor brist på motorvärmaruttag i stockholm...
Och hos mig är det inget undantag, står i kö men det händer i princip ingenting och under tiden får jag frysa! Men då verkar motorvärmare fortfarande vara det enda alternativet och då får jag se till att eftermontera detta någonstans. Tills dess får jag pallra mig iväg och köpa värmepåsar, ni vet de där man bryter och så blir de varma, får slänga in ett hundratal i bilen så löser sig resten sen, billigt och bra roll


Tack för hjälpen ändå!


transportkonsult
284 Inlägg
26 december 2007
#9
Gissar på att du inte har tillgång till kontaktuttag?
Annars hade jag kunnat stoppa i värmare åt dig.

Bottles are for babys. Real men get blown.

transportkonsult
284 Inlägg
26 december 2007
#10
Och där kom svaret att du inte har det. big_smile

Bottles are for babys. Real men get blown.

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
26 december 2007
#11
Bor du långt ifrån bilen? Om inte så får du väl fixa en skarvsladd å dra ut genom fönstret tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

3 235 Inlägg
26 december 2007
#12
Köp en liten kupevärmare på Biltema som går på 12 volt, den har till och med en timer.
Kostar ca 180 kr. Den kan man ju ha på i några minuter innan man startar bilen, och sen när bilen är igång. Har bara sett den, men vet inte hur kraftig den är, men mycket värme skulle jag nog inte förvänta av den...

Bor i hus själv, och vet att det tar ca en timme med en kraftig kupevärmare för att få upp temperaturen i bilen till 15-17C när det är minusgrader ute.
Om man inte har tillgång till eluttag, så är det bensin/dieselvärmare som gäller.


transportkonsult
284 Inlägg
26 december 2007
#13
Jag personligen skulle aldrig våga ha en värmare som går på bilens batteri.
Då en värmare drar väldigt mycket batteri. Just på vintern så behövs all batterikraft till att starta bilen.

Det du kan göra är att ha larm med fjärrstart. Men vet inte riktigt hur det funkar på dagens bilar med startspärr.

Bottles are for babys. Real men get blown.

Miklen
26 december 2007
#14
Defa har en kupevärmare med fjärrkontroll.. En sån PLUS en batterivakt som du sätter innan borde funka kalas.. Den bryter strömmen ifall spänningen går under ett visst värde.. på så sätt borde du få igång bilen oxå..

Tradarchaffis
158 Inlägg
26 december 2007
#15
bästa alternativet är ju att lägga undan å köpa en bensinvärmare... de är dyra, men värda varje krona:) dieselvärmarn köstar runt 10 000:- ny, så bensinvärmarn borde kosta däromkring, men som det redan har påpekats kan du ju köpa en beg för ett par tusen och montera själv! är inge större problem om du är lite händig:)

Miklen
26 december 2007
#16
bensinvärmare äter ju en bra jädra massa ström me så ja tror mer på en liten kupé värmare typ defa..bra mycke billigare.. finns för 800spänn ca på hcj bland annat..
micro har den säkert me..

Körv
3 535 Inlägg
26 december 2007
#17
Ta på dig mer kläder och var glad över pengarna och besväret du sparade dig tongue

Truckdriving Man

796 Inlägg
26 december 2007
#18
decib3L skrev:
Ta på dig mer kläder och var glad över pengarna och besväret du sparade dig tongue
I AGREE!

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

21 761 Inlägg
26 december 2007
#19
Jag har inte provat en 12V "kupevärmare" själv, men törs nog ändå säga att det är bortkastade pengar. Tar man exempelvis Biltemas modell, som är på 200W enligt vad som står på dera hemsida, så drar den ca 16,6A vid 12V.

Nu finns det visserligen en timer som begränsar hur länge den ska vara inkopplad, men även om man har den inkopplad i 3 timmar så blir kupen garanterat inte ens halvljummen eller isfri om yttertemperaturen är tex 5-10 minusgrader (vilket inte är en omöjlighet även i "södra Sverge").

Jag bor i norrbotten och använder en ny hyffsat stor kupevärmare i min Volvo 240. Även om det inte är så väldigt kallt ute, tex 5-10 minusgrader, så blir inte rutorna isfria och kupen blir inte varm om jag sätter kupevärmaren i lägsta läget (som är 700-800W) i kanske 2 timmar.

Hur ska det då bli med en fjuttig kupevärmare som har 1/3 eller 1/4 så hög effekt?

Jo, följden blir:

Kupen är fortfarande isig och kall.
Motorn är fortfarande lika kall.
Ett 60-70Ah batteri har blivit urdraget minst till hälften (om värmaren är inkopplad i 2 timmar) till ingen nytta.

Så här kan det kanske bli rent praktiskt:

Man kör iväg med sin kalla bil som har ett halvladdat batteri, förhoppningsvis kör man så pass länge att motorn hinner bli varm och batteriet hinner ladda upp sig (tror man iaf).

Nästa gång man ska iväg med bilen är det samma sak, kupen är kall och motorn är kall, men nu går motorn helt plötsligt ovanligt segt att starta.

-Konstigt, tycker man, varför är det så?

Nåja, man kör iväg med bilen igen. Motorn körs varm och man kör kanske en extra lång vända, för att batteriet verkligen ska laddas upp (tror man fortfarande). Den tredje gången som man ska starta motorn så orkar den inte gå igång alls.

-Vafan! säger man, vad är det för jäkla skitbatteri som sitter i, måste vara fel på det!


Jaaa, hur kan det komma sig att det har blivit så där? Svaret är ganska enkelt om man kollar på de tre följdsaker som jag skrev om.

Miklen
26 december 2007
#20
Så sant.. så smäll upp ett garage istället.. För det finns inge bra rent elektriskt val.. smile


Sök