2503
Sök

Mitsubishi 3000GT vs saab 9-3 aero

102 Inlägg
20 januari 2008
#41
3000GT twin-turbo kostar lite drygt 3000:- per år i helförsäkring oavsett ålder och bostadsort på ägaren wink
Senast redigerat av wannabe1 (20 januari 2008)

13 Inlägg
20 januari 2008
#42
Shamzin skrev:
Jag har själv ägt en 9-3 viggen och jag provkörde en 3000gt orginal av -99 årsmodell och jag kan helt ärligt säga att Viggen kändes betydligt mer brutal så jag hade nog hellre satsat på en 9-3:a men då Viggen isåfall (ett litet chip ger 274 hk och 424 nm) rätt brutalt på vikten bilen har

Håller med där, saaben väger inte så mycket o en viggen orginal gör 0-100 på 6,5s och ligger ju redan i orginal på 225 hk och det är ingen svårighet att trimma upp till betydligt mer för mycket mindre pengar än för gt:n.

61 Inlägg
6 februari 2008
#43
Jag är inte partisk, vill bara reda ut och rätta till den oftast missvisande allmänna uppfattningen/okunnigheten om 3000GT, och jag klandrar ingen, bilen är än idag ovanlig på Svenska vägar.

Vikt på min svensk sålda 3000GT -93:a var dryga 1600 kg original (allt är relativt)

Försäkringen kostar runt 3000:- / helförsäkrad helår om man är medlem i klubben.

Den var år 1989 när den första 3000GT rullade ut från Mitsu en "teknik stin bil", det är idag bara klassat som ren standard utrustning. inget som krånglar så länge man inte är där och fingrar själv.

Det är lätt att få tag i delar om man bara letar lite. och det finns expertis på bilen i Sverige. och visst kan vissa original delar vara dyra  men sköter du bilen på ett normalt sätt så behöver du inte göra annat än vanlig service.

Att komma upp till ca 400 hp kostar på en 3000GT idag ca 13000:-. och det är inte många bilar som matchar det.

Motorn som sitter i är en V6 på 3 liter med beteckning 6G72 som har varit Mitsus ryggrad i väldigt många av deras modeller och är känd för sin driftsäkerhet och styrka. i 3000GT´n med dubbelturbo och 286hp för gen 1 och 320hp för gen 2. så motor komponenter är ingen brist vara.

Det fanns för ca 2 år sedan 279 reggade 3000GT bilar i Sverige, av dem är 6st -93:or svensk sålda till det facila priset av 595000:-, 55st 99:or togs åxå in men flertalet av dessa han gå på export då Sverige fick sälja dessa av mitsu för rea priset 395000:-

Andrahandsvärdet på 3000GT kan vara lite klurigt. det finns billiga 99:or och dyra 93:or, det som bestämmer priset är nästan oavsett årsmodell är skicket, du får vad du betalar för.


Saab viggen är en mycket fin bil det åxå.

Mvh/Fredric

RACE ON!


6 Inlägg
18 maj 2008
#44
Tjenare. Har kanske en litta löjlig fråga men...måste fan höra vilka märkningar man ska följa på kamaxlarna när man ska nolla motorn? Där e ju märkningar på kåporna bakom hjulen, men de verkar inte stämma riktigt. Tacksam för litta hjälp.


Turbocharged
421 Inlägg
18 maj 2008
#45
jocke_mecker skrev:
Tjenare. Har kanske en litta löjlig fråga men...måste fan höra vilka märkningar man ska följa på kamaxlarna när man ska nolla motorn? Där e ju märkningar på kåporna bakom hjulen, men de verkar inte stämma riktigt. Tacksam för litta hjälp.

Wow... Necropost och off-topic i samma tongue
Skapa en ny tråd med din fråga i Motorforumet.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

165 Inlägg
18 maj 2008
#46
Dodgen är svårare att fixa reservdelar till än Mitsun


Automationselektriker
213 Inlägg
18 maj 2008
#47
wannabe1 skrev:
3000GT twin-turbo kostar lite drygt 3000:- per år i helförsäkring oavsett ålder och bostadsort på ägaren wink

. . . . seriöst?
min Sierra kostar, om ja ställer den på mig, cirka 11 000 trafik om året, och cirka 14 000 hel om året :o

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)

81 Inlägg
19 maj 2008
#48
mitsubishi är de jävligast o grejja med o dyrast reservelar o du kan räkna me att om du köper en sån kommer du få laga , kompisens rasa de blev väldigt billigt eller inte:/ satsa på en saab väldigt billigt och ett trevligt forum:) rekomenderar de starkt (stcs)


Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
19 maj 2008
#49
Valet kan bara du bestämma.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

Muttley
19 maj 2008
#50
faktiskt, så tycker jag du ska välja saab 93 isåfall, jag tycker de är snyggare, gillar inte 3000 alls tyvärr.

1 661 Inlägg
19 maj 2008
#51
Verkar som att han köpte saab. lås tråden?

Jocke_mecker får bra svar på alla frågor angånde våra bilar skriv på vårt forum.
http://www.3kgt.se
Kan iallfall säga att du måste ställa röda pricken på alla din fyra kammar mot märkerna i ventilkåporna och även veven. Så det är 5 punkter.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/22545/330328_a8s4w4.jpg

409 Inlägg
19 maj 2008
#52
du lever bara en gång. go mitsu!

Yrkesförare
1 073 Inlägg
19 maj 2008
#53
Tror att han redan gone Saab

Redlinefoto
259 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
#54
Min gammla tråd har vaknat tongue och jag ska fortfarande byta bil så fort som möjligt, men antagligen blir det en 3000gt om det inte blir nått strul med något annat...

Men tråden kan låsas jag har fått dom svaren jag ville ha big_smile
Senast redigerat av Fredrik wilhelmsson (20 maj 2008)

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P


Sök