Hejsan! Har en BMW e28 -85 (520i) Motorn som är i är alltså en 2-liters M20B20 som dom heter.. Är grymt sugen på att "hänga i" en M50B25 alltså från en nyare modell c:a -91 -92 (utan vanos,smidigast så.) Denna motor har ju katalysator, vilket jag antar att bilprovningen ser som ett + . Hur skall detta gå till? Måste jag fixa papper från BMW osv. ?
Får ju bygga andra motorfästen förstås.. men det är väl inte det största problemet iaf..
Ev. Så kan det tänkas att jag "tar" en M20B25 istället.. (typ från en 525:a e28) Vilket självklart är smidigast, o jag antar att det inte märks vid besiktningen heller..

Det fina med M50:in är ju att man vid 1,5 bars ladd i den har c:a 800hk och samma ladd i M20:in 500... så det blir ju mer valuta så att säga..

M20:in "måste" man ju också byta vev , stakar , kolvar osv i. Så det kanske går på ett ut vad det kostar med reg. bes.?
Tilläggas ska väl också att jag tänkt turbokonvertera.. (glömde skriva det? )
Så.. Vad tror ni om det här? Hur ska jag göra?
Tack på förhand för alla tankar & funderingar!
M.V.H