4482
Sök

Reg. Bes. BMW e28?

146 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
#1
Hejsan! Har en BMW e28 -85 (520i) Motorn som är i är alltså en 2-liters M20B20 som dom heter..  Är grymt sugen på att "hänga i" en M50B25 alltså från en nyare modell c:a -91 -92 (utan vanos,smidigast så.)  Denna motor har ju katalysator, vilket jag antar att bilprovningen ser som ett + . Hur skall detta gå till? Måste jag fixa papper från BMW osv. ?
Får ju bygga andra motorfästen förstås.. men det är väl inte det största problemet iaf..

Ev. Så kan det tänkas att jag "tar" en M20B25 istället.. (typ från en 525:a e28) Vilket självklart är smidigast, o jag antar att det inte märks vid besiktningen heller.. roll
Det fina med M50:in är ju att man vid 1,5 bars ladd i den har c:a 800hk och samma ladd i M20:in 500... så det blir ju mer valuta så att säga.. smile

M20:in "måste" man ju också byta vev , stakar , kolvar osv i. Så det kanske går på ett ut vad det kostar med reg. bes.?

Tilläggas ska väl också att jag tänkt turbokonvertera.. (glömde skriva det? )

Så.. Vad tror ni om det här? Hur ska jag göra?

Tack på förhand för alla tankar & funderingar!

M.V.H


1 498 Inlägg
29 december 2007
#2
Varför regga när du ändå ska göra motorn olaglig?


1 688 Inlägg
29 december 2007
#3
Hur du än gör så måste du byta kolvar och stakar i båda motorerna om du ska ladda på me 1.5 bar big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

146 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
#4
ascona-tic skrev:
Varför regga när du ändå ska göra motorn olaglig?

Ja.. lite smidigare att "bara" plocka bort turbon på M50in vid bes. istället för att riva ur hela motorn tycker jag iaf..

Om du syftar på M20B25:an så behöver jag ju, (förhoppningsvis) inte regga om med den.. motorn ser ju i princip likadan ut. Får ju i vilket fall plocka av turbo osv..


146 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
#5
Losgard skrev:
Hur du än gör så måste du byta kolvar och stakar i båda motorerna om du ska ladda på me 1.5 bar big_smile

Hehe ja klart. big_smile men principen iaf. smile


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 december 2007
#6
Losgard skrev:
Hur du än gör så måste du byta kolvar och stakar i båda motorerna om du ska ladda på me 1.5 bar big_smile

Nja, en M50 klarar ca 600 "varjedaghästar" med bara bytt topppackning...


146 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
#7
bumpe skrev:
Losgard skrev:
Hur du än gör så måste du byta kolvar och stakar i båda motorerna om du ska ladda på me 1.5 bar big_smile

Nja, en M50 klarar ca 600 "varjedaghästar" med bara bytt topppackning...

Det jag menar.. eller ja, känns som M50 in är lite mer att bygga på..


146 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
#8
Ingen som har något mer konsist svar på min fråga?
.. M.V.H


1 277 Inlägg
29 december 2007
#9
Köp min 3,5liters motor istället. Tog ur den idag... har DR. Shrick kam i den... 211HK+


146 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
#10
BMW635_Robban skrev:
Köp min 3,5liters motor istället. Tog ur den idag... har DR. Shrick kam i den... 211HK+

Låter intressant iofs.. är det till en M535:a alltså?
Men delar osv till en sån? .. (ska ju som sagt turbokonvert.) hur är det med ex. toppackningar, ja o allt vad det innebär.. du förstår säkert! smile

M.V.H


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 december 2007
#11
Freppazz skrev:
bumpe skrev:
Losgard skrev:
Hur du än gör så måste du byta kolvar och stakar i båda motorerna om du ska ladda på me 1.5 bar big_smile

Nja, en M50 klarar ca 600 "varjedaghästar" med bara bytt topppackning...

Det jag menar.. eller ja, känns som M50 in är lite mer att bygga på..

Ska du ha en stabil sak att bygga på så är det ju s38 som gäller, toppen flödar för en bit över 1000, andra kolvar och stakar så blir det "tillräckligt" för alla utom vs. motor...


1 277 Inlägg
29 december 2007
#12
Freppazz skrev:
BMW635_Robban skrev:
Köp min 3,5liters motor istället. Tog ur den idag... har DR. Shrick kam i den... 211HK+

Låter intressant iofs.. är det till en M535:a alltså?
Men delar osv till en sån? .. (ska ju som sagt turbokonvert.) hur är det med ex. toppackningar, ja o allt vad det innebär.. du förstår säkert! smile

M.V.H

Nja, det är motorn ur min 735:a som jag lagt ut på Garaget.org
<<<<<<<<<
Oj, turbokonvertering...det kan jag inget om tyvärr. Men BMW´s motorer håller för ganska mycket vet jag...


1 688 Inlägg
29 december 2007
#13
bumpe skrev:
Losgard skrev:
Hur du än gör så måste du byta kolvar och stakar i båda motorerna om du ska ladda på me 1.5 bar big_smile

Nja, en M50 klarar ca 600 "varjedaghästar" med bara bytt topppackning...

Det tvivlar jag starkt på, men vist, testar snubben med 1.5 bars laddtryck och orginal bottendel så tror jag på han om han kör den som bruksbil något år eller två om det nu håller big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 december 2007
#14
Losgard skrev:
bumpe skrev:
Losgard skrev:
Hur du än gör så måste du byta kolvar och stakar i båda motorerna om du ska ladda på me 1.5 bar big_smile

Nja, en M50 klarar ca 600 "varjedaghästar" med bara bytt topppackning...

Det tvivlar jag starkt på, men vist, testar snubben med 1.5 bars laddtryck och orginal bottendel så tror jag på han om han kör den som bruksbil något år eller två om det nu håller big_smile

Vet inte hur mkt ladd det krävs för 600 men runt där brukar man lägga sig med mls och man vill ha hållbarhet...
Naturligtvis så går alla motorer att köra sönder på kort tid men kör man med huvet så...

Några 1.5 bar lovade jag aldrig att det håller för...

Dessutom brukar man inte pendla med en E28 med 500+
Senast redigerat av bumpe (29 december 2007)


146 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
#15
bumpe skrev:
Freppazz skrev:
bumpe skrev:

Nja, en M50 klarar ca 600 "varjedaghästar" med bara bytt topppackning...

Det jag menar.. eller ja, känns som M50 in är lite mer att bygga på..

Ska du ha en stabil sak att bygga på så är det ju s38 som gäller, toppen flödar för en bit över 1000, andra kolvar och stakar så blir det "tillräckligt" för alla utom vs. motor...

Okej okej.. hehe smile s38? =passar i e28? från vilken serie?
Tack! smile


146 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
#16
BMW635_Robban skrev:
Freppazz skrev:
BMW635_Robban skrev:
Köp min 3,5liters motor istället. Tog ur den idag... har DR. Shrick kam i den... 211HK+

Låter intressant iofs.. är det till en M535:a alltså?
Men delar osv till en sån? .. (ska ju som sagt turbokonvert.) hur är det med ex. toppackningar, ja o allt vad det innebär.. du förstår säkert! smile

M.V.H

Nja, det är motorn ur min 735:a som jag lagt ut på Garaget.org
<<<<<<<<<
Oj, turbokonvertering...det kan jag inget om tyvärr. Men BMW´s motorer håller för ganska mycket vet jag...

Jahaja.. nice!  Jajo.. det gör dom ju.
M.V.H


1 688 Inlägg
29 december 2007
#17
bumpe skrev:
Losgard skrev:
bumpe skrev:

Nja, en M50 klarar ca 600 "varjedaghästar" med bara bytt topppackning...

Det tvivlar jag starkt på, men vist, testar snubben med 1.5 bars laddtryck och orginal bottendel så tror jag på han om han kör den som bruksbil något år eller två om det nu håller big_smile

Vet inte hur mkt ladd det krävs för 600 men runt där brukar man lägga sig med mls och man vill ha hållbarhet...
Naturligtvis så går alla motorer att köra sönder på kort tid men kör man med huvet så...

Några 1.5 bar lovade jag aldrig att det håller för...

Dessutom brukar man inte pendla med en E28 med 500+

Någon (du?) skrev åtminstone varjedaghästar roll

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

250 Inlägg
30 december 2007
#18
Losgard skrev:
bumpe skrev:
Losgard skrev:
Det tvivlar jag starkt på, men vist, testar snubben med 1.5 bars laddtryck och orginal bottendel så tror jag på han om han kör den som bruksbil något år eller två om det nu håller big_smile

Vet inte hur mkt ladd det krävs för 600 men runt där brukar man lägga sig med mls och man vill ha hållbarhet...
Naturligtvis så går alla motorer att köra sönder på kort tid men kör man med huvet så...

Några 1.5 bar lovade jag aldrig att det håller för...

Dessutom brukar man inte pendla med en E28 med 500+

Någon (du?) skrev åtminstone varjedaghästar roll

läs på lite nu va en m50 pallar mycket mos med "bara"mls och arp
kan säkert ta ut ca 450
finns en kille som körde en hel sommar med 0,5 bar med i princip original motor och den såg hel och fin ut när den plockades ner för uppgradering.och nej jag tror inte att det var 450hk big_smile
ang bottendel så pallar stackarna ca 600hk men då börjar det kanske bli på gränsen men då böjs dom och det märker du innan det hinner förstöra nått.
kolvarna börjar drift säkerheten att ge upp vid ca 450 hk
Senast redigerat av gorre (30 december 2007)


250 Inlägg
30 december 2007
#19
Freppazz skrev:
bumpe skrev:
Freppazz skrev:
Det jag menar.. eller ja, känns som M50 in är lite mer att bygga på..

Ska du ha en stabil sak att bygga på så är det ju s38 som gäller, toppen flödar för en bit över 1000, andra kolvar och stakar så blir det "tillräckligt" för alla utom vs. motor...

Okej okej.. hehe smile s38? =passar i e28? från vilken serie?
Tack! smile

http://www.autopower.se/modellguiden/vin_ec.asp

finns lite info

sen om du går in på forumet hos PPF så finns det hur mycket som helst att läsa om bmw
http://www.pure-pf.com
Senast redigerat av gorre (30 december 2007)


146 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#20
Tack för alla svar!

Tycker fortfarande inte jag har fått något svar ang. besiktningen men... smile

M.V.H



Sök