Ska detta lackpaket räcka till en hel bil?

A_Lindahl Lite överallt..
1 januari 2008 · 612 Inlägg

Hejsan

Har suttit och kollat på lite olika billacker, mm, och hittade detta lackpaket som verkar vara rätt nice.

http://www.umeabilfarg.se/?artnr=Lackpaket DG

Men måste fråga er som vet: Räcker det verkligen till en hel bil? Tycker det verkar vara lite för lite lack. Men det är ju ord från en oerfaren så..

Nån som kan skriva sin åsikt?

MVH

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
A_Lindahl Lite överallt..
1 januari 2008 · 612 Inlägg

Är det ingen som lackar/är lackerar som vet ungefär hur mycket färg det går åt?

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
S4_Sterling
1 januari 2008 · 158 Inlägg

ja e utbildad lackerare men kör bara på fritiden för till fället, men hur många liter osv du behöver beror helt på vilken färg det är, o hur mkt som ska lackeras, sen till kommer ju självklart maskeringspapper mm

hangelosa_maffian
1 januari 2008 · 169 Inlägg

köp bengalack den är tålig och täcker bra...billig oxå 195kr litern lacka en röd 144 så den blev grön det gick åt 1liter

A_Lindahl Lite överallt..
1 januari 2008 · 612 Inlägg

ntcbmw skrev:
ja e utbildad lackerare men kör bara på fritiden för till fället, men hur många liter osv du behöver beror helt på vilken färg det är, o hur mkt som ska lackeras, sen till kommer ju självklart maskeringspapper mm

Jo men självklart till kommer annat, så som t.ex. papper som du sa.

Men om jag har t.ex. en röd bil som man lagar upp, fixar rost och så, också köper man det paketet med en röd färg. Man lackar utsidan av bilen, dvs. dörrar, huv, baklucka samt innertrösklarna, inte motorrummer och inne i bilen.

Tror du färgen räcker då?

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
A_Lindahl Lite överallt..
1 januari 2008 · 612 Inlägg

hangelosa_maffian skrev:
köp bengalack den är tålig och täcker bra...billig oxå 195kr litern lacka en röd 144 så den blev grön det gick åt 1liter

Okej, vart köpte du den?

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
S-Larsson
1 januari 2008 · 514 Inlägg

Skulle nog tro det lackpaketet räcker rätt bra. Annars har du mer alternativ här oxå: http://www.bilhuset-bildelar.com/pag13.html

Såg nu att du bor i Sundsvall och dessa som jag länkar till håller till ute i bergeforsen. Har dock ingen erfarenhet gällande deras färg. I annat fall så säljer ju bildetaljer här i stan pg's billack oxå, så ett alternativ är ju att kolla med dom smile

Senast redigerat av S-Larsson (1 januari 2008)

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
A_Lindahl Lite överallt..
1 januari 2008 · 612 Inlägg

S-Larsson skrev:
Skulle nog tro det lackpaketet räcker rätt bra. Annars har du mer alternativ här oxå: http://www.bilhuset-bildelar.com/pag13.html

Tack!

Då vet jag. Blir antingen det som jag länkade till el. det du skickade. Blir nog bra det!

MVH

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
FARFAR
1 januari 2008 · 80 Inlägg

hangelosa_maffian skrev:
köp bengalack den är tålig och täcker bra...billig oxå 195kr litern lacka en röd 144 så den blev grön det gick åt 1liter

Det måste jag säga var sjukt bra täckning... ?

Youngblood Billackerare
1 januari 2008 · 737 Inlägg

hangelosa_maffian skrev:
köp bengalack den är tålig och täcker bra...billig oxå 195kr litern lacka en röd 144 så den blev grön det gick åt 1liter

Ja.. roll

När jag gjorde färg byte på min Golf GTI så gick det åt 5 liter färg + vatten och 7 liter klarlack (färdigblandad). Visserligen målade jag även insidan på dörrar, huven, bakluckan och även dörr gångarna.

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
FARFAR
1 januari 2008 · 80 Inlägg

Ja det lät ju mer rimligt. Enligt min (visserligen väldigt begränsade) erfarenhet behöver man ungefär 3 liter + beroende på bilens storlek åtminstonde vid färgbyte. Men det är klart, jag kanske bara har använt mig av skräp grejer som inte täcker bra?

Youngblood Billackerare
2 januari 2008 · 737 Inlägg

GMCMAN skrev:

Youngblood skrev:

hangelosa_maffian skrev:
köp bengalack den är tålig och täcker bra...billig oxå 195kr litern lacka en röd 144 så den blev grön det gick åt 1liter

Ja.. roll

När jag gjorde färg byte på min Golf GTI så gick det åt 5 liter färg + vatten och 7 liter klarlack (färdigblandad). Visserligen målade jag även insidan på dörrar, huven, bakluckan och även dörr gångarna.

bara en fråga vad hade du vatten till har du vattenfärg:) tycker de låter mkt 5 liter för jag antar att det är en metallicfärg du har och då är ju 5 liter ba jävligt mkt! det har jag ju lackat jänkare med mkt mindre färg, sen klarlacken de beror ju på hur mkt djup du vill ha i lacken, jag är åxå billakerare började för 22 år sen att lacka så nåra bilar har de blitt;)

Jag lackar med vattenbaserade färger, nya tider vet du med miljö krav o.dyl.
Målade min GTI i en Ferrari kulör, Daytona Nero metallic. Kolla in bilen på min sida. Som du ser av bilderna var det en jäkla massa lösa delar. La 2 lager klarlack på allting, ingen mellan slipning, det behövs inte. big_smile
Jobbar du fortfarande på en billackering?

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
turbotompa fritidsprofessor
2 januari 2008 · 1 197 Inlägg

Ja e inte billackerare utan industrilackerare.. Men jag kan ju säga som så att det är stor skillnad på egenskaperna mellan olika färgfabrikat.
Och såna där sketna vattenbaserade färger är inget att ha, jag tar inte i dom med tång ens.. Det ska vara riktiga färger, ni vet såna som är märkta med dödskallar, kryss, döda fiskar o sjuka träd o sånt, de e riktig färg de..

Speedman Bilvårdsexpert
2 januari 2008 · 663 Inlägg

turbotompa skrev:
Ja e inte billackerare utan industrilackerare.. Men jag kan ju säga som så att det är stor skillnad på egenskaperna mellan olika färgfabrikat.
Och såna där sketna vattenbaserade färger är inget att ha, jag tar inte i dom med tång ens.. Det ska vara riktiga färger, ni vet såna som är märkta med dödskallar, kryss, döda fiskar o sjuka träd o sånt, de e riktig färg de..

Är tyvärr bara att gilla läget, för snart har man inget val! Klarar man av vatten så är det bättre än lösningsmedel då det går att lägga bättre yta utan mellanslip:)

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
A_Lindahl Lite överallt..
2 januari 2008 · 612 Inlägg

GMCMAN skrev:

A_Lindahl skrev:
Hejsan

Har suttit och kollat på lite olika billacker, mm, och hittade detta lackpaket som verkar vara rätt nice.

http://www.umeabilfarg.se/?artnr=Lackpaket DG

Men måste fråga er som vet: Räcker det verkligen till en hel bil? Tycker det verkar vara lite för lite lack. Men det är ju ord från en oerfaren så..

Nån som kan skriva sin åsikt?

MVH

hallå! jag är ubildad gammal billakerare och färgen 2l +härdare1l = 3 liter tror jag räcker om du bara ska lacka utsidan helt klart, men du får ju köpa till förtunning och dylikt den räcker ju inte man ska ju göra rent spruta och så, va ska du lacka för bil? tyckte förövrigt att det var ganska dyrt för dom grejjerna, ja lacka min sons bil i somras en audi 100 2,6 quattro och den lacka vi i mettalliclack och det gick på ca 3000 med allt och då är de ju klarlack på den du kan kolla den han kallar sig hest här på sidan.

Blir en Golf 2:a som redan är röd, men ska lackas om på utsidan.

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
Cruizr
2 januari 2008 · 417 Inlägg

3 liter färdigblandat, ja då borde de räcka till gott och väl för en medelstor bil (utvändig hellack). kolla bara med återförsäljaren vad du ska ha för ton på grundfärgen så du slipper göra av med för mycket färg. Det är svårare att få den nya färgen att täcka snabbt om du har för stora nyansskillnader på lagningarna/den gamla kulören under.

lycka till!
mvh/Jocke

Youngblood Billackerare
3 januari 2008 · 737 Inlägg

turbotompa skrev:
Ja e inte billackerare utan industrilackerare.. Men jag kan ju säga som så att det är stor skillnad på egenskaperna mellan olika färgfabrikat.
Och såna där sketna vattenbaserade färger är inget att ha, jag tar inte i dom med tång ens.. Det ska vara riktiga färger, ni vet såna som är märkta med dödskallar, kryss, döda fiskar o sjuka träd o sånt, de e riktig färg de..

Sketna vatten baserade färger..? neutral
Dem fungerar hur bra som helst. KAN man måla så kan man måla med vatten. tongue

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
A_Lindahl Lite överallt..
10 januari 2008 · 612 Inlägg

Ok

Men är det alltså 2K solid färg som gäller om man ska lacka själv då?

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
turbotompa fritidsprofessor
10 januari 2008 · 1 197 Inlägg

Youngblood skrev:

turbotompa skrev:
Ja e inte billackerare utan industrilackerare.. Men jag kan ju säga som så att det är stor skillnad på egenskaperna mellan olika färgfabrikat.
Och såna där sketna vattenbaserade färger är inget att ha, jag tar inte i dom med tång ens.. Det ska vara riktiga färger, ni vet såna som är märkta med dödskallar, kryss, döda fiskar o sjuka träd o sånt, de e riktig färg de..

Sketna vatten baserade färger..? neutral
Dem fungerar hur bra som helst. KAN man måla så kan man måla med vatten. tongue

Jag sa inte att jag inte kan måla med vattenbaserad färg, men när dom väl sitter där och ska fylla sin uppgift förutom att se snyggt ut så är dom kass..
Varför tror du det idag knappt existerar nån volvo av årsmodellerna runt 1972-75??
Jo, volvo provade att använda vattenbaserade färger ett tag, med resultatet att bilarna började rosta på direkten typ.

Visst, kanske har utvecklingen gått lite framåt även på denna fronten men jag anser att v.bas färger aldrig kommer lira i samma division som traditionella lösningsmedelsbaserade färger.. ja just det, Nej jag röstar inte på miljöpartiet

devilspath junsele
10 januari 2008 · 248 Inlägg

vattenbaserad färg.. man använder ju vanlig 2-K klarlack utanpå den, den enda miljövinsten skulle vara lösningsmedlet i metallic färgen.
När jag beställde färg till audin i somras sade dom att det bara skulle bli vattenbaserade kulörer hädanefter om det inte var för industribruk.
Man kan ju alltid "måla en kontainer" eller något.
Jag beställde 2 RALkulörer (ral-systemet är en färgstandard), om man lägger en solid kulör (ej metallic) så blir det besvärligare med vattenbaserat än 2-K enligt min åsikt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang