2484
Sök

Vad är skillnaden på LTT och Fullturbo på Volvo 945 med mera???

1 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#1
Hej
Jag har lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
1. Vad är det för skillnad på LTT och Fullturbo?
2. Hur många mil håller en turbo på en Volvo 945?
3. Hur många hk är där i respektive motor?
4. Går det att chippa båda på t ex BSR??

Skriv gärna lite mer info om du vet något som är värt är kunna vid köp av 945

Tack på förhand Mvh Whippan

1 311 Inlägg
2 januari 2008
#2
1 LTT har lägre laddtryck
2 beror på körstil men med blandad körstil kanske 15-20
3 vet ej
4 ja

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

406 Inlägg
2 januari 2008
#3
1,LTT (lättrycksturbo) är en turbo som bara förljer med till 3-4000 varv lite olika från bil till bil, fulltryckare hänger med från det ätt du börjar få upp tryck till varvstopp,
2,håller länge, men beror på hur man kör,
3, ?? fulltryckaren måste väl ha mer än LTT iaf
5, gå in på bsr.nu och kolla om det står med

:DPlattan i mattan:D

Dr Snuggles
956 Inlägg
2 januari 2008
#4
FTT´n har 165hk eller nåt tror jag.
LTT´n har 135hk .

"FTT" = Full Trycks Turbo
"LTT" = Lätt Trycks Turbo
Senast redigerat av Racso (2 januari 2008)

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Nossebro
21 Inlägg
2 januari 2008
#5
det enda som skiljer ltt och ftt är tryckklockan (Wastegaten)

Bilar utan turbo är ingen bil :P

550 Inlägg
3 januari 2008
#6
bazooka_ skrev:
1,LTT (lättrycksturbo) är en turbo som bara förljer med till 3-4000 varv lite olika från bil till bil, fulltryckare hänger med från det ätt du börjar få upp tryck till varvstopp,
2,håller länge, men beror på hur man kör,
3, ?? fulltryckaren måste väl ha mer än LTT iaf
5, gå in på bsr.nu och kolla om det står med

Lättryckare laddar i samma register som en fulltryckare skillnaden är att LTT laddar mindre....


47 Inlägg
3 januari 2008
#7
Exakt som A_Larsson skriver att det enbart wastegaten som skiljer dom åt.

Mvh Jocke

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 januari 2008
#8
Är det inte de senare motorerna som är LTT och har dessutom oljekylda kolvar?  dvs B230fk?    perfekt motor för hemmabyggen, bastant och lite effekt på pappret big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 januari 2008
#9
fan alla svar finns ju redan här ju då va ju inte jag till så stor hjälp sad

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 januari 2008
#10
turboforssen skrev:
fan alla svar finns ju redan här ju då va ju inte jag till så stor hjälp sad

i morgon kanske big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

948 Inlägg
3 januari 2008
#11
Whippan skrev:
Hej
Jag har lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
1. Vad är det för skillnad på LTT och Fullturbo?
2. Hur många mil håller en turbo på en Volvo 945?
3. Hur många hk är där i respektive motor?
4. Går det att chippa båda på t ex BSR??

Skriv gärna lite mer info om du vet något som är värt är kunna vid köp av 945

Tack på förhand Mvh Whippan

skaffa en 945LTT alltså lätttryckaren för då får du billigare försäkring och som dom andra har skrivit här så är det bara du bytter wg klockan till en fulltryckare.
Gärna en ifrån 94/95 och frammåt då har du M90 växellådan som är riktigt skön och håller för en del effekt och har du även oljespridare under kolvarna med (runt 95´) och frammåt dock gäller detta även fulltryckaren
kolla även oljeläckage under vid växellådan, för packboxen som sitter bakom svänghjul som tätar mot vevaxel kan vara dålig
och kolla när du kör så att den inte ryker väldigt vitt eller svart ur avgaserna för då är det antingen turbon slut eller topplocks pakningen dålig
och det vanliga som bromsar så att den inte drar åt nått håll och att handbromsen tar ordentligt
kolla även om det finns servicehandbok hur den är ifylld

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
3 januari 2008
#12
Jag haft en lättryckare och en fulltryckare samtliga med m90lådan, avgassystemet skiljde och var grövre på Ft. Jag chippade båda två och fulltryckaren gick bäst trots att de ställdes att ladda max 0,95bar båda två, Lt(fk) går likvärdigt med Ft till knappt 4000varv sedan drar Ft ifrån.
Har de inte använt olika spridare också, på Ft är de ljusgröna om jag inte minns fel.  Volvo har ju även använt flera olika aggregat i 940 men de verka mest ha hmanat i olika bilar beroende vad de hade på hyllan.
Senast redigerat av Niklasw (3 januari 2008)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

10 287 Inlägg
3 januari 2008
#13
Avgassystemen är lite olika på olika årsmodeller. På samma sätt kan det sitta olika intercoolers också men det har inget med LTT/FTT att göra.

Det sitter likadana spridare på LTT/FTT och programvaran skiljer heller inte. Att det ändå är olika programvara/boxar beror på andra saker som tex klima eller inte.

Att dom ändå går olika kan bero ett flertal saker. Vissa bilar har andra - mindre - avgashus men det verkar bero på vad som fanns på hyllan den dagen.

LTT är attraktiv då man kan försäkra den billigare, ofta körda lugnare och man slipper prispåslaget när någon säljer en FT.

/Göran

Notera att jag ovan härför till dom årsmodeller när LTT fanns.

Niklasw skrev:
Jag haft en lättryckare och en fulltryckare samtliga med m90lådan, avgassystemet skiljde och var grövre på Ft. Jag chippade båda två och fulltryckaren gick bäst trots att de ställdes att ladda max 0,95bar båda två, Lt(fk) går likvärdigt med Ft till knappt 4000varv sedan drar Ft ifrån.
Har de inte använt olika spridare också, på Ft är de ljusgröna om jag inte minns fel.  Volvo har ju även använt flera olika aggregat i 940 men de verka mest ha hmanat i olika bilar beroende vad de hade på hyllan.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

246 Inlägg
3 januari 2008
#14
Tryckklockan..som ger olika laddtryck  Ser lika stora  små ut annars..

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
4 januari 2008
#15
TobbeTT skrev:
Gärna en ifrån 94/95 och frammåt då har du M90 växellådan som är riktigt skön och håller

Fanns inga LTT 94. Dem första kom 95, och i samma veva kom även m90 lådan.

482 Inlägg
4 januari 2008
#16
turbon håller lika länge som resten av bilen bara man skötter den som man ska

just real power
no turbo shit

12 086 Inlägg
18 april 2008
#17
Min kompis har precis köpt en 945 -95 LTT, han vill trimma den till fulltryckare. Vad behöver bytas, ändast membrandosan till WG?

10 287 Inlägg
18 april 2008
#18
Jepp.

/Göran

JapMax skrev:
Min kompis har precis köpt en 945 -95 LTT, han vill trimma den till fulltryckare. Vad behöver bytas, ändast membrandosan till WG?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 086 Inlägg
18 april 2008
#19
Kanon, vad laddar en fulltryckare?
Den här laddar bara 0.3 kg

Vad kostar en ny på volvo? Lr vart kan man få tag på en likvärdig?
Senast redigerat av JapMax (18 april 2008)

948 Inlägg
18 april 2008
#20
JapMax skrev:
Kanon, vad laddar en fulltryckare?
Den här laddar bara 0.3 kg

Vad kostar en ny på volvo? Lr vart kan man få tag på en likvärdig?

skroten


Sök