2896
Sök

Smart att bygga baslåda helt utan erfarenhet?

5 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
Tänkte lägga max 1000:- på en bas. Jag förstår att jag får en bättre bas om jag köper en utan låda och bygger lådan själv. Men är det lätt att få det bra första gången man bygger? Och är det något mer man behöver tänka på en literantalet?

Som sagt rekomderar ni att jag köper tex en 12" bas för runt och ger mig på att bygga en låda själv? Eller är det klokare att köpa en färdig proson bas med 2 st 10" basar från fynda.se?

Väldigt tacksam för era svar

2 126 Inlägg
3 januari 2008
Bygg själv måste ju börja nånstans!! Man brukar kunna hitta ritningar på bra lådor på nätet eller köpa som t ex på http://www.backesljudbygg.se/home.htm
Eller kolla begagnat på blocket eller så, brukar finnas bra begagnade lådor för bra priser till salu!!

Har själv en färdigbyggd MDS låda med 2 st 10" som spelar helt OK Gav 1600 kr för den som ny!
Ska bygga bättre ljud i bilen till sommaren med egna lådor som ska plastas och det e första gången jag plastar lådor men man måste ju prova nåt nytt nångång annars lär man sig aldrig!

SkenLaddRacing
189 Inlägg
3 januari 2008
man lär sig inte av att inte försöka, att bygga lådab är inte så svårt de svåra är att räkna ut vad basen vill ha för volym och det kan du ju få hjälp med antingen från den du köper basen av eller här på forumet. sen att räkna volym lärde man ju sig i skolan tongue, basenxhöjdenxdjupet

hoppas att jag inte har varit för luddig i mitt svar

Lycka till

Rather turboshit than NO power at all.

1 400 Inlägg
3 januari 2008
vilken typ av låda hadde du tänkt att bygga ? vad har du för bil? och vad lysnar du på för sorts musik? det är tre viktiga frågor när man köper en bas. dom är anpassade för olika lådor tex sluten,portad eller om du ska bygga en bandpass. en bandpass låda är inget jag rek om du alldrig har byggt förut men nödvändigt till en sedan för att få så bra bas som möjligt

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Syte Strf90
164 Inlägg
18 januari 2008
Som dem andra säger, man lär sig inte om man inte försöker.
När jag köpte min bil och skulle börja bygga upp min ljudanläggning så hade jag ingen kunskap om ljudbygge överhuvudtaget. Men man kan läsa några trådar här i forumet och få mycket bra råd och tips om vad man bör och inte bör göra. Sen är det bara till att gå ut och börja bygga, det är grymt kul att bygga själv och man lär sig mer och mer under tiden du håller på wink
kika gärna på mitt bygge:)

237 Inlägg
18 januari 2008
Om du ska ha en 12" bas, så tkr jag att du ska bygga den i MDF och ha ca 30-35cm från "bas magneten" och 4" port.
Lycka till smile

Abaaaaaaaaa

119 Inlägg
19 januari 2008
micke7406 skrev:
vilken typ av låda hadde du tänkt att bygga ? vad har du för bil? och vad lysnar du på för sorts musik? det är tre viktiga frågor när man köper en bas. dom är anpassade för olika lådor tex sluten,portad eller om du ska bygga en bandpass. en bandpass låda är inget jag rek om du alldrig har byggt förut men nödvändigt till en sedan för att få så bra bas som möjligt

Varför är det nödvändigt med bandpass i en sedan??????  Har aldrig behövt bygga bandpass! Dom flesta bygger slutet eller basreflex och det låter riktigt bra! Rätt låda och täta så trycket kommer in i bilen istället för bagagen så blir det bra.....

21 761 Inlägg
19 januari 2008
Naturligtvis är det inte nödvändigt med bandpasslåda i en sedan, men det är iaf det enklaste sättet att få in allt basljud i kupen. Det håller jag med om. Sen skriver micke7406 också att en sån låda inte är lämplig att bygga om man inte har byggt den lådtypen tidigare, det håller jag med om också.

En bandpass är bla mer känslig för felberäkningar, därför bör man nog istället försöka bygga så att en sluten eller basreflex utnyttjas så mycket som möjligt. Tex vända basen mot skidluckan och sätta en ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet så att basen tvingas genom ryggstödet.

Vet man hur en korrekt bandpasslåda ska beräknas så kan man göra en sån om man känner för det, då får man ju automatiskt in allt ljud i kupen ifall röret sticker upp i hatthyllan.

Sök