2771
Sök

Är det värt att chippa min e36?

15 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Har precis blivet ägare till min första bil! (Whoohoo!)
Jag har en BMW 318 cab - 1995

Den ligger orginal på 115 hästar, tänkte använda mig av företaget nedan (länken) för att chippa den till 127 Hk.

Jag är inte så speciellt kunnig om bilar, men jag lär mig mer & mer smile

Min fråga är, är det värt det helt enkelt? Kommer det bli en märkvärd skillnad?

MVH / Micke

http://www.svenskmotoroptimering.se/?id=produkter


945 Inlägg
3 januari 2008
#2
vet inte vad du får betala, men 12 hk till är inte mycke, tyvärr.
Kommer och bli en ytterst marginell skillnad, ställ det i förhållande till vad det kostar big_smile.

blinka blått om du vill rejsa!

15 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
#3
3000kr skulle det gå på.

Okej sad


King
82 Inlägg
3 januari 2008
#4
om du hittar, sätt på ett eftermarknads extraktorgrenrör och chipp sen kör du sportavgassystem hela vägen och då kan du märka en skillnad smile så börja du med att chippa smile

Mercedes Benz C220 AMG Edition

.......
2 655 Inlägg
3 januari 2008
#5
man kan chippa vilket som, låter inte så mycke me 12hk men de kan göra en hel del skillnad. bilen får ju lite mer ork då de blir mer nm, och den kommer förmodligen dra en liten klunk mindre soppa per mil. de har ja o farsan iallfall erfara me dom bilar han har haft och fixat åså. finns ju dom som gör de billigare än 3000kr men e ändå inte så farligt. finns dom som tar mycke mer. nu när ja börjar få ihop min bil så ska ja chippa den här. 1500kr går de på.

men helt klart så är de så som "makibosset" säger också. få tag på extraktor och montera ett 2,5" system hela vägen bak. de känar du ju en del på...
Senast redigerat av beemern (3 januari 2008)

1 418 Inlägg
3 januari 2008
#6
Skit i att chippa, så gott som meningslöst på en sugmotor.
Ska du verkligen göra nått med den så finns det 2 vettiga alternativ
318is motor
alt
dr. schrick kam
extraktor

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

buffys
3 januari 2008
#8
Eller också köper du en riktig bil cool
Nä, allvarligt är det nog att kasta pengarna i sjön. skulle du märka nån skillnad så är det väl de första 50m, sen är nog allt som vanligt igen smile Men som sagt, 325 motor el liknande så blir det ju bättre wink

Livsnjutare
1 707 Inlägg
3 januari 2008
#9
Fullständigt meningslöst.. spara pengarna och köp en med en starkare motor i vår eller nått.

15 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
#10
buhu, jag vill inte köpa en ny bil, det här är min ögonsten! smile Okej, men tack för alla snabba svar!


Avstängd
298 Inlägg
3 januari 2008
#11
köper man en 318 för börja trimma så kan man ju fundera på om man har nåt i skallen smile?
hur kommer det sig att du köper en sån slö bil egentligen?

120hp går ju knappt att köra om med wink
Senast redigerat av PG (3 januari 2008)

945 Inlägg
3 januari 2008
#12
Fan du har precis skaffat din första bil, du verkar vara skit nöjd med den som den är....sluta klura...ut å åk....njut, det kommer å passera många bilar i ditt liv innan du ska krypa ner i träfracken big_smile....med tiden så kommer du hitta en annan bil med mer knuff i.

blinka blått om du vill rejsa!

15 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
#13
sluta mobbas sad

Ja förtusan, jag är helnöjd! tyckte bara att chippning lät som ett billigt och enkelt (för en som inte kan något själv) sätt att få lite mer fjutt i den!

Jag är medveten om att jag köpt en glidarbil (H)


945 Inlägg
3 januari 2008
#14
Brodin skrev:
sluta mobbas sad

Ja förtusan, jag är helnöjd! tyckte bara att chippning lät som ett billigt och enkelt (för en som inte kan något själv) sätt att få lite mer fjutt i den!

Jag är medveten om att jag köpt en glidarbil (H)
chipning funkar bra på turbomotorer big_smile.....men ger tyvärr inte direkt nån effekt på sugmotorer.

blinka blått om du vill rejsa!

buffys
3 januari 2008
#15
Vi mobbas inte cool Vi vill ju bara inte att du ska kasta pengarna i sjön, fast vill du de kan jag lika gärna ta dem direkt big_smile
Senast redigerat av buffys (3 januari 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 januari 2008
#16
Jag hade en 325:a, gillar att optimera saker och mäter alla ändringar med G-tech, BRS optiflow gav faktiskt lite mer effekt. var inne på att "chippa" då jag är god vän med en chippare, med det blev aldrig av då jag vart skeptisk till att ändra i styrdatorn då bilen verkar väldigt övertänkt mjukvarumässigt.    Dvs trotts gratis chip så avstod jag.

sportluftfiler som flödar gott, bra olja, bra tändstift, lätta fälgar samt bra bensin, tex V-power så ger du motorn rätt förutsättningar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Hydraulik/Bil Elektriker
26 Inlägg
4 januari 2008
#17
Lindberg88 skrev:
Skit i att chippa, så gott som meningslöst på en sugmotor.
Ska du verkligen göra nått med den så finns det 2 vettiga alternativ
318is motor
alt
dr. schrick kam
extraktor
tjenare ja lånar tråden lite;) ja har letat efter den här dr. schrick kammen till E36 325i ett tag..
du vet inte nån bra återförsäljare som säljer såna till hyffsat pris?
mvh.


3 059 Inlägg
4 januari 2008
#18
PG skrev:
köper man en 318 för börja trimma så kan man ju fundera på om man har nåt i skallen smile? hur kommer det sig att du köper en sån slö bil egentligen?
120hp går ju knappt att köra om med wink
Va fan har du själv i skallen? Knasst! Har inget med tråden att göra. Han köper va han vill.

Citerar Beemern:
man kan chippa vilket som, låter inte så mycke me 12hk men de kan göra en hel del skillnad. bilen får ju lite mer ork då de blir mer nm, och den kommer förmodligen dra en liten klunk mindre soppa per mil. de har ja o farsan iallfall erfara me dom bilar han har haft och fixat åså. finns ju dom som gör de billigare än 3000kr men e ändå inte så farligt. finns dom som tar mycke mer. nu när ja börjar få ihop min bil så ska ja chippa den här. 1500kr går de på.

men helt klart så är de så som "makibosset" säger också. få tag på extraktor och montera ett 2,5" system hela vägen bak. de känar du ju en del på...
Senast redigerat av Smajly (4 januari 2008)


.......
2 655 Inlägg
4 januari 2008
#19
mr_niclas skrev:
Lindberg88 skrev:
Skit i att chippa, så gott som meningslöst på en sugmotor.
Ska du verkligen göra nått med den så finns det 2 vettiga alternativ
318is motor
alt
dr. schrick kam
extraktor
tjenare ja lånar tråden lite;) ja har letat efter den här dr. schrick kammen till E36 325i ett tag..
du vet inte nån bra återförsäljare som säljer såna till hyffsat pris?
mvh.
motornord.se bättre ställe hittar du inte...

1 207 Inlägg
4 januari 2008
#20
Brodin. Det stämmer nog det de flesta säger här, att skillnaden du kommer att känna av 12hk troligen kommer att vara marginell. Men du kan man även resonera så här: de flesta motortrimmare säger att man måste lägga ut när man trimmar en 1000kr/hk en sugmotor, isf är chippningen snorbilligt.

Hoppas att du blir nöjd med bilen vilketsom.


Sök