2351
Sök

Är det värt att chippa min e36?

King
82 Inlägg
5 januari 2008
#41
som sagt han ska ju chippa sin bil, är han inte riktigt nöjd kan han fortfarande få lite snabbare gas respons med öppet filter och 2.5 tums från katten och bakkåt sedan i framtiden kan han köpa extraktor grenrör som kostar allt från 3-7 tusen.

Mercedes Benz C220 AMG Edition

945 Inlägg
5 januari 2008
#42
Thorssa skrev:
Jag chippade min 323i -96 bara för att testa om det blev nån skillnad. Blev en liten skillnad men den var så marginell att jag inte skulle göra om det trots att jag bara betalade 2000 kr. Det var framförallt när det var kallt ute som man märkte skillnaden men annars var det svårt att känna. Bensinförbrukningen förbättrades med ca. 0,5 dl/mil så det tar ett tag innan man tjänar in pengarna där!

TTTTT: Anledningen till att förbrukningen sänks är att när du höjer effekten så kommer den inte jobba lika hårt för att köra t.ex. 70 km/h. Däremot kommer förbrukningen öka när du trycker på lite, eftersom man chippar för effektens skull så finns risken att du kommer gasa mer än tidigare och på så vis höja den genomsnittliga förbrukningen.

Med en turbo så funkar det så här.Förbrukningen kommer att bli något lägre så länge du inte överstiger motorns orginal laddtryck, när du går över det så får du en högre förbrukning, ( står bla att läsa på BSR:s hemsida, om man nu tivlar på mitt ord), så javisst har du rätt till viss del, men varför öht chippa en bil om du ändå inte tänker använda det där lilla xtra laddtrycket du får genom en chipning?

blinka blått om du vill rejsa!

945 Inlägg
5 januari 2008
#43
Hardjim skrev:
Thorssa skrev:
Jag chippade min 323i -96 bara för att testa om det blev nån skillnad. Blev en liten skillnad men den var så marginell att jag inte skulle göra om det trots att jag bara betalade 2000 kr. Det var framförallt när det var kallt ute som man märkte skillnaden men annars var det svårt att känna. Bensinförbrukningen förbättrades med ca. 0,5 dl/mil så det tar ett tag innan man tjänar in pengarna där!

TTTTT: Anledningen till att förbrukningen sänks är att när du höjer effekten så kommer den inte jobba lika hårt för att köra t.ex. 70 km/h. Däremot kommer förbrukningen öka när du trycker på lite, eftersom man chippar för effektens skull så finns risken att du kommer gasa mer än tidigare och på så vis höja den genomsnittliga förbrukningen.

hejsan, Som folk skirver så tycker jag inte heller att det är värt.
Som nån sade att man ska ha chipp och extraktorgrenrör så ska ni veta att då måste det va ett chipp som är till för det. Vanliga chipp funkar endast med org motor, har man ändrat nåt så stämmer inte värderna i chippet. Då måste man mappa.

Som TTTTT skiver att förbruknigen sänks pga ökad effekt så är även det fel.
Förbrukningen sänks för att chiptillverkarna tar bort säkerhetsmarginaler som tillverkarna lagt in för att skydda motorn, ex lite fet blandning vid vissa varv.

MVH

Du får gärna kommentera mina inlägg, men då tycker jag at du ska läsa ordentligt INNAN du skriver, och åter ge det jag har skrivit korrekt.
jag skerv: genom att få mer vrid (nm) så kan du FÖRÄNDRA din körstil,alltså inte behöva gasa så mycket för att få ett vettigt ax. Och d i sin tur ger lite bättre bränsle ekonomi.
Det är iaf vad chip firmor säger när ma surrar med dom.

blinka blått om du vill rejsa!

2 126 Inlägg
5 januari 2008
#44
TTTTT skrev:
Big_JN skrev:
TTTTT skrev:
Helt OT d här: En effekt ökning kan Aldrig ledas till en miskad bensinförbrukning, det som eventuellt kan minska förbrukningen är att du får bättre vrid och kanske därmed ändrar din körstil.
Men så länge du gillar att gasa och gör det mycke så kommer du att få högre bensin förbrukning....säger sig självt egentligen. Gör det inte?
Mer luft å du måste tillföra mer soppa, annars så kommer motorn å gå magert å d e fan inte bra. Finns säkert många här inne som har åkt med för mager blandning och kan berätta vad som kan hända då! big_smile

Finns nåt som heter optimering som i sin tur kan leda till mer hk o lägre bensinförbrukning!!!
Tror du att programvaran i din bil e optimerad från fabrik?

vill du har mer effekt altså Hk så måste du tillföra mer luft och soppa,jajg har en chippad bil så jag vet nog vad jag snackar om, men förklara gärna din teori om hur du får mer hästar utan att tillföra mer soppa. Optimera eler kalla det vad du vill, men vill du åka fortare utan att trycka i mer soppa så tycker jag att du ska fortsätta och krama kudden, Dröm vidare!

Jag skrev optimering inte chipning!!!
Jag skrev inte att du hade fel men man kan optimera motorn så den går bättre och snålare än ifrån fabrik!


1 661 Inlägg
5 januari 2008
#45
TTTTT skrev:
Hardjim skrev:
Thorssa skrev:
Jag chippade min 323i -96 bara för att testa om det blev nån skillnad. Blev en liten skillnad men den var så marginell att jag inte skulle göra om det trots att jag bara betalade 2000 kr. Det var framförallt när det var kallt ute som man märkte skillnaden men annars var det svårt att känna. Bensinförbrukningen förbättrades med ca. 0,5 dl/mil så det tar ett tag innan man tjänar in pengarna där!

TTTTT: Anledningen till att förbrukningen sänks är att när du höjer effekten så kommer den inte jobba lika hårt för att köra t.ex. 70 km/h. Däremot kommer förbrukningen öka när du trycker på lite, eftersom man chippar för effektens skull så finns risken att du kommer gasa mer än tidigare och på så vis höja den genomsnittliga förbrukningen.

hejsan, Som folk skirver så tycker jag inte heller att det är värt.
Som nån sade att man ska ha chipp och extraktorgrenrör så ska ni veta att då måste det va ett chipp som är till för det. Vanliga chipp funkar endast med org motor, har man ändrat nåt så stämmer inte värderna i chippet. Då måste man mappa.

Som TTTTT skiver att förbruknigen sänks pga ökad effekt så är även det fel.
Förbrukningen sänks för att chiptillverkarna tar bort säkerhetsmarginaler som tillverkarna lagt in för att skydda motorn, ex lite fet blandning vid vissa varv.

MVH

Du får gärna kommentera mina inlägg, men då tycker jag at du ska läsa ordentligt INNAN du skriver, och åter ge det jag har skrivit korrekt.
jag skerv: genom att få mer vrid (nm) så kan du FÖRÄNDRA din körstil,alltså inte behöva gasa så mycket för att få ett vettigt ax. Och d i sin tur ger lite bättre bränsle ekonomi.
Det är iaf vad chip firmor säger när ma surrar med dom.

Ja, jag lästa detta ordentligt:
TTTTT: Anledningen till att förbrukningen sänks är att när du höjer effekten så kommer den inte jobba lika hårt för att köra t.ex. 70 km/h.

Och eftersom vi pratade chip så berättade jag att man vinner bränsleekonomi i den så kallade optimeringen. Den innebär som jag skrev att man tar bort en del marginaler som gör att org motorstyrningen gör att motorn går en aning fett på vissa delar i registret.

Allt du säger om man kör lungnare p g a av ökad effekt och sådant hör ju inte till saken, du måste ju mäta en motor vid samma belastning och då pratar vi verkningsgrad.
Och du kan få lite bättre verkningsgrad med ett chipp, fast du tappar marginaler som fanns när motorn var org.
Nog ordat
MVH

Thorssa
6 januari 2008
#46
TTTTT skrev:
Thorssa skrev:
Jag chippade min 323i -96 bara för att testa om det blev nån skillnad. Blev en liten skillnad men den var så marginell att jag inte skulle göra om det trots att jag bara betalade 2000 kr. Det var framförallt när det var kallt ute som man märkte skillnaden men annars var det svårt att känna. Bensinförbrukningen förbättrades med ca. 0,5 dl/mil så det tar ett tag innan man tjänar in pengarna där!

TTTTT: Anledningen till att förbrukningen sänks är att när du höjer effekten så kommer den inte jobba lika hårt för att köra t.ex. 70 km/h. Däremot kommer förbrukningen öka när du trycker på lite, eftersom man chippar för effektens skull så finns risken att du kommer gasa mer än tidigare och på så vis höja den genomsnittliga förbrukningen.

Med en turbo så funkar det så här.Förbrukningen kommer att bli något lägre så länge du inte överstiger motorns orginal laddtryck, när du går över det så får du en högre förbrukning, ( står bla att läsa på BSR:s hemsida, om man nu tivlar på mitt ord), så javisst har du rätt till viss del, men varför öht chippa en bil om du ändå inte tänker använda det där lilla xtra laddtrycket du får genom en chipning?

Men nu var det ju en sugmotor som diskuterades. Och jag tror inte det är många som chippar sin bil och sen ligger på full gas konstant, de kör nog ungefär som tidigare.


Sök