2922
Sök

Begreppet "Oseriös köpare"

517 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
Har funderat över detta uttryck som står i många  annonser, "pga oseriös ligger bilen ute på annons igen", och ofta till ett lägre pris..

Efter som jag väldigt sällan säljer bilar så undrar jag: Vad är en oseriös köpare? Har han kommit dit, tittat på bilen, och sagt att jag tar den sen inte dykt upp igen ? Och säljaren har då tagit bort annonsen?

Eller kan någon förklara ?
Senast redigerat av MawE (4 januari 2008)

/Martin - Wolfsburg GTI

Markolainen
4 januari 2008
Har också undrat.
Man tar ju inte bort annonsen bara för att någon säger att de ska komma och kolla/köpa bilen.
Och det verkar ju också finnas en hel del "oseriösa köpare" med tanke på hur många annonser det finna ute med den texten.

375 Inlägg
4 januari 2008
mina erfarenheter av "oseriösa" köpare är såna som ringer och lägger riktigt låga skambud utan att ens sett eller frågat nåt om bilen.

Fisketokig
2 997 Inlägg
4 januari 2008
Det ser ju mycket mer seriöst ut.

"Lägger ut annonsen igen för att jag har varit så jävla snål och vill ha så mycket betalt att ingen vill köpa bilen, nu sänker jag den någon krona och folk tror att det är bra köp då folk verkar varit intresserade förr men inte haft pengar eller vad jag kan tänkas hitta på"

Skulle tro att det är så i de flesta fall... som sagt så tar man inte bort annonsen förrän köpet är genomfört.

Så har man gjort själv ett par ggr.

Nöta med samma annons 2ggr är ju tecken på att ingen vill ha den, att nöta med samma annons och sänka lite lite är ju ännu värre.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

186 Inlägg
4 januari 2008
oseriösa köpare som lägger skambud är roliga...
jag hade en bil ute på annaons å flertalet människor ringde å la bud som låg ca 10-15tkr lägre än va ja ville ha (40tkr bil)
vid ett tillfälle ledsnade jag när en bjöd 20tkr nu direkt, inget snack jag bara hämtar!
okej sa ja! kom å hämta bilen inom 1timme så får du den för de priset!
svaret i andra ändan va:
- e de nå fel på bilen? jag måste nog titta närmare.
svarade snabbt:
-nope, du skulle ju ha bilen..kom nu å hämta!
varpå killen sa att han skulle fundera lite till och återkomma!

gissa om jag skrattade gott efter detta samtal!
wink

ontopic: tror att de är så att killen blivit lovad att bilen är såld, vart så dum att ta bort annonsen å sedan har köparen inte dykt upp.
alternativt som nämnts tidigare, annonsen gav svalt intresse.

nåt roligare fenomen ja sett i annonser är texten:
"måste bort innan helgen pris 16tkr efter helgen kostar den 18k"
skulle tro att den bilen bara kostar 15k efter helgen...wink

83 Inlägg
4 januari 2008
Dom som lägger ut annonser med texten "ute igen pga oseriösa köpare" osv osv..
Dom är inget annats än oseriösa säljare som begär fantasisummer på sina sketna bilar.

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.

220 Inlägg
4 januari 2008
Inte en blekaste varför folk skriver så men det retar mig.

517 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
Hoolmgren skrev:
Dom som lägger ut annonser med texten "ute igen pga oseriösa köpare" osv osv..
Dom är inget annats än oseriösa säljare som begär fantasisummer på sina sketna bilar.

Misstänker också något sånt..

Lackar också på såna som bjuder 10-15 k under, på en bil som man har satt ett pris på 40 k på utan ens ha tittat på bilen... grr

/Martin - Wolfsburg GTI

9 108 Inlägg
4 januari 2008
Oseriösa köpare enligt mig är såna som ringer och säger att dom till 100% ska ha den och att dom kommer inom någon dag så man kan ta ner blocket-annonsen.

Sedan kommer dom inte, man blir skogstokig och måste sätta upp den på annons igen pga att idioten inte ens kom.

Har inte råkat ut för det själv men kan tänka mig att det händer ofta.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 januari 2008
satt anonsen förut på min pärlan, en potensiel köpare sa till mig att jag kunde ta bort anonsen och att han ville har bilen,
Jag sa till honom att anonsen skulle vara kvar så länge jag inte hade fått pengar för den.
Han kom alldrig inte ens titta på den.
Det finns och kommer alltid att finnas förblufare.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 174 Inlägg
4 januari 2008
haack skrev:
oseriösa köpare som lägger skambud är roliga...
jag hade en bil ute på annaons å flertalet människor ringde å la bud som låg ca 10-15tkr lägre än va ja ville ha (40tkr bil)
vid ett tillfälle ledsnade jag när en bjöd 20tkr nu direkt, inget snack jag bara hämtar!
okej sa ja! kom å hämta bilen inom 1timme så får du den för de priset!
svaret i andra ändan va:
- e de nå fel på bilen? jag måste nog titta närmare.
svarade snabbt:
-nope, du skulle ju ha bilen..kom nu å hämta!
varpå killen sa att han skulle fundera lite till och återkomma!

gissa om jag skrattade gott efter detta samtal!
wink

ontopic: tror att de är så att killen blivit lovad att bilen är såld, vart så dum att ta bort annonsen å sedan har köparen inte dykt upp.
alternativt som nämnts tidigare, annonsen gav svalt intresse.

nåt roligare fenomen ja sett i annonser är texten:
"måste bort innan helgen pris 16tkr efter helgen kostar den 18k"
skulle tro att den bilen bara kostar 15k efter helgen...wink

Äre inte så fall någon ger ett bud (även fall han ej har sett bilen/saken) och du som säljare accepterar det så måste han köpa den? (förutsatt om man har bevis)

Det sa iaf min lärare när jag gick i gymnasiet!

553 Inlägg
4 januari 2008
Jag kom på mig själv när jag sålde bil...
Det ringde en kille och sa att han skulle ha bilen till 110% och att han hade letat efter en sån i flera år men inte hittat någon så nära och till det priset...
Tanken slog mig att man kunde ta bort annonsen men lika snabbt så kom man ju på att jag inte tar bort den förräns bilen är såld..

Kan ju vara så många gör, men som alla andra säger, ofta ser man annonsen ute första gången, bilen ligger på överpris och säljaren vägrar gå ner i pris, även vid prut - får alltså inte sålt på bilen.. Lägger ut den igen till lägre pris men kanske fortfarande för högt hmm Många gånger är det nog oseriösa säljare som bara är snåla wink

EDIT: Killen dök aldrig upp mad
Senast redigerat av Chrill27 (4 januari 2008)

16 197 Inlägg
4 januari 2008
Chrill27 skrev:
Det ringde en kille och sa att han skulle ha bilen till 110% och att han hade letat efter en sån i flera år men inte hittat någon så nära och till det priset...
Tanken slog mig att man kunde ta bort annonsen men lika snabbt så kom man ju på att jag inte tar bort den förräns bilen är såld..

Kan ju vara så många gör, men som alla andra säger, ofta ser man annonsen ute första gången, bilen ligger på överpris och säljaren vägrar gå ner i pris, även vid prut - får alltså inte sålt på bilen.. Lägger ut den igen till lägre pris men kanske fortfarande för högt hmm Många gånger är det nog oseriösa säljare som bara är snåla wink

oseriösa säljare som e snåla??

tycker nog mest att de e folk som ska köpa saker som e snåla å ALLTID ska pruta.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
4 januari 2008
En oseriös köpare är enligt mig folk som mailar å ska "köpa" bilar.

EDIT: Fick 70 mail när jag annonsera...
Senast redigerat av civic (4 januari 2008)

874 Inlägg
4 januari 2008
evilaudio skrev:
Chrill27 skrev:

tycker nog mest att de e folk som ska köpa saker som e snåla å ALLTID ska pruta.

Det är absolut inget fel med att pruta!, det är skillnad på att pruta och att lägga skambud, utan att ens ha sett objektet ifråga... t.ex Ville killen som sålde Audin till mig ha 52k för bilen, med lite snack och några argument fick jag ner till 47k, inte mycket men det var ju ändå några tusenlappar...
Senast redigerat av brillmongo (4 januari 2008)

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

1 Inlägg
4 januari 2008
Jaaa det är klart det blir lite pinsamt att lägga ut en annons igen efter lång tid.
Vad ska man hitta på typ...
En oseriös köpare kanske är ett bra alternativ till att erkänna att jag vill ha ut så mycket som möjligt för bilen och nu försöker jag att bara sänka lite.
Eller.
Ja det känns som om uttrycket NÅGON stal bilen och nu har försäkringsbolaget lämnat tillbaka den är ett mer ärligt uttryck!!.

Elof1

16 197 Inlägg
4 januari 2008
brillmongo skrev:
evilaudio skrev:
Chrill27 skrev:

Det är absolut inget fel med att pruta!, det är skillnad på att pruta och att lägga skambud, utan att ens ha sett objektet ifråga... t.ex Ville killen som sålde Audin till mig ha 52k för bilen, med lite snack och några argument fick jag ner till 47k, inte mycket men det var ju ändå några tusenlappar...

om folk försöker pruta på sånt ja säljer så säger ja bara direkt: ne då blir de ingen affär... vill man verkligen ha just den saken så betalar man de priset som e satt.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
4 januari 2008
evilaudio skrev:
om folk försöker pruta på sånt ja säljer så säger ja bara direkt: ne då blir de ingen affär... vill man verkligen ha just den saken så betalar man de priset som e satt.

Det är ju skillnad på vara också? T.ex en billig vinterbil som har sina fel eller din Jetta som exempel, vinterbilen kan man få pruta på men inte på Jettan tycker jag.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

16 197 Inlägg
4 januari 2008
Mäki skrev:
evilaudio skrev:

Det är ju skillnad på vara också? T.ex en billig vinterbil som har sina fel eller din Jetta som exempel, vinterbilen kan man få pruta på men inte på Jettan tycker jag.

jettan hade ja ute på annanons för 25.000 å fick bara en massa skambud men nu behöver ja inte bry mig för nu e den smälld..haha

Volvo performance for life !
183 Inlägg
4 januari 2008
civic skrev:
En oseriös köpare är enligt mig folk som mailar å ska "köpa" bilar.

EDIT: Fick 70 mail när jag annonsera...

Tycker faktiskt mail är ett bra sätt, den nya stilen liksom. Har gjort 4 av 7 bilaffärer via mail och det har fungerat riktigt bra. Så min erfarenhet av mail-köpa/sälja bilar är positiv.
Dock tycker jag man tar kontakt via telefon när det närmar sig köp, då får man lite mer bekräftelse på om det verkligen blir av.