Ellertz skrev:
BMW lär ju vara lågprisarn och budget varianten av dom alla
Mercorna kan nästan mäta sig med Audi, men jämföra Audi med BMW är ju som att jämföra en cykel med bil..
Aldrig har uttrycket "Audi - Fyra nollor i grillen och en bakom ratten" passat bättre än nu. Du talar verkligen som du har förstånd till.
Om man ska göra en liten fördelning hur det sett ut genom åren enligt min högst personliga uppfattning så skulle det liknas så här;
80-talet
1. Mercedes - Det här var guldåren för Mercedes, då stod stjärnglansen för komfort, kvalitet och ett tryggt ägande.
2. BMW - Sportighet uber alles. Bilvalet för föraren, logik och enkelhet dominerade
3. Audi - Hade inte dem kommit med quattro hade vi endast kunnat läsa om DKW märket i historieböckerna, förutom några trevliga prestandamodeller var dem inte direkt byggda med kvalitet.
90-talet
1. BMW - Total dominans, fortsatte med sportighet, logik och enkelhet. Bilarna du njuter av varje sekund bakom ratten.
2. Mercedes - Fortsatte långt in på 90-talet att stå för komfort,kvalitet och ett tryggt ägande. Gjorde en rejäl praktvurpa med A-klassen och sedan blev det aldrig detsamma.
3. Audi - Kvalitet har förbättrats, men hur ofta ser man inte större delen utav 90-tals Audina utan dörr och sidolister? Problem med framvagnar är andra kända problem. Förutom S och quattromodellerna riktigt aptråkiga bilar.
2000-talet
1. BMW - Vinner gång på gång utmärkelser för mest nöjda ägare. Säljer fler och fler bilar. Tyvär några designmissar och plottrigare instrumentering, dock fortfarande valet för föraren, den som vill njuta av varje sekund bakom ratten.
2. Audi - Utveckling har tagit sig och Audi har börjat utveckla modeller som är både roliga att titta på och att köra (tvålkoppen TT undantagen). Kvaliteten har fått sig många snäpp uppåt och man kan äntligen se bilen som en "premium".
3. Mercedes - Stjärnan står inte längre för ett trygghet, komfort och kvalitet. Stora problem med rost och andra detaljer som inte motsvarar förväntningarna på dem stora pengar man betalat när köpt bilen. Som en personlig parantes så har jag aldrig upplevt en så plastig och ful inredning som i nya C-klass, fick min brors fd Carina från 89 att kännas lyxigare. Automatlådorna är tråkiga och växlar segt, inte alls så som det var förr i tiden då en mercedes skulle vara automat. Tekniken har sprungit ifrån Mercedes.