Polera stakarna gjorde man ofta förr i trimsammanhang, då originalmotorerna var ganska dåliga och det var stora variationer på materialkvalitet och tillverkning.
Man polerar stakarna för att ta bort ojämnheter. I en eventuell ojämnhet finns det en risk att det uppstår en spricka. Tänk er ett papper. Om man klipper en remsa med sax så håller den bättre än om man river en remsa. Remsan med de rivna kanterna går lättare sönder om man skulle dra lite i båda remsorna.
Putsa på stakarna kan man göra, t ex med en fil och smärjel, men inte på fel ställen. Man kan väga stakarna på en bra våg. Samma sak med alla andra rörliga delar. Sedan kan man putsa vidare med finare o finare papper tills de blir spegelblanka om man orkar. Det kommer att göra stakarna starkare.
Jag vet inte om det är så stor vits att ge sig på att polera stakarna själv på en nykonstruerad ganska avancerad motor. (typ alla som görs idag) Men som jag skrev, de blir starkare till en viss del.
Edit: Jag ser nu att du har en gammal Volvo. Då kan det nog vara vits att polera stakarna. Jag kan tänka mig att de är ganska "rough"?
Senast redigerat av caromania (5 januari 2008)
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.