6 januari 2008
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
Cm0n skrev:
MeloveGolf skrev:
mappning grenrör tryckrör dumpar dubbla wg osv...
Jag förstod precis allt där... nej men jag skrev ju förklara för en idiot. grenrör vet jag avd det är och dump, resten inte en susning.... men om det redan finns en turbo i bilen då går det ju redan ett rör från grenrören till turbon, skulle man inte bara kunna göra en "y-koppling" så man kan koppla på två turbos där ?
man kan göra på olika sett mest normala är 2 stycken grenrör på en V motor men även på raka motorer dvs 2 grenrör 2 turbos och ett jävla rörmokeri med tryckrören från turbosarna till ic / spjällhus..sen kan man även serie koppla turbosar men vet inte hur populärt det är finns några få tillverkare som satsat på det...Går åt en hel del saker men framför allt jobb fördelen med dubbel turbo är snabbare ladd nackdelar: massa jobb,kommer inte igenom besiktningen mycket mer delar som kan krångla skulle inte rekommendera att bygga om till dubbelturbo...
Hängde med på en del där. Men ändå inte tillräckligt tror jag. Asså det jag vet är att en turbo får ladd tryck genom att avgaserna får snurr på turbinen....eller ? Sen hur den får avgaserna till turbon och vart turbon ska kopplas på sen har jag ingen aning om....inte heller hur ic:n kopplas in, har inte heller någon aning om vad spjällhus är för något. Anledningen till att ja gvill veta är enbart den för att jag är intresserad av hur det hela fungerar lite mera och så...
Min ide om y-koppling, varöfr skulle den bli ineffektivt då ?
Senast redigerat av Cm0n (6 januari 2008)
Subba