4356
Sök

Går det att byta från HU-650 till HU-803?

16 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
Som rubriken lyder. Går det att byta från hu-650 till hu-803 på min s60?
isåfall hur mycke kan det kosta?
vad är skillnaden?

Tack för svar! smile

Kommentera och rösta gärna! :) Nya bilder kommer snart!

249 Inlägg
7 januari 2008
Tror inte det.
Har för mig att det måste vara en HU850 till 05-.
Sedan är den "gift" med bilen i sig och måste därför kopplas in och kodas upp av en Volvo verkstad för att fungera med bilen.
Sedan är frågan vad du vinner på det, eftersom att slutstegen samt högtalare är större och bättre i en bil med detta som orginal, så då får man plocka mer prylar om det skall löna sig ljudmässigt.
Hoppas att du blev lite klokare.

Ps du kan ev söka information på www.jagrullar.se

16 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
Tack för svaret!
HU-850 går också bra.. bara det är bättre ljud.. jag har alltså tänkt byta ut hela systemet men undrar vad jag behöver göra för ändringar isåfall?
är det fler högtalaren? får de plats isåfall? eller ska man bara ersätta nuvarande högtalarna med nya?
vad kan priset ligga på?
eller i annat fall, istället för att byta till HU-850, finns det andra bra allternativ?

16 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
Ingen som vet? ;P

10 287 Inlägg
10 januari 2008
Se vad Bilxtnabb skrev. Stereon är gift med bilen. Byter du så kan massor med saker sluta fungera, tex klima, GPS etc. Och det är inte ens säkert att Volvo kan hjälpa dig på ett vettigt sätt. Haken är nämligen att nästa gång du lämnar in bilen för service om du har bytt stereo så kan en programvaruuppgradering ladda fel programvara om inte bilen kodas om centralt.

/Göran

erdem skrev:
Ingen som vet? ;P

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

249 Inlägg
10 januari 2008
Man kan alltid köpa en "ny" bil med rätt stereo.
Det finns ett par eldsjälar på Volvo forumet som har knepat och knåpat med detta, det verkar inte vara så lätt då det verkar saknas en del kablar och vissa kontakter inte är lika i mellan årsmodeller och HU varianter, dessa personer verkar dessutom vara rätt vana vid att pilla med elektronik.
Vad som går att göra är att byta ut de högtalare som finns samt att komplettera med ett större slutsteg från samma år som din bil, slutsteget är gömt i bilen så det är inte helt lätta att hitta.
Ljud skillnaden beror inte så mycket på HU som på resten av delarna(om man bortser från att HU-850 har Dolby prologic och cd växlare)
Men som sagt att byta HU kan vara förenat med en redig baksmälla om man gör det själv.

På Volvos hemsida kan du hitta vilka varianter som finns till 2008 års modell
http://www.volvocars.se/All-Cars-MY08/V … ipment.htm

Här finns det mer tillbehör
http://vccs.volvocars.se/accessories/ca … efault.htm

Och ja det är dyrt, när bilen var ny kostade ca 10-11 000 i merkostnad att få HU-850 + stora steget och då gjordes det från fabrik.
Jag har bara hört rykten om att delarna skall kosta mellan 20-25 000 + montering osv.
Senast redigerat av Blixnabb (10 januari 2008)

16 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
Tackar för svaren.. nu förstår jag bättre smile

jag är inte så värst inne på det där med ljudsystemen. men har ni några förslag på vilka högtalaren jag kan byta ut mina till?
Och nån som vet var slutsteget sitter?

12 Inlägg
11 januari 2008
På en S60 borde den ligga antingen under baksätet eller på en av sidorna i bagageutrymmet, troligen måste man ta loss inredningen för att hitta det, men jag är inte 100 säker.
Bästa högtalarna hittar du nog hos Volvo, eftersom att de har byggt dem för bilens akustik samt att passa till förstärkaren.
Man kan säkert sätta in JBL eller Alpine eller liknande högtalare men det är inte säkert att det blir ett bättre ljud, möjligen högre volym om man nu eftersträvar detta.

16 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
Då går jag nog över till volvo och snackar med dom och ser hur man kan få ett bättre ljud.
Tackar så mycket!

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
12 januari 2008
Den nya stereon måste omladdas till bilen annars funkar den inte. ang slutsteget ligger det under främre passagerar sätet. Fast 605 har nog inget slutsteg (tror jag). Och som många nämnt så är det inte bara huvudenheten som behöver bytas, även högtalarna är byggda för att låta bra till defualt HU.
Om du inte måste ha en orginalstereo går det installera en vanlig 1DIN/2DIN HU, dock måste orginal HU:n bort installeras med hjälp av en mjukappl.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Sök