3451
Sök

Köpråd bilstereo

1 634 Inlägg
14 januari 2008
jonash skrev:
gurenius skrev:
Andreas, ja det funkar. Men om det är 100% "supported" får väl JonasH svara på...

Basarna är enkel spole på (för a reason...) så japp, det är supported, om det var det ni menade, dvs en Anthem10 på bryggat FA2150.

PRECIS det skall jag köra i min egen bil iår.

mvh Jonas

Så du får lite effekt som rekomenderat av vår gemensamme vän big_smile
edit: Fastän han föreslog CA12 (när vi pratade om det) för att få effekt till en billig kostnad. LOL
Senast redigerat av andreas_gbg_ (14 januari 2008)

Numera Saab 9-5 Aero -00

238 Inlägg
15 januari 2008
visste inte att high end  ljud var så billigt som 1990:-
för ett komplett fram system ja du !!

MrCalle skrev:
modda skrev:
gurenius skrev:
Det är en schysst stereo du kollat på, men den behöver helst en processor för att komma till sin rätt. Har du inget jättebehov av DVD hade jag valt något annat, speciellt med tanke på vad 9965 kostar. Vad räknade du med att betala för den? Sett i ljuset av din övriga budget så kan vi nog få ihop en processor ändå.... ;-)

18500 för resten ger dig riktigt bra grejor.

Har du funderat på hur du ska montera i bilen? Tänker framförallt på framsystemet.

Just nu så håller jag på att riva ur hela bilen så monteringen är väl något som man kommer lägga ner ex antal timmar på då jag inte vill att något ska vara direkt iögonfallande utan väldigt diskret byggt.

Hur mycket mer kan en processor ge i ljud upplevelse ?

Jag får köpa 9965 för under halva priset så jag tycker det nästan är dumt att låta ett sånt tillfälle gå förlorat smile

Har vart in på sundsvall tuning idag och fick lite rekomendationer på olika system.
www.sundsvalltuning.se

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Framsystem:

Jr 6 Comp 6.5" Kitsystem
http://www.sundsvalltuning.se/?ViewProduct=15621

Dock så hade han ett alternativ med två dd 6.5" men dom gick på 3600kr dock var det grymt ljud i dessa.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Bashögtalare:

RE Audio SX 12
http://www.sundsvalltuning.se/?ViewProduct=15436

Monoblock:

Sinus Live SL-A1500
http://www.sundsvalltuning.se/?ViewProduct=15580

Steget rekomenderade han varmt, dock så hade han ett till alternativ.

Slutsteg till framsystem:

U-dimension - Jr 4-300
http://www.sundsvalltuning.se/?ViewProduct=15495

Alternativt Sinus Live SL-A260.4
http://www.sundsvalltuning.se/?ViewProduct=15634

Tar gärna synpunkter på ovanstående för vidare diskution med sundsvall tuning.

AV stegen du skulle köra till fram & baksystem skulle jag välja u-Dimension Jr 4/300 framför Sinus Live 260.4.
( Sinus Live 260.4 är inget 4kanals slutsteg i vanlig tapning utan ett Bi-amp slutsteg vilket betyder med enkla ord, ett slutsteg för ett 2-vägs kitt. 2Kanaler är till för midbasarna & 2 är till för diskanten. Du behöver alltså inte använda ett passivt filter till ett kitt om du kör detta slutsteg.) Sen låter u-Dimension slutsteget mycket bättre.

Team Autohifi!
865 Inlägg
15 januari 2008
101CRX skrev:

Syftar du på u-Dimension Jr 6.5 Comp kittet så kan jag säga att de vinner klasser som Expert SoundOnly & Pro Audio i Europa med detta kitt samt Jr 2/370 slutsteg.
Sen om det är större konkurans i Europa inom dessa klasser än i Sverige för var och en avgöra.roll

26 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Jag kan gå i god för att dessa prylar låter bra smile Även om jag valt andra saker till min bil wink Men det är en annan historia.

Fördelen med sub fram är att du får en annan närvaro av subben, den behöver inte spela lika högt och du får då trevliga bas, samt du bör få mindre vibrationer, vill du ha kvar handskfacket blir det nog svårt sad

Skall du ha midarna i dörren hänger det mer på installationen än val av högtalare. grymt viktigt att dörren är helt stabil och så tät som möjligt. helst plastade lådor bakom högtalaren. Men här gör många konstiga saker och sätter högtalaren i 2 liters låda osv (se tillverkarnas rekomendationer, brukar vara runt 10 lite till finare högtalare)

Diskanterna kan ju alltid sätter i a-stolpen, går ju att få det diskert och snyggt om du bara fäller in diskanten ordentligt.

Gurenius: Skulle basen bryggas på steget då? Då blir det väl 1,5 Ohm om basen är 3 Ohm? Klarar steget det?

Mvh Andreas

Vad har du valt för grejjer till din bil ? :P

Okej, men som sagt så vill jag helst inte ta bort handskfacket. Förstår att ni kanske tycker att jag är lite omständig men jag är rätt säker på att jag inte skulle kunna få det bra med den lilla plats som finns under instrumenteringen där.

Mjo diskanterna bör inte vara någe problem att få bort, vad ska man tänka på när man monterar diskanter ? Bör dom vara riktade åt något speciellt håll eller ?

MrCalle skrev:
Syftar du på u-Dimension Jr 6.5 Comp kittet så kan jag säga att de vinner klasser som Expert SoundOnly & Pro Audio i Europa med detta kitt samt Jr 2/370 slutsteg.
Sen om det är större konkurans i Europa inom dessa klasser än i Sverige för var och en avgöra.roll

Så dom är inte heller ett dåligt val ?

1 634 Inlägg
15 januari 2008
Min bil ligger uppe här på garaget så klicka bara på länken vid mitt nick så ser du vad jag har smile

Hur diskanterna skall riktas frågar du säljaren om det är en seriös person/firma. Det beror helt på vilka diskanter du väljer.

Numera Saab 9-5 Aero -00

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 januari 2008
MrCalle skrev:
101CRX skrev:

Koolt!

Kan du ge länken till den tävling du syftar på?

mvh Jonas
Senast redigerat av jonash (15 januari 2008)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

26 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Min bil ligger uppe här på garaget så klicka bara på länken vid mitt nick så ser du vad jag har smile

Hur diskanterna skall riktas frågar du säljaren om det är en seriös person/firma. Det beror helt på vilka diskanter du väljer.

Så du rekomenderar dls ?

Jag blir snurrig av det här smile
Kan ni inte bara enas om vad man ska köpa så man slipper känna sig som en dum liten nybörjare big_smile

Men skämt och sido, jag uppskattar verkligen alla tips och trix som ni delar med er av smile
Har dock inte hört speciellt mycket om isolering, några tips på detta ?
Hur mycket ska man isolera ? Hur isolerar man ? Vilka material ska man använda ? Går det att isolera för mycket ?

Inte för att jag tror att det är dåliga saker ni rekomenderar men jag vill som sagt gärna ha support/garanti på hemmaplan. Kikade lite till på SundsvallTunings hemsida och hittade dessa:

RE Audio XXX 6 Comp
http://www.sundsvalltuning.se/?ViewProduct=15501
6990.-
Senast redigerat av modda (15 januari 2008)

Smålänning
7 883 Inlägg
15 januari 2008
Kan oskså varmt rekommendera DLS. En polare har ett nyinförskaffat MS6A och det låter fruktansvärt bra, trots att det inte är värtsingsystemet.
Beror ju på om du vill ha tvåvägs eller trevägs också.. MS6A är tvåvägs.

Bas såg jag att du hittat en fin, men kolla på Blaupunkt Velocity också. fruktansvärt bra basar, men även monoblocken är i toppklass, så ett sådant rekommenderas varmt.

Steg till framsystemet kan du ju köpa i stort sett vad som, sålänge det är ett bra märke och inte för billigt. Lyssnade i en bil som hade ett Nakamishisteg till framsystemet, och det lät verkligen mycket bra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 631 Inlägg
15 januari 2008
Dämpning finns det många trådar om. Jag fick intrycket att du skulle riva hela bilen, har du inte kollat upp vad du tänkt göra med den innan?

modda skrev:
Inte för att jag tror att det är dåliga saker ni rekomenderar men jag vill som sagt gärna ha support/garanti på hemmaplan. Kikade lite till på SundsvallTunings hemsida och hittade dessa:

RE Audio XXX 6 Comp
http://www.sundsvalltuning.se/?ViewProduct=15501
6990.-

Jadu, det är ju ett två-vägskit. Inte rätt väg att gå för HiFi eftersom du inte tänkte bygga in det i instrumentbrädan... Fast kanske i kick-paneler men det är inte helt lätt det heller.

Rekommenderar fortfarande ett beprövat mellanregister som passar i ditt originaluttag.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 631 Inlägg
15 januari 2008
MrCalle skrev:
http://www.carbonize.se/manuel/EMMA2006EU.jpg

Man ju försöka vinkla det till något positivt, men i verkligheten kom han alltså på delad sista-plats?

Detta var ju alltså klassen det var så mycket rabalder om på EM som Per Söder till slut tog hem före Per Jelensek.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 januari 2008
gurenius skrev:
MrCalle skrev:
http://www.carbonize.se/manuel/EMMA2006EU.jpg

Man ju försöka vinkla det till något positivt, men i verkligheten kom han alltså på delad sista-plats?

Detta var ju alltså klassen det var så mycket rabalder om på EM som Per Söder till slut tog hem före Per Jelensek.

Just vad jag med reagerade på, dessutom var det förra året, och de vinster som finns länkade till är inte ens EMMA.

/Jonas

BilstereoNörd
576 Inlägg
16 januari 2008
4'a!   Ja vi har fått höra att vi har dyngprodukter i vår bil för att vi endast blev SM 4'a...
Tydligen räknas inget annat än 1'a platser..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

1 631 Inlägg
16 januari 2008
Det låter ju som ett helt okej resultat med en fjärdeplats på EM. Men där var 18 deltagare i klassen, 15 av dem kom sist....

Usch och fy, sån här vinklad marknadsföring gillar jag inte. Det är till att dölja sanningen.

----

Angående er bil så är det synd och skam om folk kallar det för "dyngprodukter". Poängen indikerade väl något annat även om det inte räckte hela vägen fram? Jag lyssnade länge på Jonas bil och den måste varit svårslagen.

// Gurra

BilstereoNörd
576 Inlägg
16 januari 2008
Det är just en liten poäng, kommer man sist ifall man är sist i finalen?

En Final ska väl vara en uppgörelse för de bästa i tex Sverige inom samma klass!

Finalvinnaren har då bäst ljud i Sverige, han som kom sist har då tydligen sämst ljud i Sverige?

Det får ju dessa tävlingar att se ut som små inbördes möten där tex som i vår klass 6st ljudnördar låter 2 personers smak avgöra vilken som de tycker har bäst ljud?
Inte ens de personerna (domarna) hade samma smak i vårt fall då det diffade typ 15% på deras poängsättning..

Då är inget resultat att vara stolt över eftersom det är en liten sluten grupp bedömd av 2 personers smak!
1'a vad är det när det bara finns 5st till som representerar Sveriges 2miljoner bilar?

Normalt så kallas det ju ranking inom sporten när man är duktig..
EM 4'a borde ju kunna rankas som EM 4'a inom billjud, inte kallas en av förlorarna..
// Tommy
Senast redigerat av BAE (16 januari 2008)

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 januari 2008
BAE skrev:
Det är just en liten poäng, kommer man sist ifall man är sist i finalen?

En Final ska väl vara en uppgörelse för de bästa i tex Sverige inom samma klass!

Finalvinnaren har då bäst ljud i Sverige, han som kom sist har då tydligen sämst ljud i Sverige?

Absolut inte, men han har sämst utav de som tävlade i den klassen just då.

BAE skrev:
Det får ju dessa tävlingar att se ut som små inbördes möten där tex som i vår klass 6st ljudnördar låter 2 personers smak avgöra vilken som de tycker har bäst ljud?
Inte ens de personerna (domarna) hade samma smak i vårt fall då det diffade typ 15% på deras poängsättning..

Ja, men nu är det ju det bästa bedömningssystemet vör BRA ljud i bil vi har.

BAE skrev:
Då är inget resultat att vara stolt över eftersom det är en liten sluten grupp bedömd av 2 personers smak!
1'a vad är det när det bara finns 5st till som representerar Sveriges 2miljoner bilar?

Varför är du ens med och tävlar om du tycker så? Låt mig gissa, om ni hade vunnit hade vi inte haft denna diskussion? Sanningen är den att man vrider gärna kappan efter vinden. I Sverige har vi olika tävlingsgrenar att bedömma bilars ljud på. Det du och jag tävlade i är en utav dem. För den som spelar högst finns det andra klasser och tävlingsmoment. Och det är enbart när man samlar bilar och bedömmer dem mot varandra som vi kan få veta vilka som är bäst, eller hur? Att sen de flesta inte tävlar, ja det får stå för dem, men de kan heller aldrig säga då att de har t.ex Sveriges bästa ljudbil, enligt någon klass.

Det du pratar om nu Tommy, ja det är precis som att nån skulle påstå sig ha Sveriges snabbaste bil på strippen, men han kör aldrig nåt race för att bevisa det utan han skryter bara med det framför korvmojjen....

Normalt så kallas det ju ranking inom sporten när man är duktig..

Ja, och det är enkelt, jag är rankad som nr1 i Sverige i den klass du och jag tävlar i. Du är rankad 4a.

EM 4'a borde ju kunna rankas som EM 4'a inom billjud, inte kallas en av förlorarna..

Jag tror inte du förstått det hela med en 4e plats i just den klassen förra året. ALLA som kom mellan plats 4 och 18 fick en sån plakett som mrCalle länkade till. Dvs, ÄVEN han som kom på 18e plats fick en 4e plats plakett......

Så just den 4e platsen på EM säger inte ett skit, annat än att han var där och deltog och inte var top-3. Det är allt det säger.

//Jonas

Team Autohifi!
865 Inlägg
16 januari 2008
Tycker det blir en hets jakt på allta sådanan här diskutioner.
Att alla de 15st som kom 4:a till 18:e plats skulle få ett plakat av EMMA att de kom 4:a ?
Hallå! Tror du på det själv?
Sen finns det flera orginasioner i Tyskland än EMMA som vi är vana vid i Sverige.
De är bortot 70 miljoner i Tyskland mot våra 9 och troligen några flera tävlande.
Jag håller med BEA i det han säger, vad finns det för anledning till att tävla i Sverige om det endast ska vara en liten grupp som säger detta är bäst, kan slå vad om att det finns bilar i sverige som INTE tävlar som skulle piska mattan med många, kanske inte alla men många.
Och kunkuransen skulle troligen öka om man satte vanligt folk vill säga ca 90-95% av de verkliga användrana av bilstereo ( svenson ) som domare, deras tycke och smak är garanterat MYCKET anorlunda mot vad de som tävlar tycker.
Jag personligen trodde att tävlandet skulle vara något man gjorde för att det skulle vara kul men här ser man ganska direkt att det gäller att komma 1:a inget annat är av intresse.
Tycker att det är synd att det ska vara denna inställning, tror att flera hade vågat komma ut på tävlingsbanan om det inte var denna attityd.

1 631 Inlägg
16 januari 2008
MrCalle, det stämmer att alla fick en plakett till plats 4. Mycket diskussion det året!

Resultaten finns här så kan du kolla själv: http://www.emmanet.com/Reports/Bern06/results1.htm

Jag har inte inställningen att enbart förstaplatsen räknas. Men jag tycker inte att en sistaplats är något att skryta med heller...

// Gurra

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 januari 2008
Tycker det blir en hets jakt på allta sådanan här diskutioner.
Att alla de 15st som kom 4:a till 18:e plats skulle få ett plakat av EMMA att de kom 4:a ?
Hallå! Tror du på det själv?

Det är precis det jag menar. Calle....ge dig inte in på saker du inte vet nåt om, det blir enklare så och du slipper se ut som ett fån. Jag är betydligt mer insatt i vad EMMA är och vad som sker där. PUNKT!

http://www.emmanet.com/Reports/Bern06/results1.htm

Så, hur skall vi ha det? Du har tyvärr dålig koll på tävlandet Calle, men jag tror du skulle ha nytta utav att ha det. Kom och visa upp er lite under året.

Sen finns det flera orginasioner i Tyskland än EMMA som vi är vana vid i Sverige.
De är bortot 70 miljoner i Tyskland mot våra 9 och troligen några flera tävlande.
Jag håller med BEA i det han säger, vad finns det för anledning till att tävla i Sverige om det endast ska vara en liten grupp som säger detta är bäst, kan slå vad om att det finns bilar i sverige som INTE tävlar som skulle piska mattan med många, kanske inte alla men många.

Spekulation! Det är bara för dem som tror sig kunna vinna att ställa upp. Allt annat är spekulation.

Och kunkuransen skulle troligen öka om man satte vanligt folk vill säga ca 90-95% av de verkliga användrana av bilstereo ( svenson ) som domare, deras tycke och smak är garanterat MYCKET anorlunda mot vad de som tävlar tycker.

Det vi tävlar i är HiFi. Domarna som dömer är bra på den biten. Svensson är det oftast inte. För Svensson så finns det andra klasser, ni kanske skulle tävla i nåt annat än HiFi isåfall?! Det finns klasser som passar även Svensson, och som inte har med HiFi att göra.

Jag personligen trodde att tävlandet skulle vara något man gjorde för att det skulle vara kul men här ser man ganska direkt att det gäller att komma 1:a inget annat är av intresse.
Tycker att det är synd att det ska vara denna inställning, tror att flera hade vågat komma ut på tävlingsbanan om det inte var denna attityd.

Lägg ner. Du har aldrig varit på en tävling hör jag? Inte såg jag dig en enda gång under förra året iallafall...det är bra stämning därute.

Sen är det klart att TÄVLA det gör man för att få resultaten, annars kan man bara åka dit på evenemangen och INTE tävla. Tävlar man borde man ha för avsikt att vinna. BLAND ANNAT. Men vi har väldigt kul med, kom ut och se själv skall du få se!

mvh Jonas

1 631 Inlägg
16 januari 2008
MrCalle skrev:

Detta är diskuterat och avfärdat av EMMA. Det krävs en väl definerad regelbok och utbildade domare för att kunna döma någorlunda lika. Vanligt folk kan inte skilja två tävlingsbilar åt - så små är skillnaderna i toppen.

Lika löjligt som att publiken skulle döma i boxning, simhopp, gymnastik, backhoppning osv istället för utbildade domare.

// Gurra

Sök