2970
Sök

lacka motorblock

11 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
#1
Tjena!

Någon som har lackat sitt motorblock med hammarlack??undrar ifall den tål värmen m.m och håller bra på motorblocket?

MVH Andreas

Saab..... Snabbast av alla bilar;)

3 235 Inlägg
10 januari 2008
#2
Har inte lackat ett block, men så länge lacken klarar av temperaturer upp till 120 C, så är det säkert Oko.


1 353 Inlägg
10 januari 2008
#3
Farsan målade sina block med hammarlack(blå) och kör dragracing med dom, så dom har gått rätt hårt, och färgen har setat där i 3 år nu iallafall (:

There's no replacement for displacement

11 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
#4
ok..låter som om det inte är nån fara.. har ju målat oken med samma färg och den sitter som fan..

Tackar alla än en gång!!!

MVH Andreas

Saab..... Snabbast av alla bilar;)

9 Inlägg
10 januari 2008
#5
Annars finns det ju motorblocksfärg, den fäster mycket bättre än hammarlack och isolerar inte värmen som hammarlack gör..


510 Inlägg
10 januari 2008
#6
Fiat126 skrev:
Annars finns det ju motorblocksfärg, den fäster mycket bättre än hammarlack och isolerar inte värmen som hammarlack gör..

Nackdelen med att måla med Mekonomens röda motorblocksfärg (95kr har ja för mig) är att precis under toppen blir den missfärgad .. Blev rent ut sagt svart .. Så denna gången ska blocket bli svart wink .. Kan lägga upp bilder på det gammla blocket om så önskas ..


214 Inlägg
11 januari 2008
#7
Finns väl svart motorblocksfärg?

Själv kör jag med det man har hemma, vanlig billack fungerar perfekt.

Hammarlack med, men lägg inte så tjocka lager.

Där frägen släpper, där fäster ingen färg, oavsett om det är hammarlack eller motorblocksfärg.

510 Inlägg
11 januari 2008
#8
900 Power skrev:
Finns väl svart motorblocksfärg?

Själv kör jag med det man har hemma, vanlig billack fungerar perfekt.

Hammarlack med, men lägg inte så tjocka lager.

Där frägen släpper, där fäster ingen färg, oavsett om det är hammarlack eller motorblocksfärg.

jag har svart blockfärg på mitt nya block .. Så det finns både på biltema (spray) och på mekonomen (spray & pensla) Mvh Johan


375 Inlägg
11 januari 2008
#9
Finns färg som klarar upp till 600grader.
Tror det är Micro som säljer dessa som spray flaska.


510 Inlägg
12 januari 2008
#10
Andreas_ace skrev:
Finns färg som klarar upp till 600grader.
Tror det är Micro som säljer dessa som spray flaska.

biltemas "hot paint" klarar också 600grader .. Finns i svart o silver smile ..


143 Inlägg
1 mars 2008
#11
Intressant tråd. Håller på och totalrenoverar en rak 6a och nu har jag lite problem med ytbehandlingsvalet.
Visst, motorblocksfärg håller ju för temperaturen men dom står inte emot olja och bensin. (står på burken) Vilket är ju synd. Men ett helt nyblästrat motorblock suger ju åt sig skit som f*n. Räcker med lite olja på händerna så är det märken.

Nån som har nåt bra tips som har funkat bra? Och om färgen verkligen håller eller om det blir missfärgningar av olja?


Eliminator
1 441 Inlägg
1 mars 2008
#12
600C färg är ju avsett för grenrör etc, inte så snygga och också matta i färgen, motorfärg är det bästa. Nogrann rengöring är A & O.
Bromsrengöringsspray (brakecleaner) är kanon att använda för att få bort ev oljerester innan målning.

//Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

152 Inlägg
1 mars 2008
#13
ja visst fasen håller hammarlack, jag har lackat block med blank lackfärg å det har hållit, problemet e ju om man köper ex: volvos orginal röda... skitsnyggt på motorstativet men efter en månad i bilen har den matta orginla färgen sugit åt sig dynga som sitter som satan själv...

It´s Better to burn out than fade away

385 Inlägg
1 mars 2008
#15
Jag har lackat mitt block till min rallycross bil med vanlig bil färg och det har suttit där har inte försvunnit en liten bit.


143 Inlägg
2 mars 2008
#16
Tiurinen skrev:
Jag har lackat mitt block till min rallycross bil med vanlig bil färg och det har suttit där har inte försvunnit en liten bit.

Billack har ju fördelen att vara resistent mot bensin o olja då det är en tvåkomponentslack. + att färgen ska ju hålla för temperaturen på blocket. Hur löste du ytbehandlingen av toppen? Den blir varmast och jag vill ju helst inte ha den obehandlad. Ska blästra bort biltemafärgen på blocket och måla den med svart billack istället smile


99 Inlägg
2 mars 2008
#17
Håller det med vanlig lack? både billack och spray? lr blir det för varmt? smile

Eller tvärtom!

385 Inlägg
2 mars 2008
#18
Mccoy skrev:
Tiurinen skrev:
Jag har lackat mitt block till min rallycross bil med vanlig bil färg och det har suttit där har inte försvunnit en liten bit.

Billack har ju fördelen att vara resistent mot bensin o olja då det är en tvåkomponentslack. + att färgen ska ju hålla för temperaturen på blocket. Hur löste du ytbehandlingen av toppen? Den blir varmast och jag vill ju helst inte ha den obehandlad. Ska blästra bort biltemafärgen på blocket och måla den med svart billack istället smile

Jag har inte gjort någonting med toppen, bara putsat big_smile


24 Inlägg
2 mars 2008
#19
2 komponent billack är nog det bästa
står emot värme , bensin , olja, sitter hårt gör den också


4 Inlägg
2 mars 2008
#20
Mccoy skrev:
Intressant tråd. Håller på och totalrenoverar en rak 6a och nu har jag lite problem med ytbehandlingsvalet.
Visst, motorblocksfärg håller ju för temperaturen men dom står inte emot olja och bensin. (står på burken) Vilket är ju synd. Men ett helt nyblästrat motorblock suger ju åt sig skit som f*n. Räcker med lite olja på händerna så är det märken.

Nån som har nåt bra tips som har funkat bra? Och om färgen verkligen håller eller om det blir missfärgningar av olja?

du kann ju alltid lämna inn blcket på pulver lack det kostar nog inte mer en en 300 hundring o det sitter ska jag lovaoch tål både olja o bensin o tämpraturer runt 400 grader


Sök