putte-p skrev:
henkebenke skrev:
Så jävla gött med opticruise eller i-shift, slippa hålla på att växla 10012miljoner gånger.
Håller inte med. Föraktar dom lådorna fullständigt. Växlar långsamt och fel och skapar bara irritation. Det påstås också att man kör dom bränslesnålare än manuella lådor vilket är bullshit, iallafall för mig.
En kollega menade att det bara är att "åka med lastbilen" med Opticruise osv. Jag föredrar att själv ha kontrollen över fordonet.
Låter som att du inte kört någon I-shift av den senaste modellen med nya programvaran, den växlar mycket snabbt, och har inte varit med om att den växlat fel än sålänge för mig i alla fall. Dock så har vi en bil med den allra första I-shift'en o första program varan, och den är jäkligt långsam jämfört med den nya bilen, växlar fel också.. Hade fel på givaren till Veb'en vilket gjorde att det bara blev ännu segare för den att växla
. Men sen kan jag hålla med om att man inte kör den billigare än en med vanlig låda, har inte jag lyckats med än i alla fall. Dock kört dom på samma förbrukning med väldigt snäll körning med den manuella.
Sen om man ska välja mellan Volvos I-shift eller Scanias Opticruise!
Så väljer jag personligen hellre I-shiften! För varför ha en "automat låda" om man ändå har en koppling som Scania fortfarande har? Och ja visst, nu kommer säkerligen någon skriva att det är bra så man kan "gunga" sig loss om de är snö osv
.. Men det ska man kunna med Volvon också enligt volvo, fråga mig dock inte hur?
Sen en sak till med växlingen, att många tycker dom växlar konstigt när man ska ut vid stopp osv, det är ofta för den vill starta på lite lägre växel än vad som den klarar, så har man inte för mycket last kan man knappa upp den till en högre och man kommer iväg "snabbt" sen styr man mycket med gasen också, är ju inte bara fyllgasning som gäller
Men automat är underbart i lastbilen, inne i stan osv. Guld värt
Kör lugnt allesammans