2634
Sök

Hur växlar man på en lastbil?

1 997 Inlägg
11 januari 2008
#41
Gladh skrev:
18 växlar. Hmm då hamnar du nog mer på amerikanska lastbilar tror ja. Är inte så insatta i dom men jag har för mig att det finns några med såna.

Annars är nog 12 och 16 vxl vanligast. (16 vxlar på amerikanska)

Ngn, rätta mig om jag har fel..

Scanian vi har på skolan, en R470...

Den har 6x2 framåt+ 2 krypväxlar och sen 2 bakåt. Så de blir ju 16. smile


Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
11 januari 2008
#42
AH!! FEL AV MIG!! Tänkte bara på vanliga växlar. Räknade inte med Backen och krypen (plus splittar och annat då på dom)

Här äger man ett åkeri och kör lastbil dagligen, och så tabbar man sig såhär.. Nä nu känner jag mig dålig.. wink

Ont om hästkrafter är det gott om.

268 Inlägg
11 januari 2008
#43
putte-p skrev:
henkebenke skrev:
Så jävla gött med opticruise eller i-shift, slippa hålla på att växla 10012miljoner gånger.

Håller inte med. Föraktar dom lådorna fullständigt. Växlar långsamt och fel och skapar bara irritation. Det påstås också att man kör dom bränslesnålare än manuella lådor vilket är bullshit, iallafall för mig.

En kollega menade att det bara är att "åka med lastbilen" med Opticruise osv. Jag föredrar att själv ha kontrollen över fordonet.

Låter som att du inte kört någon I-shift av den senaste modellen med nya programvaran, den växlar mycket snabbt, och har inte varit med om att den växlat fel än sålänge för mig i alla fall. Dock så har vi en bil med den allra första I-shift'en o första program varan, och den är jäkligt långsam jämfört med den nya bilen, växlar fel också.. Hade fel på givaren till Veb'en vilket gjorde att det bara blev ännu segare för den att växla hmm. Men sen kan jag hålla med om att man inte kör den billigare än en med vanlig låda, har inte jag lyckats med än i alla fall. Dock kört dom på samma förbrukning med väldigt snäll körning med den manuella.

Sen om man ska välja mellan Volvos I-shift eller Scanias Opticruise!

Så väljer jag personligen hellre I-shiften! För varför ha en "automat låda" om man ändå har en koppling som Scania fortfarande har? Och ja visst, nu kommer säkerligen någon skriva att det är bra så man kan "gunga" sig loss om de är snö osv tongue.. Men det ska man kunna med Volvon också enligt volvo, fråga mig dock inte hur? wink

Sen en sak till med växlingen, att många tycker dom växlar konstigt när man ska ut vid stopp osv, det är ofta för den vill starta på lite lägre växel än vad som den klarar, så har man inte för mycket last kan man knappa upp den till en högre och man kommer iväg "snabbt" sen styr man mycket med gasen också, är ju inte bara fyllgasning som gäller tongue

Men automat är underbart i lastbilen, inne i stan osv. Guld värt big_smile

Kör lugnt allesammans cool


Whitetrash
589 Inlägg
11 januari 2008
#44
baaki skrev:
Vi har mercor på jobbet, bara föra spaken framåt/bakåt och bläddra genom växlarna så ser man på instrumentpanelen vilken växel som läggs i när man trycker ner kopplingen, så simpelt så till och med jag klarade det utan att ha kört någon lastbil förr.

exakt likadant i min Sprinter

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 januari 2008
#45
__Marcus skrev:
baaki skrev:
Vi har mercor på jobbet, bara föra spaken framåt/bakåt och bläddra genom växlarna så ser man på instrumentpanelen vilken växel som läggs i när man trycker ner kopplingen, så simpelt så till och med jag klarade det utan att ha kört någon lastbil förr.

exakt likadant i min Sprinter

Heter inte det systemet tom Sprint-shift ??

Hyrde en lätt lastbil (MB Sprinter) när brorsan skulle flytta och den kunde man köra antingen helautomat eller stega upp och ner mellan växlarna själv.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
11 januari 2008
#46
Marcus_Turbo skrev:
putte-p skrev:
henkebenke skrev:
Så jävla gött med opticruise eller i-shift, slippa hålla på att växla 10012miljoner gånger.

Håller inte med. Föraktar dom lådorna fullständigt. Växlar långsamt och fel och skapar bara irritation. Det påstås också att man kör dom bränslesnålare än manuella lådor vilket är bullshit, iallafall för mig.

En kollega menade att det bara är att "åka med lastbilen" med Opticruise osv. Jag föredrar att själv ha kontrollen över fordonet.

Låter som att du inte kört någon I-shift av den senaste modellen med nya programvaran, den växlar mycket snabbt, och har inte varit med om att den växlat fel än sålänge för mig i alla fall. Dock så har vi en bil med den allra första I-shift'en o första program varan, och den är jäkligt långsam jämfört med den nya bilen, växlar fel också.. Hade fel på givaren till Veb'en vilket gjorde att det bara blev ännu segare för den att växla hmm. Men sen kan jag hålla med om att man inte kör den billigare än en med vanlig låda, har inte jag lyckats med än i alla fall. Dock kört dom på samma förbrukning med väldigt snäll körning med den manuella.

Sen om man ska välja mellan Volvos I-shift eller Scanias Opticruise!

Så väljer jag personligen hellre I-shiften! För varför ha en "automat låda" om man ändå har en koppling som Scania fortfarande har? Och ja visst, nu kommer säkerligen någon skriva att det är bra så man kan "gunga" sig loss om de är snö osv tongue.. Men det ska man kunna med Volvon också enligt volvo, fråga mig dock inte hur? wink

Sen en sak till med växlingen, att många tycker dom växlar konstigt när man ska ut vid stopp osv, det är ofta för den vill starta på lite lägre växel än vad som den klarar, så har man inte för mycket last kan man knappa upp den till en högre och man kommer iväg "snabbt" sen styr man mycket med gasen också, är ju inte bara fyllgasning som gäller tongue

Men automat är underbart i lastbilen, inne i stan osv. Guld värt big_smile

Kör lugnt allesammans cool

volvo i-shift är ruggigt bra! Samma med Scanias opticruise smile. Växlar hur mjukt och fint som helst.
Och det ska även nämnas: Båda Volvos och Scanias automatlådor är goda för vikter över 200 ton. Inte illa faktiskt smile

Allt för den där jävla hatten!

Trucker
93 Inlägg
11 januari 2008
#47
Scanias opicruise e så jävla underbar, bara till o skicka ner kopplingen o lägga henne i A sen gasar man iväg smile

// Leekapågen

196 Inlägg
12 januari 2008
#48
Fint att de flesta verkar gilla Volvo lådor, har det nämligen som mitt jobb att bygga ihop dessa. Har blivit ett antal lådor man provkört genom åren iom slutkontroll med provkörning osv. Så man kan säga att ni har mig att tacka för att dessa lådor är felfria till 100% cool

Mvh:
Thomas
Senast redigerat av Gemini__ (12 januari 2008)

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

Skaune
12 januari 2008
#49
Hihi nu ska jag gnälla lite! roll Men de e ju inga automatlådor! de e datorstyrda manuella lådor! Ang opticruisesens kopplingpedal så finns de de som anser att den e helt onödig och irriterande vid start stopp, sen finns de ju de som uppskattar pedalen vid rangering så de e ju en smaksak! Själv anser jag nog att de e bättre utan, så annars blir de ju att man aldrig riktigt kan "Koppla av" helt vid t.ex stadskörning. Ang att gunga loss så har ju Mercedes lanserat en låda som heter powershift som har ett gungaloss läge, hur bra de funkar kan jag dock inte säga! hmm

1 268 Inlägg
12 januari 2008
#50
Vad ni smutskastar I-shift å Allisons det är elektronik förvisso.... men sen är det oxå klantigheter hos föraren som gör att det inte funkar som man tänkt?

tänker man lite och testar sig fram i tex situationer där man sitter fast så funkar det oftast.... genom att ha testat olika varianter.... så det handlar mest om eftertanke å så....

Skaune
12 januari 2008
#51
LazerHawke skrev:
Vad ni smutskastar I-shift å Allisons det är elektronik förvisso.... men sen är det oxå klantigheter hos föraren som gör att det inte funkar som man tänkt?

tänker man lite och testar sig fram i tex situationer där man sitter fast så funkar det oftast.... genom att ha testat olika varianter.... så det handlar mest om eftertanke å så....

Hmmm kanske jag missat det , men har nån nämnt nått illa om Allison lådorna? Och de e bara första generationen av I-shift som var lite sådär. roll

1 268 Inlägg
12 januari 2008
#52
Axor skrev:
LazerHawke skrev:
Vad ni smutskastar I-shift å Allisons det är elektronik förvisso.... men sen är det oxå klantigheter hos föraren som gör att det inte funkar som man tänkt?

tänker man lite och testar sig fram i tex situationer där man sitter fast så funkar det oftast.... genom att ha testat olika varianter.... så det handlar mest om eftertanke å så....

Hmmm kanske jag missat det , men har nån nämnt nått illa om Allison lådorna? Och de e bara första generationen av I-shift som var lite sådär. roll

dom lådorna innan I-shiften va Geartronic... har en sådan i min 99a FM12 den suger... jämfört med I-shift som FH -07 har....

sen kan jag hålla med om att I-shiften i 05 -06 kanske inte är den bästa.... men från 07 å framåt är dom bättre smile
Senast redigerat av LazerHawke (12 januari 2008)

115 Inlägg
12 januari 2008
#53
Allison är rara grejer, växlar oerhört mjukt!

Skaune
12 januari 2008
#54
LazerHawke skrev:
Axor skrev:
LazerHawke skrev:
Vad ni smutskastar I-shift å Allisons det är elektronik förvisso.... men sen är det oxå klantigheter hos föraren som gör att det inte funkar som man tänkt?

tänker man lite och testar sig fram i tex situationer där man sitter fast så funkar det oftast.... genom att ha testat olika varianter.... så det handlar mest om eftertanke å så....

Hmmm kanske jag missat det , men har nån nämnt nått illa om Allison lådorna? Och de e bara första generationen av I-shift som var lite sådär. roll

dom lådorna innan I-shiften va Geartronic... har en sådan i min 99a FM12 den suger... jämfört med I-shift som FH -07 har....

sen kan jag hålla med om att I-shiften i 05 -06 kanske inte är den bästa.... men från 07 å framåt är dom bättre smile

Syftade inte på den där stenålders lådan (geartronic) utan mer på första gen i-shift!  03-0? wink

putte-p
12 januari 2008
#55
mecamartin skrev:
Allison är rara grejer, växlar oerhört mjukt!

Nu snackar vi helautomatiskt. Vad är det för bil och typ av körning?

2 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#56
hahha, förväntade inte att jag skulle få så mycket svar, men är fortfarande lite funderande på hur det går till. Visst jag fattar att man har en låg och hög. Hur ser själva spaken ut då? om det t.ex. finns 16 växlar tongue

4 506 Inlägg
12 januari 2008
#57
Här har du en Volvo VT 880 spak. Men den är ju lite KingSize.

http://www.truckweb.ca/images/Visiteurs/RegentStPierre/VT880/Picture18.jpg
Ska se om jag hittar en vettigare.

När du kör lastibl så växlar du först på Låg, Sedan slår du över knappen till Hög så kör man på samma lägen. Så du har inte 16lägen att dra smile

Kolla på bilderna i annonserna laggt in ngra med bilder på Vxl spak:
http://www.blocket.se/vi/14565356.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/14654554.htm?ca=15_s
Senast redigerat av _Wallis_ (12 januari 2008)

Kan du andas kan du dö.

Skaune
12 januari 2008
#58
Spaken kan se lite olika ut, men se det som en vanlik växelspak men något grövre! En typisk låda har en vippknapp framme under själva knoppen på spaken, denna sköter range lägena, sen sitter det en vippknapp på sidan av spaken som sköter splitväxlingarna, splitväxlingen utförs genom att bara trycka till knappen och trampa ner kopplingen och sedan släppa upp den igen! På en Scania kan range knappen vara en ring istället som sitter under själva "knoppen". För att beskriva en växling så kan man säga såhär, du har t.ex lägena 1,2,3 dessa e lågväxlar, sen kan du gå över till hög genom att slå till vippknappen som gör om lägena tiill högväxlar, så ettan blir 4:an! Ska du sen utföra en splittväxling för att ha lite lägre/högre varv slår du bara till vippknappen på sidan o trycker ner kopplingen o sen bara släpper den! så nu ble de sagt! Lycka till! wink P.s sen finns de lådor som inte har split som har t.ex 2x4 lägen eller 2x5! 8 resp. 10 växlar.

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/55F4F96A-91E0-4F8E-B072-2B82733C98AC/0/335x122FHgearboxmanual.jpg
Senast redigerat av Axor (12 januari 2008)

Whitetrash
589 Inlägg
12 januari 2008
#59
TBOC_Razor skrev:
__Marcus skrev:
baaki skrev:
Vi har mercor på jobbet, bara föra spaken framåt/bakåt och bläddra genom växlarna så ser man på instrumentpanelen vilken växel som läggs i när man trycker ner kopplingen, så simpelt så till och med jag klarade det utan att ha kört någon lastbil förr.

exakt likadant i min Sprinter

Heter inte det systemet tom Sprint-shift ??

Hyrde en lätt lastbil (MB Sprinter) när brorsan skulle flytta och den kunde man köra antingen helautomat eller stega upp och ner mellan växlarna själv.

Exakt så är det ja, Automaten i dom är helt värdelös imo..växlar alltid själv.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

22 Inlägg
13 januari 2008
#60
LEEKAPÅGEN skrev:
Scanias opicruise e så jävla underbar, bara till o skicka ner kopplingen o lägga henne i A sen gasar man iväg smile

Opticruise var ju inte jätte bra i början iallafall, de har Opticruise på en av bilarna på Farsans jobb (En Scania 114L 340 från 2000, tror jag) och när jag körde grönsaker i den lite internt så märkte jag direkt att den växlade sent, och sen då Farsan körde med den på motorvägen märkte han att den växlade jävligt sent så han slog in den i manuellt läge och växlade själv resten av vägen.

http://pici.se/thumbs/t_JaUQXOZJA.gif


Sök