2360
Sök

lågnivå eller stereo störningar

148 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
#1
Hallå, jag har störningar i högtalarna men vet ej vars problemet kommer ifrån?
Har köpt nytt steg (4 kanaligt), la till en ny lågnivå kabel. Har 3 st lågnivåkablar just nu i bilen.
jag har detta så kallade generatovin i högtalarna, samt nå brus om jag slår igång bakrutevärmen.

1 st sinus live 1500
1 st gas 4 kanaligt steg
2 st gas basar
4 st högtalare som drivs på steget
1 kondning
2 batterier


jordat stereo och steg på samma ställe (bältesbulten)
har slipat fram plåten.
ska nog inte vara några problem men jorden.

kan bas,steg eller högtalare ta skada av dessa störningar?

tacksam för snabba svar då jag haft detta länge

Bmw följer inte, Bmw leder.

163 Inlägg
11 januari 2008
#2
Ser det bara som 2 saker som kan vara fel.
Eftersom de brusar när du slår på strömmen till bakrutans värme så måste det vara:

1, antingen jorden, kanske för små strömkablar?
2, lågnivåkablarna ligger dragna jämte strömkablarna?

148 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
#3
pr0bz skrev:
Ser det bara som 2 saker som kan vara fel.
Eftersom de brusar när du slår på strömmen till bakrutans värme så måste det vara:

1, antingen jorden, kanske för små strömkablar?
2, lågnivåkablarna ligger dragna jämte strömkablarna?

jo men jag har ju generatorvin hela tiden?
och bara brus när jag slår slåt igång bakrutevärmen.

Detta ljud sitter i en bmw e34 520 sedan -91
De är ju massa kablar och grejer under sätet, och dära har ju jag lågnivåkablar

vars kan man tex dra kablarna istället?
taket?

mvh micke!

Bmw följer inte, Bmw leder.

Yrkeschaufför
168 Inlägg
11 januari 2008
#4
Kardantunneln eller höger sidan.

148 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
#5
MRVECTRA_T skrev:
Kardantunneln eller höger sidan.

höger sida sitter de orginal strömkablar
har relä och jord kablar under sätet

Kardantunneln?
mvh micke

Bmw följer inte, Bmw leder.

83 Inlägg
11 januari 2008
#6
haha börd, har du inte fått till det ännu =/ byt bil helt enkelt lättast ; )

mvh danne

Volvo vad annars ?

163 Inlägg
11 januari 2008
#7
noxxvile skrev:
pr0bz skrev:
Ser det bara som 2 saker som kan vara fel.
Eftersom de brusar när du slår på strömmen till bakrutans värme så måste det vara:

1, antingen jorden, kanske för små strömkablar?
2, lågnivåkablarna ligger dragna jämte strömkablarna?

jo men jag har ju generatorvin hela tiden?
och bara brus när jag slår slåt igång bakrutevärmen.

Detta ljud sitter i en bmw e34 520 sedan -91
De är ju massa kablar och grejer under sätet, och dära har ju jag lågnivåkablar

vars kan man tex dra kablarna istället?
taket?

mvh micke!

Då har du batteriet bak? Då borde de inte vara strömkablarna, testa andra annan lågnivåkabel om det fungerar.

148 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
#8
pr0bz skrev:
noxxvile skrev:
pr0bz skrev:
Ser det bara som 2 saker som kan vara fel.
Eftersom de brusar när du slår på strömmen till bakrutans värme så måste det vara:

1, antingen jorden, kanske för små strömkablar?
2, lågnivåkablarna ligger dragna jämte strömkablarna?

jo men jag har ju generatorvin hela tiden?
och bara brus när jag slår slåt igång bakrutevärmen.

Detta ljud sitter i en bmw e34 520 sedan -91
De är ju massa kablar och grejer under sätet, och dära har ju jag lågnivåkablar

vars kan man tex dra kablarna istället?
taket?

mvh micke!

Då har du batteriet bak? Då borde de inte vara strömkablarna, testa andra annan lågnivåkabel om det fungerar.

jo jag har ena batteriet fram och ett under sätet,
lågnivå kablarna är dragna i mitten (vid handbromsen)
har testat alla 3 samma sak på alla hmm
men om lågnivå är nära jord kan de väll bli ströningar också ?
just nu ligger jord och lågnivå ganska nära varan kanske 5-10 cm.

mvh micke!

Bmw följer inte, Bmw leder.

148 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
#9
kan störningarna på något sätt skada bas,högtalare, steg, stereo?
jag har bra jord, så detta ska inte vara något problem dära

Bmw följer inte, Bmw leder.

2 Inlägg
14 januari 2008
#10
Testa följande:
dra ur lågnivå-kablarna ur steget/ stegen och slå på anläggningen och starta bilen - viner/ brusar det då så kommer troligen störningen in via strömmatningen om det är tyst
anslut lågnivån till stegen men dra ur den/ dom ur din headunit och gör om enligt ovan - viner/ brusar det nu så kommer störningen troligen in via lågnivån.
Testa också att dra ur antennkabeln ur din headunit - den jordar ju på ett ställe och radion på ett och stegen på ytterligare ett och det KAN ge jordslingor som ger massa mysko störningar.
Testa att koppla bort så mycket prylar som möjligt och kolla om störningarna finns med redan då och anslut pryl efter pryl och se när störningarna kommer...

Om du har en extra lågnivå-kabel så kan du testa med att dra den utanpå bilen från din headunit och bak till stegen bara för att se om det tystnar.

Det kan räcka med att flytta jordpunkten...


Lycka till!
Senast redigerat av skalman66 (14 januari 2008)

148 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
#11
kan högtalarkablarna ta upp störnignar om dom är för nära ström kablar?
mvh micke

Bmw följer inte, Bmw leder.

10 287 Inlägg
14 januari 2008
#12
I princip inte. Någon erfaren bilstereoinstallatör kan svara på om dom överhuvudtaget varit med om detta.

/Göran

noxxvile skrev:
kan högtalarkablarna ta upp störnignar om dom är för nära ström kablar?
mvh micke

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

16 197 Inlägg
14 januari 2008
#13
Sharky skrev:
I princip inte. Någon erfaren bilstereoinstallatör kan svara på om dom överhuvudtaget varit med om detta.

/Göran

noxxvile skrev:
kan högtalarkablarna ta upp störnignar om dom är för nära ström kablar?
mvh micke


ja har ALDRIG varit me dom den iaf big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Rörpulare
1 453 Inlägg
14 januari 2008
#14
Har precis samma ljud som du beskriver och ja har testat koppla plus och minus så långt ifrån varandra som möjligt jordat på flera olika ställen men blev inte av me de förren ja köpte ett störningsfilter! Så De e nog bara att lubba till brl och köpa ett hyffsat så blir du av me "kompressor" vinet wink

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Egenföretagare
2 496 Inlägg
14 januari 2008
#15
Jag har haft störningar 24/7 tills igår ! och jävlar vad glad jag blev när jag hittade felet !

Först bytte jag jord punkt och fick 0,1ohm = bra
Men det fortsatte att "låta"
Köpte nya lågnivå
Fortsatte ändå
Jordade stereons lågnivå (vilket måste bränts medans jag höll på) mkt av problemet försvann
Dock fortstatte det,
Jag stripade ihop kablarna vid stegen så alla kom med varandra (ström för sig högtalarkablar för sig och lågnivå för sig osv)
Fortsatte men var mindre !

Men igår kom lösningen, det var batteriet ! jag bytte batteri och spelar nu skit högt och utan störningar smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

10 287 Inlägg
14 januari 2008
#16
1: det går inte att mäta jordpunktens resistans på något enkelt sätt
2: om den skulle vara 0.1 ohm så skulle den vara 1000 gånger för hög...

Vi räknar:

U = R * I => Med ett steg som drar 100A så skulle spänningsfallet över 0.1 ohm vara 10V...

P = R * I^2 => Med samma steg så skulle förlusteffekten i jordpunkten vara 1000W...

/Göran

tsdi skrev:
Först bytte jag jord punkt och fick 0,1ohm = bra

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 400 Inlägg
14 januari 2008
#17
Byt jordpunkt på sterion om du har dragit den till bältespännaren. och prova att dra slutstegs jord till batteriets  minus pol

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Egenföretagare
2 496 Inlägg
14 januari 2008
#18
Sharky skrev:
1: det går inte att mäta jordpunktens resistans på något enkelt sätt
2: om den skulle vara 0.1 ohm så skulle den vara 1000 gånger för hög...

Vi räknar:

U = R * I => Med ett steg som drar 100A så skulle spänningsfallet över 0.1 ohm vara 10V...

P = R * I^2 => Med samma steg så skulle förlusteffekten i jordpunkten vara 1000W...

/Göran

tsdi skrev:
Först bytte jag jord punkt och fick 0,1ohm = bra


Hmm, okej hmm skumt dom jag pratade med och fått hjälp av är elektriker, dock vet jag att du är jävligt kunnig inom ämnet.

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

2 123 Inlägg
15 januari 2008
#19
Vad kul att det löste sig till sist efter alla våra teorier om vad som strulade, tur att det inte vart en så dyr resa iaf.
En installation blir ju aldrig bättre än den svagaste länken : )

10 287 Inlägg
15 januari 2008
#20
Ja. Det där kan jag...

Dels är jag civilingenjör inom elkraftteknisk mätteknik, dels har jag byggt elektriska mätsystem i många år - bl a för att mäta mycket små resistanser med hög nogrannhet.

/Göran

tsdi skrev:
Hmm, okej hmm skumt dom jag pratade med och fått hjälp av är elektriker, dock vet jag att du är jävligt kunnig inom ämnet.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök