2924
Sök

Knacka plåt?

5 Inlägg
28 november 2005
Trådstartare
Halloj,

råkade backa på ett träd häromsistens (fråga mig inte hur), vilket resulterade i en liten buckla under baklyktorna på vänster sida...hur går man tillväga för att knacka ut plåten? Är det något kan försöka mig på själv? Det är en ganska gammal bil jag har, så det är inte hela världen om det inte blir 100%-igt. Absolut inte värt att ta den till verkstad....och är det på någon bil jag ska försöka mig på något sånt här så är det just denna....Jag kommer åt bucklan via insidan bagaget, så det är inga delar som beöver monteras loss (förutom möjligtvis baklyktorna och dess insats...). Behöver jag några specialverktyg eller räcker det, som jag hört, med en hammare och en ganska mjuk träkloss däremellan för att banka ut plåten utan att lacken trillar av?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
28 november 2005
Det är nog ganska stor risk att lite av lacken sticker, men i övrigt gör du bäst i att ha ett mothåll, i lämplig form, av stål eller nåt annat hårt på utsidan. Lycka till!

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
28 november 2005
Sen kan det nog också vara bra att lägga t.ex. en liten plywood-skiva där du ska slå, så att du inte slår rakt på plåten tongue

5 Inlägg
28 november 2005
Trådstartare
calibra_nox skrev:
Sen kan det nog också vara bra att lägga t.ex. en liten plywood-skiva där du ska slå, så att du inte slår rakt på plåten tongue

Om du läste hela mitt inlägg så lade du säkert märke till att jag nämnde "ganska mjuk träkloss" smile

Hur är det förresten med kylan? Kommer det ha någon inverkan på plåt och lack, eller ska jag vänta till våren innan jag börjar knacka?
Senast redigerat av Laszlo (28 november 2005)

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
28 november 2005
Ojj hejj lol miss av mej wink

Neej, inte ska det ha någon inverkning om du gör det i ett någorlunda uppvärmt garage smile

81 Inlägg
28 november 2005
Ju varmare lacken är, ju mer flexibel är den.. så vill du inte att den ska spricka så knacka inte plåten när det är för kallt. Du kan värma den LITE med en varmluftpistol om det är kyligt i lokalen, men tänk samtidigt på att plåten sväller vid värme. Lagom är bäst, som vanligt.. :-)

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

Sök