har fått ett lustigt fel på min 740 87a med B230e. Bilen stog på tomgång och bara stendog. Gick inte att få igång. Ingen ström till bensin pumparna. Ingen tändning. Hjälper inte att byta bränslerellä. men pumparna går om man kopplar förbi rellät. OCh då kommer det bensin till filtret med inte längre. men tändningen är lika död fortfarande. har tamig fan kollat allt utan framgång... Nån som har en ide??.
Jag hade precis samma problem med min. Jag har dock en 230F-motor. Helt plötsligt dog bilen bara. Jag har någon typ av lågspänningsgivare sitter på fördelaren (nedanför fördelarlocket). Den hade skakat isär, så det var bara att trycka tillbaks skiten så startade bilen så snällt igen. Den sitter med nån typ av clips. Kommer tyvärr inte på vad givaren heter.
Sitter antingen vid fördelaren som sagt eller på vissa motorer nere vid svänghjulet. Tror den sitter vid fördelaren på din bil. Med lite tur kan det funka att bara ta lös den och rengöra den för att den ska funka.
Jag gissade med att det skulle vara hallgivaren, Men den tog jag isär och gjorde rent efter konstens alla regler utanframgång. Nån som vet om det sitter några boxar i en 87a?? känns som det är sista rimlga förklaringen... Med tanke på att den varken får soppa eller tändning..
Jag tror det finns en säkring för bränslepumparna som sitter inne i motorrummet. Finns ingen styrbox på en B230E (Bosch CI) rätta mig om jag har fel...
Hur som helst. Denna säkring jag nyss nämnde sitter på hjulhuset (förarsidan) inne i motorrummet...kan hända att den bara finns på b230f dock, men värt att leta lite!
Jag tror det finns en säkring för bränslepumparna som sitter inne i motorrummet. Finns ingen styrbox på en B230E (Bosch CI) rätta mig om jag har fel...
Hur som helst. Denna säkring jag nyss nämnde sitter på hjulhuset (förarsidan) inne i motorrummet...kan hända att den bara finns på b230f dock, men värt att leta lite!
Ja just ja, det var du som sa det där med säkringen förrut. Kan den säkringen även ha något med tändningen att göra också, eftersom den inte funkade heller.
Vad jag vet har den bara med bränslepumpen att göra? Men om det inte finns ström till säkringarna 1 och 11 är det väl rimligt att de bryts av en säkring innan som är gemensam. Tvivlar på att tändningslåset pajat så att man inte får ström till just dessa två, då borde man ha noll el? Men en säkring är inte dyr att byta förutsatt att man hittar den och att den överhuvudtaget finns...
Det är ju typiskt. Jag har rephandböcker till flera bilmodeller och de har bra elscheman, men handboken till min bil har inte kompletta ledningsscheman. Det liknar mera blockscheman. Det syns ju för sjutton inte om det sitter tex en sån där säkring som vi pratar om. Får köpa Haynes istället.