3478
Sök

Köp tips bmw 540i e39

727 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#1
nån som vet nåt mer specifikt på just denna modell man bör kolla förutom kattarna och oljepumpsbultarna och allt som står på autopower om e39 ? hur lång intervall har kamkedjan till ex?

fruktansvärt tacksam för seriösa svar av 540 ägare, har sökt om just detta men ej hittat mer än det på t.ex autopower, och det är väldigt nyttig läsning cool

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
15 januari 2008
#2
En kamkedja ska väl normalt räcka hela motorns livslängd

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 januari 2008
#3
DrKamikaze skrev:
En kamkedja ska väl normalt räcka hela motorns livslängd

Normalt ja, men jag vet en som fick byta sin när den började rassla oroväckande mycket.
Det är inte billigt heller..

Tur att det inte är något man behöver ta med i beräkningen riktigt smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 januari 2008
#4
Jag slänger in en fråga här eftersom jag funderar på att byta till en 540 E39 själv..

Ni som äger/har ägt en, vad snittade ni i bensinförbrukning?
Vet såna som kört både under och över det som BMW själva säger (1,2 blandad körning om jag inte minns fel).

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

155 Inlägg
16 januari 2008
#5
540 ligger nog runt litern, och uppåt ju tyngre din fot blir.
Du bör kolla så att bilen inte har drabbats av rost på bagagelucka, dörrar.
Troligtvis är det en välskött, men e39 har haft problem med rost.
Kolla om luftmängdsmätarna är bytta.
Bromsarna tar ju mkt stryk pga den tunga vikten, så kolla om ägaren bytt bromskivorna/klossarna på sistone.


155 Inlägg
16 januari 2008
#6
finns en bra checklista på www.autopower.se men jag kommer in på sidan just nu.. vet inte om det är bara jag


155 Inlägg
16 januari 2008
#7
såg att du redan varit på sidan, lite seg i huvudet nu när klockan är halv 1!

Hur många mil har bilen rullat, årsmodell?


727 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
#8
Tack för snabba svar, visar sig ikväll om ja åker hem i en fin 540 eller tar tåget hem tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 januari 2008
#9
En intressant detalj om just 540 E39 är att den ligger nästan exakt samma i försäkring som min 850 T5'a.
Snittar strax över litern med min, så om 540 inte är jättemycket törstigare så kanske det vore värt med en uppgradering snart smile

Fler svaga punkter på dom?
Mesta märker man ju om motorn går ojämnt eller så, men vad kan man missa?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 587 Inlägg
16 januari 2008
#10
STarta bilen.. Provkör den en stund.. Sen låt den stå på.. Kolla NOGA hur tempen är heeela tiden.. Vattenpump och termostat ryker på bmw ofta tongue har själv erfarat de och då rök på topp packning.. Liiiite dyrt o fixa men men tongue !! Så kolla alltid tempen nooga innan du köper BMW.. Allmänt råd bara big_smile !!


12 086 Inlägg
16 januari 2008
#11
Jag kollade på försäkring på 540 för ett tag sen, de asen skulle ha 4500kr trafikförsäkring på min far 47 år gammal. Betalar du det för din Volvo?

155 Inlägg
16 januari 2008
#12
Lyckad och slitstark motorkonstruktion som efterträder M60 och har i princip samma svaga punkter som sin föregångare. Oljepumpsbultarna brukar lossna med tiden p.g.a. vibrationer som uppkommer i motorn under drift. Har man nyligen köp en V8 så bör man snarast möjligt se till att få oljepumpsbultarna kontrollerade och åtdragna. Detta görs lämpligen i samband med en service. Svag punkt nr 2 är läckande insugsmembran, och ger symptom som vibrationer och ojämn tomgång. Själva membranet kostar ca 400 kr på BMW och tar ca 3h att byta för en van mekaniker. Svag punkt nr 3 heter läckande ventilkåpspackning, och upptäcks ofta i samband med byte av tändstift. Finns det olja kring hålet där stiften sitter så är det med stor sannolikhet ventilkåpspackningen som har börjat läcka. Ett problem som ger ojämn tomgång. Nya ventilkåpspackningar kostar ca 260 kr/sida och tar ca 1h/sida att byta. 1999 fick M60-motorn en teknisk uppdatering i form av Vanos, vilket ger lägre förbrukning samt (ännu) bättre vridmoment på låga varv.

detta är 540 motorn


1 587 Inlägg
16 januari 2008
#13
JapMax skrev:
Jag kollade på försäkring på 540 för ett tag sen, de asen skulle ha 4500kr trafikförsäkring på min far 47 år gammal. Betalar du det för din Volvo?

Menade du min volvo ?? hehe:D


Makaronborrare
993 Inlägg
16 januari 2008
#14
JapMax skrev:
Jag kollade på försäkring på 540 för ett tag sen, de asen skulle ha 4500kr trafikförsäkring på min far 47 år gammal. Betalar du det för din Volvo?

Undrar detsamma. Min 540 E34 som jag hade innan kostade mig 8019kr om året bara i trafikförsäkring


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
16 januari 2008
#15
kolla .å BMW original försäkring, om du har den på din far, du kommer att spåra pengar
TEL: 08-54170595.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 januari 2008
#16
JapMax skrev:
Jag kollade på försäkring på 540 för ett tag sen, de asen skulle ha 4500kr trafikförsäkring på min far 47 år gammal. Betalar du det för din Volvo?

Haha, nej..
Om det ändå vart så billigt tongue

Jag betalar nu ungefär 1000kr / månad med endast trafik på min Volvo.
En BMW 540 E39 skulle kosta 50kr mer / månad på mig i samma försäkringsbolag.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
16 januari 2008
#17
Är väl lite dumsnålt att bara ha trafikförskring på en 540? Bli inte chokad om bilen blir snodd eller du får inbrott titt som tätt.


Bmw osv..

12 086 Inlägg
16 januari 2008
#18
John87 skrev:
JapMax skrev:
Jag kollade på försäkring på 540 för ett tag sen, de asen skulle ha 4500kr trafikförsäkring på min far 47 år gammal. Betalar du det för din Volvo?

Haha, nej..
Om det ändå vart så billigt tongue

Jag betalar nu ungefär 1000kr / månad med endast trafik på min Volvo.
En BMW 540 E39 skulle kosta 50kr mer / månad på mig i samma försäkringsbolag.

Betalar du 12000kr året i trafikförsäkring? Är du sjuk? =P
Skulle aldrig falla mig in, det är ju förfan nästan 3 månadshyror. Vet iofs att Volvo 850 turbo är dyra o försäkra, en kompis kolla på de för några år sedan. Men jag har aldrig hört de siffrorna.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 januari 2008
#19
JapMax skrev:
John87 skrev:
JapMax skrev:
Jag kollade på försäkring på 540 för ett tag sen, de asen skulle ha 4500kr trafikförsäkring på min far 47 år gammal. Betalar du det för din Volvo?

Haha, nej..
Om det ändå vart så billigt tongue

Jag betalar nu ungefär 1000kr / månad med endast trafik på min Volvo.
En BMW 540 E39 skulle kosta 50kr mer / månad på mig i samma försäkringsbolag.

Betalar du 12000kr året i trafikförsäkring? Är du sjuk? =P
Skulle aldrig falla mig in, det är ju förfan nästan 3 månadshyror. Vet iofs att Volvo 850 turbo är dyra o försäkra, en kompis kolla på de för några år sedan. Men jag har aldrig hört de siffrorna.

Mja. Så är det.
Detta har jag tagit upp i en annan tråd så jag tänker inte dra det här också.

Jag har lite pengar över i min bil-budget varje månad så jag kan uppgradera bil.
Det jag funderar över är hur mycket dyrare en 540 är jämfört med min T5'a i driftskostnader.

Kanske ska skapa en egen tråd förresten..
Känns som jag tog över denna hmm

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

143 Inlägg
16 januari 2008
#20
låter som dyr försäkring, min 323 står på mej och det är 750kr månaden helförsäkring (1500mil, 6000självrisk, 23år bor på "landet"). Kompis till mej hade en 540 -99a sluta med att han sålde den för 40 000 efter 6månader med följande fel som kommit. En luftmassemätare fel signal å taskig gång, rost på bakluckan och den gick inte att öppna annat än glaset (kombi). ABS givare fram som inte fungera och airbaggivare i en stol som också lagt av. Dom gånger jag körde den låg förbrukningen 2liter/mil vilket är normalt när 286hk används flitigt :p annars sa han att på långturer gick den ner mot litern



Sök