3205
Sök

Får bilfirmor göra kreditupplysning hur som helst?

244 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#1
Hej på er!

För ett tag sen var jag och kikade på en BMW hos autopartner i skövde. Vi pratade bara om att det eventuellt skulle bli köp men jag sa flera gånger klart och tydligt att jag ville fundera vidare och återkomma då den hade gått väldigt många mil.

Igår fick jag hem ett brev om att de hade gjort en upplysning om mig vilket har sänkt 10 poäng hos upplysningscentralen. Detta medför krångel nu när jag ska ta ett medlemslån för att köpa en bil privat. Får en bilfirma göra detta hur som helst?

Till saken hör ju som sagt att jag aldrig har sagt att jag skall köpa bilen...

Tacksam för svar från kunnig inom ämnet.

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 januari 2008
#2
Nej, jag tror att det går att plocka bort såna här upplysningar om man kontaktar kreditupplysningen, Statoil gjorde samma sak för mig en gång, o då bad de om ursäkt för det. Du måste ju godkänna att de tar en kreditupplysning, så har ja fattat det iaf.


1 703 Inlägg
17 januari 2008
#3
Vad menar du med 'sänkt 10 poäng hos upplysningscentralen'?


244 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#4
henkebenke skrev:
Vad menar du med 'sänkt 10 poäng hos upplysningscentralen'?
Jag bad iofs från svar av en kunnig inom området... Men hos UC har man en poängskala mellan 0-100 som grundas på kreditupplysningar, lån, övriga krediter samt sparande för att bedöma om personen ifråga är värdig ett lån. Det var iaf förklaringen jag fick av telefonbanken (swedbank)

åter till ämnet...

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

Troligen galen...
567 Inlägg
17 januari 2008
#5
jao_joo skrev:
Hej på er!

För ett tag sen var jag och kikade på en BMW hos autopartner i skövde. Vi pratade bara om att det eventuellt skulle bli köp men jag sa flera gånger klart och tydligt att jag ville fundera vidare och återkomma då den hade gått väldigt många mil.

Igår fick jag hem ett brev om att de hade gjort en upplysning om mig vilket har sänkt 10 poäng hos upplysningscentralen. Detta medför krångel nu när jag ska ta ett medlemslån för att köpa en bil privat. Får en bilfirma göra detta hur som helst?

Till saken hör ju som sagt att jag aldrig har sagt att jag skall köpa bilen...

Tacksam för svar från kunnig inom ämnet.
Vaddå sänkt 10 poäng hos UC? Bara för att någon gör en kreditupplysning så får du väl inte sämre kreditvärdighet per automatik?

Här kan du förövrigt läsa lite om hur UC arbetar och hur de fungerar...
Senast redigerat av mebben (17 januari 2008)

julgran
214 Inlägg
17 januari 2008
#6
vem som helst kan väl göra en kreditupplysning på vem som helst?
Det är väl inget konstigt med detta.


244 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#7
mebben skrev:
jao_joo skrev:
Hej på er!

För ett tag sen var jag och kikade på en BMW hos autopartner i skövde. Vi pratade bara om att det eventuellt skulle bli köp men jag sa flera gånger klart och tydligt att jag ville fundera vidare och återkomma då den hade gått väldigt många mil.

Igår fick jag hem ett brev om att de hade gjort en upplysning om mig vilket har sänkt 10 poäng hos upplysningscentralen. Detta medför krångel nu när jag ska ta ett medlemslån för att köpa en bil privat. Får en bilfirma göra detta hur som helst?

Till saken hör ju som sagt att jag aldrig har sagt att jag skall köpa bilen...

Tacksam för svar från kunnig inom ämnet.
Vaddå sänkt 10 poäng hos UC? Bara för att någon gör en kreditupplysning så får du väl inte sämre kreditvärdighet per automatik?

Här kan du förövrigt läsa lite om hur UC arbetar och hur de fungerar...
Jag är inte så insatt och bad därför om hjälp här... Det jag har skrivit utgår ifrån den informationen som telefonbanken gav mig. De sa att man skulle passa sig för att kolla runt sådär.

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 januari 2008
#8
Mortalis skrev:
Du måste ju godkänna att de tar en kreditupplysning, så har ja fattat det iaf.
Kreditgivaren behöver inte ditt medgivande för att beställa en upplysning...


244 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#9
MeloveGolf skrev:
Mortalis skrev:
Du måste ju godkänna att de tar en kreditupplysning, så har ja fattat det iaf.
Kreditgivaren behöver inte ditt medgivande för att beställa en upplysning...
Nej men det känns dumt att de har rätt att göra en upplysning hur som helst om nu detta påverkar kommande bilaffärer/lån negativt...

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

julgran
214 Inlägg
17 januari 2008
#10
jao_joo skrev:
MeloveGolf skrev:
Mortalis skrev:
Du måste ju godkänna att de tar en kreditupplysning, så har ja fattat det iaf.
Kreditgivaren behöver inte ditt medgivande för att beställa en upplysning...
Nej men det känns dumt att de har rätt att göra en upplysning hur som helst om nu detta påverkar kommande bilaffärer/lån negativt...
Det ska inte påverka dina framtida/nuvarande affärer någonting


244 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#11
Crall skrev:
jao_joo skrev:
MeloveGolf skrev:

Kreditgivaren behöver inte ditt medgivande för att beställa en upplysning...
Nej men det känns dumt att de har rätt att göra en upplysning hur som helst om nu detta påverkar kommande bilaffärer/lån negativt...
Det ska inte påverka dina framtida/nuvarande affärer någonting
Enligt telefonbanken gör det det :S

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 januari 2008
#12
jao_joo skrev:
MeloveGolf skrev:
Mortalis skrev:
Du måste ju godkänna att de tar en kreditupplysning, så har ja fattat det iaf.
Kreditgivaren behöver inte ditt medgivande för att beställa en upplysning...
Nej men det känns dumt att de har rätt att göra en upplysning hur som helst om nu detta påverkar kommande bilaffärer/lån negativt...
förstår inte hur det påverkar dig alls? Vart du godkänd påverkar det dig snarare positivt.
jag har 7-8 kreditupplysningar inom 2 år och det har inte påverkat min kredit värdighet.


Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 januari 2008
#13
jao_joo skrev:
Enligt telefonbanken gör det det :S
hur gör man då? tar man ett mobilabonnemang så är det kört för resten av livet med billån/huslån osv eftersom dom tar kreditupplysning? kredit upplysning är inget allvarligt dom beställer lite uppgifter läser vad du tjänat om du har skulder/haftskulder osv sen sammaställer dom och fattar ett beslut ska då få låna eller inte...privat personer kan också göra detta också dock med lite regleringar ska du till exempel hyra min lägenhet i andra hand har jag full rätt att göra kredit upplysning på dig...


274 Inlägg
17 januari 2008
#14
du måste ju ha lämnat dina personuppgifter iom att dom kunde beställa en upplysing? + att de är ju banken som anser om du har rätt till ett lån och inte Uc, dom har bara informationen om dina nuvarande lån och skulder. så att säga att du får svårigheter att få ett lån eller att köpa en bil på avbetalning är fel!

fyllo

12 086 Inlägg
17 januari 2008
#15
Vem som hällst får väl göra vilka kreditupplysngar som hällst? Men de måste meddela personen lr företaget tror jag.

244 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#16
Jag har kollat upp lite mer med min far som är egen företagare och är lite mer insatt...

Vem som helst får göra kreditupplysning så länge det finns en anledning!
utan anledning (t ex att göra på skoj) är inte OK (kanske är tillåtet men ändå inte).

BMW i detta fallet gjorde detta utan vettig anledning.

Alla kreditupplysningar tyder på att man vill ta någon form av kredit. Teckna telefonabonnemang, bredband, digitaltv, köp nu betala sen på onoff, bensinkort på jet o s v. Om man har tillräckligt många kreditupplysningar på kort tid kan man bli bromsad eftersom man ses som en hög risk. Man kan vara nyskild, precis flyttat hemifrån eller helt enkelt tappat kontrollen över sin ekonomi. Så om banken ska låna ut pengar kollar de upp kreditupplysningar för att se om man är en hög risk eller inte. Även kallad kreditvärdighet. Denna sjunker i takt med upplysningar.

Sen vägs även t ex pensionssparande och annat sparande in i dessa "poäng".

Därför råder jag er alla att inte tillåta dessa upplysningar hur som helst och vara vaksamma på brev från D&B... Har företaget som gjort upplysningen ingen direkt anledning skall ni kontakta D&B samt företaget som gjort upplysningen och tala om vad ni tycker och tänker samt be att de tar tillbaka upplysningen... Säljchefen på BMW ska få veta vad jag tycker och tänker...

MVH Niclas
Senast redigerat av jao_joo (17 januari 2008)

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

804 Inlägg
17 januari 2008
#17
Har aldrig varit med om några problem med kreditupplysningar. Har haft ett par sådana i mitt register och utan vidare gått in på banken och bett om privatlån och lånelöfte till bostad. Fick bara svaret av banken "med din inkomst kan du lätt låna över en mille", och då med tidigare upplysningar för mobilabb, fakturaansökningar på tv, andra lånelöfte osv. Så att det skulle finnas något poängsystem har då inte jag märkt och måste isf vara något nytt då jag senast var hos banken i oktober.

88 Inlägg
17 januari 2008
#18
äh har man pengar så har man pengar. får dom göra hur många kontroller dom vill.

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
17 januari 2008
#19
sånt här gör de flesta.
Siba är ett bra te.x om man köper nått ( Vad som helst ) på avbetalning så gör dom en kridit upplysning för att veta om du ska få köpa detta då dom checkar årsinkomst med mera

C H E V R O L E T <3

244 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#20
Children-Of-Bodom skrev:
sånt här gör de flesta.
Siba är ett bra te.x om man köper nått ( Vad som helst ) på avbetalning så gör dom en kridit upplysning för att veta om du ska få köpa detta då dom checkar årsinkomst med mera
Ja men då handlar det fortf om att du verkligen ska köpa något...

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa


Sök