3632
Sök

Mosfet

424 Inlägg
29 november 2005
Trådstartare
Hej,
många bilstereor är "MOSFET", men vad innebär detta? har alltid undrat om det gör någon skillnad för dom är väl lite dyrare. Och är dom bättre?

/payya

**// Toyota \\**

10 287 Inlägg
29 november 2005
I princip inte. Det är lite enklare att designa elektroniken i ett slutsteg med Mosfet transistorer men det går att få ett bipolärt slutsteg att låta lika bra.

/Göran

Kom igen nu gubbar....googla fram....m...o...s...f...e...t..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

424 Inlägg
29 november 2005
Trådstartare
aaa ska googla lite

**// Toyota \\**

10 287 Inlägg
29 november 2005
http://www.answers.com/topic/mosfet

Som elektronikkonstruktör så är det tio gånger enklare att designa ett Mosfet steg än ett bipolärt slutsteg.
Detta beror främst på det faktum att en Mosfet-transistor är spänningsstyrd (gate-source är i princip en kapacitans) vilket innebär att drivsteget inte behöver klara av att driva någon ström (mer än vad som krävs pga kapacitansens impedans på höga frekvenser).
Detta faktum gör det dessutom skitenkelt att parallellkoppla många Mosfet-transistorer för att driva mycket ström då man inte behöver matcha eller temperaturkompensera trissorna i någon större utsträckning.

Jag konstruerade i början på 90-talet inverterade förstärkare där man jordar utgången och låter det som normalt är jord vara flytande (mittpunkten på nätdelen) på så sätt kunde man driva sluttrissorna i en  1000W Mosfetförstärkare med en vanlig sketen +/-15V matad OP-förstärkare. Jag har aldrig sett sådana förstärkare kommersiellt då det ställer extrema krav på nätdelens symmetri och stördämpningsegenskaper vilket gör att transformatorn i en nätdriven förstärkare kräver väldigt exakt konstruktion.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

draminbil.nu
1 382 Inlägg
30 november 2005
parayaCar skrev:
Hej,
många bilstereor är "MOSFET", men vad innebär detta? har alltid undrat om det gör någon skillnad för dom är väl lite dyrare. Och är dom bättre?

/payya

Det hörs ju på namnet eller? att det är en mos fet stereo!!
tongue

424 Inlägg
30 november 2005
Trådstartare
Okej. Så mosfettar fungerar på annat sätt. Har läst lite på den sidan du skickade.

Detta beror främst på det faktum att en Mosfet-transistor är spänningsstyrd (gate-source är i princip en kapacitans) vilket innebär att drivsteget inte behöver klara av att driva någon ström (mer än vad som krävs pga kapacitansens impedans på höga frekvenser).

med spänningsstyrd menas det då att den behöver bara en liten ström för att stängas resp. öppnas och därför "behöver drivsteget inte klara av att driva någon ström" då mosfet transistorer inte behöver ström hela tiden (till skillnad från bipolära) ?????? Har jag fattat rätt?

Vad är en inverterad förstärkare?

**// Toyota \\**

37 Inlägg
30 november 2005
Vad låter bäst ? MOSFET eller standardslutstegen som tillverkas idag ?

I mitt tycke så är ljudet lite mjukare i MOSFET slutstegen i jämförelse med nyare grejjer ..

859 Inlägg
30 november 2005
Fanatic skrev:
Vad låter bäst ? MOSFET eller standardslutstegen som tillverkas idag ?

I mitt tycke så är ljudet lite mjukare i MOSFET slutstegen i jämförelse med nyare grejjer ..

"nyare grejjer" hehe. Det finns steg nuförtiden som låter vääääldigt bra med kan jag lova:-)

/Theo

Sök