3584
Sök

Bra bil att köra bana med?

583 Inlägg
18 januari 2008
#61
peter_1976 skrev:
Skyline_dennis skrev:
UseDubbelTurbo skrev:

Självklart har skyline potencial.. men killen frågan  efter en bil 130-140k klassen.. ska han köpa en skyline för 0kr då o lägga 130-140k på den? Det finns några skylines har i sverige som rullar på banträffar osv förmodligen skulle ingen av dom bilarna klara en seriös tävling på bana.. men du kan ju pm,a dom iaf o fråga hur mkt dom lagt ut på sina bilar..

Vänta nu lite! Säg mig, vilken bil vann 4år i rad i japansk racing?
svar: R32 GTR. Men som sagt en begagnad håller nog inte länge idag.

Till topic då: Köp civic och lägg ner mycke tid på finjustering av väghållning sen har du en banbil du säkert kan hålla full gas med hela tiden.


edit: Sen pratar han om supra, den är inte så mycke dyrare än en R32 gtr

du kan inte jämföra japanska proffsförare med amatörer, som kör lite då o då för skoj skull
så köp du en r32 o försök komma i närheten av deras tider. lycka till

Har jag sagt nått om att jag ska köra eller? Har jag sagt något om att ta deras tider?
Lite patetiskt att börja med nått jag inte enns sagt.  jag jämförde inte förarna utan bilarna!

Måste citera en här: "Det är såna som du som skapar hat på internet!" Björn Gustavsson

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

2 201 Inlägg
19 januari 2008
#62
Skyline_dennis skrev:
peter_1976 skrev:
Skyline_dennis skrev:

Vänta nu lite! Säg mig, vilken bil vann 4år i rad i japansk racing?
svar: R32 GTR. Men som sagt en begagnad håller nog inte länge idag.

Till topic då: Köp civic och lägg ner mycke tid på finjustering av väghållning sen har du en banbil du säkert kan hålla full gas med hela tiden.


edit: Sen pratar han om supra, den är inte så mycke dyrare än en R32 gtr

du kan inte jämföra japanska proffsförare med amatörer, som kör lite då o då för skoj skull
så köp du en r32 o försök komma i närheten av deras tider. lycka till

Har jag sagt nått om att jag ska köra eller? Har jag sagt något om att ta deras tider?
Lite patetiskt att börja med nått jag inte enns sagt.  jag jämförde inte förarna utan bilarna!

Måste citera en här: "Det är såna som du som skapar hat på internet!" Björn Gustavsson

haha
hata på. är du så lättretad så håll dig borta från forum. citera dig själv

du jämförde bilarna, det förstod jag oxå. men allt hänger på förarna. kan man inte köra så kvittar det om du har 100 eller 400 hästar o hur mycket du lagt ner på väghållning mm

583 Inlägg
19 januari 2008
#63
peter_1976 skrev:
Skyline_dennis skrev:
peter_1976 skrev:

du kan inte jämföra japanska proffsförare med amatörer, som kör lite då o då för skoj skull
så köp du en r32 o försök komma i närheten av deras tider. lycka till

Har jag sagt nått om att jag ska köra eller? Har jag sagt något om att ta deras tider?
Lite patetiskt att börja med nått jag inte enns sagt.  jag jämförde inte förarna utan bilarna!

Måste citera en här: "Det är såna som du som skapar hat på internet!" Björn Gustavsson

haha
hata på. är du så lättretad så håll dig borta från forum. citera dig själv

du jämförde bilarna, det förstod jag oxå. men allt hänger på förarna. kan man inte köra så kvittar det om du har 100 eller 400 hästar o hur mycket du lagt ner på väghållning mm

Haha, de är inte jag som hatar, du som argumenterar emot mitt inlägg på ett sådant vis att jag tar de som hatiskt. Men efter som du inte har nån konkret fakta att komma med om varför han inte ska ha ne R32 gtr så tycker jag att du borde vara tyst.

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

Meister
6 763 Inlägg
19 januari 2008
#64
Skyline_dennis skrev:
peter_1976 skrev:
Skyline_dennis skrev:

Har jag sagt nått om att jag ska köra eller? Har jag sagt något om att ta deras tider?
Lite patetiskt att börja med nått jag inte enns sagt.  jag jämförde inte förarna utan bilarna!

Måste citera en här: "Det är såna som du som skapar hat på internet!" Björn Gustavsson

haha
hata på. är du så lättretad så håll dig borta från forum. citera dig själv

du jämförde bilarna, det förstod jag oxå. men allt hänger på förarna. kan man inte köra så kvittar det om du har 100 eller 400 hästar o hur mycket du lagt ner på väghållning mm

Haha, de är inte jag som hatar, du som argumenterar emot mitt inlägg på ett sådant vis att jag tar de som hatiskt. Men efter som du inte har nån konkret fakta att komma med om varför han inte ska ha ne R32 gtr så tycker jag att du borde vara tyst.

Nu kan ni lägga ner om ni inte har någe vettigt att tillföra. En r32 som går i en sån serie är inte en R32:a som man köper för 140k. De är preppat som fan


1 255 Inlägg
19 januari 2008
#65
camaro67 skrev:
Skyline_dennis skrev:
peter_1976 skrev:

haha
hata på. är du så lättretad så håll dig borta från forum. citera dig själv

du jämförde bilarna, det förstod jag oxå. men allt hänger på förarna. kan man inte köra så kvittar det om du har 100 eller 400 hästar o hur mycket du lagt ner på väghållning mm

Haha, de är inte jag som hatar, du som argumenterar emot mitt inlägg på ett sådant vis att jag tar de som hatiskt. Men efter som du inte har nån konkret fakta att komma med om varför han inte ska ha ne R32 gtr så tycker jag att du borde vara tyst.

Nu kan ni lägga ner om ni inte har någe vettigt att tillföra. En r32 som går i en sån serie är inte en R32:a som man köper för 140k. De är preppat som fan

Jo visst det är sant men en orginal med bra förare kör ju ändå Nyburgering under 8 minuter helt orginal o de säger väl ä'ndå rätt mycke eller?

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

583 Inlägg
19 januari 2008
#66
camaro67 skrev:
Skyline_dennis skrev:
peter_1976 skrev:

haha
hata på. är du så lättretad så håll dig borta från forum. citera dig själv

du jämförde bilarna, det förstod jag oxå. men allt hänger på förarna. kan man inte köra så kvittar det om du har 100 eller 400 hästar o hur mycket du lagt ner på väghållning mm

Haha, de är inte jag som hatar, du som argumenterar emot mitt inlägg på ett sådant vis att jag tar de som hatiskt. Men efter som du inte har nån konkret fakta att komma med om varför han inte ska ha ne R32 gtr så tycker jag att du borde vara tyst.

Nu kan ni lägga ner om ni inte har någe vettigt att tillföra. En r32 som går i en sån serie är inte en R32:a som man köper för 140k. De är preppat som fan

Ja men om han som vill ha en bil säger i första inlägget att han funderat på en supra lär de inte spela så stor roll. En supra kostar väll ungefär lika mycke begagnad som en r32 och du får ju preppa dom ungefär lika hårt endå.

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

Meister
6 763 Inlägg
19 januari 2008
#67
Skyline_dennis skrev:
camaro67 skrev:
Skyline_dennis skrev:

Haha, de är inte jag som hatar, du som argumenterar emot mitt inlägg på ett sådant vis att jag tar de som hatiskt. Men efter som du inte har nån konkret fakta att komma med om varför han inte ska ha ne R32 gtr så tycker jag att du borde vara tyst.

Nu kan ni lägga ner om ni inte har någe vettigt att tillföra. En r32 som går i en sån serie är inte en R32:a som man köper för 140k. De är preppat som fan

Ja men om han som vill ha en bil säger i första inlägget att han funderat på en supra lär de inte spela så stor roll. En supra kostar väll ungefär lika mycke begagnad som en r32 och du får ju preppa dom ungefär lika hårt endå.

Ja de får absolut göra. Men de går inte att jämföra som någon gjorde med att R32 Gt-r vann någn serie 4 år i rad. För då är de renodlad racebil som kostar möe pengar.


7 120 Inlägg
19 januari 2008
#68
Måste sticka in näsan här en gång till. tongue

Supra väger mer än GT-R trots att den itne har något avancerat 4WD, 4WS m.m. Sen kostar Supra mer i inköp och den är dyrare i drift också.

Skyline har såå mycket bättre väghållning än vad Supra har.

583 Inlägg
19 januari 2008
#69
camaro67 skrev:
Skyline_dennis skrev:
camaro67 skrev:

Nu kan ni lägga ner om ni inte har någe vettigt att tillföra. En r32 som går i en sån serie är inte en R32:a som man köper för 140k. De är preppat som fan

Ja men om han som vill ha en bil säger i första inlägget att han funderat på en supra lär de inte spela så stor roll. En supra kostar väll ungefär lika mycke begagnad som en r32 och du får ju preppa dom ungefär lika hårt endå.

Ja de får absolut göra. Men de går inte att jämföra som någon gjorde med att R32 Gt-r vann någn serie 4 år i rad. För då är de renodlad racebil som kostar möe pengar.

Ja de kanske va lite fel gämförelse, men det jag menade va att bilen som vann endå va grundad på en R32 GTR vilket endå ger den bättre potencial än en slö MX5 där han endå måste trimma motor och drivning innan han kan kämpa mot en banracingbil i klassen där han förmodligen kommer åka.

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

Meister
6 763 Inlägg
19 januari 2008
#70
Skyline_dennis skrev:
camaro67 skrev:
Skyline_dennis skrev:

Ja men om han som vill ha en bil säger i första inlägget att han funderat på en supra lär de inte spela så stor roll. En supra kostar väll ungefär lika mycke begagnad som en r32 och du får ju preppa dom ungefär lika hårt endå.

Ja de får absolut göra. Men de går inte att jämföra som någon gjorde med att R32 Gt-r vann någn serie 4 år i rad. För då är de renodlad racebil som kostar möe pengar.

Ja de kanske va lite fel gämförelse, men det jag menade va att bilen som vann endå va grundad på en R32 GTR vilket endå ger den bättre potencial än en slö MX5 där han endå måste trimma motor och drivning innan han kan kämpa mot en banracingbil i klassen där han förmodligen kommer åka.

Jag vet inte vad de finns för klasser men de borde vll finnas någe för klena bilar. Men om han köper en miata så har han ju pengar över till väghållning. Och då tror jag att de är en bättre banbil. Men ska han köra lite på banträffar och sen på gatan så skulle jag gå på r32 eller en supra.  Eller varför inte en Camaro 98 eller nyare?


vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
19 januari 2008
#71
en hyffsat bra trackday bil behöver inte vara så dyr, om man tar väghållnings kit, bromsar och sånt från japan  från japan tror jag att allt för en säsong duger ganska bra, hamnar nog kring 30000 med oljekylare, inge jag ids räkna nu

en rx7 kan man hitta för under 100000 och den väger lite så är nog hyffsat att åka i allafall


dARKiE
5 031 Inlägg
19 januari 2008
#72
Aerodynamik skrev:
Måste sticka in näsan här en gång till. tongue

Supra väger mer än GT-R trots att den itne har något avancerat 4WD, 4WS m.m. Sen kostar Supra mer i inköp och den är dyrare i drift också.

Skyline har såå mycket bättre väghållning än vad Supra har.

Har du jämfört dem med egen erfarenhet? smile
Har aldrig provat en Skyline, men en supra har jag och tyckte där var jädrans fin kurvtagning på den smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 255 Inlägg
19 januari 2008
#73
Darkie skrev:
Aerodynamik skrev:
Måste sticka in näsan här en gång till. tongue

Supra väger mer än GT-R trots att den itne har något avancerat 4WD, 4WS m.m. Sen kostar Supra mer i inköp och den är dyrare i drift också.

Skyline har såå mycket bättre väghållning än vad Supra har.

Har du jämfört dem med egen erfarenhet? smile
Har aldrig provat en Skyline, men en supra har jag och tyckte där var jädrans fin kurvtagning på den smile

Dom har ju jämfört i många japanska tv program mellan Skyline,Supra och RX-7 o skyline har faktist vunnit i alla ja har sett iallafall de är tillräckligt övertygande för min del då ja sett rätt många tongue

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

140 Inlägg
19 januari 2008
#74
köp nya bilsport och kolla vilken bil som är snabbast i superstage en 20 år gammal bil från tyskland;) snabbast i den testen sen att Qvarnis och några andra bilar har kört lite snabbare spelar mindre roll !

Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.

RE-雨宮
481 Inlägg
19 januari 2008
#75
En "orginal" Rx7 gör superstage på 1.24 med Gatdäck. Enda som var bytt var Intercooler,Catback,Coilovers och ECU.

RE-Amemiya Kitted FD3S

RE-雨宮
481 Inlägg
19 januari 2008
#76
Anubis skrev:
Darkie skrev:
Aerodynamik skrev:
Måste sticka in näsan här en gång till. tongue

Supra väger mer än GT-R trots att den itne har något avancerat 4WD, 4WS m.m. Sen kostar Supra mer i inköp och den är dyrare i drift också.

Skyline har såå mycket bättre väghållning än vad Supra har.

Har du jämfört dem med egen erfarenhet? smile
Har aldrig provat en Skyline, men en supra har jag och tyckte där var jädrans fin kurvtagning på den smile

Dom har ju jämfört i många japanska tv program mellan Skyline,Supra och RX-7 o skyline har faktist vunnit i alla ja har sett iallafall de är tillräckligt övertygande för min del då ja sett rätt många tongue

Skyline'arna har också varit rätt så mkt mer trimmade effektmässigt.

Den snabbaste Rx7an gör Tsukuba på 55,xx sekunder (Då räknar jag inte RE-Amemiyas SuperGT bil) Jag har dålig koll på vad Skylines gör. Men detta är ju rätt ointressant då det inte är många som kan bygga om bilar till den nivån utan att göra det som ett dyrt team.

Sen har vi ju RE-Amemiyas Touge monster som vunnit över allt den tävlat mot, inkl MCR's skyline.   
Nu ska ni inte tro att jag tycker att Rx7an är överlägset bäst snabbast osv.. Jag säger bara att den är sjukt snabb den också, liksom supran.

Väghållningsmässigt så är Rx7an larvigt bra orginal. Bromsarna är grymma,responsen trevlig somfan.
Senast redigerat av chrno (19 januari 2008)

RE-Amemiya Kitted FD3S

7 120 Inlägg
19 januari 2008
#77
Rx-7 är jävligt grymma. Men hur länge håller wankeln?

13 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
#78
Vilket drag det blev i denna tråd, kul med så mycket respons!

Jag ska ta med alla tips i beaktning och se vart jag landar...
Än så länge ligger argumenten för en Miata högt, trots allt.

Om det inte framgått så söker jag en bil som tål att köras på bana för en nybörjare som har ringa körerfarenhet av bankörning.

Antagligen kommer den rulla lite gata också, men det beror på vad jag hittar. Hittar jag en färdigkittad banräser så blir det kanske inte så mycket gata. Ska jag därimot bygga själv (i mitt minimala garage...) så kommer jag nog bygga så den kan köras på gata också.

Det pratas varmt om Skyline, RX-7 mm. Dock går nog RX-7 bort då det inte finns så många vänsterstyrda (ett krav från min sida) samt att jag fått för mig att de är lite svårare att meka i.

Skyline ligger inte riktigt på topp 10 för min del, men det är endast rent estetiskt jag inte riktigt  gillar den...

1 827 Inlägg
19 januari 2008
#79
Jösses, här har det hänt mycket sen jag var borta.

Min stora fråga. Hur många som diskuterar har erfarenhet? Ni verkar inte veta vad det finns för klasser att tävla i och ni har för övrigt ingen aning om hur mycket det skulle kosta att köra bana öht, så lägg bara ner. En miata är perfekt för Roadsport, men en Skyline är inte det.

Allt har ju förstås att göra med hur mycket pengar killen är sugen på att lägga ner på sin hobby. Chrno, du vet ju efter alla våra samtal hur mycket skillnad det är på våra slitdelar. big_smile Men visst, är 140k bara inköp inkl bygge så är ju en RX7 ett mycket bra alternativ. Känner han däremot att dessa 140k är hans samlade sparpengar och att det blir knapert framöver så rekommenderar jag honom en mindre, lättare bil såsom Civic/CRX eller tex Miata.

Supran är tokfel att ratta runt på banan med utan att bygga om den totalt och lägga ner åtskilliga 100000:- på bilen. Den är tung, den är tung och den är tung. Har personligen använt en sådan klump som omkörningspunkt på banan. Jag har redan tidigare i tråden bett om att dom som inte har erfarenhet ska inte lägga sig i. Det där med "fett grym väghållnig yo" passar helt enkelt inte in här om du inte har perspektiv att sätta det i.

Japanska best motoring filmer passar heller inte in här, det finns ju inga gränser för vad dom kan lägga ner på sina bilar och hur många timmar dom ligger och justerar hjulvinklar mm. Verkligheten är här i Sverige. Vad är en bra bil, för en vanlig kille med en vanlig lön? Jo, inte är det en Skyline eller en Supra, det är en sak som är säkert. Och igen talar jag om egen erfarenhet. Jag hade inga problem att äga Skylinen om jag bara kört på gatan, men när det kom till att jag skulle köpa R-däck till 17", värre bromsar mm mm och när jag redan vet hur mycket det slits så räknade man snabbt ut att det inte skulle funka.

Aerodynamik: Ja, för RB26DETT är ju en skottsäker maskin...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 255 Inlägg
19 januari 2008
#80
Jag snackar inte om modefierade bilar utan tv program då dom jämnfört alla bilar helt orginal inga modds alls typ bana och på strippen o dom som har vart bäst var just skyline och NSX evon gick de bra för med så hade kört på en R32 GT-R eller en någon tidigare evo modell smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D


Sök