3890
Sök

Delning av framssystem

25 Inlägg
29 november 2005
Trådstartare
Har ett litet "problem" eller vad jag ska kalla det.
Kör mitt framsystem med steg, aktivt delat... Kör även med de passiva filterna som följde med framssystemet, och jag anser att jag fortfarande får ut alldeles för låga frekvenser i mellanregisterna. Någon som har någon förklaring till varför??

719 Inlägg
30 november 2005
Skruva på det aktiva filtret tills du är nöjd blir det ingen skillnad är det väl paj. Framsystemet ska börja där basen slutar. Eller så går du på känsla är det bästa eftersom alla har sin egna smak.

live free, die young.

25 Inlägg
30 november 2005
Trådstartare
Skillnad blir de, men jag blir inte nöjd ändå... Ställa in det vet jag hur man gör, och jag har ganska bra koll på hur det ska låta, grejen är den att mellanregisterna spelar lägre frekvenser än vad jag tycker de borde göra med både aktiv plus den passiva delningen...

21 761 Inlägg
30 november 2005
Vilken delningsfrekvens har du nu då?
På vilket sätt spelar framsystemet för låga frekvenser, bottnar de eller?

859 Inlägg
30 november 2005
Denny skrev:
Skillnad blir de, men jag blir inte nöjd ändå... Ställa in det vet jag hur man gör, och jag har ganska bra koll på hur det ska låta, grejen är den att mellanregisterna spelar lägre frekvenser än vad jag tycker de borde göra med både aktiv plus den passiva delningen...

Använd inte dubbla delningsfilter. Det låter oftast skit då. Har du möjlighet till att dela aktivt så gör det... Du har inte glömt att ställa brantheten på det aktiva filtret?

/Theo

781 Inlägg
1 december 2005
du har inte koplat fel på diskant å mellan? lr de är inget sånt filter??

25 Inlägg
1 december 2005
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vilken delningsfrekvens har du nu då?
På vilket sätt spelar framsystemet för låga frekvenser, bottnar de eller?

Det vet jag inte riktigt, har bara valt "HI" på steget och vridigt upp "potentiometern" fullt,..
Nej de bottnar inte helt, men de spelar så pass låga frekvenser att jag anser att det ör skadligt för elementet, vilket resulterar i att jag inte kan mata på den effekten jag vill sad

25 Inlägg
1 december 2005
Trådstartare
Theo skrev:
Använd inte dubbla delningsfilter. Det låter oftast skit då. Har du möjlighet till att dela aktivt så gör det... Du har inte glömt att ställa brantheten på det aktiva filtret?

/Theo

Litet problem bara, Utan de passiva filterna så delar det inte mellan diskant och mid som det ska... och om jag ändrar steget så jag kör fulla frekvenser (utan aktiv delning då) så får jag ännu lägre frekvenser i mellanregisterna... Så just nu låter det bäst med både aktiv och passiv delning :S

25 Inlägg
1 december 2005
Trådstartare
timpan_87 skrev:
du har inte koplat fel på diskant å mellan? lr de är inget sånt filter??

Jo de passiva filterna finns ju möjligheten att koppla fel, men det är rättkopplat, har kollat hur många ggr som helst...

21 761 Inlägg
1 december 2005
Jag frågar igen, vilken delningsfrekvens har du nu och på vilket sätt låter det inte bra?

6 851 Inlägg
1 december 2005
Vad är det för passiva filter du har? vilka element är det du kör med? antagligen så tror jag att nått du gjort är galet. de filter som brukar följa med är oftast väl testade för just de högtalarna så det skall funka bra (självklart kan man göra allt bättre med dyrare komponenter).
så att de skulle dela för lågt/högt så de skulle gå sönder, nja. möjligen fel inställt på steget eller fel kopplat.

25 Inlägg
1 december 2005
Trådstartare
Tiaz skrev:
Vad är det för passiva filter du har? vilka element är det du kör med? antagligen så tror jag att nått du gjort är galet. de filter som brukar följa med är oftast väl testade för just de högtalarna så det skall funka bra (självklart kan man göra allt bättre med dyrare komponenter).
så att de skulle dela för lågt/högt så de skulle gå sönder, nja. möjligen fel inställt på steget eller fel kopplat.

Det är de filter som följde med paketet, av märket Focal, kommer nu inte ihåg vad det paketet hette, men de kostade iallafall 4000:-. Fel inställt på steget kan jag acceptera, men inställnings möjligheterna är inte jättestora på mitt steg så det känns inte som den möjligeten är jätte stor. Felkopplat vet jag inte, det är ju i stort sett idiotsäkert, går inte göra fel på spec många ställen, plus att jag ändå är fordonselektriker så jag anser mig kunna det här någorlunda.... min ända teori är ett det är fel på filterna, men då borde de inte vara båda. Möjligtvis att filterna inte är så pass väl testade som de borde vara, men de är ändå ganska dyra grejer... men men, jag får väl helt enkelt leva med det, och inte mata på så mycket som jag hade hoppats att de skulle klara

25 Inlägg
1 december 2005
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag frågar igen, vilken delningsfrekvens har du nu och på vilket sätt låter det inte bra?

Jadu, mitt gehör är inte så pass väl utvecklat att jag kan höra delningsfrekvensen, och det står inte på steget mellan vilka frekvenser det delar heller...
Det skorrar ur dom när det spelas mycket bas på hög volum, även om jag bara spelar bastest så "spelar" de,.. Men som sagt, får väl ge fan i att mata på så mycket som jag vill då sad
Senast redigerat av Denny (1 december 2005)

21 761 Inlägg
1 december 2005
Ursäkta, jag såg inte ditt första svar.

Det verkar ju vara stegets filter som inte delar bra, för liten branthet kanske.
Vilken storlek är det på midarna och hur många watt är steget på?
Senast redigerat av Drönirettab (1 december 2005)

6 851 Inlägg
1 december 2005
Vad är det för steg du har? har du ställbar delning på det..fel på filter, att focal skulle sjabbla sig med filter låter inte som dem direkt. de är ju kända för att ha ra filter då de även gjort JM-lab högtalare som inte är direkt dåliga..
Men men, alla kan ju förståss göra fel. dock så vet jag att focal klara mycke och kan spela lågt.

PS: är det 2vägs system du har och är det då 4", 5.25" eller 6½"?
Senast redigerat av Tiaz (1 december 2005)

25 Inlägg
1 december 2005
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Det verkar ju vara stegets filter som inte delar bra, för liten branthet kanske.

Ingen fara.
Jo, det delar ju lite, för om jag stänger av stegets filter så spelar det ännu lägre.. det är 6 1/2" Och Kickers 200*4 lr om det heter 4*200, men det ska väl lämna 200W per kanal enligt Kicker, är inte helt säker på den punkten.

25 Inlägg
1 december 2005
Trådstartare
Tiaz skrev:
Vad är det för steg du har? har du ställbar delning på det..fel på filter, att focal skulle sjabbla sig med filter låter inte som dem direkt. de är ju kända för att ha ra filter då de även gjort JM-lab högtalare som inte är direkt dåliga..
Men men, alla kan ju förståss göra fel. dock så vet jag att focal klara mycke och kan spela lågt.

PS: är det 2vägs system du har och är det då 4", 5.25" eller 6½"?

Det är som jag skrev till föregående talare ett Kicker steg, 4*200 tror jag det heter.. ja det är ställbar delning,,.. Ja de spelar riktigt bra, bortsett från att de skorrar om dom när man matar på ordentligt även på frekvenser som de inte skulle spela på överhuvud taget... Ja det är ett 2 vägs, 6 1/2"

6 851 Inlägg
1 december 2005
Denny skrev:
Drönirettab skrev:

Ingen fara.
Jo, det delar ju lite, för om jag stänger av stegets filter så spelar det ännu lägre.. det är 6 1/2" Och Kickers 200*4 lr om det heter 4*200, men det ska väl lämna 200W per kanal enligt Kicker, är inte helt säker på den punkten.

Nja, att det steget lämnar 200/kanal stämmer inte riktigt. har själv kört med mycke kicker och har det fortfarande. men kx200.4 lämnar ca 50w/kanal vid 4kanals drivning och 2x100 vid bryggat läge.
totalt så skall det ge runt 200w men då på alla kanaler tillsammans.

är steget gammalt? för de "äldre" kx200.4 har inte ställbar delning på sina steg utan fast på 80hz(har för mej det ligger på 80hz) antingen som HP eller LP. har du inte ställbar delning så är det gain kontrollen du vridit till max och då låter det så som du säger.

21 761 Inlägg
1 december 2005
Kan vara bra att få reda på modellbeteckningen, då kan man ju avgöra om det är som Tiaz säger.

25 Inlägg
1 december 2005
Trådstartare
Tiaz skrev:
Denny skrev:
Drönirettab skrev:

Ingen fara.

Nja, att det steget lämnar 200/kanal stämmer inte riktigt. har själv kört med mycke kicker och har det fortfarande. men kx200.4 lämnar ca 50w/kanal vid 4kanals drivning och 2x100 vid bryggat läge.
totalt så skall det ge runt 200w men då på alla kanaler tillsammans.

är steget gammalt? för de "äldre" kx200.4 har inte ställbar delning på sina steg utan fast på 80hz(har för mej det ligger på 80hz) antingen som HP eller LP. har du inte ställbar delning så är det gain kontrollen du vridit till max och då låter det så som du säger.

Jag visste ju som sagt inte.. har bestämmt för mig att det är ställbar delning på det,,.. men jag är ju inte helt säker på vad modellnamnet är heller, tyvärr.
Steget sitter bultat under passagerarsätet så man kan ju inte se vad som står på det, och kartongen e slängd, sad
Köpte steget i höstas, så det e ju inte spec gammalt.
Senast redigerat av Denny (1 december 2005)

Sök