måste nog säga kampsport . varför? har du bra motstånd som är igång hela tiden och du inte kör en passiv match så är du slut efter 3-6 minuter. körde taekwondo innan och tävlade rätt mycket. fastän jag tränade 2 timmars pass gånger 3 i veckan alltså 6 timmar kampsport och även sprang på fritiden så var man rätt slut efter en tävling.
tävlade då 3*3 minuter per match. efter en match fick man vila rätt duktigt. då ingen passiv match.
Ganska säker på att DRAGKAMP och KAJAK/KANOT är bland de jobbigaste och hårdaste sporter du kan utöva har själv provat dragkamp då jag tidigare har styrketränat och tävlat i de så orkade jag med 2 träningspass sen var jag död och sa aldrig mer , de kan stå och hålla över 10 minuter ibland allt vad de orkar. kan tillägga att lina ofta ligger under knähöjd.
Känns svårt att definera ordet "jobbigaste" Mest fysiskt krävande Styrka, Kondition, Psyke. Går ju inte att jämnföra. Min definition av jobbigaste skulle vara en sport man orka utöva kortast tid innan kropp och psyke ger vid = du ger upp/tuppar av. Vilket troligen är någon form av kampsport.
HAHAHAHAHA JAAA! Jag visste det! Visst är enduro jobbigare än längdskidor att utöva? Fyfan mina kompisr tror inte på mig att enduro är en uttav de högst rankade sporterna i styrka och kondition.
Thriathlon är mitt tips och den berömda distansen "ironman" som består av 3.8km simning--->18mil cykling och 4,2mil löpning. Kan ni jiddra om era fjantsporter sedan..
Thriathlon är mitt tips och den berömda distansen "ironman" som består av 3.8km simning--->18mil cykling och 4,2mil löpning. Kan ni jiddra om era fjantsporter sedan..
Msåte nog hålla med, här pressar man kroppen hårt och länge
Håller med.! Har en polare som gjort ett par ironman.! Dom håller på något längre än en endurotävling etc.
Som ngr sagt, svårt att avgöra eftersom olika sporter kräver olika sorters prestationer. Uthållighet/styrka/explosivitet/kondition är ju olika saker.
Kan jämföra med "min" sport distansritt, där man rider upp till 16 mil under en tävling. Krävs för för det första 2-5 års träning av hästen. Under tävlingarna står man upp alternativt rider lätt (=reser sig upp och ned) konstant. Krävs muskelstyrka i armar och ben, corestyrka, kondition och uthållighet etc. Ett lopp tar upp till 15 timmar att rida. Sen måste man även ha full koll på hur hästen arbetar. Sitter man 1 cm snett t ex, så belastar hästen sin kropp fel och blir till slut halt = uteslutning.
Distans kräver inte mkt explosivitet men jag tror inte att man som t ex crossåkare nödvändigtvis skulle klara 15h i sadeln för det.
har tävlat motocross sen ja va 10 år gammal å nu e ja 18 snart 19 å förra året testade ja på enduro för första gången å ja tyckte inte de va nå speciellt, som ett lungt tränings pass på hemmabanan så ja tycker cross e bra mycket jobbigare än enduro