3228
Sök

Turbokonvetering Ford Probe?

155 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#1
Tjena. Jag har lite frågor angående att installera turbo i bilen. Har hittat ett turbo kit. Sen är frågan om hur lång dit det tar att installera, vad man måste göra mer än att installera den.. Det allra lättast hade ju varit om det fanns något företag som sysslar med sånt.
Ni som vet hjälp mig big_smile
Mvh Christofer

140 Inlägg
20 januari 2008
#2
Beror helt på vad som ingår i kittet. Oftast är kit överbetalda där man betalar en massa för bara märket.

Gasar till det rasar

Meister
6 763 Inlägg
20 januari 2008
#3
Montering kan vilken verkstad som helst ordna åt dig. Jag antar att du måste mappa om bilen eller om de följer med ett nytt chip som är färdigt.


30 Inlägg
20 januari 2008
#4
tjena! de beror även på hur mycke du ska ladda osv?vad är de för bil och vad ingår i kittet?


155 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#5
Kitet ska sitta på min probe... här kommer några bilder på det som ingår:


http://www.garaget.org/gallery/archive/46602/236779_b2gqrv.jpg


http://www.garaget.org/gallery/archive/46602/236781_xse1it.jpg


http://www.garaget.org/gallery/archive/46602/236782_4d2vid.jpg


http://www.garaget.org/gallery/archive/46602/236783_o6tgb0.jpg


http://www.garaget.org/gallery/archive/46602/236784_g80rxv.jpg

Och här kommer lite info:

T3/T4 T04E TURBOCHARGER

100% Brand New and Never Used.
This is a T3/T4 turbocharger with 2" Inducer and 3 " Exducer.
Best used for any 4 or 6 cylinder model cars such as Mitsubishi Eclipse, Honda Civic,Honda Preludes, Acura Integra or Ford 2.3L
Has .63 A/R Turbine and also has .50 A/R Compressor
It comes with the standard T3/T4 Flange.

ADAPTER PIPE

90 degrees in Mandrel Bend Pipe for many applications
Easy to install and customize
2.5 inch diameter on piping
Grade A+ aluminum pipings with weld on adapter flange
replaceable weld on design flange in order to change bov



BLOW OFF VALVE

Type-S Blow Off Valve.
Direct Bolt-On For All Turbo Application With Flange Universal Fitting Kit.
This Blow Off Valves Are Easily Adjustable To Prevent Both Premature Boost Leakage And Compressor Surge.
The Spring Stiffness Adjustment Screw And The Two Different Size Give The User The Option To Match Vehicle With Mild Upgrades To Heavily Tuned Engines.
It Can Hold Up To 1200HP Or 25 PSI Of Boost Pressure.
Professional Installation Suggested.

Oil Feed Line

Made Out of High Quality Aluminum.
Oil Feed Line for turbo.
Improves Engine Oil Cooling for all Engine types.
All Hardware is included.

Så det kanske kan vara till någon hjälp..

camaro67 skrev:
Montering kan vilken verkstad som helst ordna åt dig. Jag antar att du måste mappa om bilen eller om de följer med ett nytt chip som är färdigt.

jasså vilken som helst... Någon som vet vad kostnaden för ett sånt arbete kan vara?
Senast redigerat av CrazY_SweD (20 januari 2008)

Eliminator
1 441 Inlägg
20 januari 2008
#6
Det blir säkert kul, frågan är hur länge. Antar att bottendelen inte är gjord för turbo.
Vev, stakar och kolvar.

//Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (20 januari 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

155 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#7
Sokrates skrev:
Det blir säkert kul, frågan är hur länge. Antar att bottendelen inte är gjord för turbo.
Vev, stakar och kolvar.

//Tommy.

Nej det är den troligtvis inte... Står ju dock att den ska passa på vilken 4/6 cyl bil som helst... men jag vet inte..

27 Inlägg
20 januari 2008
#8
Tja. Hur hade du tänkt att lösa med t.e.x grenrör eftersom du har v6? rätta mig om jag har fel:P För det som ingick i det kittet är ju det sista man behöver om man ska turbokonventera en bil. Sen om du inte hade tänkt att göra det själv så tror jag nog att det kommer att bli väldigt dyrt eftersom man måste specialbygga väldigt många saker, Dessutom kommer den ju inte gå igenom besiktning och har du väldig otur kan försäkringsbolag neka dig ersättning vid eventuell krock. Så mitt tips är att du köper en bil som har turbo orginal, Men detta är ju bara mina tankar du gör ju givetvis som du själv vill;) Ha det bra Mvh Björn

Diesel bilar drar minst bensin!

Maskinförare
1 163 Inlägg
20 januari 2008
#9
http://skogenracing.editboard.com/tekni … ar-t28.htm

Där har du en turbokonverterings guide smile

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

155 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#10
_Spawned_ skrev:
http://skogenracing.editboard.com/tekni … ar-t28.htm

Där har du en turbokonverterings guide smile

Tackar så jätte mkt:D

30 Inlägg
21 januari 2008
#11
oj oj..smile turbon var riktigt fet ialf! får du ge för en sådan?
du kommer få många problem med den där snurran!
bottendelen ska hålla precis som dom andra säger! kolvar och stakar måste du byta som tål laddet!en ny programvara blir ett måste om den ska gå nån gång som den ska!


155 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#12
golfi skrev:
oj oj..smile turbon var riktigt fet ialf! får du ge för en sådan?
du kommer få många problem med den där snurran!
bottendelen ska hålla precis som dom andra säger! kolvar och stakar måste du byta som tål laddet!en ny programvara blir ett måste om den ska gå nån gång som den ska!

ja visst e den fet:P Mjo det suger;P

9 108 Inlägg
21 januari 2008
#13
Grenrör blir ju ett stort problem som sagt. Det är inte det lättaste att knåpa ihop så leta efter turbogrenrör på ebay eller liknande till just din motor.

Räkna med över 20.000 i monteringskostnad på firma, om mappning ingår i det priset är det riktigt billigt! Enbart mappning brukar gå lös på runt 10k. Känns som om du borde tänkt på detta innan du köpt ett kit för dyra (eller du hade inte köpt det än?) pengar smile

Rekommenderar även att du läser några av dom klistrade trådarna här i Motor-delen av forumet, om Chippning och mappning, turbokonvertering och om att besikta med annan motor än original.
Senast redigerat av MilleN (21 januari 2008)


654 Inlägg
21 januari 2008
#14
Lite mer grejer du behöver ha för att detta ska bli närmare en möjlighet:
Grenrör.
Nån form av kompsänkning genom kolvar,extra T-packnignar etc beroende på hur mycket du tänkt ladda.
Nånting som ser till att lura din motor/ecu så den inte märker av övertrycket som T-motor har.
WG.
Plocka av ditt olje tråg för att fixa olje retur.(alt köpa ett färdigt tråg med denna retur).
IC.
Mappning av ECU alt nått EMS av nån form som går att mappa.

Detta är iaf en början.
Sen tillkommer det mer saker.
Med ovan är iaf grunderna till vad du mer saknar för att ens börja fundera på att montera detta T-kit.

Finns gått om firmor som säkert kan göra jobbet åt dig,personligen skulle ja välja en erkännt duktig trimfirma som redan är insatt i sånt här med T-konvertering och då även gärna en firma som har möjlighet att ta fram delar som saknas åt dig plus sånt som får special tillverkas.


En fråga bara,varför köpte du inte ett anpassat kit för din bil och motor som även är betydligt mer komplett än detta?(om du nu köpt detta kit dvs)

Avstängd
1 031 Inlägg
21 januari 2008
#15
Kan bli fart på den proben...


155 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#16
MilleN skrev:
Grenrör blir ju ett stort problem som sagt. Det är inte det lättaste att knåpa ihop så leta efter turbogrenrör på ebay eller något till din motor.

Räkna med runt 20.000 i monteringskostnad på firma, om mappning ingår i det priset är det billigt! Enbart mappning brukar gå lös på runt 10k. Känns som om du borde tänkt på detta innan du köpt ett kit för dyra (eller?) pengar smile

Grenrör och så har jag hittat också. Men som sagt sen är det lite till som behövs och verkar lite dyrt att få det gjort på firma:( fan me:P jag som tyckte det hade varit en rolig grej:P Hade jag köpt det hade det inte varit för några dyra pengar kan jag säga;)

Blida skrev:
Lite mer grejer du behöver ha för att detta ska bli närmare en möjlighet:
Grenrör.
Nån form av kompsänkning genom kolvar,extra T-packnignar etc beroende på hur mycket du tänkt ladda.
Nånting som ser till att lura din motor/ecu så den inte märker av övertrycket som T-motor har.
WG.
Plocka av ditt olje tråg för att fixa olje retur.(alt köpa ett färdigt tråg med denna retur).
IC.
Mappning av ECU alt nått EMS av nån form som går att mappa.

Detta är iaf en början.
Sen tillkommer det mer saker.
Med ovan är iaf grunderna till vad du mer saknar för att ens börja fundera på att montera detta T-kit.

Finns gått om firmor som säkert kan göra jobbet åt dig,personligen skulle ja välja en erkännt duktig trimfirma som redan är insatt i sånt här med T-konvertering och då även gärna en firma som har möjlighet att ta fram delar som saknas åt dig plus sånt som får special tillverkas.


En fråga bara,varför köpte du inte ett anpassat kit för din bil och motor som även är betydligt mer komplett än detta?(om du nu köpt detta kit dvs)

Jo det behövs ju lite mer grejer så blir ju rätt dyrt iaf... Ne inte köpt något än visste inte riktigt vad som behövdes därför jag la upp denna tråden. Men efter det jag har har fått lite hjälp här känns det inte så roligt längre:P lite för krångligt och lite för dyrt:Pmen men

155 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#17
Runn WS7 skrev:
Kan bli fart på den proben...

Jo visst hade det kunnat bli det:P Men efter det jag har hört här nu verkar det blir lite väl dyrt och komplicerat:P sad

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
21 januari 2008
#18
Kolla med Freezer var han har köpt sitt, tycker det ser ut som lite mer bolt'on än de du kollat på.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 3&p=17
Bilder finns i den tråden.

155 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#19
Puff2k skrev:
Kolla med Freezer var han har köpt sitt, tycker det ser ut som lite mer bolt'on än de du kollat på.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 3&p=17
Bilder finns i den tråden.

tack ja det såg lite mer komplett ut...

654 Inlägg
21 januari 2008
#20
Inna du börjar med en Konvertering eller ens börjar leta Kit så skall du fråga dig själv om du skall lägga laddrtycket runt 0,4-0,5bar som max alt om du skall lägga dig kring 0,8-1,5bar eller nått sånt.
Just för att kostnads skillnaden är VÄLDIGT stor mellan dom olika.
Med det låga laddet kan det många ggr räcka med att du stoppar dit en extra topplocks packning.
Medans det andra kräver stakar,kolvar minst och nån form av EMS liknande.

Kitet du visar på bild är ett vanligt universal kit som är tänkt att vara lagom för dom bilarna som står.
INTE att det PASSAR dessa bilar.
Där av att det inte är med IC eller grenrör etc tex.

Mitt tips om du skall T-konvertera är att tänka på följande:
Köpa ett kit som är så komplett som möjligt.
Gärna ett lite dyrare kit än dom billigaste för att få så hög kvalitet som möjligt på delarna.
Vara medveten om att varje år vara tvungen att plcoka bort turbo m,m m,m inför besiktningen.
Ev kanske bli ersättnings lös vid ev olycka iom att F-bolaget inte gillar din bil längre om dom ser konverteringen m,m m,m.

Om man inte kan meka och greja med det själv och inte är så insatt i det hela skulle ja säga att kostar dig ca: 50k på en höft plus 10k till i delar som man inte tänkt på.

Går absolut att få det billigare än så,men se det som en bonus då helt och hållet till vad för priser du lyckats hitta saker till och hur mycket du gör själv etc etc.

Mvh


Sök