3157
Sök

Dödsstraff? För eller emot?

V10
7 oktober 2008
#281
sirmiro skrev:
Vem har rätten att ta en människas liv för att den tagit ett annat liv?

Jag har funderat en del på denna fråga, och trots att jag tycker det vore ett sätt att sätta ner foten, kan jag inte se vad som skulle göra den som tog beslutet till en bättre människa än den som får straffet...
Du kommer hem en kväll, din fru och dina barn är mördade...efter en tid får du tag på mördaren och dödar honom...menar du på fullaste att du blir en SÄMRE människa pga det?

Jag undrar om vissa verkligen är ärliga när dom säger såhär eller bara vill ha medhåll från andra. Alla har sina åsikter men att jämföra en mördare med en person som kanske dödat i självförsvar eller tagit någons liv pga det han gjort...HELT fel!

Det kan ju lätt bli barbariskt om alla ska döda alla mördare där ute men jag skulle absolut inte se det som att personen ifråga är en lika hemsk person...ja helt ärligt förstår jag inte ens hur man kan resonera så! :S

415 Inlägg
7 oktober 2008
#282
azid skrev:
jessica1 skrev:
Jag säger bara en sak!
Tjejen som det står om i tidningarn nu som blev mördad av sitt ex, stackars familjen!

Killen kan vara ute om 6 år på gatorna!
Sverige har en lag som kom till 1997 som gör att sådana här "mord" kan inte ge mer än 10 år i fängelse!?????
Vad är det för jä*la lag? mad

Jag förstår om man "råkar" köra ihjäl nån gammal tant mitt i natten utan reflexer,(då blir det väl dråp) men att strypa ihjäl en människa, ja då vet man fan vad man gör och ska bestraffas hårt!
Väääldigt hårt och länge!

Äh, om nån gjorde nåt mot mina nära och kära, (typ mördade el våldtog) skulle jag enkelt kunna ta några år i fängelse bara jag fick "hämnas"!

Svenska fängelser e alldeles för snälla och rättsystemet är helt galet!

Nej nu har jag varit lite för arg här... hmm

Peace!wink
beviset på hur lite fok vet om det dom diskuterar.. att man åker på dråp och man råkar köra på nån som inte har reflex NEJ du åker för vållande till annans död och det behöver du inte hamna i fängelse för....


fan ta reda på lite innan du utalar dig
Ojsan, va du va sur????roll
Riktigt aggressiv nästan!
Har jag skrivit nånstans...NÅGONSTANS????...och konstaterat att så är det..att det blir dråp om jag kör över en tant mitt i natten????
Jag skrev inom parentes mkt försiktigt med undertoning på att jag faktiskt inte hade en aning om hur brottet rubriceras!!!!!

Och vaddå att man inte ska uttala sig om man inte vet ett skit!???
Jag får uttala mig hur mkt jag vill, ett fritt land!

Vad jag ville komma fram till med mitt inlägg var att Sverige har alldeles för skev inställning till detta med rättvisa!
Gör ett skattebrott och du får böta miljoner och sitta på kåken i 5-9 år!
Mörda el våldta barn och du får kanske betala 100.000kr i skadestånd och är ute efter några år i samhället igen!

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
7 oktober 2008
#283
Staten ska inte ha mer rätt att döda än en person.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
7 oktober 2008
#284
jessica1 skrev:
Vad jag ville komma fram till med mitt inlägg var att Sverige har alldeles för skev inställning till detta med rättvisa!
Gör ett skattebrott och du får böta miljoner och sitta på kåken i 5-9 år!
Mörda el våldta barn och du får kanske betala 100.000kr i skadestånd och är ute efter några år i samhället igen!
Nja, det där stämmer ju inte riktigt...
Det finns ett väldigt bra exempel på att just barnamord inte ger 100 papp i skadestånd + ett par år. Detta "exemplet" dömdes senast igår och kan vänta sig minst 20 år innan det blir tal om prövning för något annat. Karln blev dömd till livstid. Livstid är varken 5 eller 10 år...

Generellt riktat:
Ofta uttalar sig folk om saker de varken är insatta i eller har någon som helst aning om vad som gäller. Det gäller inte bara om detta ämne, utan är en ganska övergripande bild på många områden.
Senast redigerat av jonesono (7 oktober 2008)

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

415 Inlägg
7 oktober 2008
#285
jonesono skrev:
jessica1 skrev:
Vad jag ville komma fram till med mitt inlägg var att Sverige har alldeles för skev inställning till detta med rättvisa!
Gör ett skattebrott och du får böta miljoner och sitta på kåken i 5-9 år!
Mörda el våldta barn och du får kanske betala 100.000kr i skadestånd och är ute efter några år i samhället igen!
Nja, det där stämmer ju inte riktigt...
Det finns ett väldigt bra exempel på att just barnamord inte ger 100 papp i skadestånd + ett par år. Detta "exemplet" dömdes senast igår och kan vänta sig minst 20 år innan det blir tal om prövning för något annat. Karln blev dömd till livstid. Livstid är varken 5 eller 10 år...

Generellt riktat:
Ofta uttalar sig folk om saker de varken är insatta i eller har någon som helst aning om vad som gäller. Det gäller inte bara om detta ämne, utan är en ganska övergripande bild på många områden.
Nu menade jag också generellt sett med mitt inlägg! smile
Man har både hört och läst om otroliga händelser inom rättssystemet, händer var och varannan dag nästan!! Folk gör de mest ohyggliga saker och blir dömda till lite böter och några år! Från början kanske det är en 12 år för riktigt grova brott men det brukar tom kunna halveras vid gott uppförande på anstalten!

Och att någon skulle bli dömd till minst 20 år i sverige låter nästan som påhitt!hmm
Även om så nu skulle va fallet(antar att en länk ligger här snart)tongue så kommer den dömda i det fallet säkerligen att komma ut om 7-8 år om inte mindre!
Och detta är inget som varken jag el alla andra bara har "fått för oss utan minsta insikt"!
Detta är vad som vi lär oss genom att läsa Aftonbladet, Expressen och att se på Nyheterna på TV!tongue

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

V10
8 oktober 2008
#286
jessica1 skrev:
jonesono skrev:
jessica1 skrev:
Vad jag ville komma fram till med mitt inlägg var att Sverige har alldeles för skev inställning till detta med rättvisa!
Gör ett skattebrott och du får böta miljoner och sitta på kåken i 5-9 år!
Mörda el våldta barn och du får kanske betala 100.000kr i skadestånd och är ute efter några år i samhället igen!
Nja, det där stämmer ju inte riktigt...
Det finns ett väldigt bra exempel på att just barnamord inte ger 100 papp i skadestånd + ett par år. Detta "exemplet" dömdes senast igår och kan vänta sig minst 20 år innan det blir tal om prövning för något annat. Karln blev dömd till livstid. Livstid är varken 5 eller 10 år...

Generellt riktat:
Ofta uttalar sig folk om saker de varken är insatta i eller har någon som helst aning om vad som gäller. Det gäller inte bara om detta ämne, utan är en ganska övergripande bild på många områden.
Nu menade jag också generellt sett med mitt inlägg! smile
Man har både hört och läst om otroliga händelser inom rättssystemet, händer var och varannan dag nästan!! Folk gör de mest ohyggliga saker och blir dömda till lite böter och några år! Från början kanske det är en 12 år för riktigt grova brott men det brukar tom kunna halveras vid gott uppförande på anstalten!

Och att någon skulle bli dömd till minst 20 år i sverige låter nästan som påhitt!hmm
Även om så nu skulle va fallet(antar att en länk ligger här snart)tongue så kommer den dömda i det fallet säkerligen att komma ut om 7-8 år om inte mindre!
Och detta är inget som varken jag el alla andra bara har "fått för oss utan minsta insikt"!
Detta är vad som vi lär oss genom att läsa Aftonbladet, Expressen och att se på Nyheterna på TV!tongue
Jag hoppas att du skojade smile

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
8 oktober 2008
#287
p-nyhlen skrev:
Staten ska inte ha mer rätt att döda än en person.
Precis.

Tycker det är väldigt skrämmande hur många som är för dödsstraff. För mig är det helt främmande hur man kan anse sig ha rätten att ta en annan människas liv. Oavsett vad den människan gjort.

Dessutom är dödsstraff något som i större utsträckning drabbar den dömdes familj än den dömde själv.

/ichi

German Engineering
9 083 Inlägg
8 oktober 2008
#288
Jag är för dödsstraff, tycker vi ska ha det här i Sverige. Tar man ett liv så ska man avrättas, man är inte värd att leva kvar på jorden. Fängelse för milt, lyx för andra med PS2, XBOX, plasma-tv osv som vi skattebetalare står för. Helt onödigt

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

V10
8 oktober 2008
#289
ichibon skrev:
p-nyhlen skrev:
Staten ska inte ha mer rätt att döda än en person.
Precis.

Tycker det är väldigt skrämmande hur många som är för dödsstraff. För mig är det helt främmande hur man kan anse sig ha rätten att ta en annan människas liv. Oavsett vad den människan gjort.

Dessutom är dödsstraff något som i större utsträckning drabbar den dömdes familj än den dömde själv.
Varför ska en person som dödat vara kvar? Jag är "emot" dödstraff enbart pga det gynnar mördaren, han slipper lida. Att sitta i fängelse i Sverige är inte ett lidande...tyvärr, därför kan man ta bort dom!

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
8 oktober 2008
#290
V10 skrev:
ichibon skrev:
p-nyhlen skrev:
Staten ska inte ha mer rätt att döda än en person.
Precis.

Tycker det är väldigt skrämmande hur många som är för dödsstraff. För mig är det helt främmande hur man kan anse sig ha rätten att ta en annan människas liv. Oavsett vad den människan gjort.

Dessutom är dödsstraff något som i större utsträckning drabbar den dömdes familj än den dömde själv.
Varför ska en person som dödat vara kvar? Jag är "emot" dödstraff enbart pga det gynnar mördaren, han slipper lida. Att sitta i fängelse i Sverige är inte ett lidande...tyvärr, därför kan man ta bort dom!
Usch, det där är ett så konstigt tänkande.
Vem fan har rätten att bestämma att "du har begått en så hemsk handling så nu ska du dö"" Jag tycker det är helt sjukt. Sjävbestämmanderätt, har vi i Sverige, dvs du bestämmer över din egen kropp.

Om det är bristen på lidande i fängelset som är problemet, ändra på fängelsena då, (men som ngn skrev, det är själva frihetsberövandet som är straffet). Ska vi börja med ngn avverkning av mördare så vill jag fan inte vara med. Vadå, då kan vi väl lika gärna avliva dom som begår våldtäkt också, så slipper vi dom? Kanske inbrottstjuvar också. Fortkörare.. Vafan, avliva alla som avviker. Är ju samma tänkande som fanns hos Hitler och det gänget. Det finns EN markant skillnad, och det är att judarna inte begått ngt brott, men jag kan fortfarande inte förstå principen med hur en systematisk utrensning av människor kan vara lösningen på något problem??

I min värld har ingen rätt att ta någon annans liv. Absolut ingen.

/ichi

1 570 Inlägg
8 oktober 2008
#291
Jag har all förståelse för att man vill ha dödsstraff, det tycker jag vore det enda rätta på såna som Anders Eklund till exempel. Men det känns ändå inte som ett civiliserat sverige 2008 att införa dödsstraff. Nästa steg är väl offentlig stympning och piskrapp på torget. Nej lås in fanskapen och hoppas att de hänger sig själva i cellen. Det vore ett stort steg tillbaka och fullständigt osannolikt också så det är inget att ens fundera över. Det är lika troligt som att USA skulle släppa ut alla sina våldsbrottslingar med fotboja och samtalsterapi.

V10
8 oktober 2008
#292
ichibon skrev:
V10 skrev:
ichibon skrev:

Precis.

Tycker det är väldigt skrämmande hur många som är för dödsstraff. För mig är det helt främmande hur man kan anse sig ha rätten att ta en annan människas liv. Oavsett vad den människan gjort.

Dessutom är dödsstraff något som i större utsträckning drabbar den dömdes familj än den dömde själv.
Varför ska en person som dödat vara kvar? Jag är "emot" dödstraff enbart pga det gynnar mördaren, han slipper lida. Att sitta i fängelse i Sverige är inte ett lidande...tyvärr, därför kan man ta bort dom!
Usch, det där är ett så konstigt tänkande.
Vem fan har rätten att bestämma att "du har begått en så hemsk handling så nu ska du dö"" Jag tycker det är helt sjukt. Sjävbestämmanderätt, har vi i Sverige, dvs du bestämmer över din egen kropp.

Om det är bristen på lidande i fängelset som är problemet, ändra på fängelsena då, (men som ngn skrev, det är själva frihetsberövandet som är straffet). Ska vi börja med ngn avverkning av mördare så vill jag fan inte vara med. Vadå, då kan vi väl lika gärna avliva dom som begår våldtäkt också, så slipper vi dom? Kanske inbrottstjuvar också. Fortkörare.. Vafan, avliva alla som avviker. Är ju samma tänkande som fanns hos Hitler och det gänget. Det finns EN markant skillnad, och det är att judarna inte begått ngt brott, men jag kan fortfarande inte förstå principen med hur en systematisk utrensning av människor kan vara lösningen på något problem??

I min värld har ingen rätt att ta någon annans liv. Absolut ingen.
Konstigt tänkande? Du jämför mördare och våldtäktsmän med folk som kör för fort...vem är det som tänker konstigt?!

Du sitter och säger emot men blev du våldtagen själv så ge mig fan på att du skulle vilja döda personen ifråga! Jag sa dessutom i nåt annat inlägg att gå och döda folk hejvilt skulle vara barbariskt, så det kan man inte men hade det varit möjligt så hade jag gärna sett det som ett alternativ!

Att beröva "friheten" från en person i Sverige är ett skämt...man berövar inte ett skit. Dom är ute på nolltid bland folk precis som om dom inte gjort nåt!

1 570 Inlägg
8 oktober 2008
#293
Hur skulle man då avrätta kriminella i Sverige? Halshuggning, arkebusering eller gaskammare? Skulle Sverige bli ett trevligt land att leva i om vi som typ enda land i Europa införde dödstraff? Dödsstraff känns som nåt U-länder och dumskalleländer håller på med.

V10
8 oktober 2008
#294
henrikh skrev:
Hur skulle man då avrätta kriminella i Sverige? Halshuggning, arkebusering eller gaskammare? Skulle Sverige bli ett trevligt land att leva i om vi som typ enda land i Europa införde dödstraff? Dödsstraff känns som nåt U-länder och dumskalleländer håller på med.
Helt ärligt...varför kommer du med såna där dumma förslag?! Hur avrättar dom i USA om jag får fråga dig? Kan du svaret, så kan du också komma på hur en "avrättning" sker.

Du får nog skilja en kriminell mot en mördare, det är inte riktigt samma sak!
Senast redigerat av V10 (8 oktober 2008)

415 Inlägg
8 oktober 2008
#295
V10 skrev:
jessica1 skrev:
jonesono skrev:

Nja, det där stämmer ju inte riktigt...
Det finns ett väldigt bra exempel på att just barnamord inte ger 100 papp i skadestånd + ett par år. Detta "exemplet" dömdes senast igår och kan vänta sig minst 20 år innan det blir tal om prövning för något annat. Karln blev dömd till livstid. Livstid är varken 5 eller 10 år...

Generellt riktat:
Ofta uttalar sig folk om saker de varken är insatta i eller har någon som helst aning om vad som gäller. Det gäller inte bara om detta ämne, utan är en ganska övergripande bild på många områden.
Nu menade jag också generellt sett med mitt inlägg! smile
Man har både hört och läst om otroliga händelser inom rättssystemet, händer var och varannan dag nästan!! Folk gör de mest ohyggliga saker och blir dömda till lite böter och några år! Från början kanske det är en 12 år för riktigt grova brott men det brukar tom kunna halveras vid gott uppförande på anstalten!

Och att någon skulle bli dömd till minst 20 år i sverige låter nästan som påhitt!hmm
Även om så nu skulle va fallet(antar att en länk ligger här snart)tongue så kommer den dömda i det fallet säkerligen att komma ut om 7-8 år om inte mindre!
Och detta är inget som varken jag el alla andra bara har "fått för oss utan minsta insikt"!
Detta är vad som vi lär oss genom att läsa Aftonbladet, Expressen och att se på Nyheterna på TV!tongue
Jag hoppas att du skojade smile
Ha ha! Absolut inte! big_smile

Jag är inte utbildad inom ämnet rättsjuridik!
De mord och våldtäkter som har blivit åtalade och uppmärksammade har jag enbart LÄST OM I DAGSTIDNINGAR och SETT PÅ NYHETERNA!wink
Ingen i min närhet har blivit vare sig mördad el våldtagen!

Visst, det är bara en bråkdel av brotten som uppmärksammas i media...men allvarligt talat!
Det är just då man får upp ögonen och undrar vart rättvisan finns!

Anders Eklund????
Emmas Ex som lockade hem henne och ströp ihjäl henne- han e ute om 6år!!!! Hennes familj tycker domen e helt ofattbar!

Vissa sexdömda brottslingar och pedofiler jobbar på dagis efter några år i fängelse...för att sverige har sekretess över personuppgiftlagen och därför inte får ge ut viss information om personer!
Detta har stått mkt om i tidningarna för ett par år sedan...alltså inget jag bara hittat på!tongue

Blotta de jäklarna...ut med bilder och namn i tidningarna!
Bannlys dem!
Jag hade blivit ursinnig om jag hade ett barn på några år som har blivit omhändertagen av nån jäkla pedofil på dagiset! Det spelar ingen roll om den mannen gjorde detta brott för 10 år sedan!!!!
Nu kommer väl nån rättsaktivist och säger att alla har rätt till en andra chans???
NEJ!!!!
Alla har inte rätt till en andra chans!
Vissa människor ska inte få finnas å även om dödsstraff är väldigt radikalt så åtminstone hårdare straff och HÅRDARE FÄNGELSER!

Herre gud, svenska fängelser är nåt av det bästa i hela världen!
Tänk er fängelserna i Thailand, Kina el USA!
Och jämför med sveriges!?????????????lol

Ett stort asgarv!!!!!lol

Vi harjättefina rum med tv, ser ut som ett äldreboende med andra ord!
USA har betongväggar och en brits, galler som dörr! (inte alla fängelser, jag vet)wink

Men förstå skillnaden på snälla sveriges rättssytem!

Visst, kriminaliteten minskar inte i USA, men tänk hur den hade varit utan dödsstraff och hårda långa fängelsestraff!?

Jag e kanske lite osäker på detta med dödsstraff...men jag kan mkt väl förstå vissa!
Tänk er att er mamma, pappa, bror/el syster blir ihjälslagen ikväll på ett mkt brutalt sätt och har lidit de sista minuterna i sitt liv något helt fruktansvärt!
Vad skulle ni känna genetemot gärningsmannen????
Stackars liten?
Han får minsan sona sitt brott i fängelset och om jag ser honom om 5 år ute på gatan så kommer jag att tänka att han nu har sonat för sitt brott och har blivit en bättre människa!??????roll

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

415 Inlägg
8 oktober 2008
#296
V10 skrev:
henrikh skrev:
Hur skulle man då avrätta kriminella i Sverige? Halshuggning, arkebusering eller gaskammare? Skulle Sverige bli ett trevligt land att leva i om vi som typ enda land i Europa införde dödstraff? Dödsstraff känns som nåt U-länder och dumskalleländer håller på med.
Helt ärligt...varför kommer du med såna där dumma förslag?! Hur avrättar dom i USA om jag får fråga dig? Kan du svaret, så kan du också komma på hur en "avrättning" sker.

Du får nog skilja en kriminell mot en mördare, det är inte riktigt samma sak!
Din sista mening..WORD!wink

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

blacken
8 oktober 2008
#297
henrikh skrev:
Hur skulle man då avrätta kriminella i Sverige? Halshuggning, arkebusering eller gaskammare? Skulle Sverige bli ett trevligt land att leva i om vi som typ enda land i Europa införde dödstraff? Dödsstraff känns som nåt U-länder och dumskalleländer håller på med.
I Sverige så hade vi halshuggning med en handbila som avrättnings metod. Den sista avrättningen användes dock en giljotin (1910) Av skarprättare Anders Gustav Dalman..

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
8 oktober 2008
#298
V10 skrev:
Konstigt tänkande? Du jämför mördare och våldtäktsmän med folk som kör för fort...vem är det som tänker konstigt?!

Du sitter och säger emot men blev du våldtagen själv så ge mig fan på att du skulle vilja döda personen ifråga! Jag sa dessutom i nåt annat inlägg att gå och döda folk hejvilt skulle vara barbariskt, så det kan man inte men hade det varit möjligt så hade jag gärna sett det som ett alternativ!

Att beröva "friheten" från en person i Sverige är ett skämt...man berövar inte ett skit. Dom är ute på nolltid bland folk precis som om dom inte gjort nåt!
Jag jämför dem inte i den meningen att jag jämställer dem, men i förlängningen är principen densamma. Jag tycker fortfarande inte att ett systematiskt utrotande av brottslingar är en försvarbar metod för att få ett samhälle fritt från kriminalitet.

Sen har inte du en aning om vad jag varit med om. Jag har dock ingen önskan om att döda någon människa.
Tycker själva principen med att "ge igen med samma medicin" är på sandlådenivå. Vi lever väl i ett civiliserat samhälle? Människor som begår brott blir inte automatiskt samhällets egendom med innebörden att vi har rätt att bestämma om de ska leva eller dö.

Edit: Hämnd hör inte hemma i ett rättssamhälle.
Senast redigerat av ichibon (8 oktober 2008)

/ichi

typ..eh..va?
582 Inlägg
8 oktober 2008
#299
ichibon skrev:
V10 skrev:
ichibon skrev:

Precis.

Tycker det är väldigt skrämmande hur många som är för dödsstraff. För mig är det helt främmande hur man kan anse sig ha rätten att ta en annan människas liv. Oavsett vad den människan gjort.

Dessutom är dödsstraff något som i större utsträckning drabbar den dömdes familj än den dömde själv.
Varför ska en person som dödat vara kvar? Jag är "emot" dödstraff enbart pga det gynnar mördaren, han slipper lida. Att sitta i fängelse i Sverige är inte ett lidande...tyvärr, därför kan man ta bort dom!
Usch, det där är ett så konstigt tänkande.
Vem fan har rätten att bestämma att "du har begått en så hemsk handling så nu ska du dö"" Jag tycker det är helt sjukt. Sjävbestämmanderätt, har vi i Sverige, dvs du bestämmer över din egen kropp.

Om det är bristen på lidande i fängelset som är problemet, ändra på fängelsena då, (men som ngn skrev, det är själva frihetsberövandet som är straffet). Ska vi börja med ngn avverkning av mördare så vill jag fan inte vara med. Vadå, då kan vi väl lika gärna avliva dom som begår våldtäkt också, så slipper vi dom? Kanske inbrottstjuvar också. Fortkörare.. Vafan, avliva alla som avviker. Är ju samma tänkande som fanns hos Hitler och det gänget. Det finns EN markant skillnad, och det är att judarna inte begått ngt brott, men jag kan fortfarande inte förstå principen med hur en systematisk utrensning av människor kan vara lösningen på något problem??

I min värld har ingen rätt att ta någon annans liv. Absolut ingen.
Jaha, o molnen är rosa i din värld oxå eller?
Som V10 sa, du kan ju inte jämnföra en mördare med en "simpel" inbrottstjuv. Skulle någon stjäla för mej, så visst fan blir jag förbannad men inte vill jag ha ihjäl honom. Om någon däremot skulle mörda en vän eller familjemedlem till mej skulle det vara skillnad.
Jag tycker det är fruktansvärt respektlöst att mot familjer o vänner till ett mordoffer, när dom sätter mördaren i fängelse några sketna år.
O det är jävligt lätt att sitta bakom datorskärmen o låta ädel genom att säga att "ingen har rätt att bestämma vem som ska leva eller dö".  Men har man mördat förtjänar man inte att leva tycker jag.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
8 oktober 2008
#300
Roz-104 skrev:
Jaha, o molnen är rosa i din värld oxå eller?
Som V10 sa, du kan ju inte jämnföra en mördare med en "simpel" inbrottstjuv. Skulle någon stjäla för mej, så visst fan blir jag förbannad men inte vill jag ha ihjäl honom. Om någon däremot skulle mörda en vän eller familjemedlem till mej skulle det vara skillnad.
Jag tycker det är fruktansvärt respektlöst att mot familjer o vänner till ett mordoffer, när dom sätter mördaren i fängelse några sketna år.
O det är jävligt lätt att sitta bakom datorskärmen o låta ädel genom att säga att "ingen har rätt att bestämma vem som ska leva eller dö".  Men har man mördat förtjänar man inte att leva tycker jag.
Citerar mig själv här:
Jag jämför dem inte i den meningen att jag jämställer dem, men i förlängningen är principen densamma. Jag tycker fortfarande inte att ett systematiskt utrotande av brottslingar är en försvarbar metod för att få ett samhälle fritt från kriminalitet.

Jag har inte uttalat mig om antal år i fängelse och tycker inte heller att bara några år är tillräckligt för mördare.

Ädel eller inte, jag har vissa grundläggande värderingar som jag vill leva efter. Du måste inte dela dem med mig. Men att uttala sig om vem som har rätt att leva eller inte gör mig arg. Det är ju precis det mördare gör också.
Har aldrig sagt att molnen är rosa. Det sker mord även i min värld. Men ett fel rättfärdigar inte ett annat. Ett mord rättfärdigar inte ett annat. Det är min åsikt.

/ichi


Sök