V10 skrev:
jessica1 skrev:
jonesono skrev:
Nja, det där stämmer ju inte riktigt...
Det finns ett väldigt bra exempel på att just barnamord inte ger 100 papp i skadestånd + ett par år. Detta "exemplet" dömdes senast igår och kan vänta sig minst 20 år innan det blir tal om prövning för något annat. Karln blev dömd till livstid. Livstid är varken 5 eller 10 år...
Generellt riktat:
Ofta uttalar sig folk om saker de varken är insatta i eller har någon som helst aning om vad som gäller. Det gäller inte bara om detta ämne, utan är en ganska övergripande bild på många områden.
Nu menade jag också generellt sett med mitt inlägg!
Man har både hört och läst om otroliga händelser inom rättssystemet, händer var och varannan dag nästan!! Folk gör de mest ohyggliga saker och blir dömda till lite böter och några år! Från början kanske det är en 12 år för riktigt grova brott men det brukar tom kunna halveras vid gott uppförande på anstalten!
Och att någon skulle bli dömd till minst 20 år i sverige låter nästan som påhitt!
Även om så nu skulle va fallet(antar att en länk ligger här snart)
så kommer den dömda i det fallet säkerligen att komma ut om 7-8 år om inte mindre!
Och detta är inget som varken jag el alla andra bara har "fått för oss utan minsta insikt"!
Detta är vad som vi lär oss genom att läsa Aftonbladet, Expressen och att se på Nyheterna på TV!
Jag hoppas att du skojade
Ha ha! Absolut inte!
Jag är inte utbildad inom ämnet rättsjuridik!
De mord och våldtäkter som har blivit åtalade och uppmärksammade har jag enbart LÄST OM I DAGSTIDNINGAR och SETT PÅ NYHETERNA!
Ingen i min närhet har blivit vare sig mördad el våldtagen!
Visst, det är bara en bråkdel av brotten som uppmärksammas i media...men allvarligt talat!
Det är just då man får upp ögonen och undrar vart rättvisan finns!
Anders Eklund????
Emmas Ex som lockade hem henne och ströp ihjäl henne- han e ute om 6år!!!! Hennes familj tycker domen e helt ofattbar!
Vissa sexdömda brottslingar och pedofiler jobbar på dagis efter några år i fängelse...för att sverige har sekretess över personuppgiftlagen och därför inte får ge ut viss information om personer!
Detta har stått mkt om i tidningarna för ett par år sedan...alltså inget jag bara hittat på!
Blotta de jäklarna...ut med bilder och namn i tidningarna!
Bannlys dem!
Jag hade blivit ursinnig om jag hade ett barn på några år som har blivit omhändertagen av nån jäkla pedofil på dagiset! Det spelar ingen roll om den mannen gjorde detta brott för 10 år sedan!!!!
Nu kommer väl nån rättsaktivist och säger att alla har rätt till en andra chans???
NEJ!!!!
Alla har inte rätt till en andra chans!
Vissa människor ska inte få finnas å även om dödsstraff är väldigt radikalt så åtminstone hårdare straff och HÅRDARE FÄNGELSER!
Herre gud, svenska fängelser är nåt av det bästa i hela världen!
Tänk er fängelserna i Thailand, Kina el USA!
Och jämför med sveriges!?????????????
Ett stort asgarv!!!!!
Vi harjättefina rum med tv, ser ut som ett äldreboende med andra ord!
USA har betongväggar och en brits, galler som dörr! (inte alla fängelser, jag vet)
Men förstå skillnaden på snälla sveriges rättssytem!
Visst, kriminaliteten minskar inte i USA, men tänk hur den hade varit utan dödsstraff och hårda långa fängelsestraff!?
Jag e kanske lite osäker på detta med dödsstraff...men jag kan mkt väl förstå vissa!
Tänk er att er mamma, pappa, bror/el syster blir ihjälslagen ikväll på ett mkt brutalt sätt och har lidit de sista minuterna i sitt liv något helt fruktansvärt!
Vad skulle ni känna genetemot gärningsmannen????
Stackars liten?
Han får minsan sona sitt brott i fängelset och om jag ser honom om 5 år ute på gatan så kommer jag att tänka att han nu har sonat för sitt brott och har blivit en bättre människa!??????