2568
Sök

kamrem gick sönder på en volvo 740, -89, 4cylindr., skador???

62 Inlägg
22 januari 2008
#21
om du är rädd om bilen skulle jag kolla upp lite bättre än att bara sätta på kammremmen å kröra... en kolv kan ha gått upp i en ventil eller nåt... men gör ett komptest och se.... jag skulle riva av toppen och kolla...

905 Inlägg
23 januari 2008
#22
getost skrev:
om du är rädd om bilen skulle jag kolla upp lite bättre än att bara sätta på kammremmen å kröra... en kolv kan ha gått upp i en ventil eller nåt... men gör ett komptest och se.... jag skulle riva av toppen och kolla...
varfrö göra så jävla mycket jobb då det är såg ot som 99,999999% sannolikt att allt är okej? du måste han köpa ny blockpackning mm.
nollställ motorn, lägg på remmen, komptesta, inse att är ok sen gasa vidare mot nya världar.

4 Inlägg
23 januari 2008
#23
håller med det är bara att prova desutom är jag säker på att inget har hänt om du inte vill säga har planat toppen mycket eller som det står att du har en elak kam


volvonörd
116 Inlägg
23 januari 2008
#24
som sagt,händer inget nä kamremmen går av på B230 8 ventilare,bara nolla veven å kammen,mellan axeln behöver ej nollas då den bara driver oljepumpen,kolv å ventil kan aldrig mötas i en sådan motor,om den är original villseja:),eller om du håller att varvtal över 7000rpm,viket du förmodligen inte gjort..köp en ny kamrem,dvs INTE skroten,montera å sladda vidare


Rycketofta Racing
292 Inlägg
23 januari 2008
#25
BIlen har klarat sig big_smile
(lovar)
på med en rem och om du nu ändån är osäker så gör ett komp test big_smile
sen spitta på...

//Rycketofta Racing

375 Inlägg
23 januari 2008
#26
rooolerboy skrev:
som sagt,händer inget nä kamremmen går av på B230 8 ventilare,bara nolla veven å kammen,mellan axeln behöver ej nollas då den bara driver oljepumpen,kolv å ventil kan aldrig mötas i en sådan motor,om den är original villseja:),eller om du håller att varvtal över 7000rpm,viket du förmodligen inte gjort..köp en ny kamrem,dvs INTE skroten,montera å sladda vidare
7000rpm?
Varvstoppet slår igång på ca 6200rpm och man kommer inte igenom det.
Mellanaxeln  är inte kritisk att "nolla" men ngt man iaf kan göra iaf smile


Nåväl.
Skippa iaf skrotens kamrem och köp en ny. Orginal eller Biltema spelar ingen roll. Själv kör jag Biltema men känner du dig säkrare med orginal så köp det. Tror inte priset skiljer sig så jätte mycket,

Ngt du bör kontrollera är iaf spännrullen. Kolla så den inte kärvar eller skakar, byt ut den annars.


342 Inlägg
23 januari 2008
#27
alla motorer utom 16ventilarn blir det inga skador på om man inte planat tobben over 2mm..det e bara hänga på en ny rem å se glad ut om det e en 8ventilare..


3 235 Inlägg
23 januari 2008
#28
volvodrifter skrev:
alla motorer utom 16ventilarn blir det inga skador på om man inte planat tobben over 2mm..det e bara hänga på en ny rem å se glad ut om det e en 8ventilare..
Långt ifrån: väldigt få motorer klarar sig vid rembrott (8 vetilare).
De flesta motorer gör "sallad" av ventilerna.


45 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
#29
då köper en ny rem.....
spännrullen låter rätt mycket, men sitter fast och det finns inget glapp.
på vilken sätt ska jag ställa in alla dessa kugghjul som kopplas med kamremmen?
om jag sätter remmen på fel sätt, finns det chans att skada motor?( t.ex avgaser kommer att gå till injectorn om fel ventil öppnas....)


375 Inlägg
23 januari 2008
#30
Byt spännrulle.
Inställning på kuggarna ska se ut som på bilen.
Den övre och den undre är extremt (!) viktigt att det är vid märket, det vid sidan är inte kritiskt.
Ställer du fel så får du felaktig förbränning, eller så startar inte motorn.
Även om bilen går igång så komemr det ta skada.
Dvs kan bli knackningar och bakslag osv.

Men oroa dig inte, det är enkelt och det är svårt att göra fel.
Kan skriva guide hur du går tillväga

http://www.bikeguide.se/installning2.jpg
Senast redigerat av Andreas_ace (23 januari 2008)


45 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#31
nu fattar jag...
hittade också en ganska bra sida med bilder http://www.volvoclub.org.uk/faq/B230FTi … gnment.htm


207 Inlägg
24 januari 2008
#32
det hände inget på min gammla b230f:P

Smålänning
7 882 Inlägg
24 januari 2008
#33
engolf skrev:
volvodrifter skrev:
alla motorer utom 16ventilarn blir det inga skador på om man inte planat tobben over 2mm..det e bara hänga på en ny rem å se glad ut om det e en 8ventilare..
Långt ifrån: väldigt få motorer klarar sig vid rembrott (8 vetilare).
De flesta motorer gör "sallad" av ventilerna.
Tror han menade att alla VOLVOs motorer utom B234F och B204FT klarar sig om kamremmen går av.

Även B18 och B20 klarar sig om kamdrevet blir rensat, eller så sätter man dit ett från B30 som är i stål istället för plast wink

En del gamla golfmotorer kan klara sig om man har tur.

Saab B20 och B201 klarar sig om kedjan går av, om dom är original.

Finns många bilar som klarar sig vid rem/kedjebrott.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

62 Inlägg
27 januari 2008
#34
loffe007 skrev:
getost skrev:
om du är rädd om bilen skulle jag kolla upp lite bättre än att bara sätta på kammremmen å kröra... en kolv kan ha gått upp i en ventil eller nåt... men gör ett komptest och se.... jag skulle riva av toppen och kolla...
varfrö göra så jävla mycket jobb då det är såg ot som 99,999999% sannolikt att allt är okej? du måste han köpa ny blockpackning mm.
nollställ motorn, lägg på remmen, komptesta, inse att är ok sen gasa vidare mot nya världar.
vadå köpa en ny blockpacking???? han behöver ju bara köpa en topplockspacking... han behöver ju itne riva ner hela motorn... bara plocka av toppen...

45 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#35
remmen är bytad.............känns som bilen fick 20 hp till...
Senast redigerat av Exterminator (27 januari 2008)



Sök