INSUG
Insugsröret till respektive cylinder är avstämt att jobba på ett visst varvtal, cylindervolym osv. Detta bestäms i princip av längden på röret och desto längre rör – desto lägre varvtal är insugsröret optimalt vid. Att räkna ut detta kräver att man vet hur hela flödesvägen genom motorn och avgasssystmet beter sig och är rätt svårt om man vill ha det maximalt bra. Ett flertal moderna bilar med lite värre motorer har justerbara insug av en eller annan konstruktion för att skapa flera ”optimala” resonanser.
På en orginalbil kan man dock inte lita på att detta är gjort för att få ut mera effekt utan det kan lika gärna vara för att få ner bränsleförbrukning eller få ner avgasemissioner.
Det vi vill ha med ett avstämt insug är extra ”boost” ,dvs ett sätt att öka fyllnadsgraden till över 100%, alltså precis som vi skulle ha övertryck in till cylindrarna. När man designar insug så pratar man om pulser: 2:a pulsen, 4: pulsen vilket i princip är övertoner exakt som i musik. (grundläggande fysiken bakom är densamma)
Tar vi som exempel 2:a pulsen (2: övertonen) så ger den 10% ”boost”, har stor bandbredd (varvtalsområde med effekt) men ger ett mycket långt rör i jämförelse med 4:e pulsen (4% boost).
För att ta en Golf GTI 1.8 med sportkammar och en vridmomentsavstämning på 4000rpm, 6000rpm och vid 8000rpm som exempel så får vi dessa rörlängder.
2:a pulsen 4000rpm <tbd>
2:a pulsen 6000rpm <tbd>
2:a pulsen 8000rpm <tbd>
4:e pulsen 4000rpm <tbd>
4:e pulsen 6000rpm <tbd>
4:e pulsen 8000rpm <tbd>
Som vi ser så får vi ungefär samma rörlängd vid 4000 och 4:e som vi får med 2:a vid 8000. Med andra ord så är puls 4-puls 2 aktiva vid olika varvtal såvida 2:a pulsen är med innan varvstoppet. För att få duktigt med effekt så ska va naturligtvis matcha avstämningen på avgassystemet på samma varvtal.
Rören ska ju sedan ha någon form av spjäll. Två varianter finns – endera ett enda spjäll eller ett spjäll per cylinder. Har man endast ett enda spjäll så krävs en ”burk” en så kallad plenumkammare där spjället sitter och som matar insugsrören till alla cylindrar med luft. Kör man med plenum så bör varje insugsrör sluta i trattar inne i kammaren. Inloppet på ett rör verkar nämligen som MINDRE än resten av röret. Detta kompenserar vi med trattar. Tratten bör lämpligen sitta 10mm från botten och minst 50mm från taket på plenumet.
Lämplig spjällarea är 10mm2 per hk. Till vår tänkta golf med 200 hk blir det ett spjäll på 50 mm.
Med separata spjäll så är man inte bunden av att mäta exaka luftflöden inuti en plenumkammare (för att veta att alla cylindrar får exakt lika mycket luft under alla driftsvillkor) men med separata spjäll så får man massor med mekanik som måste justeras och fungera ihop och trassel med vakuumkanaler mm. Har man dessutom luftmassemätare och separata spjäll så krävs ändå ett plenum för att kunna mäta summa tillförd luft till motorn.
skulle vilja veta vad som menas med pulser?