2898
Sök

Är alla gaser brandfarliga

16 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
hej hade ett engelska prov för ett tag sen och då kom frågan om alla gaser som man svetsar med är antändningbara?

asså när man svetstar kan man tända eld på alla gaser man änvänder då. tex vid mig,mag,tig,plasmaskärning,gassvetsning kan man tända eld på alla gaser?

tack på förhand

69 Inlägg
21 januari 2008
Alla gaser brinner inte. Skyddsgas vid MIGsvetsning brinnner inte vad jag vet. Däremot är alla gasflaskor alltid en fara vid brand.

Bilar! Vilket jävla påhitt.

Sleeper
3 084 Inlägg
21 januari 2008
Argon och syre brinner inte
Acetylen brinner
plasma vet jag knappt någonting om
och mig-magen och tigen så är det ju ström med finns väl inga gaser som brinner? bara skyddande gaser från höljet på pinnen?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

RE-雨宮
481 Inlägg
21 januari 2008
Ursäkta, men syre brinner aldeles jättebra. Det är total livsfara att tro att det inte gör det.

RE-Amemiya Kitted FD3S

Sleeper
3 084 Inlägg
21 januari 2008
chrno skrev:
Ursäkta, men syre brinner aldeles jättebra. Det är total livsfara att tro att det inte gör det.

NEJ! Syre brinner inte men syre krävs för att få någonting att brinna!

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.

RE-雨宮
481 Inlägg
21 januari 2008
Så du menar att syrgas inte brinner?

http://www.youtube.com/watch?v=Jxp_wpDufdg

http://www.youtube.com/watch?v=D3ADaCu7 … re=related

Snälla kom inte å snacka om sånthär. Det är livsfarligt att tro att det inte brinner. Flytande syre är ännu värre.
Senast redigerat av chrno (21 januari 2008)

RE-Amemiya Kitted FD3S

Sleeper
3 084 Inlägg
21 januari 2008
chrno skrev:
Så du menar att syrgas inte brinner?

http://www.youtube.com/watch?v=Jxp_wpDufdg

Syrgas kan ju inte brinna av sig själv eller hur? annars skulle allt syre brunnit upp varje gång du tänder en tändsticka, men nu är det ju inte syret som brinner utan tändstickan sprutar du på mer syre ju snabbare förbränns den.

Du kan ju tex inte svetsa med enbart syrgas eller kan du isf lär mig! wink

RE-雨宮
481 Inlägg
21 januari 2008
Han frågade antändningsbara. Är inte syrgas antändningsbart? Att du sen blandar med andra gaser är väl i sig ointressant?

RE-Amemiya Kitted FD3S

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
21 januari 2008
Från wikipedia:

Combustion hazard

Highly concentrated sources of oxygen promote rapid combustion and therefore are fire and explosion hazards in the presence of fuels. Oxygen itself is not the fuel, but as a reactant, concentrated oxygen may allow combustion to proceed dangerously rapidly. The fire that killed the Apollo 1 crew on a test launchpad spread so rapidly because the capsule was pressurized with pure oxygen as would be usual in an actual flight, but to maintain positive pressure in the capsule, this was at slightly more than atmospheric pressure instead of the ⅓ normal pressure that would be used in flight. (See partial pressure.)

Hazards also apply to compounds of oxygen with a high oxidative potential, such as high concentration peroxides, chlorates, perchlorates, and dichromates; they also can often cause chemical burns.

173 Inlägg
21 januari 2008
Syre behövs iofs för att eld ska brinna. Ingen syre ingen eld.

Sleeper
3 084 Inlägg
21 januari 2008
v8rickard skrev:
Från wikipedia:

Combustion hazard

Highly concentrated sources of oxygen promote rapid combustion and therefore are fire and explosion hazards in the presence of fuels. Oxygen itself is not the fuel, but as a reactant, concentrated oxygen may allow combustion to proceed dangerously rapidly. The fire that killed the Apollo 1 crew on a test launchpad spread so rapidly because the capsule was pressurized with pure oxygen as would be usual in an actual flight, but to maintain positive pressure in the capsule, this was at slightly more than atmospheric pressure instead of the ⅓ normal pressure that would be used in flight. (See partial pressure.)

Hazards also apply to compounds of oxygen with a high oxidative potential, such as high concentration peroxides, chlorates, perchlorates, and dichromates; they also can often cause chemical burns.

tack för hjälpen hörru! smile

12 086 Inlägg
21 januari 2008
chrno skrev:

Rent syre brinner inte!

Försök tända eld på ren syrgas så kanske du lugnar dig.
Syre är en förutsättning för eld, men det är inte själva syret som brinner, lr vafan svprt o förklara. Men man kan inte elda med bara syre, så är de bara!

RE-雨宮
481 Inlägg
21 januari 2008
Å då kommer vi ju snabbt till frågan om någon arbetar med syrgas i vacum, utan några andra gaser närvarande. Alltså brinner Syrgas. Men visst, ska vi gå så djupt ner så håller jag med. Syrgas brinner inte av sigsjälv. Varför blandar man i syrgas när man svetsar? För att det ska bli mer eller mindre effekt?

RE-Amemiya Kitted FD3S

Sleeper
3 084 Inlägg
21 januari 2008
chrno skrev:
Å då kommer vi ju snabbt till frågan om någon arbetar med syrgas i vacum, utan några andra gaser närvarande. Alltså brinner Syrgas. Men visst, ska vi gå så djupt ner så håller jag med. Syrgas brinner inte av sigsjälv. Varför blandar man i syrgas när man svetsar? För att det ska bli mer eller mindre effekt?

För att du får hetare låga. Acetylen har ju syre i sig själv men får dålig förbränning på gaserna (för lite syre) och då krävs mer syre så man får en hög förbränning av gaserna

RE-雨宮
481 Inlägg
21 januari 2008
Saken är den att du inte kan skriva att det inte brinner. För då kommer nån stackare tro att den inte gör det. Å sålänge man inte är i ett rum helt utan några andra gaser än syrgas så kommer det att brinna. Och jag tror inte nån här klarar av att genomföra det. Detta gör att personen som läst ditt inlägg tror att det går bra att elda en cigarett, eller på något sätt tillföra en låga till syrgas utan att det händer något. Och saker kan gå mkt mkt mkt mkt dåligt.

http://www.youtube.com/watch?v=174_ivcc … re=related Ytterligare ett bevis, Inga andra gaser med.

Sen att det är en katalysator för eld är ju en helt annan sak, men så djupt behöver vi knappast gå för att konstatera hur och om det brinner eller inte. Jag håller med dig till viss del i det jag skrivit. Men missförstå mig rätt är du snäll.
Senast redigerat av chrno (21 januari 2008)

RE-Amemiya Kitted FD3S

139 Inlägg
21 januari 2008
jag har gaser i mangen o det är antändligt big_smile har själv provat wink

vet ni varför skruvdragaren är klassad som ett av världens farligaste verktyg!?! Jo den har tillbehör som bittz ;) höhö!

1 217 Inlägg
21 januari 2008
Junior2 skrev:
jag har gaser i mangen o det är antändligt big_smile har själv provat wink

Hehe, metangas brukar vara ganska antändligt, t o m explosivt:P

16 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
Tack för alla svar haha:P lite roligt o se ordkriget vem som har rätt o fel haha:P

Sleeper
3 084 Inlägg
21 januari 2008
chrno skrev:
Saken är den att du inte kan skriva att det inte brinner. För då kommer nån stackare tro att den inte gör det. Å sålänge man inte är i ett rum helt utan några andra gaser än syrgas så kommer det att brinna. Och jag tror inte nån här klarar av att genomföra det. Detta gör att personen som läst ditt inlägg tror att det går bra att elda en cigarett, eller på något sätt tillföra en låga till syrgas utan att det händer något. Och saker kan gå mkt mkt mkt mkt dåligt.

http://www.youtube.com/watch?v=174_ivcc … re=related Ytterligare ett bevis, Inga andra gaser med.

Sen att det är en katalysator för eld är ju en helt annan sak, men så djupt behöver vi knappast gå för att konstatera hur och om det brinner eller inte. Jag håller med dig till viss del i det jag skrivit. Men missförstå mig rätt är du snäll.

där är det ju fortfarande cigarren som brinner tongue

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
21 januari 2008
Samara skrev:
Alla gaser brinner inte. Skyddsgas vid MIGsvetsning brinnner inte vad jag vet. Däremot är alla gasflaskor alltid en fara vid brand.

Man kan svetsa med kolsyra och den är inte brandfarlig.

Därmed :
Är alla gaser brandfarliga...
...frågan om alla gaser som man svetsar med är antändningbara?

Nej.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

Sök