2568
Sök

Dator och stereo eller enbart dator som huvudenhet? frågor om strömförsörjning till datorn.

Skogsfan
649 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Tjenare!

Sitter och funderar på lite saker angående huvudenhet till bilen.

Det jag hade tänkt var att köpa en spelare från alpine för ca 1500kr. Men det har nu poppat upp några nya idéer i huvudet på mig.

Först kom jag att tänka på att jag hade två st dvdspelare till TV'n som bara ligger här och skräpar, är dessa ett möjligt alternativ att stoppa in i bilen som huvudenhet med tanke på vibrationer osv.

Andra tanken jag hade var att jag även har en nästan komplett dator. Moderkort med processor, ramminnen och grafikkort som bara ligger och skräpar även det.  Hur skulle detta vara att bygga in någonstans?

Har även ett x-box liggandes som kanske hade varit kul att sätta i.

Skulle vara kul med lite förslag vad just du tycker och har för erfarenhet av dessa saker i en bil, för och nakdelar osv.

Tack på förhand!
MVH/Christofer
Senast redigerat av Faniskogen (25 maj 2008)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Filkörning?
852 Inlägg
23 januari 2008
dvd spelarna kan du förmodligen sumpa direkt då dem inte alls e gjorda för att klara vibrationer... dessutom är dem ganska stora och klumpiga.

datorn vore ett ganska roligt alternativ.. tex bygga in den i handskfacket eller nått.. MEN då måste du ha en omvandlare från 12 till 230 volt... dessutom drar en vanlig dator ganska mycket ström... desto grymmare grejer du har desto mer ström drar den..

det svåraste med datorn är också hårddisken... den är ganska känslig för vibrationer.. men det finns flash hårddiskar att få tag på tex komplett men dem är inte billiga och inte heller särskillt stora...

sen är ju frågan hur man ska använda den också... underlättar ju med ett tangentbord och vart ska man sätta de? mus e ju också ganska bra att ha.. och hur ska man starta den?   

de e ju tyvärr inte bara att bygga en låda och lägga den i bilen och ansluta med en stereoplugg... sad

men de ska nog inte vara överdrivet jäkligt om man luskar lite... kolla på sweclockers tror de finns tips där hur du ska bygga dem e ganska luriga på datorer smile

Skogsfan
649 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Mjo, förstod nästan det med dvd-spelaren, då ska jag även säga till min vän som var inne på det att det inte är någon idé:)

Ja jo, en dator borde väll nästan egentligen vara den ultimata huvudenheten? Finns ju det mesta i den så att säga.

Ja, handskfacket vore fint att bygga in den i! Kan ju kanske skaffa ett väldigt litet tangentbord, litet och slimmat med bara de nödvändigaste knapparna på. Någon som har några fler tips på hur man ska lösa mus & tangentbordsfrågan?

Mjo, tänkte också på det med hårddisken, flash är ju så dyrt ifall man skall ha lite gb. Hade gärna haft plats med all min musik som ligger på 130 gb:) Det finns ingen sätt att få hdd'n att sitta säkert? Sätta något sorts skydd runt den eller liknande?

Ska kolla på sweclockers också, tack för tipset;)

Mer idéer och tips om detta? Även hur jag skulle kunna utnyttja xboxen kanske? Placering och allt vill jag ha idéer om!

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!

Filkörning?
852 Inlägg
24 januari 2008
skydd till hårddisken nja... datan lagras ju på skivor som snurrar inuti disken. när disken vibrerar skakar ju skivorna oavsett om du skyddar hddn utvändigt vilket inte är bra. går dem emot läsaren sen så e de risk att de blir repor i dem och då blir dem tämligen värdelösa, visst jag har ju alldrig testat och de finns ju faktiskt laptops som ska klara av lite tuffare tag så de kan ju funka.. testa med en gammal hårddisk och se om de funkar tongue

vet att jag läst om en som hade gjort en dator att ha i bilen på swec~ faktiskt så de kan ju va nått att kolla upp.. va iofs ett år sen eller så men tråden borde ligga kvar eller så kanske de har kommit några nya eller så. tongue

x-boxen vete fan hur du ska koppla den tongue  verkar lite klurigt får jag säga.. men om jag hade gjort ett seriöst bygge skylle jag tömt reservhjuls baljan där bak och sett till så de e torrt etc plastat och sen fixat nått snyggt att ha x-boxen där.. sen  måste du ju ha en tv och sånt och de får väll vara på nackstödet där bak.. hade fan alldrig satt den där fram hade nog inte kopplat in den till stereon heller för fan va irriterande och ha nån galning som spelar race/shooter-spel på hög volym när man kör bil.. kan ju bli paranoid för mindre big_smile

hela ideen till x-boxen tycker jag om jag ska vara ärligt e sådär.. användbart om du har ungar i bilen men annars har jag svårt att tänka mig att du skulle använda den mer än första veckan tongue  inte så praktiskt att ha en xbox i bilen egentligen när man tänker efter.

om du lyckas lösa el och hdd problemet till datorn tror jag att de bara e att köra på. lägg den i bagaget, reservhjulsbaljan... bygg en ny låda hellst med plåtram så alla delar är jordade mot varandra och sedan bygg vidare i plexiglas eller liknande... trä är inte att rekomendera pga värmen. powerswitchen måste faktiskt inte sitta på lådan den går ju at dra in i kupen samma sak med tangbord/mus. cool grej vore ju att limma på ett tangentbord till luckan i handskfacket..

de finns för övrigt förlängningsladdar till usb med.

uhm... ljud borde ju gå att koppla via slutsteg från datorn. ljudportarna e ju lågnivå har jag för mig.

aja lycka till  smile  glöm inte att lägga upp en projekttråd om du tänker försöka big_smile

Skogsfan
649 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
Fasen du, många bra tips där!

Men som du säger, xboxen är nog möjligtvis en ganska onödig detalj. Jobbigt att ha folk spelandes i bilen medans man åker:)

Men detta med datorn ska jag nog seriöst försöka mig på. Såg någon tråd på swec som du sa men har inte läst igenom den, har även startat en egen där för att få lite tips.
Strömmen borde väll inte vara några problem, ifall det inte är det att batteriet inte har tillräckligt med kräm för att försörja pc'n.
Jag ska läsa inlägget mer noga imorgon, nu lär jag gå till kojs, men tack för svaret!
Och självklart blir det en projekttråd snart, så fort vi har tid och det finns plats i garaget för att börja greja med bilen smile

Fyll gärna på med fler tips och åsikter!

Fan i skogen!

33 Inlägg
24 januari 2008
Tja tänkte bara säga att angående hårddiskarna . . så har jag sett att det finns "Hårddiskupphängningar"
där dom ligger i ett litet aluminuinchassi som är upphängt i gummiband.
minns dock inte vart jag har sett detta . . men jag har ett inbyggt i mitt eget datorchassi.

Det stoppar ju inte skakningarna helt precis men dom blir antagligen mjukare och gör att den tar mindre skada smile

1 161 Inlägg
24 januari 2008
omvandlare behöver du ingen iaf.. eftersom att allt i datorn ä 12V..

sen med hårddisken så har jag för mej jag har sett nånstans nån som byggde plastskenor som ett stöd till den för att minska vibrationerna..

730 Inlägg
24 januari 2008
__hogberg__ skrev:

sen med hårddisken så har jag för mej jag har sett nånstans nån som byggde plastskenor som ett stöd till den för att minska vibrationerna..

nätaget drivs av 230v

f.d. Robospine
208 Inlägg
24 januari 2008
__hogberg__ skrev:

Nätaggen brukar ge ut 3V, 5V och 12V (så stabilt som möjligt).
Som vanligt så är det spel som drar mest kraft och så länge du inte ska spela eller modellera 3D så kan du komma undan med en mycket klenare dator. Som då antagligen drar mycket mindre ström.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

Filkörning?
852 Inlägg
24 januari 2008
som robo sa så ger nätaggen ut så stabil ström som möjligt vilket datorn absolut måste ha annars säger den hejdå. och ett bilbatteri är inte lämpat för att driva en dator därför måste du ha omvandlare till nätagget...

hoppas dem e hjälpsamma på swec smile

Filkörning?
852 Inlägg
782 Inlägg
25 januari 2008
finns en kille på blocket som säljer en bildator..
http://www.blocket.se/vi/14803187.htm?ca=5_s

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

Skogsfan
649 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
har fått en del svar på SweClockers!

En kille hade byggt en pc i sin bil för ett tag sedan så jag blev erbjuden att köpa ett bilnätagg av honom plus en USB-GPS för 600 kr, nypris på sakerna var ca 1500 kr tror jag så det priset var väll bra tycker jag.

Annonsen på blocket var helt klart frestande men för dyrt för mig tyvärr. Anledningen till min idé med dator i bilen var mest att jag hade en nästan komplett dator liggandes smile

Länk till nätagget:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314134

Kommer detta räcka? Det som kommer sitta i PC'n är, okänt moderkort, amd 2500+ tror jag, 512/1gb RAM, ca 80 gb hdd sATA och någon DVD- spelare.
Nätaggregatet är på 80w vad jag förstått.

Han hade även haft en vanlig 3,5" hdd i bilen och den höll än idag så det ska nog inte vara några problem.. får bygga någon bra upphängning till den bara.

Fan i skogen!

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 maj 2008
80W låter lite för lite för den datorn.

Jag har gått och köpt mig en Barebone dator på 1Ghz, 200GB HD, 512 RAM, 64MB GeForce grafik, DVD-brännare, 5.1 ljud, m.m.

Enligt mp3car.com så är hårddisken inget större problem, den tål både kyla och stötar bra!
Men jag skulle också rekommendera någon form av upphängning, eller lägga något mjukt runt, som t.ex. två band av frigolit eller dylikt, för att låta värmen passera ut.

Angående nätaggregatet, finns det färdiga nätaggregat anpassade för 6-24 volt, ett jag har tittat på är på 160W för 12V, som bör vara lagom för min dator åtminstone. Finns guider på mp3car.com för ungefär hur mycket Watt datorn drar.

Sen kopplar man 3,5mm utgångarna med RCA-converters, alltså med en 3,5mm hane i ena änden, och 2 RCA honor i andra. Och rakt in i slutsteget!
Remoten kan man köra på en Molex-kontakt (strömkontakten till tex dvd och hd) för det ligger 12V i den. (Samma som remoten wink )

Om man vill dra fram dvd-spelaren till bilens instrumentpanel, finns det omkoppling från datorkontakten till USB, och så får man förlänga strömkontakten helt enkelt.
Alltså fördel om du kan löda lite, och har krympslang! wink Finns billigt på Biltema.

Sen är det lättaste och säkraste en 7" touchscreen, och så kallad Front End programvara, som Roadrunner (sök på mp3car.com, det finns installationer där), Front End programmen är anpassade för bilar, med stora knappar där det står NAVI, PHONE, STEREO m.m.

Angående X-boxen är dom på 12V också, vet inte om man drar direkt ström, eller kopplar kanske på cigg-kontakt, men sen är det bara att koppla till en skärm och spela på...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Skogsfan
649 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Tack som fasen för det svaret!

Men nu är en fråga, vad jag har hört så behöver man ändå en vanlig bilstereo emellan datorn och slutstegen. Men är detta verkligen nödvändigt? Jag har utgång för RCA tror jag på mitt ljudkort, är ett lite dyrare, äldre. Heter soundblaster audigy zs 2 platinum.
Så min fråga är då om jag behöver köpa en ny bilstereo för att ha emellan datorn och stegen eller om det går att koppla direkt från ljudkort till steg med bra kvalité.

Har fjärrkontroll till ljudkortet också så jag tror jag kan styra låtval osv från den.

Har nu även en växelriktare från 12-230 volt på 300w max.

Här är lite info från Clas Ohlsson:

"För omvandling av 12V likspänning till 230V växelspänning sinusvåg. Max. belastning 300W. Överbelastningsskydd. Tomgångsförbrukning 0,75A. Storlek 225x242x80 mm."

Räcker denna kanske till för att driva datorn?
En amd athlon 2500+ tror jag det är. 512-1024 MB ram. Något moderkort som jag inte vet spec på. och ett geeforce 4200/6000nånting, jag vet inte exakt vad det är jag har liggandes men som sagt, jag skall ju inte spela på den, bara lyssna på musik och se på film smile

Fan i skogen!

360 Inlägg
25 maj 2008
Nej du ska inte behöva någon bilstero imellan datan - steget. Ja har varianten under det ljudkortet du har, har du RCA kontakter på ditt ljudkort blir det ju enkelt att koppla rakt till steget smile

Vet ej då vad lågnivånligger på en bilstero men på våra ljudkort tror jag det ligger runt 500 mw (?) Men skulle tro det ligger runt det på en vanlig bilstero med:)

Intressant bygge detta måste jag säga.

Skogsfan
649 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
M1Get skrev:
Nej du ska inte behöva någon bilstero imellan datan - steget. Ja har varianten under det ljudkortet du har, har du RCA kontakter på ditt ljudkort blir det ju enkelt att koppla rakt till steget smile

Vet ej då vad lågnivånligger på en bilstero men på våra ljudkort tror jag det ligger runt 500 mw (?) Men skulle tro det ligger runt det på en vanlig bilstero med:)

Intressant bygge detta måste jag säga.

Åhå, men dåså!

Jag satt och höll på att beställa en nyss men så såg jag att en hade svarat på min gamla tråd och har nog nu räddat ett par 1000lappar för mig, tackar för det!smile

Jadu jag vet inte, men vad jag förstått så runt 1,5-3 V på normala bilstereos och de lite dyrare verkar det gå upp till ca 5V.
Kan inte så mycket om el, 500mw.. är det samma som 5V det?

tror du växelriktaren från clas räcker till för datorn?

Ja, det är tämligen intressant att arbeta med måste jag säga! Mitt första ordentliga bygge smile

Fan i skogen!

21 761 Inlägg
25 maj 2008
Faniskogen skrev:
500mw.. är det samma som 5V det?

mW är "milliwatt", en annan mätenhet än volt alltså smile.

Vad är det som är/har 500mW?
Eller menar du 500mv?
Senast redigerat av Drönirettab (25 maj 2008)

Skogsfan
649 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Faniskogen skrev:
500mw.. är det samma som 5V det?

mW är "milliwatt", en annan mätenhet än volt alltså smile.

Vad är det som är/har 500mW?
Eller menar du 500mv?

Jaha, på så vis!

Jag tror han menar det som kommer ur lågnivåutgången på ljudkort/bilstereo, om du förstår vad jag menar?
Men hur som borde ju det räcka för att spela bra kvalité till stegen?

Och du som vet mycket om batterier osv.
Tror du denna skulle räcka till datorn jag har tänkt sätta in? inget spelande, bara musik och film hade jag tänkt mig.

Fan i skogen!

21 761 Inlägg
25 maj 2008
Det som kommer ut från lågnivåutgången på ett ljudkort är i så fall 500mV, det är 0,5V vilket inte är så mycket. Hur det blir med ett slutsteg vet jag inte, har inte provat. Man får antagligen vrida upp stegets gainkontroll ganska mycket för att det ska dunka på.

Nätadaptern till min bärbara dator är på 75W, det räcker iaf för att driva datorn. Acer Aspire 1362 är det, har ju några år på nacken och processorn är AMD Sempron 2800+. Grafikkortet vet jag inte vilket det är, knappast något avancerat iaf.
Senast redigerat av Drönirettab (25 maj 2008)

Sök