2891
Sök

Opel Rekord 1974 hjälp

7 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Tjena tjena, jag har nu fått ta över min farfars gammla opel. Det är en Opel Rekord med årsmodellen 1974, bilen har bara gått cirka 5000 mil, och är i ganska gott skick, det ända är att den har stått i ett garage i cirka 10 år efter min farfar gick bort.

jag undrar nu vad ni tycker jag ska göra innan jag börjar försöka få igång den, jag är helt nybörjare på bilar, har bara hållt på med crossar och mopeder så jag söker nu hjälp här.

Mvh Björn

7 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Okej!, nått mer att tänka på när den stått så länge, soppan?, tömma tanken?

Mvh Björn

7 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
okej, har du någon aning om hur mkt olja som går i?, finns det nått mått som gäller för dom flesta bilar?

51 Inlägg
23 januari 2008
Byt olja, oljefilter, tändstift och luftfilter
Tanka i 10 liter ny bensin
Nytt batteri kommer du att behöva
Kolla även brytarspetsar och fördelarlock och tändkablar
Allt detta blir gammalt och sunkigt
Kolla även kylaren att den är hel och innehåller kylvatten

Sen är det bara att pröva med startmotorn - ev får du pröva att dra bilen för att få kopplingen att släppa , den kan bli ett med svänghjulet om bilen stått fuktigt

Lycka till

Adde

Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too

3 235 Inlägg
23 januari 2008
Är det kamrem på den bilen?
har den stått 10 år, så bör du se på den grundligt innan du vrider om nyckeln.

Jag hade nog vridit runt motorn för hand först, för att se att alla remspännare och liknande inte har rostat fast.
Det kan också vara rost i förbränningskammarna om det är lite bensin i de.

Alltså, rekommenderar jag inte att starta den med nyckel. Bäst att vara på den säkra sidan.

7 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare