2891
Sök

Opel Rekord 1974 hjälp

7 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Tjena tjena, jag har nu fått ta över min farfars gammla opel. Det är en Opel Rekord med årsmodellen 1974, bilen har bara gått cirka 5000 mil, och är i ganska gott skick, det ända är att den har stått i ett garage i cirka 10 år efter min farfar gick bort.

jag undrar nu vad ni tycker jag ska göra innan jag börjar försöka få igång den, jag är helt nybörjare på bilar, har bara hållt på med crossar och mopeder så jag söker nu hjälp här.

Mvh Björn

7 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Okej!, nått mer att tänka på när den stått så länge, soppan?, tömma tanken?

Mvh Björn

7 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
okej, har du någon aning om hur mkt olja som går i?, finns det nått mått som gäller för dom flesta bilar?

51 Inlägg
23 januari 2008
Byt olja, oljefilter, tändstift och luftfilter
Tanka i 10 liter ny bensin
Nytt batteri kommer du att behöva
Kolla även brytarspetsar och fördelarlock och tändkablar
Allt detta blir gammalt och sunkigt
Kolla även kylaren att den är hel och innehåller kylvatten

Sen är det bara att pröva med startmotorn - ev får du pröva att dra bilen för att få kopplingen att släppa , den kan bli ett med svänghjulet om bilen stått fuktigt

Lycka till

Adde

Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too

3 235 Inlägg
23 januari 2008
Är det kamrem på den bilen?
har den stått 10 år, så bör du se på den grundligt innan du vrider om nyckeln.

Jag hade nog vridit runt motorn för hand först, för att se att alla remspännare och liknande inte har rostat fast.
Det kan också vara rost i förbränningskammarna om det är lite bensin i de.

Alltså, rekommenderar jag inte att starta den med nyckel. Bäst att vara på den säkra sidan.

7 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Okej,  oljan ska jag byta, men behövs verkligen tändstift,luft filter och oljefilter?, för den gick väldigt bra den kördes sist, inga problem alls, sen blev de hinder och den fick stå i 10 år. blir verkligen sånt dåligt av att stå?

min farfar var nämligen en riktig fixare som tog hand om den här bilen som om den vore hans barn tongue, så allt  är som det ska, men sånt som blir gammalt av att stå, vad kan de vara? mer än olja osv?

Mvh Björn

21 761 Inlägg
23 januari 2008
Borde vara kamkedja på de motorerna, ser ut så i rephandboken iaf. Sitter och kollar i en rephandbok för Rekord 66-77, men kan dock inget speciellt om Opel.

Vilken motor är det?

Tydligen ska 19SH motorn ha hydrauliska lyftare, då är det väl viktigt med oljan kan jag tänka mig. Ser ut som att oljefiltret (på alla bensinarna) har någon sorts reduceringsventil som sitter strax ovanför oljefiltret, den rekommenderas att rengöras om filtret inte har bytts på länge.
Senast redigerat av Drönirettab (23 januari 2008)

7 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Okej, ja det är en 1900 motor, en bensinare, automat,

21 761 Inlägg
23 januari 2008
"Den treväxlade automatlådan är en lyckad konstruktion och kräver föga reparationer"

Så står det om automatlådan. wink

7 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Haha okej, men gäller fortf det som sagts ovan?, eller blir det nån skillnad när det är en automat? big_smile,

är som sagt nybörjare, vet inte mycket.om bilar. tongue

Mvh Björn

21 761 Inlägg
23 januari 2008
Det är nog bäst att byta de saker som har sagt ovan. Sedan får man nog vara beredd på att det kan ha blivit diverse avlagringar i bränsleledningarna, förgasaren och eventuellt bränslefilter (om det är ditsatt ett sånt). Det kan göra att motorn blir svår att få igång från början.

De där med oljemängden i motorn borde absolut stå i instruktionsboken. I rephandboken står det bara för dieselmotorn och 2 liters S-motorn, inget för de andra motorerna. S-motorn ska tydligen ha 3,8 liter inklusive filter och den mängden låter ju vettig tycker jag. Tex en Volvo B18 ska ha 3,75 liter så det borde kunna stämma till din 1,9 liters motor också.

Annars är det ju bara att börja med 3 liter och kika på stickan, som camaro67 skrev, brukar vara 1 liter mellan min och max.

7 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Okej, något råd på olja jag ska köra med?,

tack för svaren / björn

Sök